مدیر طرح خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو با بیان این که داخلی سازی طراحی و تولید موتور سه استوانه با تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه، صرفه جویی چند ده میلیون یورویی و استقلال در مالکیت محصول را محقق خواهد کرد، گفت: در توسعه این موتورها، بهترین و بهروزترین موتورها و فنآوریها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است.
به گزارش اول فارس، پیمان شرقی با بیان این که در اردیبهشت امسال نمونه اولیه موتور ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی ساخته شده و در حال حاضر نسخه موتور ۱.۳ لیتری پرخوران (توربوشارژ) در حال گذراندن مراحل آزمون احتراقی است، در خصوص مشخصات فنی این موتورها گفت: نسخه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی دارای توان ۸۶ اسب بخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتن متر است. موتور دوم با حجم ۱.۳ لیتری پرخوران می تواند ۱۲۰ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند، اما موتور سوم که مجهز به پرخوران و سامانه پاشش سوخت مستقیم در مرکز استوانه (GDI) است، می تواند توانی معادل با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند که در میان رقبا قابل تحسین است.
وی ادامه داد: آخرین موتور نمونه آزمایشگاهی این طرح تا اواخر سال جاری رونمایی می شود. این نسخه قدرتمندترین عضو این خانواده است.
شرقی از آماده کردن مرحله صنعتی سازی موتور سه استوانه یک لیتری خبر داد و گفت: این موتور قابلیت استفاده در خودروهای دو رگه را دارد.
وی اضافه کرد: نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو شامل ساخت چهارموتور از یک خانواده با توانها و گشتاورهای مختلف است. این خانواده موتور، قابلیت فروش و یا صادرات به دیگر تولیدکنندگان را نیز داراست که نقطه قوتی برای خودروسازی کشور به شمار می رود.
وی در مورد مصرف سوخت این موتورها نیز گفت: این سه موتور بر روی کفی های در دست توسعه ایرانخودرو به طور میانگین قابلیت مصرف سوختی حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را در چرخه ترکیبی خواهند داشت و تا اواخر سال ۱۴۰۱ آمادگی نصب روی محصولات جدید ایرانخودرو را بر اساس برنامه سبد محصولات دارد.
شرقی، مشترک بودن اجزای خانواده موتور سه استوانه را یکی از مزایای آن برشمرد و گفت: در نتیجه این اشتراک فنی و شمارگان بالای تولید، هزینه های تولید کاهش خواهد یافت.
وی گفت: در نقشه راه ترسیم شده، یکی از اهداف برای این طرح میزان تولید و شمارگان این موتور است که باید در بازه زمانی شش ساله به دو میلیون و ۷۸۰ هزار دستگاه برسد، در سال اول ۵۰ هزار دستگاه، سال دوم ۱۵۰ هزار دستگاه و از سال ۱۴۰۴ به صورت جهش یافته ۸۰۰ هزار دستگاه از این خانواده موتور تولید خواهد شد، هدف نهایی ایران خودرو جایگزینی سهم زیادی از موتورهای محصولات با پیشرانه سه استوانه است.
وی تصریح کرد: این موتورها به جز کاهش مصرف سوخت و سطح آلایندگی، سطح اشتغال بالایی را هم به همراه داشته است و ۳۴ شرکت سازنده قطعات به صورت مستقیم در کنار گروه صنعتی ایرانخودرو در این طرح نقش اساسی دارند.
مدیر طرح خانواده موتور سه استوانه ایران کیفیت قطعات را یکی از دغدغههای اصلی تولید خانواده سه استوانه خواند و گفت: کنترل و نظارت دقیقی در فرآیند تولید این موتور اعمال می شود.
شرقی موتور سه استوانه را برگ برنده ایران خودرو دانست و گفت: طول عمر بدون تعمیر اساسی این موتور بالای ۲۴۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده است، طبق این هدف، موتورها تا قبل از این میزان کارکرد نباید به هیچ گونه تعمیر اساسی نیاز داشته باشند. از این رو یکی از نکاتی که در طراحی این موتورها مورد توجه قرار گرفته است، عدم استفاده از تسمه زمانبندی (تایم) و جایگزین شدن آن با زنجیر نسل جدید معروف به زنجیر بیصدا است که کمک شایانی در بالا رفتن عمر کارکرد مفید موتور میکند.
شرقی با اشاره به طراحی و آزمون قطعات خاص در موتورهای سه استوانه ایران خودرو همچون متعادل کننده ها و پودمان روغن گفت: تعادل مکانیزم لنگ موتورهای سه استوانه به دلیل فرد بودن تعداد استوانه ها نیازمند طراحی متعادل کننده بسیار دقیقی در میل لنگ است که با همت و همکاری قطعه سازان داخلی انجام شده و در بخش پودمان روغن نیز قطعات بسیار با کیفیتی با کارآیی بالا طراحی شده است.
مجید
تاریخ : ۱۴ - بهمن - ۱۴۰۰
واقعا مهندسان ایرانی درست کنن ارزش داره ولی اگه تدسط مافیای خودرو از فرانسه و چین و المان کپی برداری شده باشده ،فقط مشغول کردن مردم هستش مافیای خودرو باید حذف شوند
ادی
تاریخ : ۲ - بهمن - ۱۴۰۰
افسوس و صد افسوس ما بجای حرکت رو به جلو داریم به عقب برمیگردیم درجا هم نمیزنیم پس رفت میکنیم!
امیر
تاریخ : ۲ - بهمن - ۱۴۰۰
تا کی میخواهید شما خود رابخواب بزنید آقا دوره موتورهای احتراقی تمام شده دنیا دنبال تکنوازی های نوین وپاک هست
قدرت طهماسبی
تاریخ : ۱ - بهمن - ۱۴۰۰
تنها راه پیشرفت صنعت خودرو سازی داخلی ایجاد پل ارتباطی نزدیک بین تمام دانشگاهها و این صنعت عظیم است
قدرت طهماسبی
تاریخ : ۱ - بهمن - ۱۴۰۰
تنها راه پیشرفت صنعت خودرو سازی داخلی ساخت دانشگاه مخصوص خودرو در کنار شرکت های خودرو سازی داخلی و نزدیک کردن بقیه ی دانشگاهها به این صنعت می باشد .
م
تاریخ : ۱ - بهمن - ۱۴۰۰
دنیا داره به کجا حرکت میکنه ماداریم موتور سه زمانه تولید میکنیم اونم شرکت چینی میسازه
صمد نوری
تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۰
تابوت پراید نشان بیست میلیونی را دویست میلیون به مردم قالب کردید . خودرو جدید حتما پانصد قیمت میزارید .
تلرابلاببا
تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۰
این رو از کدوم موتور چینی کپی کردن بابا ما منطقه کوهستانی داریم سه سیلندر نمیشه کشورهای دیگه دارن موتور برقی میسازن قدرتشان هم از چهار سیلندر خودمون بیشتره
ناشناس
تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۰
اساتید دانشمند متعهد میخصص ! همچین که موتور پرقدرت بدون تعمیر یک بار برای همیشه بخر ببر ، میسازیذ ؛ فولاد بدنه ی تابوتهای مرگ که میسازید رو یه کم ضخیم کنید با یه تلنگر عین حلبی صدا میده و می لرزه ! آلیاژ مناسبت و قطعات با کیفیت و ایربگ و سیستم ترمز ووو فدای سرتون !
بابک
تاریخ : ۲۹ - دی - ۱۴۰۰
خیلی دیر به فکرش افتادید آلان دیگه همه دارند موتور برقی و باطری هایی که شارژ بیشتری نگه داره رو تولید میکنند. وقت رو برای این صنعت تاریخ مصرف گذشته حدر ندهید
امیر
تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۰
اره دقیقا مثل ایربگ خودروهاتون به همون اندازه قدرتمند و …
ایمان
تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۰
اول امیدوارم خودتون ساخته باشید و وابستگی به چین نداشته باشید و … بعد واقعا دنبال صنعت مرده نباشید بکنید دوسیلندر بزارید برای تامین برق باطری های ماشینهای برقیتون
معطری
تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۰
دنیا داره به سمت خودروهای با قوای محرکه برقی میره و موتورهای با سوخت های فسیلی را کنار میگذاره، تازه شما می خواهید موتور سه سیلندر که از نظر تعداد سیلندر بدترین گزینه است را طراحی کرده و در خط تولید قرار دهید،
صحت خواب !