چاپ کد خبر: 145183
13 خرداد 1403

دستور پخت ۷ نوع سوسیس بندری و ترفندهای خوشمزگی آن

ساندویچ سوسیس بندری پیچیده شده لابه‌لای کاغذ کاهی همراه با نوشابه خنک جزو خوردنی‌های خاطره‌انگیز ما ایرانیان است. این خوراک خوشمزه و نوستالژیک جزو غذاهای خیابانی محسوب می‌شود که امروزه به برنامه غذایی بسیاری از خانواده‌ها راه یافته است.

در این آموزش آشپزی اول فاری طرز تهیه انواع سوسیس بندری و ترفندهای خوشمزگی آن را می‌خوانید.

سوسیس بندری با سیب زمینی

سوسیس بندری با سیب زمینی

سوسیس بندری دهه شصتی مانند فلافل و سمبوسه غذایی تند و خوشمزه بود که اغلب از سیب‌زمینی، پیاز و سوسیس تشکیل می‌شد. برای چشیدن طعم این غذای خاطره‌انگیز باید ابتدا این مواد و سایر موادی که در ادامه می‌خوانید را آماده کنید. تهیه سوسیس بندری هم بسیار ساده است و فقط باید مراحل آن را گام به گام انجام بدهید.

به گزارش اول فارس، مواد اولیه‌ای که در ادامه می‌خوانید جهت تهیه سوسیس بندری دونفره مناسب هستند.

مواد لازم برای سوسیس بندری با سیب زمینی

سیب‌زمینی متوسط۲ عدد
سوسیس۲ عدد
پیاز بزرگ۱ عدد
رب گوجه‌فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل قرمز، زردچوبهبه اندازه لازم

مرحله اول: آماده کردن پیاز، سوسیس و سیب‌زمینی

برای سوسیس بندری خانگی باید ابتدا مواد اولیه آن را آماده کنید. پیاز را خلالی کنید. سوسیس‌ها هم بهتر است به صورت حلقه‌ای برش داده شوند. سیب‌زمینی را هم به شکل مکعبی خرد کنید.

مرحله دوم: سرخ کردن پیاز، سوسیس و سیب‌زمینی

در مرحله بعدی برای درست کردن سوسیس بندری به روش مردم آبادان باید مواد آماده شده را جداگانه سرخ کنید. پیاز را درون تابه‌ای جداگانه همراه با اندکی روغن و زردچوبه تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس، در تابه‌‌های دیگر سوسیس و سیب‌زمینی را کاملا سرخ کنید و برای مراحل بعدی کنار بگذارید.

مرحله سوم: تهیه سس سوسیس بندری

برای اینکه یک سوسیس بندری تند با طعمی نوستالژیک داشته باشید، باید سس آن را به روش خاص خودش آماده کنید. رب گوجه‌فرنگی را همراه با زردچوبه، فلفل و اندکی روغن تفت بدهید. اجازه بدهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ زیبایی پیدا کند. سپس، به آن به اندازه نصف لیوان آبجوش اضافه کنید و هم بزنید تا غلظت لازم برای یک سس به دست بیاید.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد با یکدیگر

درون تابه پیاز و سیب‌زمینی سرخ شده را بریزید و کمی با حرارت ملایم تفت دهید. سپس، سوسیس را به آنها اضافه کنید. بعد از چند دقیقه هم سس مخصوصی که آماده کرده‌اید را به این ترکیبات اضافه کنید. حالا درب تابه را ببندید و اجازه بدهید تا آب سس کاملا تبخیر شود. خوراک سوسیس بندری آماده است. می‌توانید آن را با خیارشور و گوجه‌فرنگی نوش جان کنید.

سوسیس بندری با سیب زمینی آب پز

دستورپخت سوسیس بندری با سیب‌زمینی آب‌پز درست مانند طرز تهیه سوسیس بندری ابادانی است. تنها تفاوتی که این دو خوراک بندری با یکدیگر دارند، در نوع طبخ سیب‌زمینی است. در اولی باید سیب‌زمینی را آب‌پز کنید در حدی که نیم‌پز شود اما روش تهیه این غذای آماده با سیب‌زمینی به همان ترتیبی است که توضیح دادیم.

سوسیس بندری با سیب زمینی سرخ شده

طرز تهیه سوسیس بندری با سیب‌زمینی سرخ شده هم به دو روش قبلی شباهت دارد اما برای درست کردن این فست فود باید فقط سوسیس، پیاز و سس بندری را با یکدیگر ترکیب کنید. سیب‌زمینی جداگانه و به شکل سیب‌زمینی سرخ‌کرده در کنار این غذا سرو می‌شود.

سوسیس بندری با قارچ

سوسیس بندری با قارچ

شکل اولیه خوراک سوسیس بندری با سیب‌زمینی یا بدون سیب‌زمینی است. بااین‌حال، اگر به این غذای جنوبی قارچ اضافه کنید، طعم شگفت‌انگیزی پیدا می‌کند. برای درست کردن سوسیس بندری جنوبی با قارچ ابتدا مواد اولیه آن را طبق آنچه در ادامه می‌خوانید آماده کنید. پس از آن، کافیست مراحل تهیه این غذای تند و تیز را مو به مو انجام بدهید. مواد اولیه‌ای که در ادامه می‌خوانید، در طرز تهیه سوسیس بندری برای ۴ نفر به کار می‌روند.

مواد لازم برای سوسیس بندری با قارچ

سوسیس۴ عدد
سیب‌زمینی بزرگ۲ عدد
پیاز بزرگ۱ عدد
قارچ متوسط۴ عدد
رب گوجه‌فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل قرمز، زردچوبهبه میزان دل‌خواه
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه ۲ مدل سس انبه

طرز تهیه سوسیس بندری با قارچ

برای آماده کردن غذای سوسیس بندری با قارچ باید مراحل پخت بندری با سیب‌زمینی را اجرا کنید. تنها تفاوتی که رسپی این غذا با طرز تهیه بندری اصلی دارد، این است که قارچ را هم به صورت حلقه‌ای برش می‌زنیم و جداگانه تفت می‌دهیم. در نهایت، آن را طبق مرحله چهارم طبخ این غذا، با سایر مواد ترکیب می‌کنیم.

سوسیس بندری با قارچ و پنیر

سوسیس بندری با قارچ و پنیر

چشیدن طعم خوراک بندری با پنیر هم تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. تصور کنید رؤیای چشیدن طعم یک پیتزای پنیری با خاطره خوردن آخرین ساندویچ بندری شما ترکیب شود. اگر جزو عاشقان پروپاقرص پیتزا باشید، قطعا این ساندویچ برایتان طعمی بهشتی خواهد داشت. آنچه در ادامه می‌خوانید، جهت دنبال کردن طرز تهیه سوسیس بندری برای ۱۰ نفر مناسب هستند.

مواد لازم برای سوسیس بندری با قارچ و پنیر

سوسیس۱۰ عدد
سیب‌زمینی بزرگ۵ عدد
پیاز بزرگ۲ عدد
قارچ بزرگ۴ عدد
رب گوجه‌فرنگی۴ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزابه میزان دل‌خواه
نمک، فلفل قرمز، زردچوبهبه اندازه لازم

طرز تهیه ساندویچ سوسیس بندری پنیری

برای درست کردن این ساندویچ پنیری، ابتدا مراحل تهیه این غذا با قارچ را اجرا کنید. در ۵ دقیقه پایانی، پنیر پیتزا را به محتویات تابه اضافه کنید و آرام هم بزنید. به این ترتیب، یک خوراک بندری تند و کش‌دار خواهید داشت که می‌توانید آن را همراه با خیارشور و گوجه‌فرنگی لابه‌لای نان ساندویچی تازه بپیچید.

سوسیس بندری با فلفل دلمه ای

سوسیس بندری عربی معمولا ترکیباتی مثل فلفل دلمه‌ای هم دارد. فلفل دلمه‌ای به این خوراک خوشمزه طعمی نسبتا متفاوت می‌بخشد. آنچه در ادامه می‌خوانید، جهت درست کردن سوسیس بندری برای ۱۵ نفر مناسب هستند.

سوسیس بندری با فلفل دلمه ای

مواد لازم برای سوسیس بندری عربی با فلفل دلمه‌ای

سوسیس۱۵ عدد
سیب‌زمینی متوسط۱۱ عدد
پیاز متوسط۳ عدد
فلفل دلمه‌ای۲ عدد
رب گوجه‌فرنگی۵ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل قرمز، زردچوبهبه اندازه لازم

طرز تهیه خوراک بندری با فلفل دلمه‌ای

خوراک بندری را می‌توانید با فلفل دلمه‌ای هم آماده کنید. برای درست کردن این غذای عربی مراحل تهیه این خوراک را طبق دستور پخت‌های قبلی انجام دهید. فلفل دلمه‌ای حلقه‌ای خرد شده را هم سایر ترکیبات این غذا تفت بدهید.

سوسیس بندری با جگر

شاید شکل ظاهری این غذا شما را به یاد جغوربغور بیندازد. طعم خوراک بندری با جگر را کسانی که عاشق طعم دل و جگر کبابی هستند می‌پسندند. اگر می‌خواهید این غذا را برای ۲ نفر درست کنید، ابتدا مواد اولیه آن را طبق آنچه در ادامه می‌خوانید آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه سوسیس بندری با جگر

سوسیس۲ عدد
سیب‌زمینی متوسط۲ عدد
پیاز متوسط۱ عدد
جگر۲۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل قرمز، زردچوبهبه اندازه دل‌خواه

طرز تهیه سوسیس بندری با جیگر

برای درست کردن این غذای متفاوت و خوشمزه، ابتدا سیب‌زمینی را به صورت مکعبی خرد کنید. سپس، آن را همراه با اندکی روغن سرخ کنید تا نیم‌پز شود. حالا جگر پخته شده همراه با نمک و ادویه را خرد کنید و همراه با سوسیس و پیاز خرد شده به تابه اضافه کنید. در نهایت هم رب گوجه‌فرنگی، نمک و ادویه‌ها را به تابه بیفزایید. اجازه بدهید تا همه مواد کاملا سرخ شوند. به این ترتیب، یک خوراک بندری با طعمی متفاوت خواهید داشت که می‌توانید لابه‌لای نان ساندویچی یا نان لواش بپیچید.

سوسیس بندری رژیمی

سوسیس بندری جزو آن دسته از غذاها است که به عنوان فست فود شناخته می‌شوند. باوجود این، اگر رژیم گیاهی یا رژیم خاص دیگری دارید، می‌توانید خوراک بندری را با سبزیجات کم‌کالری هم بپزید. در ادامه، مواد اولیه و طرز تهیه سوسیس بندری رژیمی برای ۴ نفر را می‌خوانید.

مواد لازم برای سوسیس بندری رژیمی

سوسیس گیاهی۴ عدد
کدو سبز بزرگ۲ عدد
پیاز بزرگ۱ عدد
قارچ متوسط۴ عدد
اسفناج تازه۲۰۰ گرم
سیر۲ حبه
گوجه گیلاسی۹ عدد
پودر آویشن۱ قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل قرمز، زردچوبهبه میزان دل‌خواه

مرحله اول: آماده کردن گوجه‌فرنگی و سوسیس

سوسیس خرد شده را همراه با اندکی روغن زیتون سرخ کنید و کنار بگذارید. گوجه‌فرنگی‌ها را هم روی سینی فر با حرارت ملایم گریل کنید تا برای طبخ این غذا آماده شوند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه ۳ مدل کاچی مقوی و خوشمزه

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

پیاز حلقه‌ای خرد شده را همراه با مقدار اندکی روغن زیتون تفت دهید. وقتی پیاز بافت نرم و شیشه‌ای پیدا کرد، سیر رنده‌ شده را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزیجات

وقتی عطر سیر در آشپزخانه پیچید، قارچ خرد شده را به تابه اضافه کنید. اجازه بدهید تا آب قارچ کاملا تبخیر شود. پس از آن، کدوی خرد شده را به محتویات تاب بیفزایید. بعد از نرم شدن کدو هم برگ‌های اسفناج تازه را داخل تابه بریزید تا همراه با سایر مواد تفت داده شود.

مرحله چهارم: افزودن سوسیس و گوجه‌فرنگی

در نهایت، سوسیس حلقه‌ای خرد شده و گوجه‌فرنگی را به سایر مواد اضافه کنید. برای تهیه این غذای رژیمی نیازی نیست که سوسیس کاملا سرخ شود. همین که سوسیس کمی گرم شود هم کافیست. در این مرحله، می‌توانید خوراک بندری رژیمی را همراه با نان تازه نوش جان کنید.

فرق سوسیس بندری و هندی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آنچه امروزه به عنوان خوراک بندری در خانه‌ها می‌پزیم، با سوسیس بندری اصل جنوب تفاوت دارد. اگر سوسیس بندری را همراه با سیب‌زمینی بپزید، یک غذای هندی درست می‌شود. برای تهیه سوسیس بندری اهوازی و جنوبی، پیاز را سرخ می‌کنند و با رب گوجه‌فرنگی و فلفل فراوان تفت می‌دهند. سپس، سوسیس که به صورت اریب برش داده شده را به این ترکیب اضافه می‌کنند.

سوسیس بندری چه به روش جنوبی‌ها بدون سیب‌زمینی باشد و چه این ماده اولیه را داشته باشد، یک غذای جذاب و خاطره‌انگیز است. به‌هرحال، اگر می‌خواهید حال و هوای دهه شصت و ساندویچ‌های خوشمزه آن زمان را درک کنید، آماده کردن یک ساندویچ بندری با گوجه‌فرنگی و خیارشور به شما کمک می‌کند.

فوت و فن سوسیس بندری

  • برای خوشمزه‌تر شدن سوسیس بندری باید پیاز فراوان به آن اضافه کنید. هر چه مقدار پیاز در این غذا بیشتر باشد، طعم آن جذاب‌تر خواهد شد.
  • سس این غذا معمولا از ترکیب کردن رب گوجه‌فرنگی، پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل فراوان درست می‌شود. بااین‌حال، می‌توانید به آن کمی سس کچاپ هم اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید خوراک بندری شما طعم جذاب‌تری داشته باشد، باید سوسیس را همراه با پیاز، نمک، ادویه‌ها و رب گوجه‌فرنگی تفت دهید. سپس، آن را به ظرف دربسته‌ای منتقل کنید و درون یخچال بگذارید. پس از یکی دو ساعت سوسیس و پیاز را به سایر مواد اضافه کنید یا به تنهایی سرخ کنید.
  • برای درست کردن این غذا می‌توانید از ادویه کاری یا ادویه بندری هم استفاده کنید. ادویه بندری از ترکیب کردن پودر زنجبیل، پودر میخک، دارچین، زیره سیاه، جوز هندی، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر هل سبز، فلفل پاپریکا و پودر تخم گشنیز درست می‌شود.
  • برای اینکه خوراک بندری شما آبدارتر شود، می‌توانید به جای رب‌گوجه‌فرنگی از گوجه‌فرنگی خرد شده استفاده کنید.

کلام آخر سوسیس بندری یک غذای خاطره‌انگیز

سوسیس بندری یک غذای خاطره‌انگیز است که شما را به یاد دوران خوش گذشته میندازد. البته، دستورپخت سوسیس بندری اصلی سیب‌زمینی ندارد و آنچه امروز معمولا به عنوان خوراک بندری خانگی با سیب‌زمینی، قارچ یا سبزیجات دیگر سرو می‌شود، به طرز تهیه سوسیس هندی شباهت بیشتری دارد. به‌هرحال، فرقی نمی‌کند که این غذا را با سوسیس به تنهایی بپزید یا مخلفات دیگری هم به کار ببرید. مهم این است که نتیجه همه این دستورپخت‌ها یک غذای تند و تیز می‌شود که اشتهای هر کسی را باز می‌کند.

پاسخ سؤالات رایج درباره سوسیس بندری که باید بدانید

برای سوسیس بندری از چه سوسیسی استفاده کنیم؟

با اینکه این روزها برای تهیه این غذا از سوسیس‌های مختلف مانند سوسیس بلغاری، هات داگ، سوسیس گیاهی یا حتی سوسیس گوشت مرغ استفاده می‌کنند، برای درست کردن بندری اصل سوسیس آلمانی به کار می‌رود.

سوسیس بندری چقدر کالری دارد؟

هر ۱۰۰ گرم از ساندویچ سوسیس بندری ۲۸۰ کالری دارد.

سوسیس بندری غذای کدام شهر است؟

هر چند سوسیس اولین بار از طریق بندر انزلی وارد ایران شد، ساکنین جنوب کشور رسپی بهترین سوسیس بندری را از آنِ خود کرده‌اند.

ارزش غذایی سوسیس بندری چقدر است؟

ارزش غذایی این غذا به روش طبخ و مواد اولیه آن بستگی دارد. برای اینکه میزان دقیق ارزش غذایی این خوراک را بدانید، بهتر است به برچسب غذایی سوسیس‌هایی که خریداری کرده‌اید توجه کنید. این برچسب می‌تواند به شما درصد تقریبی ارزش غذایی سوسیس بندری را نشان بدهد.

یک کیلو سوسیس بندری برای چند نفر است؟

هر ۱ کیلو از این غذا برای ۸ نفر مناسب است.

ادویه سوسیس بندری چیست؟

ادویه سوسیس بندری معمولا فلفل فراوان است اما ادویه کاری و ادویه بندری هم می‌تواند طعم این غذا را جذاب‌تر کند.منبع:mamanpaz

پیده سوسیس بسیار خوشمزه که حتما باید آن را امتحان کنید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار