چاپ کد خبر: 59491
11 تیر 1400

روش های مقابله خانواده ها با چالش مومو

چالش مومو یک حقه و افسانه محلی است که شایعه آن در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. گزارش شد که کاربری با نام مومو، کودکان و نوجوانان را به اعمال خطرناکی مانند خودزنی و خودکشی ترغیب می‌کند. با وجود صحبت‌های زیادی که در مورد این شایعه پخش شد، تعداد شکایات واقعی بسیار کم بود و گزارش‌های پلیس صدمه دیدن به دلیل تأثیر مستقیم این پدیده را تأیید نکرده. ترس و نگرانی ایجاد شده در کودکان بیشتر از خود «مومو» به دلیل گزارش رسانه‌ها بود، به طوری که خیریه‌های کودکان هشدار دادند بیشتر آسیب‌ها به دلیل «تأثیر انتظارات» است که کودکان را به دیدن محتوای خشونت‌آمیز در اینترنت ترغیب می‌کند.

گفته می‌شود اولین بار در سال ۲۰۱۸ پس از آنکه روزنامه اندونزیایی خبر از خودکشی دختر ۱۲ ساله به این دلیل داد، این موضوع به یک «پدیده جهانی تبدیل» شد.

مومو نام یک مجسمه از یک هنرمند ژاپنی است که هر چند شاید از نگاه بعضی زیبا نباشد اما کاملاً بی‌خطر است.

چالش مومو هر چند که در ایران در این چند مدت بین کاربران اینترنت مطرح شده اما چند سالی است که در سراسر جهان نگرانی‌های مشابهی را برای والدین ایجاد کرده‌است. گزارش‌هایی دربارهٔ این که «تصویر مومو ناگهان روی صفحه موبایل کودکان ظاهر شده و آن‌ها را تشویق می‌کند که به خود آسیب بزنند» در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، فرانسه، اسپانیا، آلمان، و بریتانیا منتشر شد. بعضی گزارش‌ها هم این چالش را با مرگ ۱۳۰ نوجوان در روسیه مرتبط دانستند هر چند که مقام‌های رسمی آن را تأیید نکردند.

مرکز اینترنت امن تر در بریتانیا این گزارش‌ها را «اخبار جعلی» خوانده‌است. متخصصانی که ادعاها دربارهٔ این چالش را بررسی کرده‌اند هم می‌گویند این ماجرا تنها یک شایعه است.

جیم واترسون سردبیر بخش رسانه روزنامه گاردین به بی‌بی‌سی می‌گوید: «این هشدار دربارهٔ خطر مومو بیشتر از طریق گروه‌های واتس اپی بین بزرگسالان دست به دست شده‌است تا کودکان.» آقای واترسون می‌گوید: «اولین کسی که در بریتانیا دربارهٔ این چالش هشدار داد زنی از یک شهر کوچک در حوالی بولتون در شمال غرب انگلستان بود که مطلبی در این باره در یک گروه فیسبوکی نوشت.»

«بعد از آن یک روزنامه محلی در منچستر از نگرانی‌ها در این زمینه نوشت. کم‌کم حلقه شایعه بزرگتر و ناگهان منفجر شد. صدها نفر با ما تماس گرفته و گفتند نامه‌هایی از مدرسه کودکانشان دریافت کرده‌اند که در این باره به والدین هشدار می‌دهند، همه بر اساس شایعه‌ای که هیچ شواهد و مدارک معتبری دربارهٔ آن وجود ندارد.»

خیریه‌های حامی کودکان و پژوهشگران اینترنت در بریتانیا می‌گویند هیچ گزارشی از این که کسی از طریق چالش مومو هک شده باشد یا به خود آسیب زده باشد وجود ندارد اما از تصویر این مجسمه برای ترساندن کودکان در اینترنت استفاده شده‌است.

چالش مومو در ایران

دو سال پس از جهانی شدن اخبار و شایعات مربوط به «چالش مومو»، رسانه‌ها از ورود این چالش به ایران سخن می‌گویند.

پلیس ایران می‌گوید که هدف اصلی از عامل راه‌اندازی این چالش، اذیت و آزار نوجوانان است و بر این اساس، پلیس فتا اعلام کرد که «رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و به زودی افراد داخلی که هدفشان اذیت و آزار دانش آموزان است، گرفتار قانون می‌شوند.»

گفته می‌شود این چالش در حال حاضر عمدتاً در استان‌های جنوبی کشور همچنین خراسان رضوی رواج یافته و بر این اساس پلیس فتا از والدین خواسته‌است تا با فرزندانشان صحبت کرده و «نگرانی آن‌ها را کاهش دهند.»

سرپرست پلیس فتا در استان هرمزگان هشدار داد: «پایه و اساس این چالش‌ها بر مبنای دروغ و حیله‌های روانشناختی است، بر همین اساس عدم نصب برنامه‌های مربوط یا بلاک این شماره‌ها در پیام رسان‌های خارجی بهترین واکنش از سوی مخاطبین است.»

چگونه می‌توان از شر «مومو» خلاص شد؟

این روزها مشاهده چهره وحشتناک عروسکی از مجموعه آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیوی ژاپن به نام «مومو» در پروفایل واتس آپ، ترس و نگرانی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد کرده اما سووال این است آیا راهی برای خلاص شدن از آن وجود دارد؟

طی چند ماه گذشته کلیپ های تحت عنوان «مومو»  برای بسیاری از شهروندان از طریق واتس‌آپ ارسال شده که مخاطب بیشتر آنھا دانش‌آموز بودند، پیام‌ھایی حاوی محتوا و تصاویر «مومو» که وحشت را به خانه ایرانی‌ها برد و این ترس و نگرانی در حدی بود که بسیاری از والدین و نوجوانان از این چالش صحبت می‌کردند.

پیام ها، تصاویر و کلیپ هایی ساختگی با ماهیت خشونت و خودزنی از سوی پروفایل با نمایش عروسک اهریمنی معروف به «مومو»  ارسال می شد به این شرح که اگر مخاطب رگ خود را نزند و چالش های آسیب تکمیل نشود، در اینصورت «مومو»  به آدرس و محل زندگی قربانی کاملاً آشناست و اقدام به حمله با چاقو و اسلحه سرد به اعضای خانواده او خواهد کرد.

با بررسی های فنی مشخص شد که اکانت اصلی این چالش، یک ربات پاسخگوی اتوماتیک به زبان انگلیسی است و همچنین افرادی با بهره‌گیری از شماره‌های موقت خارجی یا حتی داخلی اقدام به راه‌اندازی اکانت واتس‌آپ کرده و برای دیگران با همین روش مزاحمت ایجاد کرده و در این شرایط عده‌ای نیز اقدام به نشر شایعات آلوده و کذب در شبکه های اجتماعی مجازی می کردند.

به گفته کارشناسان پلیس فتا، هدف افرادی که این چالش را در واتس آپ راه اندازی کردند چیزی جز آزار و اذیت دانش آموزان  نیست، بر این اساس به والدین توصیه می کنند که تھدیدهای ارسال کنندگان کلیپ‌ھای «مومو» را جدی نگیرند و استرس و اضطراب را به فرزندان خود منتقل نکنند.

همچنین از والدین خواسته شد در صورت برخورد فرزندشان با محتوای «مومو» با آنھا صحبت کنند و نگرانی آنھا را کاھش دھند زیرا والدین درک بھتری نسبت به تھدیدات فضای مجازی و شبکه‌ھای اجتماعی دارند.

با این حال برخی خانواده‌ھا در پی ارسال پیام‌ھا و کلیپ‌ھای چالش «مومو» برای فرزندانشان، به جای راھکارھای فنی و صحبت کردن با آنھا نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در آنها ‌شدند.

این در حالیست که کلاس‌ھای مجازی دانش آموزان به جای شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین ناگزیر ھستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دھند و ھمین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراھم کرده است.

به والدین توصیه شده که به ھیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام رسان‌ھای خارجی برای آموزش مجازی ھدایت نکنند و مراقبت‌ھای لازم را ادر این زمینه انجام دھند و در صورتی که به ھر دلیل نیاز به استفاده از فضای دیگر غیر از برنامه شاد بود، از پیام‌ رسان‌ھای داخلی استفاده کنند.

همان طور که در رسانه ها آمده است با ورود به چالش «مومو»  امکان سرقت اطلاعات کاربران، ایجاد مزاحمت های تلفنی در اثر ذخیره شماره تلفن شما در پروفایل «مومو»، دریافت وقت و بی وقت پیام های خشونت آمیز و تصاویر وحشتناک و امکان اخاذی و باج خواهی از افراد وجود دارد و از آنجایی که این چالش در واتس اپ انتشار می یابد و ذخیره هر شماره ای در واتس اپ، منجر به ذخیره شماره فرد در واتس اپ طرف مقابل می شود، بنابراین با اولین پیامی که به «مومو» ارسال کنید، در واقع شماره خود را به او داده اید و او می تواند از طریق همین شماره اقدام به ایجاد مزاحمت برای شما کرده و حتی پس از حذف اکانت واتس اپ و ایجاد یک حساب جدید، از همان شماره استفاده کند به این ترتیب «مومو» بار دیگر شما را خواهد یافت و می تواند ارسال پیام های تهدید آمیز خود را از سر بگیرد.

مراقبت از داده های خصوصی 

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: مراقبت از داده های خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه های اجتماعی و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی یکی از راهکارهای اصلی پیشگیری از این مشکلات است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و والدین با ارائه آموزش های لازم به دانش‌آموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند، از  هموطنان خواست هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir  اطلاع داده یا  با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

برنامه مربوطه را در گوشی نصب نکنید

کارشناسان پلیس فتا برای پیشگیری از آسیب های ناشی از چالش های بیمارگونه معتقدند که نصب برنامه های مستقل ساخته شده برای این گونه چالش های روان پریش به غیر از آسیب های روانی باعث سرقت اطلاعات خصوصی کاربران می شود، پایه و اساس این چالش ها بر مبنای دروغ و حیله های روانشناختی است، بر این اساس عدم نصب برنامه های مربوطه یا پاسخ دهی و بلاک این شماره ها در پیام رسان های خارجی بهترین واکنش از سوی مخاطبین است.

مخفی کردن شماره در واتس آپ

یکی از راه های فرار از این چالش یا سوءاستفاده برخی روانپریشان، پنهان کردن شماره در واتس آپ است. گاهی اوقات به یک گروه واتس آپ می‌پیوندیم یا دوستانمان ما را به یک گروه اضافه می‌کنند ولی ما نمی‌خواهیم شماره واتس آپ یا شماره شخصی خود را به افراد ناشناس نشان دهیم. براین اساس واتس آپ در حال انتشار نسخه‌های به روز شده جدید برای بهبود تجربه کاربر و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربر است.

چگونه شماره خود را در واتس آپ پنهان کنیم؟

۱ – برنامه واتسآپ را روی اندروید یا آیفون خود باز کنید.
۲ – حالا بر روی سه نقطه عمودی در سمت راست و بالای صفحه خود کلیک کنید.

۳ – اکنون از بین این گزینه ها، تنظیمات(settings) را انتخاب کنید.

‌۴ – حال گزینه Account را انتخاب کنید.

‌۵ – حالا شما باید گزینه حریم خصوصی(Privacy) را در واتس آپ انتخاب کنید.

‌۶ – وقتی در صفحه حریم خصوصی هستید، روی گزینه About کلیک کنید.

‌۷ –  در اینجا سه گزینه خواهید داشت:
•    همه (Everyone)
•    مخاطبین من (My Contacts)
•    هیچ‌کس (Nobody)

‌۱ – همه: اگر گزینه Everyone را انتخاب کنید، همه می‌توانند شماره واتس آپ شما را در گروه‌های واتس آپ ببینند.

۲ – مخاطبین من: اگر مخاطبین من را انتخاب کنید، هر کسی که به لیست مخاطبین شما اضافه شود، می‌تواند شماره شما را در گروه‌های واتس آپ ببیند.

۳ – هیچ کس: و آخرین گزینه Nobody است، اگر Nobody را انتخاب کنید، هیچ کس نمی‌تواند شماره واتس آپ شما را ببیند، خواه در مخاطبین شما باشد یا نباشد.

استفاده از گزینه مخاطبین من در بخش about سبب می شود تا همه افراد مخاطب من برای من شناخته شده باشند و در صورت مشاهده شماره واتس آپ  مشکلی پیش نخواهد آمد. حالا بر اساس گزینه‌ای که در اینجا انتخاب می‌کنید، اگر به یک گروه واتس آپ بپیوندید یا دوستتان شما را در یک گروه واتس آپ اضافه کند، شماره شما پنهان می‌شود. به این ترتیب می‌توانید شماره تلفن خود را در واتساپ مخفی کنید. این یک ویژگی عالی است که توسط واتس آپ برای امنیت بیشتر اضافه شده است.

 رئیس پلیس فتا لرستان گفت: والدین در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آنان صحبت کرده و نگرانی را کاهش دهند و در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل مراتب را به پلیس فتا اطلاع دهند.

 سرهنگ “آرش ابراهیمی” به رسانه ها اعلام کرد: تهدیدکنندگان و ارسال‌کنندگان پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس‌آپ اقدامات خود را انجام می‌دهند که عمده مخاطبان آنان دانش‌آموزان هستند.

وی گفت: مومو یک اکانت واتس‌آپ است که با شماره‌های ایرانی یا بعضا شماره‌های خارجی ولی به زبان فارسی طرحی شده که یک لینک تماس برای کاربر ارسال می‌کند تا در چالش مومو شرکت کنند و به محض شروع گفت‌وگو، کاربران را با تهدید به رفتارهای خطرناک دعوت می‌کند.

وی بیان کرد: والدین در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آنان صحبت کرده و نگرانی را کاهش دهند و در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی مورد را به سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir  در میان بگذارند.

مانی که بازی غیر نرم افزاری مخفیانه چالش «نهنگ آبی» مطرح شد، نشانه‌هایی از آن در چند کشور نیز گزارش شد، در این چالش از مخاطبان خود که بیشتر نوجوانان بودند، خواسته می‌شد که روزانه کاری را که از آنها خواسته شده، انجام دهند و در پایان، عکس یا فیلمی از خود بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند.

پدیدآورنده این بازی فردی بود به نام «فیلیپ بودکین» دانشجوی ۲۲ ساله اخراجی که در نهایت دستگیر و محکوم شد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که «نهنگ آبی» در اصل ساختگی و اغراق‌ شده است و هیچ بازی رایانه ای نمی تواند منجر به خودکشی افراد شود در حالی که بحران نوجوانی و اختلال افسردگی ممکن است افراد را وادار کند تا به مرگ بیاندیشند.

اکنون با گذشت دو سال اندی از بازی «نهنگ آبی» که به دست فراموشی سپرده شد، ارسال لینک واتس آپی «مومو» مطرح شد که تصویر پروفایل آن، تصویری از یک دختری است که به شکل بسیار زشتی همراه با یک خنده جوکر مانند، در آمده است.

در واقع تصویر پروفایل «مومو» فتوشاپ یا ویرایش شده نیست، بلکه تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت‌هایی از آن بریده شده و فقط تصویر صورت زشت آن در پروفایل نمایش داده شده است.

این موجود در افسانه‌های ژاپنی، یک موجود وحشتناک و پرنده ای است که طبق افسانه ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه‌ها نیز می‌کرده، تصویر «مومو» اولین بار در اینستاگرام فردی به نام «ناناکو» که یک عروسک ساز است، منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.

گفته می شود این بازی ابتدا از طریق فیس بوک و فقط از طریق یک پیام در آرژانتین آغاز شد و بعدها در ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها گسترش یافت.

پس از انتشار این بازی در فیس بوک، اکنون این چالش در واتس آپ اقدام به انتشار کرده است. این در حالیست که برخی کارشناسان حوزه نرم افزاری، این چالش را حقه ای برای سرقت اطلاعات کاربران می دانند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه، همچون «نهنگ آبی» نامیده اند.

کارشناسان حوزه نرم افزاری معتقد هستند که با ورود به چالش «مومو» امکان سرقت اطلاعات کاربران، ایجاد مزاحمت های تلفنی در اثر ذخیره شماره تلفن شما در پروفایل مومو، دریافت وقت و بی وقت پیام های خشونت آمیز و تصاویر وحشتناک و امکان اخاذی و باج خواهی از افراد وجود دارد و از آنجایی که این چالش در واتس اپ انتشار می یابد و ذخیره هر شماره ای در واتس اپ، منجر به ذخیره شماره فرد در واتس اپ طرف مقابل می شود، بنابراین با اولین پیامی که به «مومو» ارسال کنید، در واقع شماره خود را به او داده اید و او می تواند از طریق همین شماره اقدام به ایجاد مزاحمت برای شما کرده و حتی پس از حذف اکانت واتس اپ و ایجاد یک حساب جدید،  از همان شماره استفاده کند به این ترتیب «مومو» بار دیگر شما را خواهد یافت و می تواند ارسال پیام های تهدید آمیز خود را از سر بگیرد.

رییس پلیس فتا استان فارس، موج جدید مزاحمت‌ھای موسوم به «مومو» را ناشی از افزایش حضور دانش‌آموزان در فضای اینترنت دانست و گفت: پلیس فتا پیشتر در مورد خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس اپ ھشدار داده بود ولی متاسفانه ھمچنان شاھدیم که کلاس‌ھای مجازی به جای شیکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین ناگزیر ھستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دھند و ھمین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراھم کرده است.

سلیمانی، همچنین از والدین و معلمان خواست: به ھیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام رسان‌ھای خارجی برای آموزش مجازی ھدایت نکنند و مراقبت‌ھای لازم را ادر این زمینه نجام دھند و در صورتی که به ھر دلیل نیاز به استفاده از فضای دیگر غیر از برنامه شاد بود، از پیام‌ رسان‌ھای داخلی استفاده کنند.

وی، مراقبت از داده‌ھای خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌ھای اجتماعی و همچنین آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی را راھکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین با ارائه آموزش‌ھای لازم به دانش‌آموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.

حساسیت والدین به استفاده از بازی های رایانه ای

کارشناسان فضای مجازی معقتد هستند که والدین باید نسبت به استفاده بهینه فرزندانشان از بازی های رایانه ای حساس تر شوند تا بازی مجاز وارد سبد خرید خانوارها شود. این در حالی است که در کشور ما همانند سایر کشور ها باید فروش بازی های رایانه ای به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع شود.

همچنین کارشناسان اجتماعی و تربیتی معتقد هستند برخی از بازی های رایانه ای منجر به هیجان طلبی، افسردگی، نیاز به دیده شدن، نمایش قدرت، اعتراض و بسیاری از عواطف دیگر سرکوب شده در دوران نوجوانی می شود.

چالش مومو چیزی فراتر از یک مزاحمت ساده است، زیرا به صورت مستقیم سلامت روان افراد را هدف می‌گیرد و می‌تواند خطری برای جسم و جان آنها باشد.

به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «اولش فکر می‌کردیم درد سر فقط تعطیل شدن مدارس، خانه‌نشینی بچه‌ها، نشستن پای کلاس‌های مجازی و احیانا بازیگوشی و افت تحصیلی است ولی زمان نشان داد تا کرونا هست، چالش هم هست؛ آن‌ هم نه‌فقط چالش‌های مربوط به ویروس که رنگ‌به‌رنگ دلواپسی که دائم نو می‌شود و زاییده وضع موجود است. مدتی است این گوشی‌های همراه هوشمند، همین‌ها که چند میلیون دانش‌آموز ایرانی خوابش را می‌بینند،‌ همین گوشی‌ها که اگر نباشند نمی‌شود مجازی درس خواند،‌ شده‌اند محل جولان یک موجود زشت و ترسناک به نام مومو که در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و دنبال شکار از میان دانش‌آموزان است. مومو یک هیولای واقعی است،‌ صورتش لاغر و استخوانی است و چشم‌هایش گرد و قلمبه،‌ دهانش هم شبیه منقار که کسانی که به آن جان بخشیده‌اند، زیر این چشم‌های هول‌انگیز و دورتادور این لب منقاری را خطوطی کبود کشیده‌اند تا با دیدن مومو، مو بر اندام سیخ شود. می‌گویند مومو ساخته‌ و پرداخته ذهن یک مجسمه‌ساز ژاپنی است برای حضور در نمایشگاه وحشت چهار سال قبل جهان که عده‌ای حالا با الهام از آن و کمی دستکاری، مومویی ساخته‌اند که با زبان فارسی افتاده‌ است به جان اعصاب و روان دانش‌آموزان ایرانی. مومو نمونه‌ای از گروتسک است که در عالم هنر سبکی است برای خود که گوژپشت نوتردام و هیولای فرانکنشتاین و شخصیت‌های سفرهای گالیور و آلیس در سرزمین عجایب نیز محصول آن است. گروتسک قادر است چیزهای عجیب‌وغریب، غیر واقعی، خنده‌دار و البته ترسناک و زشت خلق کند،؛ همان‌گونه که مومو هست. مومو یک مزاحم فضای مجازی است که این روزها پاتوقش در اپلیکیشن واتس‌اپ است؛ جایی نزدیک به میلیون‌ها دانش‌آموز که از ترس کرونا پناه برده‌اند به خانه‌ها و کلاس‌های مجازی واتس‌اپی. در حالی‌ که مومو ممکن است هر لحظه از راه برسد و برایشان چالش‌های ترسناک راه بیندازد یا حتی جانشان را بخواهد.

نقشه مومو

عکس مومو به‌تنهایی هول‌انگیز است چه رسد به این‌ که در گوشی‌های تلفن همراه جان بگیرد و به حرف بیاید و وقت و بی‌وقت دستورهایی ترسناک صادر کند. مومو روزهاست در کشور ما،‌ درست در لحظات تنهایی بچه‌ها در اینترنت و فضای مجازی مشغول این کارهاست و چالشی به نام خودکشی را رهبری می‌کند.

طعمه او اغلب دانش‌آموزانند که اول با روی خوش و سپس با ترسناک‌ترین پیام‌ها با آنها ارتباط می‌گیرد. مومو ابتدا از بچه‌ها می‌خواهد با او بازی کنند و برای شروع بازی به او یک پیام بدهند. این پیام آغاز یک مسیر تلخ و ترسناک است.

این موجود زشت حرف از مرگ و خودکشی و کارهای غیر معمول می‌زند و کسی که پابه‌پایش پیش برود، بعید نیست دست به انتحار بزند.

 چنانچه کاربران واتساپ از حساب های کاربری با شماره ایرانی و برخی خارجی پیام هایی را به زبان فارسی دریافت  می کنند که در  چالش مومو شرکت کنند بدون اینکه پیام را باز کنند سریع پیام مورد نظر را حذف کنند؛ چرا که  بیشتر این پیام ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال می شود.

پرهیز از ارتباط‌گیری با غریبه‌ها و افراد ناشناس در فضای مجازی نیز اصل دومی است که خانواده‌ها باید در مورد آن با بچه‌ها حرف بزنند که متاسفانه این موضوع در لابه‌لای مشغله‌های والدین معمولا فراموش می‌شود. شاید خوب به نظر نرسد ولی کنترل گوشی فرزندان نیز از الزامات است؛ طوری که توصیه می‌شود شرط خرید تلفن‌های همراه برای فرزندان کنترل ارتباطات بچه‌ها باشد. البته منظور از بچه ها، فرزندانی است که سن کمی دارند،‌ بی‌تجربه‌اند و سریع تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. پس این که عده‌ای می‌گویند تلفن همراه مثل مسواک شخصی است، اشتباه است و می‌تواند مخاطرات زیادی برایشان به همراه داشته‌ باشد. البته قطعا والدینی می‌توانند به کنترل محتوای تلفن همراه بچه‌ها دست بزنند که خودشان در تلفن‌شان مشغول پنهان‌کاری نباشند. اگر می‌خواهیم از آسیب‌های ناشی از ورود شتابان دانش‌آموزان به فضای مجازی جلوگیری کنیم، راهی به جز این نداریم. البته این کنترل‌ها به تنهایی کافی نیست؛ چرا که خانواده‌های ما بیش از هر چیز به ترمیم ارتباطات خود نیاز دارند.

به گفته پلیس فتا، بعد از چالش مومو برخی خانواده‌ها به جای همراهی با بچه‌ها برای یافتن راه حل، با آنها برخوردهایی کردند که موجب اضطراب بیشتر بچه‌ها شد. این نشان می‌دهد شکاف ارتباطی در خانواده‌های ما در حال عمیق‌تر شدن است. پس اگر می‌خواهیم فرزندان ما از آسیب‌های فضای مجازی در امان باشند و در مواقع ضروری ما را امین خود بدانند، باید برای آنها وقت کیفی بگذاریم به این معنی که زمانی را فقط برای بودن با آنها در نظر بگیریم بدون تذکر و بدون درس اخلاق بلکه فقط برای لذت بردن از با هم بودن.»

 متاسفانه طبق گزارش‌های دریافتی از برخی خانواده ها  و بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا، متوجه شده‌ایم که افرادی در داخل و خارج از کشور از فضای ایجادشده درباره چالش «مومو» سوءاستفاده کرده‌اند و تصاویر «مومو» را روی پروفایل واتس‌اپ خودشان قرار می‌دهند.

– این افراد با کاربران مدنظر خود که اغلب دانش‌آموزان هستند تماس می‌گیرند و آن‌ها خانواده‌هایشان را نگران می‌کنند. با کاربران صحبت می‌کنند، متن خاصی برایشان می‌فرستند و آن‌ها را دعوت به برخی چالش‌های خطرناک می‌کنند.

– بعد از این مرحله تهدید می‌کنند که اگر کاری را که از آن‌ها خواسته شده است، انجام ندهند، موبایل‌شان هک می‌شود یا فردی می‌آید و آن‌ها را به قتل می‌رساند».

شوخی و مزاحمت است، تهدیدها را جدی نگیرید

– هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوییم واقعا چالش «مومو» در کشور ما فعال شده است، حرف‌هایی که در این باره زده می‌شود شایعه است، همان‌طور که درباره نهنگ آبی هم این شایعه‌ها را مطرح می‌کردند.

– نکته بسیار مهم این است که خانواده ها باید بدانند رفتار مجرمانه‌ای که در حال رخ‌دادن است صرفا یک شوخی و مزاحمت است که توسط یک‌سری افراد مردم‌آزار و مجرم و با یک‌سری اهداف و نیات پلید انجام می‌شود.

بیشترین طعمه مجرمان، دانش‌آموزان هستند

طی تماس‌های دریافتی درباره تهدیدهای مربوط به مومو، متاسفانه متوجه شده‌ایم که بیشترین طعمه مجرمان، دانش‌آموزان ما بوده‌اند، بنابراین باید در این‌باره هوشیار بود.

– تاکید پلیس فتا این بوده که دانش‌آموزان و معلمان فقط از شبکه شاد برای آموزش استفاده کنند که مطمئن‌ترین و امن‌ترین بستر برای این آموزش مجازی است.

با پلیس فتا تماس بگیرید

سرهنگ «علی‌ محمد رجبی» رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا هم با ارائه توضیحاتی درباره این اقدام مجرمانه، از خانواده‌ها و معلمان درخواست کرد، بستر بروز این جرایم را فراهم نکنند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس فتا، وی در این باره گفت: «متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش «مومو» برای فرزندان‌شان به جای استفاده از راهکارهای فنی و صحبت‌کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل می‌کنند و باعث ایجاد اضطراب در فرزندان‌شان شده‌اند.

والدین و معلمان به هیچ‌وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی هدایت نکنند و در صورتی هم که به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری غیر از برنامه شاد وجود داشت، از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند. همچنین هموطنان هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند».

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار