چاپ کد خبر: 112937
5 خرداد 1402

زردآلوی بسیار خوشمزه سورمَق به بازار آمد/کجا بخریم؟

برداشت زردآلو از باغ‌های سورمق در شهرستان آباده آغاز شد و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

زردآلوی بسیار خوشمزه سورمق به بازار آمد

به گزارش اول فارس، محمد حسین خسروی مسئول مرکز جهاد کشاورزی سورمق و حومه در استان فارس گفت: ۸۹۲ هکتار از باغ‌های منطقه سورمق به کشت زردآلو اختصاص دارد که ۸۳۵ هکتار آن بارور و ۵۷ هکتار غیر بارور است.

وی افزود: امسال پیش بینی می‌شود ۱۲ هزار تن زردآلو در شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.
خسروی بیان کرد: بیشترین زردآلوی تولیدی شهرستان آباده از نوع فلکه ای، تخم گردی، خیاری، آزادی و ارقام محلی مرغوب است.

بر اساس این گزارش زردآلو منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود و به سلامتی چشم‌ها، پوست، مو، دهان و … کمک می‌کند؛ و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها یاری می‌رساند. این میوه به صورت خشک شده، کمپوت و تازه مصرف می‌شود.

سورمَق نیز یکی از شهرهای استان فارس ایران است. این شهر، در دهستان سورمق در بخش مرکزی شهرستان آباده قرار دارد و از اماکن دیدنی سورمق می‌توان به عمارت کلاه فرنگی که محلی‌ها به آن کُل فرنگی می‌گویند، اوجاق سید و قصر بهرام گور ، قدمگاه امام رضا اشاره کرد.

زردآلوی بسیار خوشمزه سورمق به بازار آمد

سورمق در یکی از چهار راه‌های مرکزی ایران قرار دارد بطوریکه این چهار راه، چهار استان یزد، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان را به هم متصل می‌نماید. سورمق در ۱۸ کیلومتری اقلید، ۲۲ کیلومتری آباده، ۶۵ کیلومتری صفاشهر و ۲۴۵ کیلومتری شیراز قرار دارد. روستاهای پیرامون آن عبارت‌اند از: دشت بیضا، باقرآباد، جوشقان سورمق، ده بالا، فیض‌آباد، امیرآباد، چنار، یعقوب آباد و بیدک. البته در سال‌های گذشته فیض آباد به عنوان یک محله به سورمق الحاق شده و هم‌اکنون تحت عنوان خیابان امام حسین این شهر می‌باشد.

محلی‌ها این شهر را سورمه می‌نامند.خانه‌های روستایی با بافت و ساختار بسیار زیبا در این روستا وجود دارد از جمله خانه محمد خان . شهر سورمق بخاطر این که مردم آن در کنار آتش جشن می‌گیرند به سورمق معروف است. سور (مهمانی) مق (کنار آتش).


خواص زردآلو برای سلامتی شامل توانایی آن برای درمان سوء هاضمه، یبوست، گوش درد، تب، بیماری‌های پوستی، سرطان و کم خونی است. روغن زردآلو برای درمان عضلات بیمار و زخم‌ها مفید خواهد بود.

همچنین بیشتر متخصصان بر این باورند که زردآلو برای مراقبت از پوست به خصوص برای زنان بسیار موثر است. به همین خاطر است که این ماده در ساخت لوازم آرایشی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، زردآلو می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد، سطح کلسترول خون را کاهش دهد، از کاهش بینایی جلوگیری کند، به کاهش وزن کمک نماید، شرایط و بیماری‌های تنفسی را درمان کند، به تقویت استخوان‌ها کمک کند و تعادل الکترولیت‌ها در بدن را حفظ نماید.

شما می‌توانید زردآلو را به صورت خام میل کنید یا آن را خشک نمایید. همچنین این میوه خوشمزه در تهیه مربا، آب میوه و ژله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان روغن زردآلو را نیز استخراج کرد. این روغن مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد.  بیشتر متخصصان ادعا می‌کنند که اولین کشت این میوه خوشمزه حدود ۳۰۰۰ سال قبل در هند رخ داده است.

زردآلو شبیه هلو یا آلو است. این میوه‌ها دارای پوست خارجی نرم و خوشمزه ای هستند. در وسط زردآلو هسته ای قرار دارد که به هنگام خوردن آن باید مراقب دندان‌های خود باشید. این هسته بسیار سفت و محکم است. معمولا زردآلو به رنگ زرد و نارنجی است که رنگ قرمزی بر روی یک طرف آن وجود دارد.

می‌توان این میوه را به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. به خاطر مواد تشکیل دهنده منحصر به فرد، مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی این میوه خوشمزه سال‌هاست که در میان افراد محبوب است.

شما هم نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار