چاپ کد خبر: 82036
5 اردیبهشت 1401

دلیل بسته نشدن درب ماشین لباس شویی چیست؟ + راه حل

What is the reason for not closing the washing machine door Solution 2
قفل و بسته نشدن درب ماشین لباس شویی مشکلی است که خیلی ساده خودش را نشان می‌دهد. همانطور که عنوان شد شما در کار با ماشین لباسشویی متوجه چنین ایرادی می‌شوید، چرا که تا در ماشین بسته و قفل نشود، ماشین شروع به شستن لباس‌ها نمی‌کند.

 بسته نشدن درب ماشین لباس شویی مشکلی است که امکان دارد با آن مواجه شده باشید. از آنجا که وجود این مشکل باعث می‌شود ماشین لباسشویی شما به هیچ وجه کار نکند، لازم است هر چه سریع‌تر آن را رفع کنید. برای این کار قبل از هر چیز باید دلیل مشکل را پیدا کنید. در این نوشته دلایلی که ممکن است باعث شود درب ماشین لباسشویی بسته نشود و همچنین راهکارهای رفع مشکل را توضیح خواهیم داد.

دلایل زیادی وجود دارد که مانع از بسته شدن درب این دستگاه می‌شود. این دلایل عبارتند از:

عملکرد قفل درب لباسشویی

ماشین لباسشویی به یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی تبدیل شده است، تا جایی که کمتر خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که این وسیله پر کاربرد در آن وجود نداشته باشد. سال‌هاست که ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک بازار لوازم خانگی را پر کرده و ماشین‌های لباسشویی قدیمی جایگاه خود را از دست داده‌اند. ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک بر این اساس طراحی شده‌اند که برای کار کردن با آنها باید درب ماشین بسته و وقتی دکمه شروع کار را می‌زنیم، در قفل شود.

در واقع در ماشین لباسشویی یک میکروسوئیچ قرار گرفته که به برد این وسیله متصل است. با بستن درب ماشین لباسشویی و زدن دکمه شروع کار، میکروسوئیچ درب را قفل کرده و برد فعالیت‌های دیگر یعنی شست و شو و خشک کردن لباس‌ها را انجام می‌دهد.

بدیهی است که تا اولین مرحله یعنی قفل شدن درب ماشین لباسشویی انجام نشود، ماشین کار خودش را شروع نمی‌کند. بر این اساس می‌توان گفت بسته و قفل نشدن درب ماشین لباسشویی یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند در این وسیله بروز کند. این ایراد دلایل مختلفی دارد که می‌توان آنها را به دو دسته استفاده نادرست از ماشین لباسشویی و مشکل سخت فزاری و فنی تقسیم کرد.

نحوه تست قفل درب ماشین لباس شویی

قفل و بسته نشدن درب ماشین لباس شویی مشکلی است که خیلی ساده خودش را نشان می‌دهد. همانطور که عنوان شد شما در کار با ماشین لباسشویی متوجه چنین ایرادی می‌شوید، چرا که تا در ماشین بسته و قفل نشود، ماشین شروع به شستن لباس‌ها نمی‌کند.

البته عمل نکردن ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل دیگری از جمله خرابی موتور، برد و… نیز داشته باشد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که مشکل از درب ماشین لباسشویی است یا نه فقط کافی است اقدام به باز و بسته کردن آن کنید. در صورتی که درب مشکلی نداشته باشد باید قفل باشد و تا پایان کار ماشین باز نشود، اما اگر در با فشار دستگیره باز شد بدانید که مشکلی وجود دارد و با بررسی موارد احتمالی مشکل را پیدا و آن را رفع کنید.

چرا درب ماشین لباسشویی بسته نمی‌شود؟

What is the reason for not closing the washing machine door Solution 1

قبل از اینکه مشکل بسته و قفل نشدن درب ماشین لباسشویی را به ایرادات فنی ربط بدهید با دقت به بررسی این مورد بپردازید که آیا در حال استفاده درست از این وسیله هستید یا نه. بسته نشدن درب ماشین لباسشویی گاهی فقط به این دلیل ساده اتفاق می‌افتد که مخزن آن را بیش از اندازه پر کرده اید.

ماشین‌های لباسشویی بسته به اندازه و نوع طراحی‌شان گنجایشی دارند و اگر بیش از اندازه در آنها لباس بریزید، اولین مشکلی که بروز می‌کند بسته و قفل نشدن درب ماشین است. در چنین شرایطی سعی نکنید با زور درب ماشین لباسشویی را ببندید، بلکه از حجم لباس‌ها کم کرده و آنها را در دو یا سه نوبت بشویید.

گاهی ممکن است حجم لباس‌ها زیاد نباشد، اما باز هم درب ماشین لباسشویی بسته نشود. در این صورت بررسی کنید که آیا جسمی خارجی مانع این کار شده است یا نه.

اگر موارد ذکر شده را بررسی کردید و باز هم مشکل بسته و قفل شدن درب ماشین لباس شویی رفع نشد، این احتمال وجود دارد که ایرادی فنی وجود داشته و در این صورت وسیله شما نیاز به تعمیر یا حتی تغییر قطعه دارد.

تعمیر قفل درب ماشین لباسشویی

خرابی میکروسوئیچ یکی از رایج‌ترین دلایل بسته نشدن درب ماشین لباس شویی است. این قطعه با آغاز عملیات شستشو، درب ماشین را قفل می‌کند و بعد از این کار است که فرمان شروع کار به موتور و پمپ ماشین لباسشویی داده می‌شود. اگر میکروسوئیچ ماشین لباسشویی شما خراب باشد لازم است با مراجعه به تعمیرکار قطعه مورد نظر را تعویض کنید.

خرابی زبانه درب ماشین لباسشویی هم از رایج‌ترین مواردی است که منجر به بسته و قفل نشدن درب ماشین لباسشویی می‌شود. این اتفاق به دلیل باز کردن غیر اصولی درب ماشین لباسشویی رخ می‌دهد و در صورت وجود چنین مشکلی لازم است زبانه را تعمیر و در صورتی که آسیب وارد شده به آن زیاد باشد، آن را تعویض کنید.

پارگی لاستیک عایق نیز از جمله دلایل بسته نشدن درب ماشین لباسشویی است که در این صورت باید این قطعه را عوض کنید. البته اگر می‌خواهید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی لاستیک آن را خشک کنید، از انداختن اجسام نوک تیز به داخل ماشین لباس شویی خودداری کنید و تا جای ممکن از برنامه‌های شستشو که با آب بسیار گرم انجام می‌شود، استفاده نکنید.

ممکن است لولای در ماشین لباسشویی شما شکسته باشد و این ایراد جلو بسته شدن درب ماشین را بگیرد. این اتفاق زمانی می‌افتد که درب را بیش از اندازه باز کنید یا آن را بکشید. اگر تعمیرکار مشکل ماشین لباسشویی شما را شکستن لولا تشخیص بدهد لازم است این قطعه تعویض شود.

ضربه خوردن به درب ماشین لباسشویی به گونه‌ای که درب تاب بردارد یکی دیگر از دلایل بسته نشدن درب ماشین لباسشویی است.

تعمیرکاران می‌توانند این مشکل را رفع کنند، اما از آنجا که چنین مشکلی معمولا حین استفاده از ماشین لباسشویی رخ نمی‌دهد، در هنگام خرید وسیله به آن توجه داشته باشید. در مواردی حین حمل ماشین لباسشویی از کارخانه به فروشگاه، این وسیله ضربه خورده و دربش آسیب می‌بیند. برای اینکه بعدا در استفاده از این وسیله دچار مشکل نشوید هنگام خرید چند بار در آن را تست کنید.

شکستگی دستگیره از جمله مواردی است که منجر به بسته نشدن درب ماشین لباسشویی می‌شود. این مشکل معمولا به دلیل فشار آوردن به دستگیره در هنگام باز کردن درب رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که درب ماشین لباسشویی باید به آسانی و نرمی باز شود. اگر دستگیره را فشار دادید و دیدید که درب باز نمی‌شود احتمالا هنوز عملیات شستشو تمام نشده و در قفل است. فشار دادن بیش از حد دستگیره ممکن است به وسیله شما آسیب بزند.

گاهی ممکن است درب ماشین لباسشویی مشکلی نداشته باشد، بلکه مشکل از جایی دیگر یعنی برد وسیله باشد. برد در واقع فرمانده و مغز ماشین لباس شویی است. این برد است که بعد از بسته شدن درب ماشین لباس شویی پیام قفل شدن آن را از میکروسوئیچ دریافت کرده و به پمپ و موتور فرمان می‌دهد که عملیات شست و شو را آغاز کنند.

همچنین این برد است که بر زمان‌بندی و فعالیت شستشو و خشک کردن لباس‌ها نظارت می‌کند و پایان کار و باز شدن درب دستگاه را تایید می‌کند. اگر مشکلی در برد ماشین لباسشویی باشد ممکن است خود را در عملکرد‌های مختلف دستگاه از جمله بسته نشدن درب ماشین لباسشویی نشان دهد.

نحوه تعویض قفل درب ماشین لباس شویی

What is the reason for not closing the washing machine door Solution 1

بسته نشدن درب ماشین لباس شویی به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که حین استفاده از این وسیله رخ می‌دهد، مشکلی است که رفع آن نیازمند تخصص و مهارت است. در این نوشته نحوه تست قفل درب لباسشویی را توضیح دادیم و عنوان کردیم که گام اول برای رفع مشکل، تشخیص دلیل مشکل است، اما اگر تعمیرکار ماشین لباس شویی نیستید، تنها تا جایی می‌توانید به تشخیص مشکل و رفع آن ادامه دهید.

به عنوان کسی که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کند تنها مواردی مانند پر بودن مخزن ماشین لباسشویی و گیر کرد جسم خارجی در درب ماشین را بررسی کنید. اگر مشکل بسته نشدن درب ماشین لباسشویی ناشی از این موارد نبود، به سراغ تعمیرکار بروید و از او بخواهید تا ایراد را تشخیص داده و رفع کند.

تعمیر قفل درب لباسشویی یا تعویض این قطعه یا دیگر قطعاتی که ایراد در آنها منجر به بسته نشدن درب ماشین لباس شویی می‌شود، یک کار کاملا فنی است. این تعمیرکار ماشین لباس شویی است که مشکل را تشخیص داده و تصمیم می‌گیرد قطعه‌ای را تعمیر یا آن را تعویض کند.

باید توجه داشته باشید به دلیل متفاوت بودن ساختار ماشین‌های لباسشویی بهتر است تعمیرکار ویژه برند ماشین لباسشویی خود را پیدا کنید. برند‌های ایرانی و خارجی عرضه کننده ماشین لباسشویی نمایندگی‌های مختلفی در همه شهرهای کشور دارند که شماره تلفن آنها را می‌توانید به سادگی پیدا کنید.

کلام آخر

پر کاربرد بودن ماشین لباسشویی ممکن است منجر به بروز مشکلات فنی در دستگاه از جمله بسته نشدن درب این وسیله شود. هر چند چنین مشکلی را مشکلی رایج می‌دانیم، اما نباید تصور کرد که مدام این اتفاق می‌افتد. اگر از ماشین لباسشویی خود به درستی استفاده کنید ممکن است سال‌ها با مشکل بسته نشدن درب آن مواجه نشوید.

توجه داشته باشید که باز و بسته کردن نادرست درب و همچنین بازی کردن کودکان با دستگیره ماشین لباسشویی و علاوه بر آن ضربه خوردن درب، لولا یا دستگیره از عمده مواردی است که به خرابی درب ماشین لباسشویی منجر می‌شود. علاوه بر این، استفاده از مواد شوینده نامرغوب نیز می‌تواند به بروز چنین مشکلی بینجامد.

از طرف دیگر توجه داشته باشید که مدام از عملیات شستشو با آب بسیار گرم که منجر به شل شدن لاستیک درب می‌شود استفاده نکنید. با وجود این به هر دلیل که مشکل بسته نشدن درب ماشین لباسشویی بروز کرد به تعمیرکار مراجعه کنید.

برخی افراد سختی در باز و بسته شدن درب ماشین لباسشویی را جدی نمی‌گیرند و در صورت وجود چنین مشکلی با فشار آوردن به درب، دستگیره و لولا سعی می‌کنند درب وسیله را ببندند.

ممکن است با چنین کارهایی بتوانید مدتی دیگر از ماشین لباسشویی استفاده کنید، اما قطعا چنین کاری منجر به بروز مشکل بزرگ‌تری می‌شود و ممکن است جای تعمیر، نیازمند تعویض قطعه باشید یا اینکه مجبور شویم همزمان چند قطعه را عوض کنید. درب ماشین لباسشویی باید کاملا نرم و آسان باز شود و در صورتی که چنین اتفاقی نیفتد حتما مشکلی وجود دارد که باید به فکر رفع آن باشید تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار