چاپ کد خبر: 131758
26 دی 1402

راننده ها را درگیر ثبت شرکت و سمت حقوقی و این موارد نکنید

اگر راننده را درگیر ثبت شرکت و سمت حقوقی و از این دست موارد نکنیم بهتر جواب می گیریم، در حمل و نقل و متصدی گری حرف اول و آخر را مالکیت می زند و قدرت حمل و نقل به ناوگان کافی آن خواهد بود.

تین نیوز نوشو : اگرچه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایجاد شرکت های خود اتکایی را مورد توجه دارد اما رانندگان خود مالک کامیون با این ابهام مواجه هستند که به چه دلیل برای شرکت های خود اتکایی هنوز از گزینه ثبت شرکت و داشتن سمت حقوقی برای رانندگان خود مالک استفاده و به عنوان ضوابط در نظر گرفته  شده است؟

با توجه به این ابهام، خداداد بکرانی فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا در شبکه های اجتماعی مطلبی منتشر کرد و در بخشی از آن با توجه به پرسش های طرح شده از سوی رانندگان برای ثبت شرکت های خود اتکایی نوشت:  نکته قابل تامل در راه اندازی شرکت های حمل و نقل  خود اتکایی  این است که رانندگان خود مالک خود را درگیر ثبت شرکت و از این دست موارد نمی کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان حمل کالا در توضیح این امر گفت: با وجود شعار شرکت محوری که سال هاست در حمل و نقل جاده ای مطرح است جامعه ما هنوز راننده و کامیوندار رابه عنوان یک سرمایه گذار خودمالک وصاحب کسب و کار با مسئولیت عمده می شناسد، و دلیل اصلی آن نیز استناد به ماده ۳۷۷قانون تجارت در تعریف متصدی حمل  است.

این راننده کامیون افزود:  متصدی حمل به کسی  گفته می شود که در قبال جابجایی و حمل اشیا و کالا، اجرت دریافت کند و نکته دیگر اینکه متصدی حمل نیز در  قانون تجارت به نوعی تاجرشناخته می شود که راننده خودمالک در حمل و نقل از این امر مستثنی نیست و حتی طبق ماده ۳۸۷ قانون تجارت در مورد خسارات ناشی از تاخیر تسلیم یا نقص یا خسارات بحری (‌آواری) مال‌التجاره نیز مسئولیت کامل دارد و همین امر مسئولیت حقوقی را بر گردن راننده و کامیوندار به عنوان متصدی دو چندان خواهد کرد.

بکرانی عنوان کرد: در خصوص ثبت شرکت و ثبت دفاتر تجاری نیز قانون تجارت  ماده ۶ فصل اول باب دوم  برای کسب و کارهای جز استثنا قائل شده است.چطور در این زمینه توجهی به قوانین جاری از جمله قانون تجارت و قانون اساسی که اصل مالکیت را مورد توجه قرار داده، نشده و مستقیما جهت صدور بارنامه و متکی بودن به مالکیت خود، ثبت شرکت حمل و نقل با داشتن آدرسی ثابت با مدیر عامل و برخی شرایطی که برای تاسیس شرکت های بزرگتر مطرح است را پیشنهاد و ابلاغ کرده ؟

وی تاکید کرد: متاسفانه انتظاری که سازمان راهداری از راننده خود مالک در خصوص شرکت حمل و نقل خود اتکایی دارد فراتر از یک کسب وکار جز یا تاجر جزء است چرا که شرایط ثبت شرکت برای یک راننده خود مالک دست و پاگیر خواهد بود و هیچ گونه ارزش اقتصادی برای راننده و حمل و نقل نخواهد داشت.

این فعال صنفی ادامه داد: شرکت خود اتکایی باید به نحوی طراحی و اجرایی شود که صدور بارنامه همچون باربرگ که در موضوع حمل و نقل درون شهری عملیاتی و پیاده سازی شده است اجرا گردد وگرنه استقبالی از آن نخواهد شد.

بکرانی با بیان این که اگر راننده را درگیر ثبت شرکت و سمت حقوقی و از این دست موارد نکنیم بهتر جواب می گیریم، گفت: در حمل و نقل و متصدی گری حرف اول و آخر را مالکیت می زند و قدرت حمل و نقل به ناوگان کافی آن خواهد بود.

 نظر بدهید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار