چاپ کد خبر: 2026
5 آذر 1397

روایت عضو شورای شهر از پله برقی هایی که شیراز نرسید

سیستم یکپارچه پرداخت الکترونیک کرایه اتوبوس و تاکسی ایجاد شود

عضو شورای شهر شیراز گفت: راه‌اندازی سیستم یکپارچه پرداخت الکترونیک کرایه خدمات اتوبوسرانی و تاکسیرانی با توجه به نرخ های جدید الزامی است. به گزارش اول فارس به نقل از مهر، نواب قائدی بعد از ظهر دوشنبه در صحن علنی شورای شهر شیراز با ارائه موضوع بررسی قرارداد خرید پله‌های برقی مورد نیاز حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری و همچنین ضرورت راه‌اندازی سیستم یکپارچه پرداخت الکترونیک کرایه خدمات اتوبوسرانی و تاکسیرانی شیراز گفت: قرارداد خرید پله‌های برقی مورد نیاز حوزه معاونت حمل‌ونقل مستند به مصوبه شماره ۷۳۳/۹۴/ص مورخ ۲۳/۰۲/۱۳۹۴ شورای اسلامی شهر می‌باشد که بر اساس آن به شهرداری شیراز اجازه داده شده است با رعایت صرفه و صلاح شهرداری تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان جهت انجام معاملات و پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی و با شرط ۲۵٪ پرداخت نقدی، ۳۵٪‌ تسهیلات بانک شهر و ۴۰٪‌ واگذاری املاک و تهاتر، نسبت به انعقاد قرارداد با بانک شهر اقدام نماید.

وی با اشاره به قرارداد که در  تاریخ ۰۴/۰۲/۱۳۹۵ و شماره ۳۷۴۸۴/۹۵ به مبلغ تقریبی ۱۱۷ میلیارد اومانیستی شده است اظهار داشت: قراردادی با بانک شهر در خصوص کارگزاری خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منعقد گردید که شامل خرید پله برقی، آسانسور، اتوبوس دوکابین، تجهیزات الکترونیکی پرداخت کرایه BRT و تابلوهای راهنمای مسیر می‌شود.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه افزود: طی مکاتبات بعدی و الحاقیه قرارداد مقرر می‌شود ۴۰ دستگاه پله برقی با برند، مشخصات فنی و قیمت مشخص توسط بانک شهر در اختیار معاونت حمل و نقل شهرداری شیراز قرار گیرد.

قائدی با بیان این مطلب که پله‌های برقی مذکور از کشور چین خریداری شده است تصریح کرد: طی صورت جلسه‌ای که در اسفند ماه سال ۹۶ به امضای مدیران حوزه معاونت حمل و نقل می‌رسد در توقفگاه سازمان حمل و نقل مسافر تحویل و دپو می‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه پله‌های تحویل شده به شهرداری، مشخصات فنی لازم و مشخص شده را نداشته و معاونت فنی و عمرانی شهرداری در نامه شماره ۲۷۴۰۰۶/۹۷ مورخ ۰۹/۰۷/۱۳۹۷ نیز به صراحت اعلام کرده است که مشخصات مورد نظر شهرداری با دستگاه‌های تحویل شده مطابقتی ندارد و با آن شرایط ساخته نشده است.

عضو شورای شهر شیرازادامه داد: در حالیکه  در بند ۱۳-۱ قرارداد کارگزاری با بانک شهر آمده است: «کارگزار موظف است هماهنگی‌های لازم را با فروشنده به عمل آورد تا تسهیلات لازم برای اعزام بازرس و یا بازرسین خریدار به کارخانه تولید کننده در حین تولید و قبل از حمل کالا طی دو مرحله در طول مدت قرارداد فراهم شود». حال سوال این است که آیا چنین بازدیدهایی از سوی شهرداری و از طریق بانک شهر انجام شده است، اگر پاسخ مثبت است، چرا پله‌هایی که مشخصات فنی قرارداد، الحاقیه آن و مکاتبات صورت با کارگزار را ندارد، توسط شهرداری و حوزه معاونت حمل و نقل تحویل و دپو شده است و اگر پاسخ منفی است، چرا توسط حوزه معاونت حمل و نقل این مساله پیگیری نشده و پله‌های مذکور بدون کنترل مشخصات فنی تحویل شده است.

عضو شورای شهر شیراز با بیان این مطلب که  اهمال و تاخیرات صورت گرفته در خصوص تحویل این پله‌ها و انجام بازرسی‌های لازم برای کنترل مشخصات فنی مورد نظر سبب شده است تا به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، شهرداری متحمل خسارات قابل توجهی گردد اظهار داشت: لازم است  از طریق بازرسی کل شهرداری موضوع به جد مورد بررسی قرار گرفته و در اسرع وقت تعیین تکلیف شده و در صورت بروز تخلف، با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرد و نتیجه اقدامات، به شورای اسلامی شهر گزارش گردد.

قائدی به لزوم و ضرورت راه‌اندازی سیستم یکپارچه پرداخت الکترونیک کرایه خدمات اتوبوسرانی و تاکسیرانی و هماهنگ با سیستم پرداخت نرخ خدمات در سایر بخش‌های حمل و نقل شهری اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته نرخ خدمات تاکسیرانی و اتوبوسرانی به سازمان حمل و نقل مسافر جهت اجرا ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: نرخ جدید بسیاری از خدمات تاکسیرانی به گونه‌ای است که رقمی رُند نبوده و از این رو تامین آن هم از سوی مسافران دشوار است و هم از سوی رانندگان و از سویی دیگر به دلیل دستورالعمل‌های مربوط به افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی برابر با نرخ تورمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، امکان رٌند کردن نرخ‌های مذکور نیز وجود ندارد.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد:در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مصوب شد تا سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر نسبت به راه‌اندازی سیستم یکپارچه پرداخت الکترونیک کرایه خدمات تاکسیرانی و اتوبوسرانی اقدام نماید.

قائدی افزود: قرداد پیمانکار فعلی پرداخت الکترونیک خدمات اتوبوسرانی در پایان دی ماه سال جاری تمام می شود و تاکنون اقدام اجرایی قابل توجهی برای تحقق این موضوع صورت نپذیرفته تا بتوان در فرصت اندک باقی مانده سیستم یکپارچه پرداخت الکترونیک را عملیاتی کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار