چاپ کد خبر: 133915
21 بهمن 1402

ساده ترین ترفندها برای پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی لباس

در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که خودکار یا روان نویس در موقعیت نامناسبی قرار گرفته و جوهر آن به جیب لباس، پارچه مبل، فرش یا هر سطح دیگری منتقل شده است. این لکه های جوهر ایجاد شده زیبایی ظاهری محیط را تحت تاثیر قرار داده و باید به سرعت از بین بروند؛ اما به راستی ساده ترین راه برای پاک کردن لکه جوهر چیست؟

پاک کردن لکه خودکار

نمک

برای لکه های تازه جوهر، نمک یکی از بهترین راه حل ها است. روی محل لکه را با نمک بپوشانید. با کمک یک حوله کاغذی مرطوب، نمک ها را روی لکه فشار دهید. خواهید دید که در مدت زمانی کوتاه، خیسی جوهر و رنگ آن را به خود جذب می کند. نمک های رنگی شده را با برس از روی لباس بردارید. این مراحل را چند تکرار کنید تا از نتیجه نهایی اطمینان یابید.

تافت مو

در استفاده از تافت مو برای از بین بردن لکه های خودکار روی لباس، یک پارچه زیر لکه خودکار قرار داده و کمی از تافت مو بر روی لکه اسپری کنید. اضافی تافت را با استفاده از یک اسفنج بردارید و در نهایت لباس را آبکشی نمایید. تافت مو باعث حل شدن جوهر خودکار می شود و در از بین رفتن لک خودکار موثر است.

سرکه سفید

سرکه سفید و آب را با نسبت برابر در یک ظرف بزرگ باهم ترکیب کنید. لباس لکه دار شده را داخل این محلول قرار داده و ۳۰ دقیقه صبر کنید. طی این مدت، هر ده دقیقه یک بار یک پارچه را با حرکات ضربه ای روی لکه فشار دهید تا جوهر را به خود جذب کند.توجه داشته باشید که در این روش به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نفرمایید.

خمیر دندان

برای پاک کردن لکه خودکار از روی لباس می توانید از خمیر دندان غیر ژله ای کمک بگیرید. مقداری خمیر دندان بر روی لکه خودکار بریزید و قسمت لکه لباس را بر روی هم بکشید. در نهایت لباس را با مواد شوینده معمولی بشوئید. میزان اثر بخشی این روش به جنس پارچه هم بستگی دارد.

سمباده

می توانید از یک تکه سمباده برای از بین بردن لکه خودکار از روی لباس استفاده کنید. سمباده را با فشار ملایم بر روی لکه بکشید و در نهایت لباس را بکشی نمائید.

مایع یا پودر سفیدکننده

ساده ترین راه برای تمیز کردن لکه از روی لباس های سفید، استفاده از مایع یا پودرهای سفیدکننده می باشد. محل لکه را به این مواد آغشته کنید و پس از پاک شدن، آن را خوب بشویید.

ترکیب لیمو و سرکه

آب لیمو را گرفته و با سرکه ترکیب تا محلول یکنواختی به دست بیاید. یک دستمال تمیز بردارید و به این محلول آغشته کنید. با این دستمال روی لکه ضربه بزنید تا پاک شده و سپس آن را بشویید.

پاک کردن لکه خودکار

شیر

استفاده از شیر برای از بین بردن لک خودکار روی لباس موثر است. هنگامی که لکه خودکار تازه است یک حوله کاغذی را با کمی فشار بر روی لکه قرار دهید سپس اجازه دهید قسمتی از لباس که با خودکار لک شده به مدت نیم ساعت داخل شیر خیس بخورد. در نهایت لباس را با آب بشوئید.

لاک پاک کن

اگر بعد از استفاده از شوینده ها معمول لکه خودکار از روی لباس شما پاک نشد از لاک پاک کن کمک بگیرید. مقداری محلول پاک کننده ناخن را بر روی لکه ایجاد شده بریزید و بعد از پاک شدن لکه لباس را با آب سرد بشوئید.

الکل صنعتی

بهترین روش برای پاک کردن لکه ی خودکار که هنوز قدیمی نشده الکل صنعتی است. الکل باعث خنثی شدن رنگدانه های جوهر خودکار می شود. در این روش کمی الکل صنعتی را بر روی پارچه نخی تمیز بریزید و روی لکه فشار دهید. بعد از تکرار این مراحل و از بین رفته لکه خودکار، لباس را بخوبی آبکشی نمایید.

گلیسرین

برای از بین بردن لکه خودکار از لباس، مقداری گلیسرین را گرم کنید و بر روی لکه ایجاد شده بکشید. سپس لباس را به روش معمول بشوئید.

جوش شیرین

استفاده از این ماده یکی از بی خطر ترین شیوه ها برای تمیز کردن هر نوع پارچه ای می باشد. جوش شیرین و آب را با نسبت ۲ به ۱ در یک ظرف کوچک بریزید و با هم خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی آماده شود. آن را با یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی روی لکه قرار دهید و پس از ۵ دقیقه آن را خوب بشویید.

ژل ضد عفونی کننده دست

این روزها ژل ضد عفونی کننده دست در دسترس همه افراد هست. اگر به دنبال یک روش راحت و سریع برای از بین بردن لک خودکار از روی لباس هستید کمی ژل عفونی کننده دست را بر روی لکه بزنید و سپس لباس را با مواد شوینده بشوئید.

چند نکته برای از بین بردن لکه خودکار از روی لباس

  • برای اینکه لکه خودکار از روی لباس پاک شوید در اسرع وقت برای از بین بردن آن اقدام کنید.
  • پیش از اینکه لکه خودکار را از لباس پاک کنید آنرا نشوئید چون باعث تثبیت و گسترش لکه می شود.
  • از آب سرد برای پاک کردن لکه خودکار از لباس استفاده کنید.
  • از مالیدن لباس برای پاک کردن لکه خودکار خودداری کنید.
  • بهتر است پیش از استفاده از وش های مختلف برای از بین بردن لکه خودکار به جنس لباس توجه داشته باشید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار