چاپ       کد خبر: 147994
11 تیر 1403

دلایل سوختن لامپ چراغ های عقب و جلو خودرو + راهکار

چراغ های خودرو بعد از مدتی و با گذشت زمان می سوزند.البته این چراغ ها به دلایل بسیاری ممکن است عمرشان کمتر شود و زودتر بسوزد.از این دلایل می توان به کیفیت پایین چراغ ها و اتصال نادرست آنها اشاره کرد.با این حال دلایل دیگری هم وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل سوختن لامپ چراغ عقب و جلو خودرو

سیم کشی شل و ضعیف به دلیل شل بودن سیم کشی، جریان الکتریسیته به نقطه تماس با لامپ به شکل درستی نمی‌رسد از طرف دیگر در داخل لامپ های به کار رفته در خودرو چراغ عقب و جلو از تنگستن استفاده شده که زمانی که لامپ روشن میشود جریان برق حرارت سیم داخل لامپ را بالا می برد سیم ذوب شده و از محل اتصال پاره شده و باعث سوختن لامپ ماشین می شود. این موضوع باعث می‌شود تا جریان در فواصل مشخصی قطع و وصل شود. این روشن و خاموش شدن مداوم باعث گرم شدن لامپ می‌شود. همچنین نوسانات جریان برق هم رشته‌های داخل لامپ را خراب می‌کنند.

البته گاهی لرزش خودرو یا مواردی مانند تصادف هم ممکن است باعث شل شدن چراغ‌ها شود. بنابراین بهتر است که تمام پیچ‌ها و اتصالات را سفت کنید تا هیچ ترکی در اطراف چراغ‌ها به وجود نیاید. تماس لامپ با پوست دست برخی از افراد هنگام تعویض لامپ آن را با دست می‌گیرند. این مهم‌ترین دلیلی بوده که باعث سوختگی می‌شود.

حتما باید یک دستکش استفاده کرده و اصلا با پوست دست تماس مستقیم نداشته باشد. آثار کثیفی یا رطوبت دست هنگام تعویض باعث می‌شود تا سطح لامپ به صورت ناهموار گرم شود. به همین دلیل ساختار آن خراب شده و باعث سوختگی می‌شود. استفاده از دستکش‌های لاتکس می‌تواند تا حد زیادی جلوی این کار را بگیرد.

علت رایج سوختن چراغ عقب و جلوی خودرو

کیفیت پایین لامپ‌ ها

لامپ‌های ارزان قیمت‌تر در نگاه اول مناسب‌تر هستند زیرا هزینه چندانی برای شما ندارند. این در حالی بوده که به سرعت خراب می‌شوند و هزینه تعویض آن بیشتر است. رشته‌های روی لامپ از تنگستن نازک ساخته شده‌اند. بنابراین اگر کیفیت خوبی نداشته باشند، به سرعت خراب می‌شوند. ارتعاشات یکی از اصلی‌ترین دلیل خراب شدن این مدل لامپ‌ها است. همچنین کیفیت پایین تنگستن استفاده شده هم می‌تواند همین نتیجه را رقم بزند.

لرزش بیش از حد

لرزش بیش از حد رشته‌های هالوژن داخل لامپ‌ها را خراب می‌کند. بنابراین فنرهای نگهدارنده که لامپ را نگه داشته‌اند، از بین می‌روند. به همین دلیل علاوه بر اینکه به سراغ یک برند خوب برای لامپ خودرو می‌روید، باید فنرهای تعلیق و سیستم یاتاقان چرخ‌ها را هم بررسی کنید تا لرزش زیادی نداشته باشند.

تولید رطوبت و بخار داخل چراغ‌ ها

یکی از چیزهایی که باعث خرابی چراغ‌های عقب و جلوی خودرو می‌شود، تولید رطوبت و تشکیل بخار داخل چراغ است. این کار در جریان برق وقفه ایجاد می‌کند. بنابراین باید بررسی کنید که آیا لامپ‌ها رطوبت بیش از حدی دارند یا خیر. اگر چنین مشکلی وجود داشت، به دنبال نشت آب داخل چراغ‌ها باشید.

 ولتاژ بالا

یکی از علل اصلی سوختن سوکت چراغ جلو، ولتاژ بالایی است که به آن وارد می‌شود. این امر می‌تواند به دلیل نقص در سیستم برق خودرو، تغییرات ولتاژ شبکه برق یا نصب لامپ‌های با ولتاژ نامناسب باشد.

نصب نادرست لامپ

نصب نادرست لامپ در سوکت چراغ جلو می‌تواند باعث ایجاد اتصالات نامناسب و ایجاد نقاط گرم شود که در نتیجه سوکت سوخته می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که لامپ به درستی در سوکت قرار گرفته و اتصالات به طور کامل و صحیح بسته شده باشد.

وجود مشکل در سیستم دینام و باتری

مشکلات در دینام و باتری ممکن است باعث عدم شارژ صحیح باتری شود، که موجب افت قدرت و مشکلات در سیستم الکتریکی خودرو گردد.

دلایل سوختن لامپ چراغ عقب و جلو خودرو

چگونه از سوختن چراغ های خودرو جلوگیری کنیم؟

برای اینکه از سوختن چراغ‌‌های عقب و جلوی خودرو جلوگیری کنیم، اول از همه باید تعویض آن را به متخصص فنی بسپاریم. ممکن است یک تعمیرکار برای تعویض یک لامپ دستمزد قابل توجهی دریافت کند اما این موضوع مانع از بروز آسیب به چراغ‌های شما می‌شود. برای جلوگیری از سوختن چراغ عقب و جلو ماشین سعی کنید در شب کمتر از ۵ ساعت چراغ ها را روشن نگهدارید با اینکار از داغ شدن بیش از حد چراغ جلو عقب ماشین خود جلوگیری کرده و هماهنگی بین توان مصرفی لامپ های ماشین، با دینام، ولتاژ مصرفی باتری و آمپر برقرار می شود.

  • حد الامکان در زمان رانندگی از نور بالا کمتر استفاده کنید و نور بالا و پایین رو تغییر ندهید
  • چراغ مه شکن را در مواقع ضروری هنگام مه آلود شدن و بارانی بودن هوا استفاده کنید و بی مورد از آن استفاده نکنید.
  • هنگام تعویض لامپ ها به قسمت شیشه ای لامپ دست نزنید
  • علاوه بر این هنگام خرید، حتما به سراغ برندهای شناخته شده و معروف بروید. در این صورت هم باید هزینه بیشتری بپردازید اما مطمئنا عمر چراغ‌های خودرو بیشتر خواهد بود.
  • از طرفی برای چکاپ سالیانه خودروی خود را به یک تعمیرگاه مطمئن یا نمایندگی ببرید. اگر مشکلی در سیم کشی خودرو یا نشت آب به داخل محفظه چراغ وجود داشته باشد، در این بررسی‌ها برطرف می‌شود.

اهمیت کارکرد صحیح چراغ های خودرو

کارکرد صحیح چراغ‌های خودرو از جهات مختلفی اهمیت دارد. اولین جنبه مهم سالم بودن چراغ‌ها این است که هنگام رانندگی به خوبی مقابل و پشت سر خود را می‌بینید. فرض کنید در خیابانی تاریک رانندگی می‌کنید و تنها منبع نوری، چراغ‌های جلوی خودرو است. حالا اگر همین چراغ‌ها هم خراب باشد، معلوم نیست چگونه قرار است مقابل خود را ببینید.

علاوه بر این سالم بودن چراغ‌ها برای معاینه فنی اهمیت زیادی دارد. اگر حتی یکی از چراغ‌های جلو یا عقب خراب باشد، در همان اولین مرحله معاینه فنی رد می‌شوید. بنابراین حداقل سالی یک بار هم که شده باید تمام چراغ‌های خودرو را نو کنید.

نکته مهم بعدی امنیت راننده و سرنشینان است. اگر چراغ‌های شما سوخته باشد، هم ممکن است هنگام رانندگی با عابر یا خودرویی تصادف کنید، هم دیگر خودروها به خوبی متوجه شما نشوند. در هر صورت حداقل یک فرد آسیب دیده و گاهی این خسارات تا همیشه قابل جبران نخواهند بود. بنابراین با صرف هزینه اندکی، می‌توانید جلوی میلیون‌‌ها تومان خسارت را بگیرید.

یک نکته مهم هم عیب ظاهری است. خاموش بودن چراغ‌ها، شکسته بودن شیشه و مواردی از این دست همگی عیب ظاهری خودرو محسوب می‌شوند. همه عیوب ظاهری هم مواردی هستند که در اولین برخورد با پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار