

اسنپ در بلاگ نوشت:در کنار تمام ویژگیهای مهم اسنپ، سیستم امتیازدهی و دریافت گزارش مسافران بیش از ویژگیهای دیگر خودنمایی میکند. سیستم امتیازدهی به راننده و کیفیت سفر امکانی است که پیش از این هیچ سیستم حمل و نقل شهری در اختیار شهروندان قرار نداده است. این سیستم راهی است برای رساندن حرفهای مسافر به پلتفرم واسط، یعنی اسنپ و پشتیبانی آن و در نهایت به رانندگانی که در این ناوگان فعال هستند.
سیستم امتیازدهی در ابتدا فقط با یک تا پنج ستاره انجام میشد ولی حالا شامل موارد جزئی میشود؛ وضعیت بهداشتی خودرو، استفاده از ماسک، رفتار نامناسب، رانندگی پرخطر، عدم تطابق خودرو، مسیریابی نامناسب و غیره. این تدبیری بود که اسنپ برای بالا بردن و حفظ کیفیت تجربه سفر اندیشید.
با امتیازها و گزارش مسافران چه میکنند ؟

این عکس مربوط به دوران پیش از کروناست.
شاید سوالی که مسافران اسنپ بارها از خود پرسیده باشند این است که سیستم امتیازدهی به سفر و راننده و همینطور گزارشهای تلفنی به پشتیبانی اسنپ چه تاثیری دارد؟ آیا هیچ کدام از گزارشهای ترتیب اثر داده میشود؟ راننده توبیخ میشود؟ غیرفعال میشود؟ باید بگوییم که بله. همه اینها متناسب با خطایی که از سوی راننده گرفته شده اتفاق میافتد.
هر خطایی بسته به نوع، میزان و تکرارش اخطار متفاوتی دارد. قاعدتا خطایی مثل مسیریابی نامناسب یا درخواست پرداخت نقدی از مسافر در مراحل اولیه به غیرفعال شدن راننده منتهی نمیشود. همچنین تمام تماسهای تلفنی مسافران با پشتیبانی اسنپ ذخیره میشود تا به صورت اتفاقی یا در موارد لازم بر عملکرد پشتیبانها نیز نظارت شود.
راننده در چه صورت غیرفعال میشود؟
در اسنپ غیرفعال شدن راننده به دو شکل تعریف شده است: موقت و دائمی. تصمیمگیری درباره عملکرد راننده که پس از بررسی کامل و دقیق انجام میشود بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو شیوه ارتباطی با مسافران است:
سیستم امتیازدهی و تماس با پشتیبانی.
در سیستم امتیاز دهی در صورتی که متوسط امتیاز راننده از ۴.۳ پایینتر بیاید، سیستم اسنپ به صورت خودکار راننده را غیرفعال میکند. همزمان با ارسال پیامک اطلاعرسانی در مواردی مانند استفاده اجباری از ماسک و رعایت موارد بهداشتی به کاربر راننده تذکر داد میشود و برای سایر موارد به او پیشنهاد میشود برای آموزش مجدد به واحد پشتیبانی مراجعه کند. اگر در مدت تعیین شده در کلاسهای آموزشی حاضر شود، دوباره میتواند فعالیتش را در اسنپ از سر بگیرد. در فرصتی یک ماهه راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خود را از ۴.۳ افزایش دهد و در غیراینصورت برای همیشه غیرفعال میشود.
اما در صورتی که گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، نتیجهاش غیرفعالی دائمی است و راننده دیگر اجازه فعالیت در ناوگان اسنپ را نخواهد داشت. طبق گزارشهای بخش پشتیبانی اسنپ، هر ماه به طور متوسط هزار راننده در سامانه اسنپ به صورت موقت و ۴۰۰ راننده برای همیشه غیرفعال میشوند و فرصت همکاری دوباره با اسنپ را از دست میدهند.



