چاپ کد خبر: 97206
12 آبان 1401

روایت تازه از حضور ۹ ساعته سرباز زن اسرائیلی در فرودگاه شیراز

یک هفته پس از فرود اضطراری یک هواپیمای مسافربری اماراتی در شیراز، روزنامه تایمز اسرائیل فاش کرده که یک سرباز زن ارتش اسرائیل در میان مسافران بوده و ۹ ساعت «ترسناک» را در شیراز گذرانده است.

بی بی سی فارسی نوشت: یک پرواز شرکت فلای دوبی روز پنجشنبه ۵ آبان‌ماه از تاشکند ازبکستان به مقصد دوبی در امارات متحده عربی در حال پرواز بود که «در نزدیکی فضای اصفهان» به گفته سازمان هواپیمایی کشوری ایران «به علت بیهوشی خلبان» هواپیما مجبور به تغییر مسیر و فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شد.
ارتش اسرائیل روز گذشته تایید کرد که یکی سربازانش در این هواپیما بوده است.
سازمان هواپیمایی کشوری ایران در اطلاعیه هفته گذشته خود گفته بود: «کمک خلبان به سلامت پرواز را در شیراز فرود آورد» و «با دستور مقامات سازمان هواپیمایی کشوری مسافران به سالن ترانزیت منتقل شده تا خلبانان جدید برای ادامه پرواز به شیراز اعزام شوند».

سرباز زن اسرائیلی در شیراز

به گفته ارتش اسرائیل این سرباز ۹ ساعت را در فرودگاه شیراز گذراند.
ارتش اسرائیل می‌گوید که این سرباز ۱۹ ساله روسی زبان «در یک موقعیت غیر حساس در فرماندهی شمال ارتش اسرائیل خدمت» می‌کرده است.
براساس این گزارش این سرباز در «تعطیلات برای دیدار با خانواده خود در ازبکستان بوده است.»
رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که این سرباز در سالن ترانزیت فرودگاه شیراز با والدینش تماس می‌گیرد و آنها این اتفاق را به ارتش اسرائیل منتقل کرده و «این جزئیات در نهایت به مقامات ارشد دفاعی منتقل شد و آنها به یایر لاپید، نخست وزیر اطلاع دادند».

تایمز اسرائیل نوشته است زمانی این خبر به نخست وزیر اسرائیل داده شد که او در حال امضای توافقنامه مرز دریایی با لبنان بود.
این گزارش می‌افزاید که سپس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل با این سرباز در فرودگاه شیراز تماس می‌گیرد و « به او دستور می‌دهد که هویت اسرائیلی خود را پنهان کند و به زبان عبری صحبت نکند».
گفته شده که این سرباز پاسپورت روسی خود را که در اسرائیل صادر شده بود به کارکنان فرودگاه شیراز نشان داده و بخاطر همین «هیچ شکی برانگیخته» نشده بود.
براساس اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری ایران این پرواز «در پایان با اعزام خلبانان جدید» مجددا به مقصد دوبی حرکت کرد.
تلویزیون کانال ۱۲ اسرائیل بدون ذکر هیچ منبعی مدعی شده که پس از برخاستن این هواپیما، ایران متوجه شده بود که یک سرباز اسرائیلی مسافر آن بوده است.
جروزالم پست هم نوشته است که این حادثه شباهت‌هایی با سکانس‌های ابتدایی سریال «تهران» دارد. در این سریال موساد با استفاده از فرود اضطراری یک هواپیما، یکی از مامورانش را به ایران اعزام می‌کند. همچنین در این سریال دو سرنشین اسرائیلی هواپیما هم توسط نیروهای امنیتی ایران بازجویی می‌شوند اما در نهایت بدون مشکل به کشور خود بازمی گردند.
در گذشته چندین مورد دیگر از حادثه‌های مشابه هم اتفاق افتاده که شهروندان اسرائیل در حال سفر در آسیا به دلیل شرایط اضطراری هواپیمایشان در ایران فرود اضطراری کرده بود و در همه موارد، مسافران بدون هیچ حادثه‌ای ایران را ترک کرده بودند.
البته این برای اولین بار است که این اتفاق برای یک عضو ارتش اسرائیل در خاک ایران رخ می‌دهد.
لازم به ذکر است که موافقت‌نامه‌های بین‌المللی هوانوردی، کشورها را از دستگیری و بازداشت مسافران در چنین شرایطی منع می‌کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار