دود آبی ، سفید و سیاه خودرو نشانه خرابی چه قطعه‌ای است؟

خروج دود‌های رنگی از اگزوز خودرو نشان دهنده وجود عیب در سیستم پیشرانه خودرو است. به گزارش اول فارس ، علاوه بر دود معمولی که از اگزوز خودروها خارج می شود که معمولا بی رنگ است، برخی از دودهای خروجی از اگزوز رنگ هایی از قبیل آبی، سفید و سیاه را دارد که نشان دهنده […]

خروج دود‌های رنگی از اگزوز خودرو نشان دهنده وجود عیب در سیستم پیشرانه خودرو است.

به گزارش اول فارس ، علاوه بر دود معمولی که از اگزوز خودروها خارج می شود که معمولا بی رنگ است، برخی از دودهای خروجی از اگزوز رنگ هایی از قبیل آبی، سفید و سیاه را دارد که نشان دهنده وجود عیب در سیستم پیشرانه خودرو است. با توجه به این مطلب، در این مقاله قصد آن را داریم تا علت تولید دود آبی از خودرو را بررسی کنیم و بدانیم خرابی کدام قطعات سبب تولید چنین دودی از سیستم پیشرانه خودرو می شود.

امروزه خودروها یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل درون و برون شهری محسوب می شوند و استفاده از سوخت های فسیلی برای تامین سوخت مورد نیاز خودروها در حال افزایش است. به گونه ای که آلودگی هوای بسیاری در شهرهای بزرگ و کلان شهرها به سبب تولید دود خودروها ایجاد شده است.

در خودرو نیز، علاوه بر دستگاه‌ها و تجهیزات پیشترفته‌ای که روغن موتور یا آب رادیاتور را مورد تحلیل قرار می‌دهند، دود اگزوز نیز به عنوان در دسترس‌ترین سیال مورد آزمایش قرار می‌گیرد. به طور کلی در شرایط غیر نرمال ممکن است شما با سه نوع دود متفاوت شامل سفید، سیاه و آبی مواجه شوید.

دلیل تولید دود آبی در خودرو

خروج دود آبی از اگزوز خودروها نشان دهنده سوختن روغن موتور در محفظه احتراق است. ورود روغن به محفظه احتراق و سوختن آن به همراه سوخت خود خودرو با عنوان روغن سوزی از آن یاد می شود که سبب تولید دود آبی رنگ و خروج آن از اگزوز می شود.

دود آبی

آسیب دیدن و معیوب بودن برخی قطعات سبب روغن سوزی و تولید دود آبی می شود. اولین علت آن می تواند شکسته یا فرسوده شدن گاید سوپاپ یا رینگ باشد که سبب نشت و ورود روغن و روان کننده های دیگر به محفظه احتراق می شود. برخی اوقات نیز سطح روغن موتور بیش از حد لازم است که آن هم می تواند سبب ایجاد دود آبی در موتور شود.

اگر با فشار دادن پدال گاز و بالا رفتن میزان دور موتور، دود آبی متوقف و دیگر خارج نشود، این مساله نشان دهنده ایراد داشتن سوپاپ های سیلندر است.

در صورتی که با گاز دادن هم دود آبی متوقف نشود و ادامه داشته باشد و هنگامی که خودرو شتاب بگیرد، میزان دود افزایش یابد، نشان دهنده خرابی و ایراد داشتن رینگ پیستون و قطعات تنه و سرسیلندر است. در این حالت ضروری است تا میزان روغن موتور چک و بررسی شود و اگر میزان آن کم باشد با افزودن روغن سطح آن به میزان عادی بازگردد.

در خودروهایی که از نوع توربوشارژ هستند، معمولا خراب بودن واشر پره های توربوشارژ سبب می شود که روغن موتور به وسیله این پره ها به داخل اگزوز وارد شده و بر اثر حرارت بالای اگزوز شروع به سوختن کند که در این صورت هم سبب تولید دود آبی از اگزوز خواهد شد.

دود ســـــــفید

دود سفید

دود سفید حتی در حد خیلی کم، همیشه علامت خوبی نمی‌تواند باشد و ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلی باشد. دود سفید در هنگام صبح و زمانی که خودرو در شرایط سرد کار می‌کند، طبیعی است و حالت بخار دارد؛ دلیل آن هم این است که وقتی شما شب تا صبح خودرو را در گاراژ پارک می‌کنید، عمل تقطیر در محفظه احتراق شکل گرفته است و زمانی که شما استارت می‌زنید، بخارات از اگزوز خارج می‌شوند؛ اما اگر پس از گذشت زمانی که موتور گرم شده همچنان این سفیدی وجود داشت، احتمال وجود خرابی در واشر سرسیلندر شما است، زیرا کار این واشر ایجاد آب‌بندی میان راهگاه‌های آب و محفظه سرسیلندر است و در صورت خرابی و پارگی روزنه‌هایی بین دو محفظه به وجود می‌آید که آب از آنها عبور کرده و سعی می‌کند که با مخلوط سوخت و هوای در حال سوختن به محصولات خروجی اگزوز بپیوندد؛ البته از طرفی دیگر ممکن است آب موتور بسیار زیادتر از معمول در راهگاه‌های آب وجود داشته باشد، برای این منظور از میزان سطح آب موتور آگاهی پیدا کنید زیرا ممکن است که آب زیادی باعث فشار بیش از حد به واشرها شده باشد و حتی ممکن است روغن موتور به مجراهای آب، راه پیدا کرده باشد و باعث بروز این مشکل شده باشد. زمانی که آب و روغن با یکدیگر ارتباط پیدا کرده باشند، از عوامل اولیه بروز این مشکل داغ کردن موتور به دلیل افزایش فشار در سرسیلندر موتور می‌تواند باشد.

دود سیــــــاه

دود سیاه

شاید تا به حال بسیاری با این نوع دود مواجه شده باشند که از دلایل مهم آن می‌تواند عدم مخلوط سوخت و هوای کافی باشد که یا سوخت در آن بیش از حد است و یا هوا به مقدار کافی وجود ندارد. مشکلات مختلفی ممکن است در قلب موتور اتفاق افتاده باشد، از جمله این موارد وجود گرفتگی در فیلتر هوا و یا راه ورودی هوا به موتور می‌تواند باشد که هوای کافی را به مخلوط احتراق نمی‌رساند. اگر خودرویتان انژکتوری است، بدانید که اجزای این سیستم می‌توانند تاثیر بسزایی در تعیین و مقدار نسبت سوخت داشته باشند؛ سنسورهایی از قبیل فشار هوای ورودی، جرم هوای ورودی، اکسیژن و دمای آب عامل تعیین کننده مقدار سوختی هستند که قرار است توسط انژکتورها در محفظه احتراق پاشیده شوند، البته خود انژکتور هم در صورت نشتی می‌تواند باعث دود سیاه شود؛ اما اگر خودرویتان کاربراتوری است، در صورت تنظیم نبودن مدارهای شتاب و یا دور آرام و یا دریچه ساسات می‌تواند مشکوک به ایجاد مشکل باشند. دودهای خروجی خودرو از نظر راننده می‌توانند بسیار مهم باشند و هشداری برای تعویض قطعات مصرفی که در صورت بی توجهی می‌توانند تعمیرات سنگین‌تری را به دنبال داشته باشند. از دیدگاه یک تکنسین یا مکانیک نیز تشخیص و عیب‌یابی به واسطه دود بسیار کاربردی است.

جمع بندی
با توجه به مطالبی که بیان شد خروج دود آبی می تواند نشانه هشداری باشد که موتور خودرو شروع به روغن سوزی کرده است. از این رو باید به طور مرتب میزان روغن موتور کنترل شود و در صورت کم بودن، با افزایش آن سطح آن را به میزان لازم رساند. در صورت خروج دود آبی باید بلافاصله خودرو را نزد یک مکانیک مجرب رساند تا نسبت به رفع مشکل آن کمک کند. زیرا در صورت ادامه خروج دود آبی و سهل انگاری راننده نسبت به این مساله سبب آسیب دیدن جدی برخی از قطعات داخل موتور می شود که هزینه های بالایی را برای تعویض آن قطعات به دنبال خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دلایل تق‌تق و صدای چرخ‌ها هنگام دور زدن در خودرو چیست؟

آدرس تعمیرکاری که با تقلب در شیراز میلیاردی به جیب می زد را بدهید

۱۶ دلیل بالا رفتن مصرف بنزین که مکانیک ها به کسی نمی گویند

نظرات