چاپ کد خبر: 143914
1 خرداد 1403

روش شستن و نگهداری صحیح چادر مسافرتی

چادر مسافرتی یکی از ضروری ترین وسایلی است که هنگام سفر و یا تفریحات آخر هفته در خارج از شهر باید همراه خود داشته باشید.شاید هنگام استفاده از آن چادر شما لکه و یا بو بگیرد اما جای نگرانی نیست زیرا در این مقاله قرار است به شما روش صحیح شست و شو چادر مسافرتی را بیاموزیم.پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نگهداری و شست و شو چادر مسافرتی

هر چند وقت نیاز است چادر مسافرتی را بشوییم؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در‌رابطه‌با استفاده از چادرمسافرتی وجود دارد این است که هر چند وقت یکبار باید این چادرها را بشوییم؟ شستن چادر مسافرتی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید زمان استفاده از این چادر آن را در نظر داشته باشید. بهتر است پس از ۲ الی ۳ دفعه استفاده از چادر مسافرتی آن را بشویید. البته اگر چادر را در شرایطی سخت‌تر مانند باران، گل‌ولای، برف و… استفاده کردید باید پس از هر دفعه استفاده در این شرایط، شستن چادر مسافرتی را در اولویت‌های خود قرار دهید.

از طرف دیگر باید معیارهایی که موجب کثیف‌شدن چادر سفری شما می‌شوند را نیز بررسی کنید. در برخی از مواقع تنها لکه آب و گل‌ولای روی چادر مسافرتی باقی می‌ماند که ممکن است پس از قرارگرفتن در معرض نور خورشید خشک شده باشد. در شرایطی نیز ممکن است پس از خوردن مواد غذایی روغنی و رنگی، چادر لکه‌های روغنی به خود گرفته و ظاهر تمیز را از دست بدهد. هر کدام از این مشکلات راه‌حل‌های خود را دارند که می‌توانید با آن‌ها به‌راحتی چادر را تمیز کنید.

لوازم موردنیاز برای شستن و نگهداری چادر مسافرتی

چادر مسافرتی یکی از مهم ترین لوازم کمپینگ برای علاقمندان به مسافرت و طبیعت است. اگر سفرهای کوتاه زیادی انجام می‌دهید، بهتر است چادر خود را یک‌بار در هر فصل به‌طور عمیق تمیز کنید. قبل از شروع تمیز کردن چادر، مطمئن شوید که دستورالعمل‌های تمیز کردن چادر خود را بررسی کرده‌اید تا به روش درست با آن رفتار کنید. برای نظافت چادر مسافرتی به لوازم زیادی احتیاج ندارید؛ فقط کافی است که مراحل را به‌ درستی دنبال کنید. در این قسمت مهم‌ترین وسایلی که برای تمیز کردن یک چادر مسافرتی کثیف نیاز دارید را عنوان می‌کنیم:

  • آب سرد تا ولرم
  • صابون یا مایع ظرف‌شویی ملایم بدون بو
  • پاک‌کننده مخصوص لباس و وسایل فضای باز
  • اسفنج یا پارچه نرم (دقت کنید زبر و خشن نباشد)
  • وان حمام یا یک لگن بزرگ دیگر

شستن و نگهداری چادر مسافرتی؛ مراحل تمیز کردن

بهتر است چادر خود را بعد از هر سفر کمپینگ طولانی، به‌خصوص اگر در معرض شن، گردوغبار ریز، فضله پرندگان یا صمغ درخت قرار گرفته است، تمیز کنید. در ادامه طریقه‌ی شستن چادر مسافرتی مرحله‌به‌مرحله را توضیح می‌دهیم.

۱-تکان دادن چادر کثیف

ابتدا از شر شن و ماسه یا خاک خشک شده خلاص شوید. می‌توانید درحالی‌که چادر برپاشده است، داخل آن را به‌دقت جارو یا جاروبرقی بکشید. همچنین اگر زیپ‌ها به‌راحتی کار نمی‌کنند، یک مسواک برداشته و هرگونه شن، خاک، گل یا رسوب که در دندانه‌های زیپ گیر کرده است را پاک کنید. برای آلودگی‌های سرسخت، زیپ را با آب بشویید و سپس روی آن مسواک بزنید.

۲- لکه‌گیری با پارچه

ابتدا قسمت‌های کثیف را لکه‌گیری کنید، سپس چادر را در آب کف‌آلود خیس کنید. برای تمیز کردن تیرک‌های کثیف، خاکی یا شنی چادر، یک پارچه برداشته و آن‌ها را به‌خوبی پاک کنید.۳.

۳-لکه‌گیری با صابون

از پارچه یا اسفنج و مقدار کمی صابون یا مایع ظرفشویی ملایم برای لکه‌گیری هر ناحیه‌ی بسیار کثیف کمک بگیرید. اگر صمغ درخت کاج روی چادر شما وجود دارد، می‌توانید از محصولات الکل‌دار مانند ضدعفونی‌کننده دست یا دستمال مرطوب استفاده کنید. پس از برداشتن صمغ، حتما با آب سطح چادر را کاملا بشویید.

۴-آماده‌سازی وان و چادر

وان خود را با آب سرد تا ولرم پر کرده و ماده‌ی پاک‌کننده چادر خود را اضافه کنید. برای اینکه ببینید چقدر از پاک‌کننده باید استفاده کنید، دستورالعمل‌های روی بطری را بخوانید؛ سپس درهای چادر را باز کرده و آن را وارونه کنید. درحالی‌که دستکش پوشیده‌اید، چادر خود را با پاک‌کننده در آب غوطه‌ور کنید.

۵-خیس کردن چادر

اجازه دهید چادر حدود ۲۰ دقیقه خیس بخورد سپس وان را خالی کنید. اگر چادر شما کپک، قارچ یا بوی بد دارد، از یک پاک‌کننده آنزیمی استفاده کنید. دستورالعمل‌های پاک‌کننده آنزیمی (به‌خصوص در مورد مدت زمان خیساندن چادر) را به‌دقت دنبال کنید. خیساندن چادر برای مدت طولانی‌تر از زمان تجویز شده می‌تواند چادر شما را خراب کند.

نگهداری و شست و شو چادر مسافرتی

۶- آبکشی درست

وان خود را خالی کرده و دوباره با آب تمیز پر کنید. ممکن است لازم باشد این کار را چندین بار انجام دهید تا تمام صابون از چادر پاک شود. به‌ آرامی هرگونه آب اضافی را فشار دهید؛ دقت کنید که چادر خیس را نپیچانید و خیلی فشرده نکنید!

۷- خشک کردن چادر خیس

چادر خود را برپا کنید یا آن را در یک منطقه خنک و سایه‌دار آویزان کنید تا کاملا خشک شود. می‌توانید پس از خشک شدن کامل (این مرحله ممکن است چند روز طول بکشد)، چادر خود را باز کنید و روی آن اسپری ضد آب‌کننده‌ی چادر  بزنید. قبل از بستن، اجازه دهید چادر دوباره کاملا خشک شود.

تعمیر کردن چادر مسافرتی

ممکن است زمانی که به شستن چادر مسافرتی خود می‌پردازید به عیب‌ها و مشکلات مختلفی در چادر مسافرتی خود بربخورید. به طور مثال ممکن است در برخی از بخش‌های چادر کمپینگ شما سوراخ‌ها و بریدگی‌هایی ایجاد شده باشد که باعث کاهش کیفیت چادر و ورود هوای سرد و موجودات مختلف به داخل چادر شود.

به همین دلیل باید به‌سرعت پس از شستشو و تمیزی چادر مسافرتی این مشکلات را برطرف کنید. برای از بین بردن این سوراخ‌ها می‌توانید از کیت‌های تعمیر در چادر مسافرتی استفاده کنید. این کیت‌ها ابزار و وسایلی دارند که به شما امکان دوختن سوراخ‌های چادر مسافرتی را می‌دهند. مشکلات دیگری نیز در این چادرها به وجود می‌آید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خراب‌شدن زیپ چادر اشاره کرد.

برخی از مواقع ممکن است زیپ بخش‌های مختلف چادر سفری به دلیل کثیفی، پارگی یا شکستگی دچار مشکل شود. همین موضوع نیز استفاده از چادر و بستن درب‌های آن را کمی سخت می‌کند. به همین دلیل باید نسبت به تعویض زیپ‌های خراب اقدام کرده یا با استفاده از مسواکی کهنه دندانه‌های زیپ را تمیز کنید.

از بین بردن بوی بد در چادر مسافرتی

یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است برای چادر یا خیمه مسافرتی رخ دهد ایجاد یک بوی بد درون چادر مسافرتی است. شما می‌خواهید از چادر کمپینگ برای آرامش و استراحت در دل طبیعت کمک بگیرید؛ بنابراین اگر چادر مسافرتی بوی بدی بدهد، امکان استفاده شما عزیزان از این وسیله کمی سخت خواهد شد.

این امر ممکن است به دلایل مختلفی درون چادر اتفاق افتاده باشد. ممکن است که به دلیل وجود کپک یا لکه‌ای کثیف پارچه بویی بد گرفته و همین موضوع استفاده از آن را دشوار کند. برای این که بتوانید بوی بد چادر مسافرتی را از بین ببرید باید شستن چادر مسافرتی را به بهترین شکل انجام دهید.

استفاده از مواد شوینده قوی می‌تواند در این امر مؤثر باشد. استفاده از پاک‌کننده‌های آنزیمی می‌تواند تأثیری فوق‌العاده در این موضوع داشته باشد. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان خشک‌کردن چادر سفری پس از شستشو نباید لکه یا رطوبت روی آن باقی بماند. این امر باعث بوگرفتن چادر مسافرتی می‌شود.

 

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار