چاپ کد خبر: 4430
22 بهمن 1397

دفاع دکتر برومند از بخشنامه ممنوعیت پیوند کلیه از زنده در بیمارستان شریعتی+بخشنامه

دکتربهروزبرومند دریادداشتی به اقدام رئیس بیمارستان شریعتی تهران درباره ممنوعیت پیوند کلیه ازاهداء کننده زنده غیرفامیل واکنش نشان داد.
514561 639

چهره سرشناس پزشکی کشور ورئیس اسبق انجمن نفرولوژی ایران وعضو هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان ،نوشت :”روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ خورشیدی بخشنامه ای را که به تاریخ ۱۵بهمن ماه ۱۳۹۷خورشیدی سرور دکترسعید رضا مهرپور محمدآبادی ریاست انسان دوست وارزنده بیمارستان دکتر شریعتی تهران با آن از معا ون درمان و روسای بخش های بیمارستان دکتر شریعتی خواسته بودند تا پیوند کلیه از طریق خرید و فروش عضو  در بیمارستان دکتر شریعتی ممنوع شود دیدم.
به گزارش شفاآنلاین،دکتر مهرپور با ابلاغ سند ساماندهی پیوند کلیه<Kidney>  در بیمارستان شریعتی اعلام کرد که ما خواستار درمانِ بیماران با حفظ کرامت انسانی هستیم و انجام پیوند کلیه از طریق خرید و فروش عضو مصداق بارز نقض کرامت انسانیست. رییس بیمارستان شریعتی اضافه کرد : فروشندگان کلیه که اکثرا از قشر آسیب پذیرِ جامعه هستند بیش از همه متحمل بار سنگین روحی و جسمی این فرآیند قرار می گیرند.رییس بیمارستان شریعتی افزود که سند ساماندهی پیوند کلیه در بیمارستان شریعتی می تواند الگویی برای سایر مراکز درمانی و دانشگاهی کشور باشد.
 برای من مایه امیدواری بسیار بود که یکی از مدیران بهداشتی ،درمانی و آموزشی میهن چنین خردمندانه و داهیانه نگران کرامت انسانی باشد. باید به جامعه پزشکی و دانشکده پزشکی دانشگاه تهرا ن شادباش گفت که کار را بدست چنین انسان شایسته ای داده اند،  که نگران کرامت انسانی میباشد.
بر آن شدم که بیشتر این انسان وارسته و نیک اندیش و درستکار را بشناسم.در بررسی با آنچه ایشان در باره کوشش های خود در یک سازمان خیریه بیان کردند برخوردم که نشان میداد که سرور دکتر مهرپور از مادر گرامی خود آموخته که اگر پزشک شوید می توانید به افراد نیازمند کمک کنید و مردم را از درد و رنج بیماری نجات دهید.
با این آموزش ارزنده در روند پندار نیک،گفتار نیک و کردار نیک در پی برادر بزرگتر خویش که پزشک شده بود دکتر سعید رضا مهرپور نیز به فراگیری هنر پزشکی پرداخت و در گفتگو با موسسه ،زنجیره امید میگوید:یک پزشک هر چه بیشتر سختی ها را می پذیرد و رتبه اش به لحاظ علمی بالاتر می رود، درجه خطر پذیری اش نیز بالاتر می رود زمانی که جان یک کودک بیمار را نجات می دهم و با تمام توان و عشق به پزشکی می کوشم و نگرانی را از چهره پدری زحمتکش دور می کنم، آنجاست که از خود راضی می شوم.” و با این ایده ارزشمند است که اکنون در جایگاه مدیریت بهداشتی دستوری چنین داهیانه  و انسان دوستانه میدهد که کرامت انسانی زنده  مانده با خرید و فروش کلیه از روی تنگدستی از میان نرود. و نه تنها در زنجیره امید بدون چشمداشت نیاز بیماران را برمیاورد که در جایگاه مدیریتی با تمانم دشواری ها میکوشد کرامت انسانی و هنر پزشکی را پاس داشته و باهمه سختی ها گامی بزرگ در راه پاسداری از انسان و انسانیت بردارد.. و همانگونه که زنده یاد فریدون مشیری سروده “…من آخر از دل این خاک با دست تهی گل برمیفشانم”… باید گفت میهن ما نیاز به مدیرانی خردمند و آگاه مانند سرور دکتر سعید رضا مهرپور دارد و امید داشت که ایشان شاگردانی آزاده ،انسان دوست و میهن دوست مانند خود پرورش دهند تا در آینده بیماران بتوانند از دانش و انسان دوستی آنان بهره مند گردند.
نباید ناگفته بگذارم که سرور دکتر علی ملک حسینی پدر پیوند کبد<Liver Transplant> ایران در شیراز که پزشکی دانشمند، انساندوست و ایران دوست  میباشند و در دنیا پرآوازه هستند نیز چندین سال است در شیراز پیوند از خرید و فروش اندام را ممنوع کرده ودر این راه بسیار درخشیده اند و من امید دارم حرکت شایست و بایسته این دو بزرگوار در سراسر کشور فراگیر شود

ایدون باد. بهروزبرومند- پزشک متخصص بیماری های داخلی فوق تخصص بیماری های کلیه”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار