ساخت نخستین ربات‌های زنده از سلول‌های انسانی

ساخت نخستین ربات‌های زنده از سلول‌های انسانی

این ربات ها که از سلول‌های ریه انسان ساخته شده‌اند، خودبه‌خود حرکت می‌کنند، با یکدیگر همکاری می‌کنند و درعین‌حال می‌توانند نورون‌های آسیب‌دیده‌ را ترمیم کنند. دانشمندان می‌گویند ربات‌های کوچکی را از سلول‌های انسانی تولید کرده‌اند که می‌توانند در ظرف آزمایشگاه حرکت کنند و ممکن است روزی بتوانند در روند بهبودی جراحات یا ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده […]

این ربات ها که از سلول‌های ریه انسان ساخته شده‌اند، خودبه‌خود حرکت می‌کنند، با یکدیگر همکاری می‌کنند و درعین‌حال می‌توانند نورون‌های آسیب‌دیده‌ را ترمیم کنند.

دانشمندان می‌گویند ربات‌های کوچکی را از سلول‌های انسانی تولید کرده‌اند که می‌توانند در ظرف آزمایشگاه حرکت کنند و ممکن است روزی بتوانند در روند بهبودی جراحات یا ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده به کار گرفته شوند.

به گزارش اول فارس به نقل از سی‌ان‌ان‌، تیمی از دانشگاه تافتس و موسسه ویس دانشگاه هاروارد، نام این ربات‌ها را آنتروبات گذاشته‌اند. این پژوهش بر اساس کار قبلی تعدادی از دانشمندانی انجام شده است که پیش‌ازاین، نخستین ربات‌های زنده یا زینوبات‌ها را از سلول‌های بنیادی جنین قورباغه پنجه‌دار آفریقایی ساخته بودند.

مایکل لوین، نویسنده این مقاله و استاد زیست‌شناسی دانشگاه تافتس، با اشاره به بحث‌های درگرفته پیرامون این‌که آیا آنتربات‌ها ماشین محسوب می‌شوند یا جانور زنده، می‌گوید که این چیزها خیلی به ما کمک نمی‌کند و باید از آن فراتر برویم.

ربات زنده

عکس نمادین و آرشیوی است

بر اساس این پژوهش که روز پنجشنبه در مجله «ساینس ادونسز» منتشر شده است، این ربات‌های چندسلولی که ابعاد آن‌ها در اندازه یک تار موی انسان تا نوک یک مداد تیز است، به شکلی ساخته شده‌اند که می‌توانند اثر قابل‌توجهی بر سلول‌های دیگر داشته باشند. به گفته محققان، این کشف یک نقطه آغاز برای استفاده از ربات‌های زیستی ساخته شده از سلول‌های بیماران است تا با ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، بیماری‌ها را درمان کند.

این تحقیق برگرفته از تحقیقات قبلی آزمایشگاه‌های چند دانشمند رشته زیست‌شناسی از دانشگاه‌های تافتس و ورمونت است. آن‌ها در گذشته ربات‌های زیستی چند‌سلولی را از سلول‌های جنین یک قورباغه درست کرده بودند که از قابلیت‌های جالبی ازجمله جمع‌آوری مواد، ثبت اطلاعات، خودترمیمی در مواقع آسیب‌دیدگی برخوردار بود.

با این حال، دانشمندان در جریان تحقیقات پیشین نمی‌دانستند که آیا امکان ساخت ربات‌های زیستی از سلول‌های گونه‌های دیگر وجود دارد یا نه.

اما اینک محققان دانشگاه‌ تافتس و موسسه ویس دانشگاه ‌هاروارد با استفاده از پژوهش‌های پیشین دریافتند که می‌‌توان ربات‌های این‌چنینی را از سلول‌های انسان نیز بدون هیچ‌گونه تغییر ژنتیکی ساخت. ربات‌هایی که به گفته آن‌ها توانایی‌هایی فراتر از زینوبات‌ها دارند.

به گفته دانشمندان، این آنتربات‌ها که از سلول‌های ریه انسان ساخته شده‌اند، خودبه‌خود حرکت می‌کنند، با یکدیگر همکاری می‌کنند و درعین‌حال می‌توانند نورون‌های آسیب‌دیده‌ را ترمیم کنند.

آنچه در باره رابطه جنسی در دوران بارداری باید بدانید

مطالب مرتبط

بکارگیری ربات‌های هوش مصنوعی توسط کلاهبرداران سایبری /بیشتر مواظب باشید

ببینید|عربستان سعودی با «سارا» دنیا را دچار شگفتی کرد

ساخت رباتی که احساسات شما را درک می‌کند

نظرات