چاپ کد خبر: 450
11 مهر 1397

دوشاب پزان آیین سنتی ۵۰۰ ساله در ممسنی برگزار می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ممسنی گفت: آیین سنتی دوشاب پزان (شیره انگور) که پیشینه ای ۵۰۰ ساله دارد و در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسیده در روستای روبنی (قلاتک) بخش دشمن زیاری از توابع این شهرستان برگزار می شود.

n83053443 72581346

به گزارش اول فارس | avalfarsبه نقل از ایرنا برزو محمودی، چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این آیین به مناسبت هفته گردشگری، روزهای دوازدهم و سیزدهم مهرماه ۹۷ در روستای یاد شده برپا خواهد شد.
وی بیان داشت: معرفی ظرفیت های استان فارس در توسعه پایدار گردشگری کشاورزی با تکیه بر محصول انگور بخش دشمن زیاری شهرستان ممسنی، معرفی منابع، جاذبه ها و زیرساخت های گردشگری، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ مردم این بخش، از جمله اهداف برگزاری این آیین سنتی است.
او گفت: همچنین معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی مردم بخش دشمن زیاری، معرفی انواع خوراک، نوشیدنی و پوشش سنتی اهالی این بخش از دیگر اهداف برپایی این آیین است.
محمودی ادامه داد: از دیگر برنامه های جانبی این رویداد می توان به عرضه انواع محصولات بومی و ارگانیک شامل انگور، شیره انگور، مویز، کشمش، صنایع دستی، آش غوره و انواع نان های سنتی، خدمات اقامتگاه بوم گردی و پذیرایی محلی، برگزاری تور طبیعت گردی و آب نوردی تنگ روبنی و اسب سواری اشاره کرد.
وی بیان کرد: برگزاری رویدادهای بومی در توسعه گردشگری، نقش موثری دارد و با برگزاری اینگونه رویدادها ضمن معرفی و احیای آیین های سنتی افزون بر جذب مخاطب و گردشگر، رونق اقتصادی جوامع محلی را هم در پی دارد.
شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در فاصله ۱۵۸کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار