مخترع آمریکایی دوچرخهی جدیدی بهنام نیوبایک معرفی کرده است که بهجای زنجیر و پدال، از دو اهرم متصل به چرخ عقب بهره میبرد.
همراهبا قاب فیبر کربن منحصربهفرد نیوبایک، موردی که واقعا برجسته به نظر میرسد اهرمیهایی هستند که جایگزین زنجیر و پدال شدهاند. نیوبایک از دو اهرم بهره میبرد که به قسمت مرکزی چرخ عقب متصل شدهاند و در جهتهای بالا و پایین حرکت میکنند. با بالا و پایین رفتن اهرمها توسط پای دوچرخهسوار، چرخ عقب به چرخش در میآید و دوچرخه نیوبایک رو به جلو حرکت میکند.
راجر پارکر معتقد است نیوبایک در مقایسه با دوچرخههای رایج چند مزیت دارد. نخست اینکه دوچرخهی جدید بهینهتر است و فشار کمتری به سرنشین وارد میکند؛ به این دلیل که طولانیتر بودن اهرمها باعث افزایش گشتاور منتقلشده به چرخ عقب میشود. از آنجا که اهرمها فقط میتوانند در جهت بالا و پایین حرکت کنند، دوچرخهسوار همچنین میتواند از نیروی جاذبه کمک بگیرد. دومین مزیت اساسی دوچرخه نیوبایک، تحمیل فشار کمتر به ران، زانو و مچ پا است.
خلاص شدن از دست زنجیرهای آغشته به روغن و راحتی جدا کردن چرخ عقب، سومین مزیت نیوبایک عنوان میشود. در این دوچرخه امکان استفاده از دندههای مختلف فراهم است و نمونه پروتوتایپ جادهای آن فعلاً ۴ دنده دارد؛ اما در مدلهای ارزانقیمت آینده (مانند مدلهای مخصوص کودکان) تعدادی دندههای کمتری وجود خواهد داشت.
نمونه اولیه نیوبایک، وزنی معادل ۱۰ کیلوگرم دارد؛ اما با جایگزین کردن اهرمهای فعلی ساختهشده از آلومینیوم ۷۰۷۵ با مدل منیزیمی همراهبا تغییراتی دیگر، امید میرود که مدل تجاری نهایی با زونی حدود ۸ کیلوگرم به بازار عرضه شود. پارکر اکنون کمپینی در کیکاستارتر به منظور جذب سرمایه اولیه راهاندازی کرده است و با فرض موفقیت در این راه، احتمالاً قاب و سیستم محرکه دوچرخهی خود را با قیمت ۳۶۰۰ دلار برای مشتریان عرضه خواهد کرد. البته چنین ویژگی باعث میشود تا مشتریان بتوانند برخی اجزای متعارف را در پکیجی به مدل تولیدی اضافه کنند که قیمت نهایی آن را به ۳۸۰۰ دلار میرساند.
ایدهی دوچرخه بدون زنجیر در مقیاس تجاری پیش از این نیز سابقه دارد؛ در سال ۲۰۱۴ شرکت کرهای Bygen از مدلی مشابه با دوچرخه نیوبایک رونمایی کرد.
نظرات