چاپ       کد خبر: 143183
23 اردیبهشت 1403

راهکار های ساده و کاربردی نرم کردن کفش خشک به راحتی

وقتی کفش نو خریداری می کنید معمولا راه رفتن با آن راحت نیست و اذیت کننده است و شاید این شما را از خرید آن پشیمانی کند.اما در ادامه این مطلب به شما ترفندهای نرم کردن و رفع خشکی کفش معرفی می کنیم که حتما بکارتان می آید.

رفع خشکی و نرم کردن کفش

راه های رفع خشکی کفش نو

همانطور که اشاره شد، اصولا کفش چرم نو، سفت و خشک است و در روزهای نخست ممکن است منجر به ایجاد آسیب در پا شود. از سوی دیگر، در صورتیکه کفش چرم نو، نرم نشود، همچنان حالت سفتی و خشکی را به خود می گیرد. به همین جهت برای استفاده از کفش نو، باید آن را قابل استفاده کرد. در ادامه چند راهکار برای نرم کردن کفش چرم نو را مورد بررسی قرار می دهیم:

استفاده از روغن برای رفع خشکی کفش نو

یکی از راه های رفع خشکی کفش نو، استفاده از روغن برای نرم کردن کفش نو است. روغن‌های طبیعی مانند روغن پوست راسو، کرم پا، روغن نارگیل یا صابون مخصوص لوازم چرمی در این زمینه مفید هستند. ابتدا سطح کفش را از گرد و غبار پاک کنید و آهسته و آرام روغن را با دستمال تمیز روی سطح کفش بمالید. برای نتیجه بهتر، این عمل را چند بار اجرا کنید تا روغن جذب کفش شود و کفش نو نرم و لطیف شود.

 استفاده از الکل و وازلین برای نرم کردن کفش

گام اول تهیه مقداری الکل طبی است. الکل طبی از داروخانه ها و سوپرمارکت ها قابل تهیه است. نکته قابل توجه این است که استفاده از هر گونه الکلی جایز نیست چراکه بوی نامناسبی دارند.

سپس مقداری از الکل را در ظرفی کوچک ریخته و یک توپ کوچک پنبه را به آن آغشته می کنیم. حال تمام قسمت چرمی کفش باید با استفاده از پنبه، الکلی شود. بند کفش ها (در صورت وجود) باید جدا شوند تا قسمت زبانه کفش نیز به الکل آغشته شود. پس از ۳۰ دقیقه الکل باید از سطح کفش های چرم شسته و سپس خشک شود.

حال زمان وازلین زدن به قسمت هایی است که الکلی شده اند. به همین منظور از یک براش کوچک و یا مسواک کهنه استفاده می شود. به این صورت یک لایه نازک از وازلین روی چرم کفش قرار می گیرد. به اندازه یک شبانه روز زمان برای نرم شدن کفش ها کافی است. سپس کفش ها با استفاد از یک پارچه تمیز و خشک پاک می شوند. این کار هر گونه وازلین اضافی باقی مانده بر روی کفش را می گیرد.

استفاده از واکس برای رفع خشکی کفش نو

واکس زدن کفش اصطلاحی است که از مالیدن ماده ای روی سطح نشات می گیرد. معمولا واکس ماده ای کرم مانند است که روی کفش برای ایجاد لایه محافظ به کار برد می شود. واکس انواع مختلف برای مصارف مختلف دارد اما برای کفش چرم و یا وسایل چرمی باید واکس خاص خود را استفاده کرد. برای کفش چرم طبیعی استاندارد، بهتر است از واکس مناسب آن چرم استفاده کنید و یکبار قبل از پوشیدن آن را واکس بزنید تا باعث نرم شدن کفش شود.

قدم زدن با کفش های چرم برای نرم کردن کفش

هر چقدر کفش ها بیشتر پوشیده و استفاده شوند نرم تر و انعطاف پذیرتر خواهند شد. لذا یکی از روش های نرم کردن کفش، راه رفتن با آن است. حدود نیمی از روز زمان برای این کار کافی به نظر می رسد. بیشتر از این مدت می تواند موجب آسیب رسیدن به پا شود. بعد از دو روز دوباره کفش ها باید به مدت نصف روز پوشیده شود. پس از آن اگر برای مدتی هر روز این کار ادامه یابد کفش ها انعطاف پذیر و نرم خواهند شد. تعداد دفعات لازم برای این کار بستگی به حصول رضایت فرد از میزان نرم بودن کفش ها دارد.

رفع خشکی و نرم کردن کفش

حرارت دادن به کفش برای رفع خشکی کفش نو

دمای پایین موجب خشکی و سفتی کفش می شوند به همین جهت برای انعطاف پذیری بهتر است آنها را با استفاده از باد گرم سشوار، به مدت چند دقیقه حرارت ملایم دهید تا خشکی کفش رفع و حالت نرم و منعطفی به خود بگیرد. سپس جوراب ضخیم بپوشید و مقداری با آن راه بروید.

استفاده از کیسه آب گرم برای رفع خشکی کفش نو

علاوه بر راهکار بالا، استفاده از کیسه آب گرم درون کفش نیز روش جالبی است. قرار دادن چند ساعت کیسه آب گرم داخل کفش کمک می کند تا از سفتی و خشکی کفش چرم نو کاسته شود.

نرم کننده مو

استفاده از شامپو نرم کننده می تواند به نرم کردن و لطافت مبلمان و وسایل چرمی کمک کند. با این حال، باید مراقب محصولات چرمی حاوی روغن های نفتی یا معدنی باشید زیرا به چرب شما آسیب خواهند رساند. اگر وسایل چرمی شما در معرض نور خورشید یا رطوبت است، لازم است به طور منظم آن ها را نرم کنید.

خرید کفش مجدد

گاهی نیز ممکن است کفش از استاندارد لازم برخوردار نباشد. به همین جهت ممکن است کفش بی کیفیت موجب آسیب رساندن به پاها شود. بر همین اساس نباید سلامت پا را فدای کفش بی کیفیت و تقلبی کرد.

پوشیدن و قدم زدن برای رفع خشکی کفش نو

یکی از دلایلی که موجب اذیت شدن پا داخل کفش می شود این است که ممکن است فرم کفش و فرم پای شما یکسان نباشد. به همین جهت بهتر است در فواصل مختلف زمانی آن را بپوشید تا کفش فرم پای شما را بگیرد و با فرم پای شما هماهنگ شود.

استفاده از فرکننده مو

یک روش جالب دیگر که برای نرم کردن کفش خشک می توانید امتحان کنید، استفاده از فرکننده مو است. برای این کار ابتدا مقدار زیادی وازلین را روی سطح کفش بمالید تا جذب کفش شود، سپس از فرکننده مو استفاده کنید، حرارت و گرمای فرکننده مو در نزدیکی کفش باعث می شود که روزنه های چرم باز شود و وازلین را به خوبی جذب کند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار