روش صحیح تکثیر و کاشت گل ارکیده در منزل

روش صحیح تکثیر و کاشت گل ارکیده در منزل

گل ارکیده یک گیاه همیشه گلدار بسیار خاص و زیبا است که برای نگهداری در آپارتمان گزینه عالی است.

این گل گرانبها تکثیر نسبتا آسانی دارد و تکثیر گل ارکیده معمولا از طریق ساقه یا کاشت بذر ارکیده انجام می‌شود.در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه تکثیر و کاشت این گل زیبا آشنا شوید.

روش های تکثیر گل ارکیده

۱- تکثیر ارکیده از ساقه 

برای تکثیر ارکیده از طریق ساقه می‌توان از دو روش متفاوت استفاده کرد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم :

روش اول :

  • ۲ سانتیمتر بالای گره و ۲ سانتیمتر پایین گره را در نظر گرفته و به کمک وسیله ای تیز از گیاه اصلی جدا کنید.
  • قسمت جدا شده را در محیطی مرطوب و داخل مخلوطی از پیت ماس + کوکوپیت + ذرات سیلیکونی که نگهدارنده آب و رطوبت هستند، قرار دهید.
  • نور مورد نیاز برای شکل گیری ریشه ها همانند نور گیاه معمولی است.
  • روی گیاه و بستر کاشت را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا شرایطی مانند گلخانه ایجاد شود و ریشه ها تحریک شده و سریعتر رشد کنند.
  •  در ابتدا پوسته رویین (برگواره) ناحیه گره برداشته شده و ساقه ی کوچکی شروع به رشد می‌کند.
  •  عدم خشک شدن محیط کاشت و وجود دما و نور مناسب ( همانند محیط یک گیاه معمولی است ) منجر به ریشه زایی و رشد برگها از این گره خواهد شد.
  • در نهایت گیاهچه ای مانند حالت قبل ایجاد شده و می‌توانید آن را داخل گلدان بکارید.
  •  توجه داشته باشید که گره های موجود بر روی ساقه، هم می‌توانند فعالیت زایشی ( تولید شاخه گل ) و هم فعالیت رویشی ( تولید Keiki یا گیاهچه های رویشی ) داشته باشند. اما عوض کردن ماهیت گره ای که قرار است تولید ساقه و یا گیاهچه داشته باشد، امری غیر ممکن است.

روش اول :

شرایط نگهداری ارکیده بسیار آسان است و این گل زیبا در دسته ی گیاهان مقاوم به نور و آبیاری کم قرار می‌گیرد. در صورتی که تمامی شرایط نگهداری ایده آل باشد، ارکیده بر روی ساقه های خود و در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) گیاهان کوچکی شکل می‌دهد که در زبان انگلیسی به آن ها Keiki می‌گویند و برای تکثیر ارکیده از این پاجوش های کوچک استفاده می‌شود.

بهترین زمان برای جدا کردن این گیاهچه های کوچک، فصل بهار و بعد از تمام شدن فصل گلدهی است. برای تکثیر گل ارکیده در این روش، می‌توانید به صورت زیر عمل کنید :

۱-هنگامی که این گیاهچه ی کوچک دارای ۳-۲ برگ است و ریشه هایش ۷/۵ – ۵ سانتیمتر طول دارند، آن را به کمک یک وسیله تیز مانند تیغ یا قیچی باغبانی از گیاه مادر جدا کنید.

۲-برای کاشت گیاه ارکیده کوچک می‌توانید از مخلوط کاشت مانند خاک ترکیبی گیاه بالغ استفاده کنید. بهترین ترکیب برای این گیاه، استفاده از مواد سبک و جذب کننده رطوبت مانند پرلیت، پوکه معدنی درشت خرد نشده همراه با بقایای پوسیده گیاهان یا پیت ماس یا کوکوپیت بعلاوه مقداری ذغال چوب و مقدار کمی شن می‌باشد.

۳-دمای روزانه ۳۰-۲۰ درجه و شبانه ۱۸-۱۵/۵ درجه سانتیگراد، بهترین بازه ی دمایی برای نگهداری گلدان ارکیده است.

۴-به یاد داشته باشید که ارکیده دوستدار رطوبت است و به همین دلیل در لیست گیاهان مناسب تراریوم قرار می‌گیرد. پس هر روز غبارپاشی کنید و برای این کار از آب ولرم استفاده کنید.ممکن است رشد ریشه های جدید حدود شش ماه طول بکشد پس صبور باشید و منتظر.

۵-گاهی مدتها طول می‌کشد تا گیاهچه ها در طول ساقه گیاه شکل گیرند که در این صورت می‌توان با برداشتن برگواره ای که بر روی گره قرار دارد شکل گیری گیاهچه ها را تحریک کرد و بعد از ۸-۶ هفته شاهد شکل گیری گیاهچه های متصل به ساقه گیاه مادری بود.

تکثیر و کاشت گل ارکیده

۲-تکثیر ارکیده به روش تقسیم بوته :

این روش منحصر به فرد است و تکثیر ارکیده Cattleya و دیگر ارکیده‌های چند پایه و خمیده، با تقسیم بوته از پایه مادر انجام می‌شود. این عمل بر روی گیاهانی انجام می‌شود که ۶ پیاز کاذب و یا بیشتر داشته باشند. محل برش ریزوم از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب بوده و هر دو قسمت را به صورت گیاهانی مجزا در گلدان می‌کارند. از آنجایی که اکثر Cattleya ها تنها سالی یک برگ می‌دهند، تقسیم ریزوم در اکثر این گیاهان هرسه سال یکبار انجام می‌گیرد.

کاشت بذر ارکیده :

  1. بهترین زمان برای کاشت بذر ارکیده اوایل تا اواسط بهار است.
  2. هنگام کاشت بذر باید صبور باشید و توجه داشته باشید که همانطور که گفته شد تکثیر ارکیده از طریق بذر کاری دشوار است و تنها در گلخانه امکان پذیر است.
  3. مراقب باشید دست ها و محیطی که بذرها را در آن می کارید استریل باشند.
  4. برای انجام این روش، چند دانه روی خاک در هر گلدان پراکنده کرده و در صورت نیاز از کودهای سازگار با محیط زیست استفاده کنید.
  5. زمانی که گیاه ارکیده مقداری بزرگ شد و برگ تشکیل داد گیاه را از گلدان بیرون آورده و ریشه های مرده و فاسد را قطع کنید.
  6. قبل از قرار دادن ریشه در گلدان، در صورت نیاز ریشه را به چند قسمت تقسیم کنید. به آرامی مخلوط خاک را اضافه کنید و ریشه را با خاک بپوشانید.
مطالب مرتبط

مهم‌ترین دلایل توقف رشد گیاهان آپارتمانی

برای پژمرده نشدن گل و گیاه آپارتمانی این اشتباهات رو انجام ندید

همه چیز درباره نگهداری و پرورش گل زیبا و خیره کننده ی لیسیانتوس

نظرات