چاپ کد خبر: 43449
4 بهمن 1399

سرای زیبای مشیر ” گلشن ” در شیراز +تصاویر

اول فارس|گردشگری : این بازار در جنوب شرقی بازار وکیل و در مجاورت خروجی آن قرار دارد و از سمت جنوب به اردو بازار متصل می‌گردد. به دلیل نزدیکی آن به بازار وکیل و همچنین شباهت‌های معماری، ممکن است این دو بازار با هم اشتباه گرفته شوند. این بازار یک بنای هشتی دارد که بازار مشیر را به بازار نو مشیر متصل می‌کند.

سرای مشیر یا سرای گلشن که در انتهای جنوبی بازار وکیل در گوشه شرقی آن قرار گرفته است.این سرا که دارای طرح و نقشه ای دایره ای (هشت گوش) است، توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک احداث شده است.

سر در ورودی سرای مشیر، دارای دو طبقه کاشی کاری شده است ودر زیر آن کتیبه ای کاشی کاری شده با زمینه لاجوردی و خط نستعلیق عبارت سرای گلشن بنای مرحمت پناه حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی را نشان می دهد.

حجره های طبقه یا اشکوب اول، تودرتو می باشد و به وسیله راهرویی به حیاط متصل می شوند. این حجره ها دارای درهای چوبی منبت و مشبکی هستند که از چوب ساج ساخته شده اند.

    در وسط حیاط حوض بزرگ هشت ضلعی ای قرار دارد که لبه و پاشویه آن از سنگ های مختلف یکپارچه ساخته شده است و در آن سه فواره وجود دارد. در چهار طرف این حوض، باغچه هایی وجود دارد .

    کف پوش سرای مشیر، قطعات کوچک سنگ است. در ضلع شرقی و غربی حیاط، مغازه ها و راهروهایی وجود دارد که در مغازه ها همگی ارسی های چوبی است که با شیشه های رنگی تزیین شده است.معماری این بنا، برگرفته از معماری کاروانسراهای صفوی است.

    این بنا در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی با شماره ۴۲۴ در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده‌است و قسمتهایی از آن در دوره پهلوی مرمت شده‌است. چون کاشیکاری‌های زیبا و ریزه‌کاری‌های چوبی و شیشه‌های الوان درک‌های آن رو به انهدام بود، در سال ۱۳۴۸ تحت تعمیر و مرمت قرار گرفت. درک‌های فرسوده و شکستهٔ آن نوسازی گردید و حوضخانهٔ آن هم که از حیث کاشیکاری و مقرنس‌کاری بی‌نظیر است به شکل چایخانه درآمد و اتاق‌های آن برای نمایش هنرهای دستی و محلی استان فارس اختصاص یافت و به «سرای هنر» معروف شد .
    این بنا بر اساس چیزی که بر کتیبه آن درج گردید توسط ابوالحسن خان مشیر الملک وقف امام پنجم شیعیان شده‌است و به همین دلیل از پیش از انقلاب تاکنون مدیریت و امتیاز بهره‌برداری از آن در دست سازمان حج و اوقاف بود هاست.
    سازمان اوقاف که ملکیت بنا را بر عهده دارد حجره‌ها را به شکل سرقفلی به مالکان فعلی تحویل داده‌است و ماهیانه از آن‌ها اجاره بهای ملک را دریافت می‌کند. گفتنی است که این محل هم‌اکنون یکی از مهمترین مراکز عرضه صنایع دستی در کلانشهر شیراز است.این بازار در تاریخ ۲۸/۵/۱۳۴۷باشماره ۴۲۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

    %DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87 %D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

    %DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84 %D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85

    سرای زیبای مشیر در شیراز 1 new سرای زیبای مشیر در شیراز 2 new سرای زیبای مشیر در شیراز 3 new سرای زیبای مشیر در شیراز 4 new سرای زیبای مشیر در شیراز 5 new

    نظرات خود را برای ما ارسال کنید

    ناشناس شنبه , ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷

    مردم شیراز بسیار بسیار انسانهای خوبی هستن مهمون نواز وخیلی ادمای شریفی هستن

    آخرین اخبار