نماینده شیراز: راهآهن شیراز–بندرعباس حلقه مفقوده کریدور شمال–جنوب است/ انتقاد از فشارهای محلی در پروژههای ریلی فارس
شیراز- نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از وضعیت نیمهتمام ماندن طرحهای متعدد ریلی در استان فارس و حاکم بودن نگاههای جزیرهای بر تصمیمگیریها، تأکید کرد که احداث راهآهن شیراز-بندرعباس، حلقه مفقوده کریدور حیاتی شمال–جنوب کشور است که تکمیل آن ضرورتی راهبردی برای آینده توسعه منطقه محسوب میشود.

به گزارش اول فارس ، احداث خط آهن شیراز- بندرعباس بهعنوان پروژهای که میتواند قلب فرهنگی ایران (شیراز) را به یکی از مهمترین درگاههای تجاری و ترانزیتی منطقه (بندرعباس) متصل کند، سالهاست که بهعنوان یکی از نیازهای اساسی شبکه حملونقل کشور مطرح است.
اهمیت راهبردی اتصال ریلی شیراز به آبهای آزاد
شیراز بهعنوان مرکز استان فارس دارای نقش کلیدی در حوزههای علمی، درمانی، گردشگری و کشاورزی در جنوب کشور است و در سوی دیگر، بندرعباس دروازه اصلی ایران به آبهای آزاد و کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق-غرب به شمار میرود. اتصال مستقیم ریلی این دو نقطه، به معنای کوتاهتر شدن مسیر دسترسی تولیدکنندگان فارس به بنادر جنوبی، کاهش هزینه و زمان حملونقل، افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی خواهد بود.
کارشناسان این پروژه را نه صرفاً یک طرح عمرانی، بلکه پیشران توسعه متوازن در جنوب کشور میدانند که میتواند منجر به رونق شهرها و روستاهای مسیر، جذب سرمایهگذاری، تقویت گردشگری داخلی و مذهبی، و کاهش ترافیک، تصادفات و مصرف سوخت جادهای شود. در شرایط اقتصادی کنونی، تکمیل این خطآهن برای ارتقای جایگاه فارس در نقشه حملونقل ملی و پیوند آن با اقتصاد جهانی ضروری تلقی میشود.

انتقاد از پروژههای نیمهتمام و نگاه جزیرهای
روحالله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ، وضعیت حملونقل ریلی استان فارس را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: طی سالهای گذشته مسیرهای ریلی مختلفی در استان آغاز شده اما بسیاری نیمهکاره رها شدهاند. برخی خطوط نیز بدون اتصال به شبکه سراسری و بهصورت آنتنی کشیده شدهاند که حتی با نگاه خوشبینانه تا ده سال آینده نیز امکان بهرهبرداری ندارند.
وی طرحهای ریلی شیراز-گلگهر، شیراز- بوشهر، شیراز-جهرم-لار-بندرعباس، شیراز-فسا-داراب-بندرعباس و شیراز- اهواز را از جمله طرحهای نیمهتمام استان برشمرد و افزود: طرح قطار سریعالسیر شیراز- اصفهان نیز با وجود اهمیت حیاتی هنوز وارد فاز مطالعاتی هم نشده است.
نجابت ریشه عمده مشکلات خطوط ریلی فارس را در «نگاههای جزیرهای و فشارهای محلی» دانست و تصریح کرد: این طرحها بدون اولویتبندی ملی و در کشمکش منابع آغاز شدهاند و چون بر اساس نیازهای واقعی نبودهاند، با کوچکترین مانع رها شده و منجر به اتلاف منابع و بیبرنامگی شدهاند. برای عبور از این چرخه باید به سمت نگاههای ملی حرکت کرد.
دلایل کندی پروژه شیراز-بندرعباس و راهکارهای تأمین مالی
نماینده شیراز درباره علت کندی روند ساخت راهآهن شیراز-بندرعباس گفت: این خط با وجود اهمیت راهبردی انکارناپذیرش برای اتصال ایران به راهگذر بینالمللی شمال- جنوب و ارتقای دیپلماسی اقتصادی، در اولویت نخست دولت فعلی نیست.
وی افزود: اتصال ریلی شیراز به بندرعباس همچنین فرصتی تازه برای رونق گردشگری با ترکیب میراث تاریخی فارس و سواحل هرمزگان فراهم میکند. در کنار این، خط سریعالسیر شیراز- اصفهان نیز یک الزام آتی است.
نجابت شرط اصلی به سرانجام رسیدن این پروژهها را نوآوری در تأمین مالی و ورود صنایع بزرگ و بخش خصوصی دانست. وی اشاره کرد که در حال حاضر تمرکز قوه مجریه بر تکمیل خط ریلی گلگهر- خوزستان (راهگذر شرق به غرب) است که به دلیل منافع ملی فراوان، صنایع معدنی و فولاد نیز میتوانند در تأمین مالی آن مشارکت کنند.
اقدامات نظارتی مجلس برای ساماندهی حملونقل ریلی
این نماینده مجلس در تشریح اقدامات خود برای پیگیری این پروژهها، بر لزوم داشتن نگاه ملی و کلان تأکید کرد و گفت: از روز اول به دنبال تصویب و ابلاغ «طرح جامع حملونقل کشور» بودهام که از وظایف وزارت راه است و چندین سال تأخیر دارد. با ابلاغ این طرح، اولویتهای ریلی، هوایی و جادهای کشور تعیین شده و از نگاه جزیرهای فاصله خواهیم گرفت.
وی افزود: در این راستا از ۴ وزیر طرح سوال کردهام، ۳ مرتبه با وزرای راه و شهرسازی در دولتهای مختلف دیدار داشتهام و خواستار برنامه زمانبندی و اولویتبندی شدهام.
نجابت همچنین از ارائه تذکرات کتبی و شفاهی متعدد به وزرای راه و شهرسازی خبر داد و گفت: صرفاً در همین دولت ۴ تذکر برای پیگیری خطوط ریلی شیراز به مقاصد بوشهر، گلگهر، بندرعباس و اهواز دادهام و در دیدارهای مختلف با معاون اجرایی رئیسجمهور و رؤسای جمهور ضرورت موضوع را یادآور شدهام.
وی در پایان با اشاره به اینکه طرحهای توسعه ریلی معمولاً زمانبر هستند، تأکید کرد: در سطح استان نیز بهطور مستمر از استانداران و مدیران کل راه و شهرسازی مطالبه برنامه اجرایی داشتهام و تا زمانی که نماینده مردم هستم، با برنامه زمانبندی و کارشناسانه پیگیر پیشرفت حملونقل استان و شیراز خواهم بود.



