چاپ کد خبر: 239
8 مهر 1397

زوال مرکبات تهدیدی جدی برای باغ‌های فارس

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: زوال مرکبات از سال ۹۳ باغ‌های مرکبات در استان‌های فارس، هرمزگان و کرمان را درگیر کرده است.

به گزارش اول فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدرضا درگاهی رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی در جلسه بررسی عارضه‌ی زوال مرکبات که در شیراز برگزار شد، گفت: جمع‌بندی جلسات متعدد با باغداران و مدیران استانی، نشان می‌دهد که این عارضه تنها توسط آفات یا عوامل بیماری زا ایجاد نشده است.

وی افزود: عوامل مختلفی از جمله بالا رفتن گرمای تابستان در ماه‌های گذشته، همچنین مسائلی نظیرجابه‌جایی نهال، مسائل تغذیه‌ای، مشکل خاک و مجموعه‌ای از عوامل مختلف باعث بروز این عارضه در یک درخت یا باغ می‌شود.

درگاهی با اشاره به برگزاری نشست تخصصی در ارتباط با عارضه زوال مرکبات، مقرر شد با جمع بندی گزارشات و تحقیقات به عمل آمده، دستورالعمل لازم تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: همچنین مقرر شد ستادی در هر استان و نهایتا ستاد مرکزی در تهران با حضور رییس سازمان تحقیقات کشور، معاون باغبانی وزارت متبوع و رئیس سازمان‌های جهاد کشاورزی سه استان درگیر و مجموعه موسسه تحقیقاتی تشکیل شود، سیاست‌های کلان در آنجا دنبال شده و همکاران در ستاد استانی سیاست‌ها را پیگیری کنند.

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تمام تلاش خود جهت یافتن علت عارضه زوال مرکبات را به کار گرفته و از نتایج تحقیقات سایر کشور‌ها و محققین خارجی نیز کمک می‌گیریم تا در اسرع وقت این مشکل رفع شود، تاکید کرد: علاوه بر این‌که دولت بنا به وظایف ذاتی خود اهتمام لازم را در جهت حل این معضل می‌کند، کشاورزان نیز باید با رعایت و عمل به توصیه‌های فنی، همچنین تامین هزینه‌های لازم در حد امکان، علاوه بر کمک‌های دولتی به مدیریت این مشکل کمک کنند.

درگاهی گفت: در بحث سموم کشاورزی در کشور هیچ مشکلی نداریم، سموم لازم برای فصل زراعی جدید و در طول فصل زراعی آینده تامین شده است و هیچ دغدغه‌ای برای این موضوع نداریم.

وی گفت: قیمت‌های سموم هم با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جمع‌بندی شده و به استان‌ها ابلاغ شده است و با فروشگاه‌های غیرمجاز سموم برخورد شده و جلوی فعالیت آن‌ها گرفته می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که چندی است که در مناطق مختلف مرکبات خیز استان با عارضه زوال مرکبات روبرو هستیم، گفت: این عارضه که در مرکبات مختلف اعم از پرتقال، لیموترش و لیموشیرین دیده شده، باعث خشکیدگی یک باره مرکبات می‌شود.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به این‌که همراه با گروهی از محققین و کارشناسان مرتبط از سازمان حفظ نباتات، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی و باغبانی کشور، کارشناسان و متخصصین استانی و شهرستانی از باغ‌ها بازدید شد، افزود: بر کسی پوشیده نیست که کمپلکسی از عوامل مختلف باعث ایجاد این عارضه شده و این مشکل در سایر استان‌ها وکشور‌ها نیز دیده شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه شرایط گرمی هوا، خشکی و خشک سالی حادث شده در استان و کشور و شاید بعضی از سوء مدیریت‌ها در باغ داری به این قضیه دامن زده و باعث تشدید عارضه شده، بنابراین برای یافتن راه‌کار مشخص و ارائه به باغداران، کارشناسان از چندی پیش اقدامات مختلف آزمایشگاهی- تحقیقاتی را شروع کرده اند که بعضی از تحقیقات جواب داده شده و بعضی از آن‌ها در حال بررسی است.

قاسمی با اشاره به اهمیت مشارکت همه‌جانبه باغ داران در مدیریت این عارضه، تاکید کرد: با تلفیق دانش بومی کشاورزان و متخصصین امکان ارائه راه‌کار به کشاورزان وجود دارد و با توجه به این‌که زوال مرکبات در سایر کشور‌ها نیز وجود داشته و راه‌کار‌های مختلفی نیز وجود دارد، کشاورزان عزیز باید بدانند که کشاورزی امروز بدون به کارگیری علم، دانش و تکنولوژی میسر نخواهد بود، چرا که برای غلبه بر تغییرات اقلیمی و بیماری‌های نوظهور قطعا باید با بهره‌گیری از دانش، علم و فن به کشاورزی‌ای بپردازیم تا درآمد اقتصادی و پایداری را کسب کنیم.

وی گفت: با توجه به این‌که عارضه زوال مرکبات در اکثر مناطق مرکبات‌خیز استان مشاهده شده، در نشست تخصصی پیشنهاد شد کمیته‌ای با محوریت استان فارس و متشکل از محققین کشوری تشکیل شود.

رییس جهادکشاورزی فارس تصریح کرد: قرار شد در کنار کمیته استانی کمیته‌های شهرستانی نیز به طور مستمر باغ‌های آلوده را شناسایی کرده و پیگیر حل این معضل باشند.

فارس با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن میوه مرکبات مقام دوم سطح زیر کشت و تولید را در کشور دارد.

بیش از ۵۷ هزار هکتار باغ مرکبات در استان وجود دارد و از سال ۹۳ در سطح وسیعی از مرکبات استان این عارضه شایع شده است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار