چاپ      کد خبر: 134460
27 بهمن 1402

دلایلی که باعث ضعیف و کم شدن مکش جاروبرقی می شوند

از مهم ترین وسایل خانه که اکثر اوقات مورد استفاده قرار می گیرد جاروبرقی است که کار تمیزکاری خانه را برای همه بسیار آسان کرده.دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث کم شدن مکش جاروبرقی شود که در این بخش به آن ها پرداخته ایم. دلایلی که در ادامه آورده ایم، موجب کم شدن مکش جاروبرقی می شوند.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

۱-از جاروبرقی زیاد استفاده می کنید

استفاده بیش از حد از جاروبرقی در روز باعث افزایش مصرف انرژی، کوتاه شدن طول عمر آن خواهد شد که با کاهش مکش آن نیز همراه است پس از جاروبرقی به اندازه مناسب استفاده کنید و هر روز جارو برقی نکشید.

۲-کیسه جاروبرقی پر است

کیسه در عملکرد دستگاه تاثیر زیادی دارد و اگر خراب و یا کثیف باشد، مکش جاروبرقی به حد زیادی کاهش می یابد. پس بعد از هر ۲ یا ۳ بار استفاده کیسه آن را تمیز و خالی کنید البته برخی از جاروبرقی ها کیسه ندارد و باید محفظه آن را خالی کنید.

چنانچه بعد از بررسی و خالی کردن کیسه هنوز هم مکش جاروبرقی کم است، یک کیسه جدید جایگزین آن کنید تامطمئن شوید که کم شدن مکش به دلیل وجود مشکلی در کیسه جاروبرقی نیست.

۳-جاروبرقی تان قدیمی شده است

اگر جاروبرقی شما قدیمی شده باشد، کم شدن مکش آن امری بسیار طبیعی است. جاروبرقی های قدیمی و فرسوده مکش کمی دارند و باید یک جاروبرقی جدید را جایگزین آنها نمایید البته تمیز کردن فیلتر و کیسه هوای آن تا حدودی مکش جاروبرقی را افزایش می دهد.

۴-کثیفی فیلتر؛ علت کم شدن مکش جاروبرقی

یکی دیگر از رایج ترین دلایلی که در کم شدن مکش جاروبرقی نقش مهمی ایفا میکند، کثیفی فیلتر جاروبرقی می‌باشد! اما چگونه؟ تمام جاروبرقی‌ها دارای ۲ فیلتر هستند که این دو فیلتر در طول زمان می‌توانند میزان زیادی گرد و غبار را به خود جذب کنند که در نتیجه دچار کثیفی، فرسودگی و حتی پارگی خواهند شد. با این وجود توصیه‌ای که برای شما داریم این است که حتما فیلتر جاروبرقی را بررسی کنید و در صورت خرابی بیش از حد، از طریق مراکز مجاز تعمیراتی اقدام به خرید فیلتر جدید نمایید.

۵-پارگی کیسه

به‌طور کل ما دو نوع کیسه دائمی و یکبار مصرف داریم که اکثرا از کیسه‌های دائمی استفاده می‌کنیم؛ اما این در حالی است که از نظر تمام تکنسین‌ها استفاده از کیسه‌های یکبار مصرف مناسب جاروبرقی می‌باشد چرا که پیش از هر استفاده آنرا نصب می‌کنید و سپس آنرا درون سطل زباله قرار می‌دهید. اما در صورتی که چندین سال به‌صورت مداوم از یک کیسه دائمی استفاده کنید، باید منتظر پاره شدن، فرسودگی و از بین رفتن پرزهای داخلی آن باشید که نتیجه آن نیز خرابی گسترده در بخش موتوری دستگاه است.

با این وجود توصیه می‌کنیم از کیسه‌های یکبار مصرف استفاده کنید و اگر هم کیسه‌های دائمی در اولویت شما می‌باشد، در زمان‌های معین (هر یک ماه یکبار) به‌صورت کامل بررسی کنید که اگر دچار فرسودگی، خرابی و پارگی شده، آنرا تعویض کنید.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

۶-لوله جاروبرقی مسدود شده است

یکی دیگر از علت های کاهش مکش جاروبرقی مسدود بودن یا سوراخ بودن لوله جاروبرقی است. پس اگر مکش جاروبرقی کم شده لوله جاروبرقی را بررسی کنید. سعی کنید شیشه و یا خرده آهن را با جارو برقی جارو نکنید تا لوله مسدود نشود.

همچنین بررسی نمایید لوله سوراخ نباشد و انرژی هدر نرود. در زمان نصب به لوله آن توجه کنید و لوله را خوب جا بزنید. اگر لوله سوراخ است، آن را تعویض و یا تعمیر کنید تا دیگر هوا بیرون نرود.

۷-پارگی لوله خرطومی

لوله خرطومی از جنس پلاستیک نسبتا سخت می‌باشد که برحسب کیفیت دستگاه شما، از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است و در اثر وارد شدن ضربه‌های سنگین می‌تواند استقامت نشان دهد. اما اگر چندین سال از دستگاه استفاده می‌کنید و با مشکل پاره شدن لوله خرطومی روبرو شده اید، یک مشکل عادی و رایج می‌باشد و جای نگرانی نیست! با این وجود اگر لوله خرطومی دستگاه شما حتی به اندازه سر سوزن دچار پارگی شده است، قطعا علت کم شدن مکش جاروبرقی می‌باشد!

اما این مشکل معمولا به نحوی می‌باشد که اگر به درستی تعمیر نکنید، باز هم برای شما پایدار باقی خواهد ماند. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که اگر چندین سال از دستگاه بدون تعویض لوله خرطومی استفاده کرده اید، بهتر است به‌جای تعمیر اقدام به تعویض لوله خرطومی جاروبرقی خود کنید.

۸-برس یا غلتک جاروبرقی خراب است

خراب شدن برس یا غلتک جاروبرقی نیز یکی دیگر از علت های کم شدن مکش جاروبرقی است. بهتر است برس یا غلتک جاروبرقی را بررسی کرده و از سالم بودن و یا مسدود نبودن آن اطمینان حاصل کنید.اگر این قطعات خراب شده اند، آنها را تعویض کنید و اگر درپوش مسدود شده آن را تمیز کنید، به مرور زمان غبار، مو و یا آشغال های دیگر درپوش را مسدود می کنند. برای تمیز کردن برخی از برس ها را می توان جدا کرد و بعد در سر جای خود آن را قرار داد.

عدم چرخش برس چرخان نیز می تواند به از بین رفتن قدرت تمیز کردن جاروبرقی منتهی شود. ممکن است کمربند درایو که باعث چرخاندن برس می شود، شکسته باشد که باید آن را تنظیم کنید.

۹-کفی جاروبرقی تنظیم نیست

تنظیم نبودن کفی جاروبرقی یکی از ساده ترین دلایلی است که سبب می شود مکش جاروبرقی کم شود. با استفاده از یک دکمه یا اهرم که بر روی کفی وجود دارد، کفی را تنظیم کنید تا آشغال ها به خوبی جمع شوند.

اگر ارتفاع کفی از سطح زمین زیاد باشد، جارو کردن آشغال ها به درون مخزن یا کیسه به خوبی انجام نمی شود. بهتر است کفی را به پایین ترین سطح نیز نرسانید، زیرا ممکن است جارو کشیدن را برای شما به دلیل سخت جدا کردن آن از فرش مشکل شود.

علت کم شدن مکش جاروبرقی

۱۰-تیغه فن پلاستیکی موتورخراب است

در برخی از جاروبرقی ها، موتور برای رسیدن به مکش مناسب، از یک تیغه فن پلاستیکی در حال چرخش استفاده می کند. تیغه فن برای عملکرد مکش تعبیه شده و مستقیما به چرخ دنده های موتور متصل است.

خاک و زباله ها از کنار تیغه ها عبور کرده و درون کیسه فرو می روند. اگر تیغه ها شکسته شده باشد، موتور لرزش داشته یا خاموش می شود که هر دو مورد میتواند علت کم شدن مکش جاروبرقی یا نداشتن مکش آن شود.

۱۱-موتور جاروبرقی آسیب دیده است

از دیگر عوامل کاهش مکش جاروبرقی خراب شدن موتور آن است. وقتی موتور جاروبرقی آسیب می بیند، صدای موتور تغییر و دستگاه به طور خودکار در حین کار روشن و خاموش یا داغ شده و بوی سوختگی از آن خارج می شود.

اگر موتور خراب است، باید تعمیر یا تعویض شود اما چک کردن و تعمیر موتور کار خودتان نیست و باید آن را به یک کار بلد بسپارید.

افزایش قدرت مکش جاروبرقی

  • هر یک ماه یکبار فیلتر جاروبرقی را بررسی کنید.
  • پیش از روشن کردن جاروبرقی، حتما کیسه را بررسی کنید.
  • اگر لوله خرطومی جاروبرقی دچار پارگی شده است، آنرا تعویض نمایید.
  • توده‌های بزرگ و حجیم را جارو نکنید.
  • ارتفاع لوله زانویی را در صورت امکان کاهش دهید.
  • برس پارویی را از مو و پرز پاکسازی کنید.
  • اگر خرابی برای موتور پیش آمده، به مراکز تعمیر مجاز مراجعه کنید.
  • تنظیمات مناسب را انتخاب نمایید.
  • از کیسه‌های پاره و فرسوده استفاده نکنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار