تصور کنید در حال رانندگی در جادهای صاف و هموار هستید، اما ناگهان متوجه میشوید که خودرو شما به شکل غیرعادی میلرزد و کنترل آن دشوارتر از همیشه شده است. این وضعیت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و میتواند نشانهای از خرابی کمک فنرهای خودرو باشد؛ قطعاتی حیاتی که به نرمی حرکت و پایداری خودرو کمک میکنند. معمولا در بررسی عملکرد خودرو کمک فنرها نادیده گرفته میشوند، اما این اجزای به ظاهر ساده، نقش مهمی در ایمنی ما دارند.
در این گزارش اول فارس ، به بررسی شایعترین علائم خرابی کمک فنرهای خودرو میپردازیم.
کمک فنر چگونه کار می کند؟
برای توضیح عملکرد کمک فنر به زبان ساده باید که گفت که کمک فنر دارای پیستونی است که در انتهای آن سوراخ های ریزی قرار گرفته و یک پیستون که معمولاً یک میله فولادی است در درون آن قرار دارد. پیستون کمک فنر درون یک محفظه فلزی که معمولاً از روغن پر شده است قرار گرفته و در راستای محور در درون این سیال حرکت می کند. از آنجایی که روغن درون کمک فنر تحت فشار است برای جلوگیری از خروج آن از درون محفظه، این محفظه را به صورت کامل آب بندی می کنند.
زمانی که فنر و به دنبال آن کمک فنر تحت فشار قرار می گیرند و فشرده می شود روغن یا سیال موجود در کمک فنر از منافذ درشت تر خارج می شود و پس از اینکه فشار از روی کمک فنر خارج شد این روغن از منافذ کوچکتر تعبیه شده در پیستون به محل اولیه خود بر می گردد. دلیل تفاوت اندازه منافذ نیز مدیریت ارتعاش حاصل از ضربه و میرا کردن آن و همچنین روان بودن حرکت کمک فنر است. روغن موجود در کمک فنر همچنین وظیفه دارد که حرارت ایجاد شده بر اثر تبدیل انرژی جنبشی را جذب و به هوای آزاد منتقل کند.
لرزشهای غیرعادی در حین رانندگی یکی از علائم خرابی کمک فنر خودرو
یکی از اولین نشانههای خرابی کمک فنرها، تجربه لرزشهای غیرعادی در حین رانندگی است. کمک فنرها وظیفه دارند تا ضربات وارده به خودرو را جذب کرده و حرکت نرمی را فراهم کنند. اما زمانی که این قطعات دچار خرابی یا فرسایش میشوند، توانایی آنها در جذب شوکها کم شده و نتیجه آن احساس لرزشهای بیش از حد در کابین خودرو خواهد بود.
این لرزشها معمولاً در سرعتهای پایین و حین عبور از دستاندازها یا جادههای ناصاف مشهودتر است. با گذشت زمان، این مشکل ممکن است بدتر شده منجر به مشکلات جدیتری مانند فرسایش نامتوازن لاستیکها و آسیب به سایر قسمتهای سیستم تعلیق نیز شود. اگر در هنگام رانندگی متوجه لرزشهای غیرعادی شدید، بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید تا سیستم تعلیق و کمک فنرهای خودرو بررسی شود.
از علائم خرابی کمک فنر : افزایش فاصله توقف خودرو
کمک فنرهای خودرو به طور مستقیم بر کارایی سیستم ترمز تأثیر میگذارند. زمانی که کمک فنرها در وضعیت خوبی قرار دارند، چرخها به طور کامل با سطح جاده در تماس هستند اما زمانی که کمک فنرها فرسوده یا خراب میشوند، توانایی آنها در حفظ تماس مناسب چرخها با جاده کاهش مییابد. این موضوع منجر به افزایش فاصله توقف خودرو شده و میتواند بسیار خطرناک باشد.
شاید سوال کنید افزایش فاصله توقف یعنی چه؟ افزایش فاصله توقف به این معناست که خودرو شما نیاز به مسافت بیشتری برای متوقف شدن دارد. این مشکل نه تنها خطر تصادف را افزایش میدهد، بلکه ممکن است موجب عدم کنترل خودرو در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز شود.
برای کاهش ریسکهای احتمالی، توصیه میشود که هر چند وقت یکبار سیستم ترمز و کمک فنرهای خودرو خود را بررسی کنید. این اقدام ساده میتواند شما را از وقوع حوادث ناگوار در جادهها محافظت کند و همچنین عمر مفید سیستم ترمز و سایر اجزای خودرو را افزایش دهد.
فرسایش غیرمعمول لاستیکها
یکی از نشانههای مهم خرابی کمک فنرها، فرسایش غیرمعمول و نامتوازن لاستیکها است. کمک فنرها با حفظ تماس مناسب چرخها با سطح جاده، به توزیع یکنواخت فشار بر روی لاستیکها کمک میکنند. زمانی که کمک فنرها عملکرد صحیح خود را از دست میدهند، این تعادل به هم میخورد و فشار به صورت نامتوازن بر روی لاستیکها وارد میشود. نتیجه این امر، فرسایش زودرس و نامتقارن لاستیکها خواهد بود.
اگر متوجه شدید که لاستیکهای خودرو شما به طور نامتوازن فرسوده شدهاند، احتمالاً مشکل از کمک فنرها یا سایر اجزای سیستم تعلیق است. این فرسایش میتواند به شکلهای مختلفی ظاهر شود، از جمله سایش در یک طرف لاستیک بیشتر از طرف دیگر یا فرسایش شدید در وسط یا لبههای لاستیک.
فرسایش غیرمعمول لاستیکها نه تنها عمر مفید آنها را کاهش میدهد، بلکه میتواند باعث کاهش کنترل و ثبات خودرو در جادهها نیز شود. این موضوع میتواند در سرعتهای بالا یا هنگام پیچیدن، به ویژه در شرایط جادههای لغزنده، بسیار خطرناک باشد.
کمک فنرهای خودرو به طور مستقیم بر کارایی سیستم ترمز تأثیر میگذارند. زمانی که کمک فنرها در وضعیت خوبی قرار دارند، چرخها به طور کامل با سطح جاده در تماس هستند اما زمانی که کمک فنرها فرسوده یا خراب میشوند، توانایی آنها در حفظ تماس مناسب چرخها با جاده کاهش مییابد. این موضوع منجر به افزایش فاصله توقف خودرو شده و میتواند بسیار خطرناک باشد.
نشت روغن از کمک فنرها
یکی از علایم بارز خرابی کمک فنرها، نشت روغن از آنهاست. کمک فنرها با استفاده از مایع هیدرولیکی درون خود، ضربات و نوسانات ناشی از جاده را جذب میکنند. اگر متوجه شدید که روغن از کمک فنرها نشت کرده است، بدانید که قطعا کمک فنر شما خراب شده است.
نشت روغن از کمک فنرها معمولاً به دلیل خرابی یا فرسودگی مهر و مومها و اجزای داخلی آنها اتفاق میافتد. این وضعیت باعث کاهش عملکرد کمک فنرها شده و در نتیجه، خودرو دیگر قادر به جذب صحیح شوکها و ضربات نخواهد بود. اگر این مشکل نادیده گرفته شود، ممکن است به آسیب بیشتر سیستم تعلیق و حتی سایر قسمتهای خودرو منجر شود.
یکی از راههای ساده برای تشخیص نشت روغن از کمک فنرها، بررسی اطراف آنها برای مشاهده لکههای روغن یا خیسی است. در این صورت، بهتر است بلافاصله خودرو را به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید تا مشکل به صورت دقیق بررسی و رفع شود. تعمیر یا تعویض به موقع کمک فنرهای نشتی، میتواند از بروز مشکلات جدیتر و پرهزینهتر جلوگیری کند.
صداهای غیرمعمول از سیستم تعلیق
صداهای غیرمعمول از سیستم تعلیق، یکی دیگر از علایم شایع خرابی کمک فنرها هستند. این صداها ممکن است به صورت جیرجیر، تق تق یا ضربههای ناگهانی شنیده شوند و معمولاً در هنگام عبور از دستاندازها، پیچها یا حتی در سرعتهای پایین خود را نشان میدهند. این صداها میتوانند نشاندهنده این باشند که کمک فنرها دچار خرابی شدهاند و دیگر قادر به جذب ضربات به صورت صحیح نیستند.
گاهی اوقات، این صداها به دلیل شل شدن یا خرابی قطعات مربوط به کمک فنرها ایجاد میشوند. به عنوان مثال، ممکن است بوشها، مهرهها یا اتصالات مربوط به کمک فنرها فرسوده شده باشند و این فرسودگی منجر به ایجاد صداهای غیرعادی شود. اگر این صداها را نادیده بگیرید، ممکن است خرابیهای بزرگتری در سیستم تعلیق رخ دهد که تعمیر آنها هزینهبرتر خواهد بود. پس یادتان باشد که صداهای غیرمعمول از سیستم تعلیق نباید نادیده گرفته شوند. این صداها معمولاً نشانهای از یک مشکل جدی هستند و میتوانند به خرابیهای بیشتری منجر شوند که تعمیر آنها زمانبر و پرهزینه خواهد بود.
عدم کنترل مناسب خودرو در پیچها
کمک فنرها نقش حیاتی در حفظ پایداری و کنترل خودرو به ویژه در پیچها دارند. وقتی کمک فنرها در حالت سالمی هستند، آنها با جذب نیروی گریز از مرکز، خودرو را در مسیر خود نگه میدارند و مانع از لغزش و انحراف ناگهانی میشوند. اما اگر کمک فنرها خراب شوند، این توانایی کاهش مییابد و در نتیجه، خودرو ممکن است در پیچها کنترل خود را از دست بدهد.
یکی از نشانههای واضح خرابی کمک فنرها، عدم توانایی در حفظ کنترل خودرو هنگام پیچیدن است. این مشکل معمولاً به صورت لغزش یا لرزش شدید در پیچها بروز میکند و میتواند به خصوص در سرعتهای بالا بسیار خطرناک باشد. احساس اینکه خودرو به راحتی در پیچها جابجا نمیشود یا کنترل آن دشوار است، میتواند نشانهای از خرابی کمک فنرها یا سایر اجزای سیستم تعلیق باشد.
عدم کنترل مناسب در پیچها میتواند منجر به وقوع تصادفات جدی شود، به خصوص اگر در جادههای کوهستانی یا لغزنده رانندگی میکنید. بنابراین، اگر متوجه شدید که خودرو در پیچها به طور غیرعادی رفتار میکند، باید فوراً به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا کمک فنرها و سیستم تعلیق بررسی شوند.
تجربه ضربههای شدیدتر در جادههای ناهموار
کمک فنرها وظیفه دارند تا ضربات ناشی از جادههای ناهموار را جذب کرده و تجربه رانندگی راحتتری را فراهم کنند. وقتی این قطعات به درستی کار میکنند، شما کمتر متوجه ضربات و نوسانات جاده خواهید شد. اما اگر کمک فنرها خراب شوند، این ضربات به طور مستقیم به خودرو و کابین منتقل میشوند و رانندگی در جادههای ناهموار به تجربهای ناخوشایند و گاهاً دردناک تبدیل میشود.
یکی از نشانههای خرابی کمک فنرها، تجربه ضربههای شدیدتر و غیرعادی در هنگام رانندگی در جادههای ناصاف است. این وضعیت معمولاً با احساس لرزشهای شدیدتر و یا ضربات قویتر در کابین خودرو همراه است. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، احتمال خرابی کمک فنرها وجود دارد و باید هر چه سریعتر این مسئله را بررسی کنید.
تجربه ضربههای شدیدتر نه تنها به راحتی شما در حین رانندگی آسیب میزند، بلکه میتواند به مرور زمان باعث آسیب به سایر اجزای سیستم تعلیق و بدنه خودرو نیز شود. این موضوع همچنین میتواند منجر به فرسایش سریعتر قطعات داخلی خودرو و افزایش هزینههای نگهداری شود.
جمعبندی
از عیوب و ایرادات متداول در کمک فنر خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- ایراد ظاهری: اولین مشکلی که به راحتی قابل تشخیص است هرگونه آسیب به کمک فنر یا تغییر شکل آن است که می تواند بر اثر تصادف یا ضربه ایجاد شده باشد. همچنین در صورتی که محل استقرار کمک فنر دچار افتادگی شده باشد نیز نشان دهنده وجود نقص در این قطعه است که باید در اولین فرصت نسبت به حل مشکل اقدام کرد.
۲- روغن زدن یا نشتی روغن کمک فنر: با وجود اینکه محفظه حاوی سیال در کمک فنرها آب بندی شده است اما ممکن است به هر دلیلی این آب بندی دچار مشکل شود و سیال درون محفظه از آن خارج شود. به این ترتیب در صورت وجود روغن بر روی کمک فنر یا نشتی روغن در اطراف کمک فنر باید به تعویض آن اقدام کرد.
۳- در صورتی که خودرو در مسیرهای ناهموار بیش از حد بالا و پایین شود و حالت فنری داشته باشد مشخص است که ایرادی در کمک فنر خودرو وجود دارد که باید هر چه سریعتر این قطعه را تعویض کرد
۴- شیرجه رفتن خودرو در ترمزهای شدید نیز یکی از دیگر از نشانه های وجود نقص عملکردی در کمک فنر است.
۵- در صورتی که در پیچ ها خودرو بیش از حد بپیچد و کنترل آن برای راننده دشوار باشد نیز باید وضعیت کمک فنر مورد بررسی قرار گیرد.
۶- وجود سر و صدا در زمان عبور از مسیرهای ناهموار، از روی سرعت گیر، هنگام شتاب گرفتن یا ترمزهای شدید نیز می تواند نشان دهنده وجود نقصی در کمک فنر خودرو باشد.
۷- در صورتی که خودرو هنگام حرکت به یک سمت کشیده می شود نشان دهنده وجود ایرادی در سیستم تعلیق یا یکی از اجزای آن از جمله کمک فنر است.
۸- لاستیک سابی یا از بین رفتن قسمتی از آج تایر نیز یکی دیگر از نشانه هایی است که در صورت مشاهده آن سیستم تعلیق خودرو یا اجزای آن مانند کمک فنر توسط متخصصین مورد بررسی قرار بگیرد.
۹- در صورتی که چرخیهای خودروبه اصطلاح روی سطح جاده برقصند و یا بالا و پایین روند ممکن است دلیل این اتفاق فرسودگی فنرها و کمک ها باشد
کمک فنرها نقش حیاتی در راحتی و ایمنی رانندگی دارند و خرابی آنها میتواند به مشکلات جدی در خودرو منجر شود. شایعترین علائم خرابی کمک فنرها شامل نوسانات زیاد خودرو پس از عبور از دستاندازها، فرسودگی نامتوازن تایرها، نشت روغن از کمک فنر، و صدای غیرعادی از ناحیه چرخها هستند. توجه به این علائم و تعویض بهموقع کمک فنرها، از مشکلات بزرگتر و هزینههای بالاتر جلوگیری میکند و امنیت خودرو را تضمین مینماید.
نظرات