چاپ کد خبر: 103357
14 بهمن 1401

راهنمای خرید فر توکار ؛ انواع ، نکات مهم پیش از خرید و بهترین‌ نوع فر توکار

فر توکارلوازم خانهخرید فر 4

با خرید فر توکار باکیفیت برای یک دهه یا بیشتر از خرید مجدد این کالا راحت می‌شوید، به همین دلیل هم در زمان انتخاب فر بهتر است تمام جزئیات و نکات لازم را بررسی کنید تا انتخاب شما با نیازهای آشپزی مطابقت داشته باشد. فر‌های مدرن می‌توانند شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته باشند، اما اگر از موارد اساسی در خرید این محصول پخت و پز غافل شوید، هر امکان پیشرفته‌ای پیش چشم خار می‌شود، چراکه احتمالا غذایی دریافت خواهید کرد که به خوبی و به شکلی یکنواخت پخته نشده است!

به طور کلی بهترین مدل‌های فر به سرعت و تا دمای مناسب گرم می‌شوند و حرارت را به طور یکنواخت در سراسر بخش داخلی آن پخش می‌کنند. در همین راستا این راهنمای خرید را آماده کرده‌ایم تا با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بهتربن مدل فر توکار برای خانه و آشپزخانه‌ی خود بزنید.

آشنایی با انواع فر و مزایا و معایب هرکدام

فر توکارلوازم خانهخرید فر 1

در ابتدای این مقاله لازم است تا با انواع فر توکار آشنا شوید تا به کمک این اطلاعات بتوانید مدل و گزینه‌ای مناسب با آشپزخانه‌ی خود را بدون صرف هزینه‌ای بیشتر خریداری کنید.

تک فر (Single oven)

اگرچه فر از نوع تکی تنها یک بخش را برای پخت، کباب کردن و گریل کردن انواع موادغذایی به شما ارائه می‌دهد، اما معمولا فضای کافی برای پختن بیشتر چیزها را دارد. مدل‌های تکی و استاندارد فر حدود ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و تقریباً در هر جای آشپزخانه قابل پیاده‌سازی هستند.

مزایا:

در حالت کلی مزیت اصلی فر تکی در این است که این دسته از محصولات تقریبا در هر فروشگاهی در انواع طرح‌ها و مدل‌ها وجود دارد. همچنین اگر به سراغ مدل‌های برقی این کالا بروید یک فر تکی و برقی، بزرگ‌تر از فر دوقلوی گازی است!

معایب:

همان‌طور که اشاره شد، از آنجایی که این نوع فر مدلی تکی است، تنها محدود به یک فضا برای پخت و پز خواهید بود، به‌ویژه اگر به دنبال پخت و پز و کباب کردن همزمان مواد غذایی یا آماده‌سازی غذا با حجم زیادی برای افراد هستید!

فر دوقلو (Double oven)

وجود دو فضای مستقل در داخل فر آزادی عمل بیشتری را برای آشپزی در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع در این مدل از کالای پخت و پز، همواره یک سیستم گریل در بخش کوچک‌تر فر وجود خواهد داشت که در مدل‌هایی با مشخصات پیشرفته‌تر، گاهی گریل در فر اصلی پیاده‌سازی شده است. لازم به ذکر است که فر دوقلو یا دوتایی در حالت استاندارد حدود ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند.

مزایا:

با استفاده از فر دوقلو می‌توانید از بخش گریل در قسمت بالایی فر استفاده کنید و همزمان در فر اصلی مواد غذایی خود را بپزید؛ یا می‌توانید همزمان هر دو بخش فر را راه‌اندازی کنید و غذاهایی را بپزید که به دماهای متفاوتی نیاز دارند!

معایب:

فر دوقلو فضای بیشتری را نسبت به یک تک فر در آشپزخانه اشغال می‌کند و در بین گزینه‌های خرید مدل‌های کمتری برای انتخاب دارد.

فر زیرکار از نوع کامپکت یا فشرده (Single compact built-in oven)

فر زیرکار از نوع کامپکت یا فشرده محصولی جمع و جور و کوچکتر از تک فر است که تنها ۴۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد، در واقع اندازه‌ی این نوع فر زیرکار تقریباً به اندازه یک مایکروویو بزرگ و توکار است. فرهای فشرده معمولا با یک گریل در داخل محفظه کالا عرضه می‌شوند.

مزایا:

در شرایطی که محیط آشپزخانه در ابعادی و خانواده کوچک باشد این نوع فر محصولی ایدئال است.

معایب:

به یاد داشته باشید که فضای داخلی زیادی در مدل‌های فشرده یا همان کامپکت وجود ندارد، بنابراین برنامه‌ریزی برای تهیه‌ی شام عید برای جمعیت زیادی در یک فر فشرده ایده‌ی چندان معقولی نیست.

فر زیرکار از نوع دوقلو (Double built-under oven)

اگر به انعطاف‌پذیری بالا در فضای آشپزخانه نیاز دارید اما محیط شما محدود است، خرید فر زیرکاری از نوع دوقلو بهترین گزینه برای شما است. این دسته از محصولات در حالت استاندارد حدودا ۷۲ سانتی‌متر ارتفاع دارند و می‌توانند در زیر پیشخوان قرار بگیرند به همین علت هم به این کالاها فر زیرکار می‌گویند.

مزایا:

با وجود یک فر زیرکار از نوع دوقلو، شما دو فضای کاری فراخ، بدون اشغال فضای اضافی همچون مدل دوقلوی ایستاده دارید.

معایب:

ممکن است فر زیرکار از نوع دوقلو کوچک‌تر از آن چیزی باشد که انتظار دارید، به‌ویژه این مساله شامل بخش اصلی فر می‌شود. این موضوع ریشه در این دارد که معمولا سازنده‌های این مدل‌، دو فر را در فضایی به اندازه ۱۲ سانتی‌متر بلندتر از یک فر تکی پیاده می‌کنند.

فر توکار و گریل (Built-in oven and grill)

اگر فری تکی خریداری کنید، در همان محفظه سیستم گریل در اختیار شما خواهد بود، به این معنی که نمی‌توانید همزمان عملیات پختن و گریل کردن را یک جا انجام دهید. با این حال، اگر به دنبال فری دوقلو یا مدل‌های ترکیبی از فر توکار و گریل باشید، این آزادی عمل وجود دارد که هر دو عملیات را به صورت همزمان انجام دهید. لازم به ذکر است که با برخی از فرهای دوقلوی بازار در هر محفظه‌ی فر یک سیستم گریل هم دارند که می‌تواند به سهولت آشپزی شما کمک کند.

فر توکار و مایکروویو (Built-in oven and microwave)

ترکیب فر توکار و مایکروویو باعث شده است که این نوع کالا بزرگ‌تر از مایکروویو‌هایی در حد متوسط باشد و با قابلیت پخت به شکل کانوکشن و گریل فضای ایدئالی را برای پخت و پز ایجاد کند. برخی از این سبک‌های ترکیبی به جای طراحی ایستاده به شکل توکار ساخته شده‌اند، بنابراین ظاهری یکنواخت‌تر و بیشتر شبیه یک فر نسبت به یک مایکروویو معمولی دارند. در حالت کلی اگر مرتباً با فضای کمی برای پخت و پز درگیر هستید، می‌توانید از این مدل‌های ترکیبی بهره‌ ببرید و در کنار آن یک محفظه‌ی اضافی برای آشپزی در اختیار خود داشته باشید.

فر توکار از نوع گازی بهتر است یا برقی؟

فر توکارلوازم خانهخرید فر 2

برای بسیاری از افراد با توجه به نیازها، سبک زندگی، منطقه و کشوری که در آن زندگی می‌کنند منبع انرژی سیستمی که از آن استفاده می‌کنند، با اهمیت است. به همین دلیل هم در این بخش از این راهنمای خرید ارزیابی‌ای از نکات مثبت و منفی فرهای برقی و گازی خواهیم داشت.

فرهای برقی نسبت به مدل‌های گاز عمکردی بهتر دارند و حتی در پخش یکنواخت گرما، بهترین مدل‌های گازی را شکست می‌دهند.

فرهای برقی

فرهای گاز از جمله محبوب‌ترین مدل‌های بازار هستند که باید توسط متخصص نصب شوند. اگرچه این نوع از فر به سادگی به برق وصل می‌شود و کار پختن هر نوع غذایی را شروع می‌کند، اما باید بدانید که این مدل‌ها در بازار نسبتاً کم هستند. به طور کلی، فرهای برقی در انواع تست‌های مختلف نسبت به مدل‌های گاز عمکردی بهتر دارند و حتی در پخش یکنواخت گرما، بهترین مدل‌های گازی را شکست می‌دهند.

لازم به ذکر است که مدل‌هایی از نوع فر توکار معمولاً همراه با عملکرد گریل ارائه می‌شوند و باز هم نوع برقی آن‌‌ها از محصولات گازی بهتر است. جالب است بدانید که فر توکار برقی، می‌تواند حرارت را به طور یکنواخت و به بیش از ۹۰ درصد از تابه‌ی گریل پخش کند.

مزایا:

  • مزیت پخت و پز با فر برقی، به خصوص در مدل‌های دارای فن، این است که گرما می‌تواند در اطراف فر پخش شود.
  • دستگاه‌های برقی قابلیت تعیین دمای دقیق‌تری نسبت به مدل‌های گازی دارند.
  • فرهای برقی در طرح‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند، البته بیشترین گزینه‌ی پیش روی شما فرهای تکی و برقی خواهد بود.

معایب:

  • فرهای برقی گران‌تر از مدل‌های گازی هستند.

فرهای گازی

فر توکار از نوع گازی یکی از گزینه‌های ارزان‌تر نسبت به مدل‌هابی برقی است و در عین حال عملکرد نه‌چندان ایدئال اما متوسطی دارد! گاز ارزان‌ترین سوخت برای پخت و پز است، بنابراین اگر به این روش آشپزی کنید قطعا در هزینه‌‌های جاری خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

معایب:

  • انواع مدل‌های فر توکار از نوع گاز به اندازه مدل‌های برقی در پخش یکنواخت گرما در اطراف محفظه‌ی داخلی فر موثر نیستند!

چه نوع فری بخرم؛ ساده، چند منظوره یا فن‌دار؟

همان‌طور که می‌دانید روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید گرمای مورد نیاز برای پخت و پز را فراهم کنید و باید بدانید که درک انواع روش‌های تامین گرما در فرهای توکار به انتخاب و خرید بهتر شما کمک شایانی می‌کند.

۱. فر توکار با عملکرد ساده

یک فر توکار با عملکرد ساده از دو عنصر گرمایشی برای ایجاد حرارت پخت‌وپز استفاده می‌کند که یکی در قسمت بالای فر و دیگری نزدیک پایه‌های آن است. وجود این المنت‌ها یا عناصر حرارتی می‌تواند باعث ایجاد نقاط سرد و گرم در داخل فر شود و غذاهایی که نزدیک‌تر به بالای فر قرار می‌گیرند را سریع‌تر از غذاهای نزدیک به انتهای آن بپزد. در همین راستا گاهی فرهای معمولی از نمونه‌های فن‌دار بهتر عمل می‌کنند؛ چراکه کیک‌ها، سوفله‌ها و موارد مشابه فقط و فقط با حرارت بالا و پایین به خوبی می‌پزند.

اگر علاقه‌مند به پخت انواع کیک یا سوفله هستید، فرهای معمولی از نمونه‌های فن‌دار در این زمینه عملکرد بهتری دارند.

۲. فر توکار از نوع فن‌دار

اکثر فرهای برقی دارای فن هستند و چنین ویژگی‌ای به توزیع یکنواخت‌تر گرما در داخل فر کمک می‌کند، البته برخی از مدل‌های گازی هم می‌توانند با فن همراه باشند. یک فرِ فن‌دار واقعی دارای یک عنصر گرم کننده در اطراف فن است، در حالی که سیستم‌های فن‌دار ساده در اصل یک فر معمولی با دو المنت گرمایشی و همراه با یک فن در پشت دستگاه است.

غذا در فرهای فن‌دار سریع‌تر پخته می‌شود، زیرا هوای گرم دائماً در اطراف غذا در حال حرکت است، بنابراین در زمان کار با آن باید دمای پخت را کمتر از میزان تعیین شده برای پخت هر غذایی در نظر بگیرید، به این معنی که می‌توانید دمای فر را ۲۰ درصد کاهش دهید. در فرهای دوقلو قسمت اصلی که بزرگ‌تر هم هست، معمولاً فن‌دار طراحی می‌شود و بخش دیگر به عنوان فر معمولی عمل می‌کند.

  • فن کانوکشن (یکنواخت کننده) چیست؟

فن کانوکشن پروانه‌ای است که در انتهای فر نصب شده و اصلی‌ترین وظیفه آن یکنواخت کردن دمای درون دستگاه به منظور زودتر پخته شدن مواد غذایی است. فر دارای فن کانوکشن می‌تواند به کاهش رطوبت داخل فر کمک کند و به این ترتیب روی غذاها ترد و برشته شود همچنین قابلیت کانوکشن در هنگام پختن کیک باعث مغز پخت شدن آن، بدون خشک یا برشته شدن دیواره‌های آن می‌شود.

غذا در فرهای فن‌دار سریع‌تر پخته می‌شود، زیرا هوای گرم دائماً در اطراف غذا در حال حرکت است، بنابراین در زمان کار با آن باید دمای پخت را کمتر از میزان تعیین شده برای پخت هر غذایی در نظر بگیرید

۳. فر چندمنظوره

گزینه‌های چندمنظوره معمولاً شامل حرارت از بالا و پایین، سیستم گریل و فن هستند. درواقع فرهای چند منظوره به شما اجازه می‌دهند که با انواع منابع گرما به شکل مستقل یا ترکیبی آشپزی کنید؛ بنابراین می‌توانید در زمان کار با مدل‌های چندمنظوره از حرارت بالا استفاده کنید تا لازانیا در هنگام پخت کمی برشته و طلایی رنگ شود!

فرهای چند منظوره اغلب دارای تنظیمات یخ‌زدایی هم هستند، به این شکل که برخی از مدل‌های این کالا تنها از فن برای انتقال هوای غیر گرم به اطراف استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به طور همزمان کمی گرما از المت حرارتی پایینی به ماده‌ی یخ‌زده می‌دهند. فرهای چند منظوره به طور فزاینده‌ای رایج و محبوب هستند و می‌توانند گزینه های پخت و پز را به شکل انعطاف‌پذیرتری ارائه کنند.

فر توکار با امکاناتی که کار آشپزی را برای شما راحت‌تر می‌کند!

اگر کمی بودجه بیشتری برای خرید فر توکار در نظر بگیرید، می‌توانید روی برخی از امکانات و ویژگی‌های مفید که کار با فر را برای شما آسان‌تر می‌کند، سرمایه‌گذاری کنید.

قابلیت خودتمیزکنندگی فر

فرهایی با قابلیت خود تمیزکنندگی به این صورت عمل می‌کنند که با دمای بالا شروع به کار کرده و هر نوع آلودگی در محیط داخلی فر را سوزانده و به خاکستر تبدیل می‌کنند. همچنین چیزی به نام بخش‌های کاتالیزوری (Catalytic liners) در این نوع از فرها وجود دارد که در هنگام پخت و پز در دمای بالا به از بین بردن نشت و پاشیده شدن چربی در داخل دستگاه کمک می‌کنند.

قفسه‌بندی‌های اضافی

به طور کلی مدل‌های ارزان‌تر فر توکار معمولاً با قفسه‌بندی‌های اضافی همراه نیست، بنابراین ممکن است نیاز باشد که خودتان برای خرید قفسه‌ی اضافی هزینه کنید! با این حال، برخی از فرهای گران قیمت این بخش‌های اضافی را دارند، بنابراین قبل از خرید فر بررسی کنید که به چه چیزهای اضافی‌ای نیاز دارید، به‌ ویژه اگر این موارد شامل تابه‌ی گریل و توری باشد.

قابلیت پخت خودکار و ریل‌های تلسکوپی

فر توکارلوازم خانهخرید فر 3

تلسکوپی بودن رانرها یا همان ریل سیستم به بیرون کشیدن قفسه‌ها و بازگرداندن راحت‌تر و روان‌تر سینی کمک می‌کند. در کنار این مورد وجود قابلیت پخت به شکل خودکار هم می‌تواند بسیار کاربردی باشد، چراکه تنها کافیست غذای مورد نظر را از منو انتخاب کنید خود فر دما، منابع گرما، سطح رطوبت و زمان لازم برای پخت را تنظیم و شروع به آشپزی می‌کند.

پنل‌های شیشه‌ای قابل جابه‌جایی

بسیاری از فرهای توکار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند که یک یا چند صفحه شیشه‌ای را برای تمیز کردن جدا کنید، این قابلیت به تمیزکاری راحت‌تر فر کمک می‌کند. البته لازم به ذکر است که در حین برداشتن، تمیز کردن و تعویض این بخش باید با شیشه به دقت برخورد کنید، به باد داشته باشید که گوشه‌های صفحات آسیب‌پذیر هستند و نیاز به نهایت دقت دارند.

تایمر قابل برنامه‌ریزی و نمایشگر دیجیتالی فر

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که فر را تنظیم کنید. در واقع با وجود چنین تایمر فر به طور خودکار می‌تواند روشن شود، غذا را بپزد و پس از آن خاموش شود! همچنین قابلیت‌های دیجیتالی فرها می‌تواند اطلاعات دقیق‌تر، انعطاف‌پذیری بیشتر و راهنمایی‌های مفیدتر را به شما ارائه کند.

امکان پخت و پز با بخار

برخی از مدل‌های فر توکار در بازار دارای مخزن آب هستند که به کمک آن می‌توانید دستگاه را روی حالت بخارپز تنظیم کنید. در چنین حالتی رطوبت روی غذای شما می‌نشیند، سپس تبخیر شده و باعث ترد شدن بهتر سطح غذا می‌شود.

امکان اتصال فر به تلفن هوشمند

مدل‌های هوشمند فر توکار به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک برنامه‌ی ویژه در تلفن هوشمند یا تبلت خود، عملکردهای خاص فر را کنترل یا پیشرفت پخت و پز را بررسی کنید.

نکاتی در مورد اندازه‌ و ظرفیت مناسب فر

در این بخش به بررسی رایج‌ترین نکات در مورد اندازه‌ی فر می‌پردازیم. در همین راستا اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که فرهای توکار جزو مدل‌های استاندارد به حساب نمی‌آیند و هر چهار نوع فر توکار حدود ۶۰ سانتی‌متر عرض دارند، اما ارتفاع آن‌ها در اندازه‌های متفاوتی است.

فر توکارلوازم خانهخرید فر 5

مقایسه‌ی ابعاد انواع فر

  • فرهای دوقلو (ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر و عرض ۶۰ سانتی‌متر)؛ این مدل‌ها قابلیت قرارگیری روی پیشخوان را دارند و ابعاد آن‌ها ورود و خروج غذا را آسان‌تر می‌کند.
  • فرهای دوقلو زیرکار (ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر و عرض ۶۰ سانتی‌متر)؛ این مدل‌ها برای قرارگیری در زیر اجاق گاز یا میز کار آشپزخانه طراحی شده‌اند.
  • فرهای مستقل و تکی (ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر و عرض ۶۰ سانتی‌متر)؛ این نوع سیستم‌ها انعطاف‌پذیرتر‌اند و می‌توانند زیر اجاق گاز یا روی پیشخوان قرار بگیرند.
  • فرهای فشرده (ارتفاع ۴۵ سانتی‌متر و عرض ۶۰ سانتی‌متر)؛ این کالاها گزینه‌هایی جمع و جور برای فضاهای کوچک هستند و به عنوان بخشی از چیدمان آشپزخانه قابل قرارگیری بر روی پیشخوان‌ هستند.
  • ظرفیت مناسب برای انواع فر

    در مورد ظرفیت انواع مدل‌های فر باید اذعان داشت که ظرفیت این نوع محصولات می‌تواند بین ۵۱ تا ۷۶ لیتر باشد. گزینه‌های تکی با ظرفیت متوسط معمولا ۶۴ لیتری و مدل‌های دوقلو با ظرفیت متوسط دارای ۶۲ لیتر برای بخش اصلی و ۳۵ لیتر برای بخش کوچکتر فر است. البته لازم به تاکید است که موقعیت چیدمان و قفسه‌های دستگاه هم بر میزان ظرفیت قابل ارائه تاثیر می‌گذارد.

    البته به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید از همه‌ی فضای داخلی فر برای پخت و پز استفاده کنید و چیدمان و موقعیت قفسه‌ها میزان گنجایش خالص دستگاه را تحت شعاع قرار می‌دهد. در واقع ظرفیت قابل استفاده‌ی یک فر حدودا ۲۷ لیتر کمتر از ظرفیت ذکر توسط تولید کننده است.

  • نحوه‌ی اندازه‌گیری ابعاد برای نصب فر توکار

    همان‌طور که در بخش بالای مقاله توضیح دادیم، عرض استاندارد همه‌ی فرهای بازار به صورت یک‌پارچه ۶۰ سانتی‌متر است؛ بنابراین تنها چیزی که باید در مورد آن نگران باشید، اندازه‌ی ارتفاع فر توکار است. به طور کلی کابینت‌های اطراف فر توکار باید با فضایی مناسب برای تهویه‌ ساخته شده باشد، بنابراین اگر در حال برنامه‌ریزی برای طراحی مجدد آشپزخانه خود هستید، یک فضای حدودا ۵ میلی‌متری از هر طرف و ۳۵ میلی‌متری از پشت را برای نصب فر توکار در نظر داشته باشید. البته اگر از بالا هم حدودا ۲۰ میلی‌متر فاصله ایجاد کنید نصب فر اصولی‌تر پیش خواهد رقت، البته این مورد چندان ضرورتی ندارد و اگر شرایط مهیا نیست می‌توان از ایجاد فاصله در بخش بالایی اجتناب کرد. همچنین اگر تنها قصد تعویض فر قدیمی را دارید، فقط ابعاد آن را اندازه‌گیری و فر توکار جدیدی را انتخاب کنید که با فضا مطابقت داشته باشد.

  • چند سوال متداول:
    میزان مصرف انرژی فر توکار چقدر است؟
    فرهای توکار معمولاً به اندازه سایر لوازم بزرگ آشپزخانه مانند یخچال، فریزر یا خشک‌کن پرمصرف نیستند، اما توصیه می‌شود قبل از خرید این دستگاه‌ها برچسب انرژی را با دقت بررسی کنید.
    بهترین قابلیت فر توکار چیست؟
    همان‌طور که می‌دانید تمیز کردن فر یک کار زمان‌بر و ناخوشایند است، بنابراین فری که قابلیت خودتمیزکنندگی داشته باشد، یک محصول وسوسه انگیز است. البته باید در نظر داشته باشید که فرهایی با چنین امکاناتی جزو گران‌ترین مدل‌های بازار به شمار می‌روند.
    .

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار