حین رانندگی اگر لاستیکها روی سطوح کم اصطکاک مانند سنگ کف پارکینگ کشیده شود، شنیدن صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت طبیعی است. علاوه بر این لاستیک خودرو در برخورد با آسفالت گرم، اصطکاک ایجاد میکند که باعث تولید صداهای ناهنجار میشود.
شنیدن صدای تق تق از سمت راست ماشین هنگام حرکت و دور زدن یکی از رایجترین صداهاست. همچنین ممکن است صدای تقتق از زیر اتومبیل هنگام دور زدن یا صدای چرخ جلو خودرو زمان دور زدن را شنیده باشید. میخواهید علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن را بدانید؟
در ادامه این مطلب اول فارس رایجترین علل تقه زدن ماشین و روش حل هریک از آنها را بررسی خواهیم کرد.
علت شنیدن صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت چیست؟
به گوش رسیدن صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت، به علل مختلفی روی میدهد. موارد زیر، رایجترین کیسهای تق تق کردن ماشین به حساب میآیند که احتمالاً شما نیز آنها را تجربه کرده باشید.
- تنظیم نبودن فرمان و فرا رسیدن زمان واشر بندی؛
- قرار نداشتن چرخ در محور اصلی؛
- اگر صدا از لاستیکها نیست و فقط در هنگام دور زدن ایجاد میشود احتمالاً کلگی بیرونی پلوس خراب است؛
- استفاده از لاستیک نو (تایر جدید در دو روز اول رانندگی صدا میدهد)؛
- اگر خودرو ۴۰۵، پارس یا سمند دارید بهتر است بدانید که در حالت خاموش با تکان دادن فرمان، صدای تقتق ایجاد میشود؛
- نقص فنی در سیبک یا قرقری فرمان؛
- شل بودن اتصالات و پیچهای جعبهفرمان؛
- شنیدن صدا در زمان روشن بودن ماشین نشاندهنده ایراد در بوشهای جک هیدرولیک فرمان است؛
- نقص در دندههای دیشلی یا هرز گرد؛
- تنظیم نبودن زاویه چرخها (در صورت بیتوجهی، ممکن است لاستیکسابی اتفاق بیفتد).
احتمالاً برای شما هم پیشآمده که وقتی فرمان را میچرخانید، صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت به گوش میرسد. برای اینکه بفهمیم منشأ مشکل چیست، باید به عمق مسئله بنگریم.
پیش از هرچیزی دقت کنید و ببینید صدای تقه، چه نوع صدایی است؟ صدا شبیه جیغ است یا خش خش، ناله لاستیک، تیک تیک، ساییده شدن یا ترکیدن؟ هرکدام از این صداها، به علت متفاوتی به وجود میآید. سیستم ماشین بسیار پیچیده و مملو از مفاصل و مکانیسمهایی است که وزن ماشین و موتور را تحمل میکنند؛ بنابراین علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن ممکن است مربوط به هریک از این مکانیسمها باشد.
سیستم به چرخهای جلو اجازه میدهد که بچرخند و نیروی موتور را به زمین انتقال بدهند. با توجه به پیچیدگی سیستم فرمان و تعلیق، تشخیص اینکه منبع مشکل کجاست میتواند چالشبرانگیز باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن و نالههای گوشخراش لاستیک چیست.
علت صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت و چرخاندن فرمان
اگر اینجا هستید، حتماً از خود پرسیدهاید «چرا هنگام چرخاندن فرمان صدای ناله، جیغ، تق تق یا خراشیده شدن میآید؟» واقعاً چه چیزی علت صدا دادن چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن است؟
اگر هنگام چرخاندن چرخ با سرعت کم صدای تقه میشنوید، ممکن است ایراد از سیستم فرمان برقی یا سیستم تعلیق باشد. اگر علاوه بر علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن صدای ناله نیز به گوش میرسد، ممکن است پمپ برقی فرمان مشکل داشته باشد.
علت ایجاد صدای ضربه در هنگام دور زدن
علاوه بر صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت، امکان دارد صدای تیک تیک و ضربههای محکم نیز بشنوید. مقصر این صداها معمولاً اتصالات تعلیقی هستند که فرسوده یا شکسته شده باشند. سیستم تعلیق از بوشهایی روی مفاصلی استفاده میکند که فقط باید در یک صفحه حرکت کنند. در قسمتهایی که نیاز به انعطافپذیری بیشتری دارند، از اتصال توپی استفاده میشود.
ازآنجاییکه این مفاصل وزن ماشین و ضربه تمام دستاندازهای جاده را تحمل میکنند بهمرورزمان فرسوده میشوند. درنتیجه به فلز اجزای سیستم تعلیق اجازه میدهند تا روی قاب یا نقطه اتصال ماشین کشیده شود. این وضعیت میتواند باعث صدای تق تق بلندی از سمت راست ماشین هنگام حرکت و دور زدن با سرعت پایین شود که شباهت زیادی به ضربههای بلند دارد.
علت صدای تق تق هنگام حرکت ماشین با سرعت بالا چیست؟
اگر معمولاً در سرعتهای بالاتر صداهای تق تق بلند، لگد زدن خودرو یا ساییدگی میشنوید، به احتمال خیلی زیاد ایرادی در یاتاقانها، اتصالات CV یا دیفرانسیل وجود دارد. صدای کلیک اغلب به دلیل معیوب بودن یک مفصل CV رخ میدهد؛ در نتیجه هنگامی که از پیچهای تند عبور میکنید صدای تیک تیک میشنوید.
صدای زوزه هنگام دور زدن با سرعتهای بالاتر معمولاً نشاندهنده خرابی یاتاقان چرخ است. یاتاقان چرخ خراب باید فوراً تعمیر شود، چون امکان دارد باعث سایش لاستیک و حرکات غیرقابلپیشبینی خودرو گردد که خطرات زیادی دربر دارد. در موارد شدید حتی امکان دارد چرخ از جای خود حرکت کند و به لغزش بیفتد.
چرا ماشین هنگام چرخاندن فرمان صداهای جیغ مانند تولید میکند؟
اگر صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت به صورت جیغ گوشخراشی شنیده میشود، احتمالاً مشکلی در سیستم فرمان برقی وجود دارد. ممکن است یک تسمه شل، پایین رفتن روغن فرمان هیدرولیک و… باعث بروز این مشکل شده باشد. سیستم فرمان برقی یک سیستم نسبتاً ساده در وسیله نقلیه است. معمولاً به یک پمپ مجهز میشود و توسط یک تسمه در جلوی موتور به حرکت درمیآید.
پمپ به چرخدنده یا قفسه وصل است. باگذشت زمان، برخی از مهرومومهای حاوی مایع فرمان برقی در اثر استفاده معمولی فرسوده و باعث نشتیهای کوچک میشوند. زمانی که مایع فرمان برقی نشت کند، پمپ فرمان با چرخاندن فرمان شروع به صدا دادن خواهد کرد و با ایجاد صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت میگوید که سطح مایع پایین آمده است.
علت صدای خراشیده شدن در چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن چیست؟
صدای خراشیده شدن هنگام دور زدن، اغلب به دلیل شل شدن قطعات پلاستیکی در جلوی ماشین ایجاد میشود. این سپرهای پلاستیکی به سیستم خنککننده موتور کمک میکنند تا کار کند و آب را از اجزای الکتریکی دورنگه دارد. بسیاری از مواقع، این قطعات پلاستیکی با گیرههای پلاستیکی در جای خود محکم میشوند. گاهی امکان دارد این گیرههای پلاستیکی، گیر کنند و باعث شوند که سپرهای پلاستیکی در حین چرخش، روی زمین یا روی لاستیک کشیده شوند. این وضعیت، صدایی مانند صدای خراشیده شدن ایجاد میکند.
چرا فرمان هنگام دور زدن صدای جیرجیر میدهد؟
اگر هنگام دور زدن صدای جیرجیر بلندی میشنوید، احتمالاً مشکل از یاتاقان بالایی ستون فرمان است. احتمال دیگر این است که روکش پشت فرمان، به باروکشهای روی ستون فرمان مالیده میشود. این موضوع معمولاً در ماههای تابستان که هوا گرمتر است بیشتر اتفاق میافتد و باعث میشود برخی از قطعات خودرو در اثر گرما منبسط شوند.
خرابی اتصال مفصل CV را چطور تشخیص بدهیم؟
خرابی در اتصال CV باعث ایجاد صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت یا دور زدن در پیچهای تند خواهد شد. حالا اگر مفصل CV از کار بیفتد چه اتفاقی میافتد؟
باید بدانید که خیلی کم پیش میآید مفصل CV بدون صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت و بی هیچ صدای هشداردهندهای از کار بیفتد. در همان ابتدا که متوجه صدای تق تق چرخ جلو ماشین در حرکت بشوید و هنگام دور زدن در پیچها این صدا تشدید شود، باید به معیوب بودن مفصل CV شک کنید.
برای اکثر رانندگان، صدا و لرزش بسیار آزاردهندهتر از آن است که به رانندگی ادامه دهند. به همین دلیل اکثراً اتصال CV معیوب را قبل ازکارافتادن، تعویض میکنند. در صورتی که مفصل به طور کلی از جا کنده شود، امکان رانندگی با خودرو دیگر وجود نخواهد داشت و حتی این ریسک هم وجود دارد که به سایر اجزای سیستم تعلیق آسیب برسد..
علت شنیده شدن صدای تقه در کابین خودرو چیست؟
صدای تق تق معمولاً از سیستم فرمان یا فرمان ماشین نمیآید. اگر صدای تق تق را از داخل کابین میشنوید، به احتمال خیلی زیاد مشکلی در موتور وجود دارد. تعداد قطعات متحرک فراوان در موتور و پیچیدگی عملکرد آنها، میتواند به خودی خود باعث شود تا صدای تیک تیک شدیدی داخل کابین به گوش برسد.
علت صدای تق تق فرمان در حین حرکت
اگر صدای تق تق از پشت فرمان شنیده میشود و فقط با چرخاندن آن اتفاق میافتد، بهاحتمالزیاد مشکل از فنر ساعت ماشین شماست. فنر ساعت یک اتصال الکتریکی است. این اتصال به دکمههای روی فرمان (مانند بوق یا کروز کنترل) اجازه میدهد بدون اتصال مستقیم سیمها کار کنند. فنر ساعت به شکل یک فنر کوچک در سمت چرخ قرار دارد. اگر این فنر بشکند یا گیر کند، هر زمانی که دور میزنید و چرخها میچرخند صدای تق تق ایجاد میشود.
۹ علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن و راه حل آنها
هنگامیکه فرمان ماشین را به یک سمت میچرخانید، فشار زیادی به چرخهای بیرونی وارد میشود. بنابراین امکان دارد صداهای تقه ایجاد کند. در ادامه این مقاله به ۹ علت صدای تق تق هنگام دور زدن پراید و صدای تقتق چرخ جلو هنگام دور زدن میپردازیم و راه حل هریک را نیز توضیح میدهیم. پیش از اینکه به سراغ توضیح علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن برویم، باید بدانید که این گونه صداها کاملاً قابل پیشگیری هستند.
اکثر رانندگان میدانند که هنگام دور زدن آهسته و بدون فشار آوردن زیاد به ماشین، صدایی ایجاد نخواهد شد و ماشین به نرمی دور خواهد زد. اما زمانی که خودروی شما شروع به تق تق کند و هنگام پیچیدن (چه در دورهای ملایم و چه تند) تقه بزند، داستان عمیقتر از چیزی است که به نظر میرسد و باید به دنبال راه حلی اصولی باشید.
هرچه رسیدگی به علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن را بیشتر به تعویق بیندازید، احتمال اینکه قضیه خرابتر از چیزی که هست بشود وجود خواهد داشت. خبر خوب این است که اگر بدانید به دنبال چه هستید، میتوانید خودتان مشکل را تشخیص دهید و بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه، داستان را حل کنید. گاهی اوقات برای انجام تعمیرات، اقدامی خیلی ساده مانند پر کردن مخزن فرمان هیدرولیک لازم خواهد بود.
بعد از مدتی رانندگی ممکن است انواع صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت را مانند صدای چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن، صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت، صدای چرخ جلو خودرو زمان دور زدن بشنوید. در زیر به برخی از رایجترین دلایلی که ممکن است خودروی شما هنگام دور زدن صداهای غیرعادی تولید کند، میپردازیم.
شایعترین دلایل ایجاد صدا در هنگام دور زدن، فنر سیمپیچ، پایهها خراب یا ضربه است. همچنین میتواند ناشی از ایراد قفسه فرمان، عیب در انتهای میلههای اتصال یا فرسودگی اتصالات توپی باشد. اگر هنگام چرخاندن فرمان صدای تق تق میشنوید، ممکن است بلبرینگ چرخ خراب باشد.
اینها شایعترین دلایل هستند، اما صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت علل دیگری نیز دارد. در ادامه، لیست دقیقتری از ۹ دلیل متداول که فرمان هنگام دور زدن، صدا ایجاد میکند را بررسی خواهیم کرد. اما ابتدا بیایید نگاهی به خرابی مکانیکی اولیه مسبب صدای تقه بیندازیم تا دانش عمیقتری درباره این موضوع داشته باشیم.
مشکل اساسی در فرمان ماشین
فرمان، تنها اولین بخش از یک سری از قطعات طولانی است که باهم کار میکنند تا لاستیکها را بچرخانند. خود فرمان به ستون فرمان متصل میشود که خودش نیز به قفسه و پینیون وصل است. همانطور که چرخ را میچرخانید، ستون فرمان میچرخد تا قفسه و پینیون را به یکطرف فشار دهد. قفسه و پینیون دارای انتهای میلهای هستند که به توپی وسیله نقلیه وصل میشود.
هر یک از این قطعات در جایی که دو جزء به هم میرسند، دارای بوشهای لاستیکی هستند. این قطعه لاستیکی، جلوی تماس فلز با فلز را میگیرد تا از فرسودگی قطعات جلوگیری کند. با اینحال، زمانی که این بوشها فرسوده شده باشند، متوجه حرکت بیشازحد در سیستم فرمان خواهید شد و با جابجایی، صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت خواهید شنید.
اما به خاطر داشته باشید که هنگام چرخاندن چرخ هنگام رانندگی، نیروی زیادی بهوسیله نقلیه خود وارد میکنید. این نیرو میتواند در اطراف انواع اجزای خودروی جابجا شود که رایجترین آنها، اجزای سیستم تعلیق است. در ادامه به بررسی ۹ علت صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن و صدای چرخ جلو خودرو زمان چرخاندن سر خودرو میپردازیم. حالا که درکی کلی از نحوه عملکرد خودرو و فرمان آن دارید، در صورت شنیدن صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت میتوانید اقدامی برای رفع مشکل انجام بدهید.
۱. قفسه فرمان و پینیون معیوب
بزرگترین جزء در سیستم فرمان قفسه و پینیون است. تعداد زیادی قطعه متحرک مختلف در آن وجود دارد. اگر قفسه و پینیون فرسوده شده، احتمالاً حین حرکت و دور زدن با سرعت بالا، صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت خواهید شنید. باید بگردید و به دنبال علت صدا دادن چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن یا علت صدا دادن چرخ عقب اتومبیل هنگام دور زدن و هر نویز دیگری باشید تا مشکل رفع شود.
علاوه بر این، اگر کار مشکل به جاهای باریک بکشد، احتمالاً آن را در ستون فرمان احساس خواهید کرد. تنها صدایی که ممکن است هنگام بروز مشکلات خفیف بشنوید این است که وقتی میپیچید، صدای کلیک ضعیفی از زیر خودرو میآید. تعمیر قفسه فرمان بسیار گران قیمت تمام میشود، بنابراین بهتر است ابتدا سایر قطعات را بررسی کنید. اگر مطمئن شدید که مشکل از قفسه فرمان است، برای تعمیرات آن اقدامی انجام بدهید.
۲. پایهها یا شوکهای فرسوده، رایجترین علت صدای تق تق از سمت راست ماشین هنگام حرکت
پایهها و شوک جزء سیستم تعلیق هستند، اما به این معنی نیست که باعث نشوند هنگام چرخاندن فرمان، صدای تق تق از سمت راست ماشین هنگام حرکت به گوش برسد. کافی است مراحل زیر را بررسی کنید تا صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت به راست یا صدای تقتق چرخ جلو هنگام گردش به چپ را پیدا کنید.
اولاً نصب آنها ممکن است شل یا فرسوده باشد. اگر مشکل از اینجا باشد، در حین چرخش صدای تقه را خواهید شنید. دوماً، در واقع از سیستم تعلیق خود در حین چرخش گوشهها و چرخاندن چرخ استفاده میکنید. به همین دلیل، اگر مشکلی اساسی وجود داشته باشد، ممکن است هنگام چرخاندن چرخ صدا را بشنوید.
همچنین بسیار متداول است که فنرهای سیمپیچ در اطراف شوکها شکسته شوند که باعث ایجاد صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت خواهد شد. همچنین صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت میتواند از ایراد در نصب یاتاقانها باشد.
راه حل:
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده و یا شنیدن صدای تقه در میلههای کراواتی، باید در اسرع وقت به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. تعمیر یا تعویض به موقع این قطعات، از بروز مشکلات جدیتر و خطرات احتمالی جلوگیری میکند. اگر خودتان از پس تعویض آنها برمیآیید، با طی مراحل زیر میتوانید نسبت به اصلاح و از بین بردن مشکل صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت اقدام کنید.
مراحل تعمیر یا تعویض میلههای کراواتی:
- جک زدن خودرو و بالا بردن آن: اولین قدم، بالا بردن خودرو با جک و قرار دادن پایههای نگهدارنده برای اطمینان از ایمنی است.
- باز کردن چرخها: در مرحله بعد، باید چرخهای مربوطه را از روی خودرو باز کنید.
- جداسازی میلههای کراواتی: با استفاده از ابزار مناسب، میلههای کراواتی را از اجزای دیگر سیستم فرمان جدا کنید.
- بررسی و تعویض قطعات: بوشها، میلهها و سایر قطعات میلههای کراواتی را به دقت بررسی کنید. در صورت فرسودگی یا آسیبدیدگی، قطعات معیوب را با قطعات جدید و اورجینال تعویض کنید.
- نصب مجدد میلههای کراواتی: پس از تعویض قطعات معیوب، میلههای کراواتی را به درستی در جای خود نصب کنید و تمام اتصالات را محکم کنید.
- نصب مجدد چرخها و تنظیم فرمان: در نهایت، چرخها را دوباره روی خودرو نصب کنید و فرمان را تنظیم کنید.
۳. یاتاقان یا بوت فرمان فرسوده
اگر صدای صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت میشنوید و به نظر میرسد که از فرمان میآید، ممکن است بلبرینگ ستون فرمان فرسوده باشد. همچنین ممکن است متوجه بازی کردن بیشازحد در فرمان شوید، اما اگر بلبرینگ ستون فرمان فرسوده داشته باشید، مشکل به همینجا ختم میشود.
راه حل:
این مشکل اغلب با پاشیدن مقداری روان کننده به یاتاقان قابلحل است. اگر اوضاع یاتاقان زیادی خراب باشد، بایستی در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
۴. آسیبدیدگی میلههای کراواتی
هر صدای غیرمعمولی میتواند زنگ خطری برای وجود مشکلی پنهان باشد. یکی از این صداهای آزاردهنده، تقه زدن ماشین در هنگام رانندگی، به خصوص در زمان عبور از دستاندازها یا پیچها، است. این صدا میتواند نشانهای از آسیبدیدگی میلههای کراواتی باشد، قطعاتی حیاتی در سیستم تعلیق که وظیفهشان حفظ ثبات و هندلینگ خودرو است.
میلههای کراواتی، که به عنوان میل تعادل نیز شناخته میشوند، وظیفه اتصال چرخها به سیستم تعلیق و حفظ تعادل جانبی خودرو را بر عهده دارند. این میلهها از فلز سخت ساخته شدهاند و در دو سر آنها بوشهای لاستیکی برای کاهش ارتعاش و صدا تعبیه شده است. قفسه و پینیون با انتهای میله کراواتی به لاستیکها متصل میشوند.
انتهای میلههای کراواتی، بوتهای لاستیکی دارند که امکان دارد بعد از استفاده طولانی مدت، فرسوده و پاره شوند. اگر این اتفاق بیفتد، میتوانید صدای جهش میله کراوات را درحالیکه فلز به توپی برخورد میکند، بشنوید. آسیبدیدگی میلههای کراواتی میتواند به دلایل مختلفی مانند فرسودگی، ضربه، یا رانندگی خشن رخ دهد.
راه حل:
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، باید در اسرع وقت به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. تعمیر یا تعویض میلههای کراواتی آسیبدیده، تنها راه حل برای رفع این مشکل است.
۵. مفاصل توپ فرسوده
مفصل توپی یکی از اجزای حیاتی سیستم تعلیق خودرو است که وظیفهی اتصال چرخها به شاسی را بر عهده دارد. این مفصل به چرخها اجازه میدهد تا به طور روان بچرخند و در عین حال، تعادل و هندلینگ خودرو را حفظ کنند. این مفاصل توپی اغلب در انتهای میلههای اتصال و بازوهای کنترلی قرار میگیرند.
فرسودگی مفاصل توپی میتواند منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله تقه زدن در هنگام رانندگی شود. این تقهها میتوانند در هنگام رانندگی در دستاندازها، پیچها یا حتی در هنگام ترمزگیری و شتابگیری به گوش برسند. اگر این مفاصل توپی فرسوده شوند، میتوانند شروع به حرکت بیشازحد کنند یا در یک موقعیت گیر کنند. هر یک از این مشکلات باعث ایجاد صداهای بیشازحد در هنگام چرخاندن چرخ میشود.
راه حل:
تنها راه حل برای رفع مشکل تقه زدن ماشین در صورت فرسوده بودن مفاصل توپی، تعویض آنها است. تعویض مفاصل توپی باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود.
۶. فرسودگی بوش بازوی کنترل
بازوی کنترل بخشی از سیستم تعلیق است. اگر برخی از بوشها فرسوده شوند، از ایجاد صدا جلوگیری نمیکنند. هنگامیکه بازوهای کنترل در داخل محفظه آن جابهجا میشوند، در حین حرکت صدای ضربات بلند را خواهید شنید.
اگر مشکل زیادی جدی شود، درواقع با برخورد وزن بازوهای کنترلی به کناره بدنه، کل وسیله نقلیه را تغییر خواهد داد. بازوی کنترل فرسوده باعث تولید نویزهایی مانند صدای چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن، صدای تق تق از زیر اتومبیل هنگام دور زدن میشود. همچنین میتواند عامل تولید صدای چرخ جلو خودرو زمان دور زدن باشد.
راه حل:
تنها راهحل قطعی برای رفع مشکل فرسودگی بوش بازوی کنترل، تعویض بوشهای فرسوده با بوشهای جدید و اورجینال است. این کار باید توسط یک مکانیک ماهر و با استفاده از ابزار مناسب انجام شود.
۷. سیال فرمان کم یا کهنه
سیال فرمان (هیدرولیک فرمان) نقش حیاتی در عملکرد صحیح سیستم فرمان خودرو ایفا میکند. کمبود یا کهنه شدن این سیال میتواند منجر به بروز مشکلاتی مانند فرمانپذیری سخت، نشت و حتی آسیب به اجزای سیستم فرمان شود. از طرف دیگر، صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت میتواند ناشی از مشکلات مختلفی در سیستم تعلیق، سیستم فرمان و یا دیگر اجزای خودرو باشد.
شاید علت صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت از سمت چرخ چپ اتومبیل هنگام دور زدن، کهنگی سیال فرمان باشد. یکی از مشکلاتی که باعث تولید صدا در هنگام دور زدن میشود، پایین رفتن سطح مایع پمپ فرمان است. این سادهترین مشکلی است که میتوان آنها را برطرف کرد. پمپ فرمان یک سیستم بسته است، به عبارت دیگر به هیچ عنوان نباید نشتی داشته باشد. بنابراین نشتی آن یکی از علتهای صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت خواهد بود.
راه حل:
- بررسی سطح سیال فرمان: اولین قدم، بررسی سطح سیال فرمان در مخزن مربوطه است. این مخزن معمولاً در محفظه موتور خودرو قرار دارد. اگر سطح سیال پایینتر از حد مجاز باشد، باید سیال فرمان جدید به آن اضافه کنید.
- استفاده از سیال فرمان مناسب: از سیال فرمان مناسب با نوع خودرو خود استفاده کنید. نوع سیال فرمان در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است.
- بازرسی نشت سیال: اگر سطح سیال فرمان به طور مداوم کاهش مییابد، باید برای یافتن محل نشت سیال، تمام اتصالات و شلنگهای سیستم فرمان را به دقت بررسی کنید. نشت سیال را باید توسط یک مکانیک ماهر رفع کرد.
- تخلیه و تعویض سیال فرمان: اگر سیال فرمان کهنه و کثیف شده باشد، باید آن را تخلیه و با سیال فرمان جدید جایگزین کرد. این کار باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود.
۸. آسیب دیدگی پمپ فرمان هیدرولیک
پمپ فرمان، یکی از اجزای حیاتی سیستم فرمان هیدرولیک خودرو است که وظیفه انتقال روغن هیدرولیک به اجزای دیگر این سیستم را بر عهده دارد. روغن هیدرولیک، نیروی لازم برای گردش فرمان را به سیبکها و میل فرمان منتقل میکند و نقش مهمی در عملکرد صحیح و روان فرمانپذیری خودرو ایفا میکند.
آسیبدیدگی پمپ فرمان میتواند منجر به بروز مشکلات مختلفی از جمله صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت شود. این صداها، به خصوص در هنگام چرخاندن فرمان یا عبور از دستاندازها و ناهمواریهای جاده، به وضوح قابل شنیدن هستند.
یکی از وظایف اصلی پمپ فرمان، حفظ فشار مناسب روغن هیدرولیک در سیستم است. اگر پمپ به درستی کار نکند، فشار روغن کاهش یافته و در نتیجه، در هنگام چرخش فرمان یا عبور از ناهمواریها، صدای تقه از زیر ماشین به گوش میرسد.
به علاوه فرسودگی یا آسیبدیدگی اجزای داخلی پمپ فرمان میتواند منجر به نشتی روغن هیدرولیک شود. کاهش سطح روغن هیدرولیک، افت فشار و در نهایت، ایجاد صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت را به دنبال خواهد داشت.
راه حل:
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده و یا شنیدن صدای تقه در اثر خرابی پمپ فرمان، باید در اسرع وقت به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. تعمیر یا تعویض به موقع این قطعه، از بروز مشکلات جدیتر و خطرات احتمالی جلوگیری میکند.
مراحل تعمیر یا تعویض پمپ فرمان:
- جک زدن خودرو و بالا بردن آن: اولین قدم، بالا بردن خودرو با جک و قرار دادن پایههای نگهدارنده برای اطمینان از ایمنی است.
- تخلیه روغن هیدرولیک: در مرحله بعد، باید روغن هیدرولیک موجود در سیستم را تخلیه کنید.
- باز کردن پمپ فرمان: با استفاده از ابزار مناسب، پمپ فرمان را از اجزای دیگر سیستم فرمان جدا کنید.
- بررسی و تعویض قطعات: پمپ فرمان را به دقت بررسی کنید. در صورت فرسودگی یا آسیبدیدگی، باید آن را با یک پمپ جدید و اورجینال تعویض کنید.
- نصب پمپ فرمان جدید: پمپ جدید را به درستی در جای خود نصب کنید و تمام اتصالات را محکم کنید.
- پر کردن روغن هیدرولیک: در نهایت، روغن هیدرولیک جدید را به سیستم اضافه کرده و سطح آن را تنظیم کنید.
- تنظیم فرمان: پس از تعمیر یا تعویض پمپ فرمان، باید فرمان را تنظیم کنید.
اگر دانش فنی و تخصص کافی برای انجام این کار ندارید، حتماً کار تعمیرات را به یک مکانیک حرفهای بسپارید.
۹. خرابی و فرسودگی بلبرینگ چرخ
بلبرینگ چرخ، یکی از اجزای حیاتی سیستم تعلیق و فرمان خودرو است که وظیفهای مهم در حرکت روان و بدون اصطکاک چرخها ایفا میکند. این قطعه، از مجموعه گویهای فولادی تشکیل شده که در داخل یک محفظه فلزی قرار گرفتهاند و با غوطهور شدن در روانکننده، اصطکاک بین محور چرخ و توپی چرخ را به حداقل میرساند.
خرابی و فرسودگی بلبرینگ چرخ، میتواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد، از جمله:
- صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت: یکی از علائم رایج خرابی بلبرینگ چرخ، شنیدن صدای تقه از زیر ماشین، به خصوص در هنگام پیچیدن یا عبور از دستاندازها است. این صدا به دلیل لقی و ساییدگی گویهای فولادی داخل بلبرینگ ایجاد میشود.
- لرزش فرمان: در موارد پیشرفتهتر، خرابی بلبرینگ چرخ میتواند منجر به لرزش فرمان، به خصوص در سرعتهای بالا شود. این لرزش به دلیل ناپایداری چرخها و عدم تعادل در سیستم تعلیق ایجاد میشود.
- کشش فرمان به یک سمت: در برخی موارد، خرابی بلبرینگ چرخ میتواند باعث کشش فرمان به یک سمت شود. این اتفاق به دلیل عدم مقاومت کافی بلبرینگ در برابر نیروهای وارده به چرخها رخ میدهد.
- قفل شدن چرخ: در موارد بسیار خطرناک، خرابی کامل بلبرینگ چرخ میتواند منجر به قفل شدن چرخ و از دست رفتن ناگهانی کنترل خودرو شود.
راه حل:
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده و یا شنیدن صدای تقه از بلبرینگ چرخ، باید در اسرع وقت به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید و شخصاً دست به تعمیرات نزنید. تعمیر یا تعویض به موقع این قطعه، از بروز مشکلات جدیتر و خطرات احتمالی جلوگیری میکند.
علت صدای لق لق در دست انداز پراید
صدای تقه زدن پراید هنگام عبور از دستاندازها، یکی از مشکلات رایجی است که اغلب رانندگان با آن مواجه میشوند. این صدا میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که تشخیص دقیق آن نیازمند بررسی تخصصی است. اگر صدای شنیده شده ناشی از لاستیک نباشد و مثلاً هنگام چرخش فرمان یا حرکت خودرو تشدید شود، احتمال خرابی قطعاتی مانند کلگی بیرونی پلوس وجود دارد. این قطعه وظیفه انتقال قدرت از گیربکس به چرخها را بر عهده دارد و خرابی آن میتواند علاوه بر ایجاد صدا، منجر به مشکلات جدیتری در سیستم انتقال قدرت شود.
از سوی دیگر، صدای جیرجیر مانند از ترمزها ممکن است نشانه ساییدگی لنت ترمز یا مشکل در سیستم ترمز باشد و در صورت بیتوجهی به آن، ایمنی خودرو به خطر میافتد. اما اگر مطمئن هستید که صدای تقه زدن از خود لاستیک ناشی میشود، باید به دنبال دلایل دیگری مانند فرسودگی کمک فنرها، بوشهای معیوب، یا مشکل در سیستم تعلیق بود.
علت صدای تق تق زیر پای راننده هنگام عبور از سرعت گیر
شاید اولین علتی که برای صدای تق تق ماشین هنگام عبور از دست انداز به نظرتان برسد، وجود مشکل در تعلیق و شاسیها باشد. اگر صدای تقه از قسمت جلوی خودرو و زیر پای راننده به گوش میرسد، بایستی هریک از موارد زیر را محتمل برشمرید و در اسرع وقت برای سرویس و تعمیرات لازم، به نمایندگیهای معتبر مراجعه نمایید.
- مشکل در بوشها: بوشها همان قطعات لاستیکی هستند که در سیستم تعلیق خودرو به کار میروند و وظیفه جذب ضربات و لرزشها را بر عهده دارند. سایش، پارگی یا خشک شدن بوشها میتواند باعث تقه زدن خودرو هنگام عبور از مسیرهای ناهموار شود.
- خرابی کمک فنر: کمک فنرها نیز نقش مهمی در جذب ضربات دارند. اگر کمک فنرها خراب یا روغنسوزی داشته باشند، ممکن است موجب ایجاد صدای تقه از زیر ماشین در دست انداز شوند.
- مشکل در سیستم فرمان: اگر صدا به هنگام چرخاندن فرمان تشدید شود، ممکن است مشکل از سیستم فرمان نشأت گرفته باشد. اجزایی مانند بوشهای فرمان، بلبرینگهای فرمان یا حتی شل بودن مهرههای فرمان میتوانند باعث ایجاد این صدا شوند.
- مشکل در اتصالات شاسی: گاهی اوقات، شل شدن یا خوردگی اتصالات شاسی میتواند باعث ایجاد صداهای اضافی شود. در بدترین حالت، وجود شکستگی در شاسی یا سیستم تعلیق موجب صدای تق تق از سمت چپ ماشین خواهد شد.
- اشکال در سیستم ترمز: در برخی موارد نادر، مشکلاتی در سیستم ترمز مانند ساییدگی لنتها یا گیر کردن پیستونها میتواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی شود.
عیب یابی علت صدای تقه از زیر ماشین در دست انداز در خانه
به محض شنیدن صدای تقه از بخشهای مختلف خودرو در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، به فکر عیب یابی باشید. در مرحله اول میتوانید در خانه یک چک اولیه از قسمتهای ماشین انجام بدهید.
محافظهای لاستیکی (بوشها): به دنبال ترکها، پارگیها یا نشانههای ساییدگی در بوشهای کمک فنرها و سایر اجزای تعلیق باشید. این بوشها از اجزای داخلی در برابر آلودگی و رطوبت محافظت میکنند و آسیب به آنها میتواند منجر به مشکلات جدیتر شود. با تکان دادن چرخ به طرفین، دقت کنید ببینید آیا بازی یا صدای تقتق در بوشها وجود دارد یا خیر.
لولههای کمک فنر: هرگونه نشتی روغن، زنگزدگی یا تغییر شکل در لولههای کمک فنر نشاندهنده خرابی آنها است. با دست به بالای کمک فنر فشار وارد کرده و سپس آن را رها کنید. اگر کمک فنر به آرامی و بدون نوسان به حالت اولیه بازگشت، به احتمال زیاد سالم است. در غیر این صورت، ممکن است کمک فنر ضعیف شده باشد.
بلبرینگهای چرخ: خودرو را جک کرده و چرخ را به صورت دستی بچرخانید. به دنبال هرگونه صدای غیرعادی، لرزش یا گیر کردن باشید. اگر صدای خشخش یا لرزش احساس کردید، ممکن است بلبرینگهای چرخ نیاز به تعویض داشته باشند.
فنرها: فنرها را از نظر شکستگی، ترک یا تغییر شکل بررسی کنید. فنرهای خراب میتوانند باعث ناپایداری خودرو و ایجاد صدا شوند.
اتصالات: تمام اتصالات پیچ و مهرهای، اعم از بخشهای مختلف سیستم فرمان، تعلیق و شاسی را از نظر سفت بودن و وجود هرگونه زنگزدگی بررسی کنید. اتصالات شل میتوانند باعث ایجاد صدا و ناپایداری شوند.
بلوکهای بیصدا: این قطعات لاستیکی یا پلاستیکی، ارتعاشات را جذب کرده و از انتقال مستقیم آنها به اتاق خودرو جلوگیری میکنند. ترکخوردگی، تغییر شکل یا بازی بیش از حد در این قطعات، میتواند منجر به ایجاد صدای تقتق شود. برای بررسی این قطعات، آنها را در جهتهای مختلف تکان دهید. وجود بازی بیش از حد، نشاندهنده نیاز به تعویض آنها است.
بوشهای میله ضد رول: بوشهای میله ضد رول نیز در جذب ضربات و ارتعاشات نقش دارند. برای بررسی بازی در این بوشها، میتوانید از یک اهرم یا میله مناسب استفاده کنید و سعی کنید میله ضد رول را تکان دهید. وجود بازی بیش از حد، نشاندهنده نیاز به تعویض بوشها است.
اگر دانش فنی و مکانیکی ندارید، پیشنهاد میکنیم به سرعت خودرو را نزد تعمیرگاههای معتبر سطح شهر ببرید و با دستکاری، ناخواسته باعث آسیب دیدگی بیشتر ماشین نشوید.
توصیه های پایانی
شنیدن صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت، نگرانکننده است و میتواند به طور بالقوه نشاندهندهی وجود مشکلی در خودرو باشد. در این مقاله، به بررسی علل مختلف این صدا و ارائه راهحلهای مناسب برای رفع آن پرداختیم.
همانطور که دیدیم، رایجترین علت های صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام دور زدن عبارتند از:
- مشکلات مربوط به سیستم تعلیق: فرسودگی یا شکستگی بوشها، سیبکها، فنرها یا کمکفنرها میتواند منجر به ایجاد صدای تقه در هنگام رانندگی، به خصوص در عبور از دستاندازها یا ناهمواریهای جاده شود.
- معیوب بودن سیستم فرمان: فرسودگی یا شکستگی قطعات فرمان مانند میل فرمان، جعبه فرمان، سیبک فرمان یا اتصالات فرمان میتواند باعث ایجاد صدای تقه در هنگام چرخاندن فرمان شود.
- ایراد در سیستم ترمز: فرسودگی یا شکستگی لنت ترمز، دیسک ترمز یا کالیپر ترمز میتواند در هنگام ترمزگیری، صدایی شبیه به تقه ایجاد کند.
- مشکلات مربوط به تسمهها: شل شدن یا فرسودگی تسمه دینام یا تسمه کولر میتواند در هنگام حرکت، صدایی شبیه به تقه ایجاد کند.
- مشکلات مربوط به میلگرد: خم شدن یا شکستگی میلگرد میتواند باعث ایجاد صدای تقه در هنگام رانندگی، به خصوص در شتابگیری یا ترمزگیری شود.
در صورت شنیدن صدای تقه از زیر ماشین، لازم است در اسرع وقت به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا علت دقیق مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کند. شخصاً دست به تعمیر زدن میتواند باعث بدتر شدن مشکل شود و به خودروی شما آسیبهای جبران ناپذیری وارد کند. تعمیر یا تعویض قطعات آسیبدیده باید توسط یک مکانیک ماهر و با استفاده از قطعات یدکی اورجینال انجام شود.
نظرات