دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی، بررسی، معایب و رقبا/ بخریم یا نه؟

بعد از معرفی خودروی دنا با بدنه مشابه سمند و چراغ‌ها و سپرهای اصلاح‌شده که چندان مورد توجه مشتریان قرار نگرفت، ایران‌خودرو نسخه اصلاح‌شده آن را با تغییراتی بیشتر در بخش بدنه مخصوصاً پروفیل جانبی با عنوان دنا پلاس معرفی کرد. عمده تغییرات دنا پلاس به خطوط مورب جانبی و ستون C متفاوت وابسته است. […]

بعد از معرفی خودروی دنا با بدنه مشابه سمند و چراغ‌ها و سپرهای اصلاح‌شده که چندان مورد توجه مشتریان قرار نگرفت، ایران‌خودرو نسخه اصلاح‌شده آن را با تغییراتی بیشتر در بخش بدنه مخصوصاً پروفیل جانبی با عنوان دنا پلاس معرفی کرد.

عمده تغییرات دنا پلاس به خطوط مورب جانبی و ستون C متفاوت وابسته است. این تغییرات اندک باعث ایجاد تمایز تصویری با سورن، سمند و دنای معمولی شده است. تغییرات جزئی دیگری چون تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، تغییر بخش مرکزی سپر جلو و افزودن آپشن هایی چون سانروف باعث اقبال بیشتر مخاطبان به نسخه پلاس شد.

باوجود اصلاحات ظاهری، مهم‌ترین نقطه ضعف این مدل در برابر رقبای چینی مثل آریزو ۵ توربو، قوای کم‌رمق آن بود که با معرفی نسخه توربو شارژر تا حدود زیادی برطرف شد. علاوه بر آن مدل گیربکس اتوماتیک هم نقطه عطفی در تولید این خودرو بود. البته اخیراً نسخه ۶ سرعته دستی هم برای دنا پلاس توربو ارائه شده است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی

انواع مدل‌های دنا پلاس

دنا پلاس با پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مختلفی تولید می‌شود. نسخه پایه همان موتور EF7 معمولی مشابه سمند و سورن را در خود جای داده است. این نسخه از گیربکس ۵ سرعته دستی سود می‌برد. در یک پله بالاتر نسخه توربو ایستاده است که با همان موتور اما مجهز به سیستم توربو شارژر مشابه با سورن توربو و گیربکس پنج دنده دستی ارائه می‌شود. گیربکس شش سرعته دستی هم اخیراً برای این مدل تولید شده است. نسخه اتوماتیک این خودرو هم گیربکسی شش سرعته اتومات دارد.

طرحی داخلی و کابین

ایران‌خودرو برای طراحی داخل کابین و داشبورد دنا پلاس، از خودروهای مختلفی الهام گرفته است. اما مهم‌ترین مشکل اینجاست که زمان این الهام‌گیری بسیار دور بوده و دیگر چنین طراحی داشبوردی را در خودروهای بعد از سال ۲۰۲۰ نمی‌بینیم. این طراحی موسوم به سوناتایی شده و تحت تاثیر تزئینات طرح چوب روی زمینه مشکی است.

سادگی کابین، یک نمایشگر نسبتاً کوچک در داشبورد مرکزی، نمایشگرهای آنالوگ موسوم به پیکانی برای پشت آمپر، حجم زیاد پلاستیک و ترکیب رنگ نامتناسب باعث شده‌اند تا خیلی زود از کابین و فضای داخلی این خودرو دلسرد و دل‌زده شوید. تغییرات در فرم ستون عقب و صندلی‌ها و نصب سانروف نیز باعث شده‌اند تا فضای کابین فشرده‌تر و تنگ‌تر شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

نوع موتور چهار سیلندر خطی EF7 TC
حجم موتور (cc) ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (hp) ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰-۲۲۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۲۰۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۰.۵
سیستم انتقال قدرت ۶ دنده اتوماتیک
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) ۶.۳۹
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۸.۱۲
ابعاد و وزن
طول خودرو (mm) ۴۵۵۹
عرض خودرو (mm) ۱۹۳۳
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۶۷۱
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۴۰۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۶۰
حجم فضای صندوق عقب (Lit) ۵۰۰
گارانتی ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد)

امکانات و آپشن ها

ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)
فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، روکش چرمی با دوخت قرمز
سیستم تهویه اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ‌ روز)، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، چراغ نقشه‌خوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم‌رنگ بدنه، طرح جدید
شیشه‌ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم مشکی، قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیره‌های درها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه درها، تودوزی مخمل، کف‌پوش موکتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو، دسته دنده طرح جدید با گردگیر و دوخت قرمز، روکش پارچه‌ای صندلی
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، سیستم قطع سوخت خودکار
رینگ و لاستیک ۱۶ اینچ آلومینیومی
صندلی‌ها صندلی‏ راننده و سرنشین جلو ۸ حرکته برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم
سایر تجهیزات سانروف، کروز کنترل،، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل

مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک

عدم تناسب ظاهری قطعات، طراحی قدیمی، آئرودینامیک بد، پلتفرم قدیمی و منسوخ، استهلاک بالا، کیفیت پایین ادوات و تزئینات، فضای کم برای سرنشینان عقب، قیمت بالا، عایق‌بندی ناکافی و ورود سروصدای موتور به داخل کابین، کمبود امکانات و آپشن‌ها نسبت به رقبای چینی و ضعف ایمنی از معایب عمده این خودرو هستند. موتور پرقدرت و لوازم یدکی فراوان و بهبود طراحی نسبت به خانواده سمند نیز از مزایای دنا پلاس توربو به شمار می‌آیند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک ، مشخصات فنی

هزینه‌های نگهداری و قطعات مصرفی

شاید هزینه‌های نگهداری دنا پلاس را در حد سایر برادران آن نظیر سمند و سورن بدانید اما درواقع این خودرو به‌مراتب پرخرج‌تر خواهد بود هزینه تعویض آینه‌های جانبی یا چراغ‌ها چندین میلیون تومان است. علاوه بر موتور توربو که نیاز به روغن مرغوب و نگهداری بهتری دارد که هزینه‌ها را بالا می‌برد، هزینه‌های صافکاری و ترمیم بدنه در صورت تصادف نیز بالاتر از خودروهای هم‌خانواده آن است.

قیمت تعدادی از لوازم دنا پلاس در بازار (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱)

قطعه قیمت (تومان)
سنسور دریچه گاز ۲۰۸۰۰۰
اویل ماژول کامل ۱۹۵۰۰۰۰
چراغ جلو ۲۲۷۰۰۰۰
چراغ عقب ۱۵۹۰۰۰۰
فیلتر روغن ۶۵۰۰۰
دستگیره کرومی صندوق عقب ۵۳۰۰۰۰
سپر عقب ۸۷۵۰۰۰

قیمت روز دنا پلاس توربو اتومات

مدل مشخصات قیمت نمایندگی قیمت بازار
دنا پلاس توربو ۶ دنده فرمان برقی ۳۶۰,۵۹۶,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۳۹۸,۲۹۵,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰

رقبای دنا پلاس توربو اتومات

در بازه قیمتی دنا پلاس توربوی اتوماتیک تنها می‌توان جک J4 را به‌عنوان یک خودروی نو خریداری کرد. این در حالی است که ازنظر فنی این دو خودرو رقیب هم محسوب نمی‌شوند. چری آریزو ۵ توربو هم بیش از ۲۰۰ میلیون تومان با دنا پلاس توربو دنده اتومات تفاوت قیمت دارد. برلیانس H330 تیز در مدل ۱۴۰۰ و فردا موتور سدان مدل ۵۱۱ نیز با قیمتی نزدیک به این خودرو یافت می‌شوند. تارای اتوماتیک هرچند گران‌تر از دنا پلاس است اما ارزش خرید به‌مراتب بیشتری دارد. اگر قید خرید خودروی نو را بزنید می‌توانید با این مبلغ گزینه‌های کارکرده اما بسیار ارزنده‌تری چون ام جی ۶، بسترن B50F و چری آریزو ۵ توربو را انتخاب نمایید.

دنا پلاس توربو اتومات در جاده

درنهایت اگر تجربه مالکیت دنا پلاس توربوی اتومات یا سایر نسخه‌های آن را دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

افزایش قیمت خودرو شامل قرارداد‌های فروش فوری و فوق العاده نمی‌شود

چه موقع باید فیلتر بنزین خودرو را تعویض کرد؟ + ۵ علامت خرابی آن

علائم پارگی یا خرابی تسمه تایم خودرو

نظرات

  • راهله

    تاریخ : ۲۲ - اردیبهشت - ۱۴۰۱

    من چند ماهیه دنا پلاس توربو شارژ خریدم واقعا عالیه نسبت به همه ماشینای ایرانی