چاپ کد خبر: 55756
12 خرداد 1400

این سگ‌ها مبتلایان به کرونا را بسرعت شناسایی می کنند

 سگ کرونا یاب
 
به گزارش اول فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه،دانشمندان بریتانیایی رسما اعلام کردند: «پلیس این کشور سگ‌هایی را برای تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا آموزش می‌دهد». پلیس بریتانیا این سگ‌ها را با استفاده از جوراب‌ها و لباس‌های افراد مبتلا به ویروس کرونا آموزش می‌دهد. سگ‌های پلیس از طریق بوییدن لباس‌ها ویروس را تشخیص می‌دهند.

پلیس بریتانیا گفته است: «این سگ‌ها به زودی در فرودگاه‌ها یا در اماکن عمومی برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، از طریق تشخیص بوی ویروس استفاده خواهد شد».

 دانشمندان بریتانیایی همچنین اظهار داشتند: «سگ‌های آموزش دیده می‌توانند در عرض نیم ساعت، صدها نفر از مبتلایان را با دقت ۹۴.۳ درصد تشخیص دهند».

تجربه‌ای موفق
 
این پژوهش که هنوز در مراحل اولیه است- روی ۳۵۰۰ جوراب و پیراهن شسته نشدهِ بیمارانِ قبلی مبتلا به کوید- ۱۹، آزمایش شده است.

محققان می‌گویند: «سگ‌های پلیس بریتانیا، علاوه بر تشخیص بیماران مبتلا به کرونا که دارای علائم ظاهری‌اند؛ همچنین قادر به کشف مبتلایانی هستند که علائم بیماری کرونا از خود بروز نمی‌دهند».

سگ‌های آموزش دیده همچنین قادرند؛ بیماران مبتلا به گونه‌های جهش یافته جدید ویروس کرونا را که در اواخر سال گذشته در بریتانیا ظاهر شد تشخیص دهند.

سرعت شگفت انگیز برای تشخیص
 
استیو لیندزی، استاد گروه علوم بیولوژیکی دانشگاه دورهام، که در این پژوهش نقش داشت؛ گفت: «استفاده از سگ می‌تواند راهی عالی برای غربالگری سریعِ تعداد زیادی از افراد باشد و از ورود مجدد کوید-۱۹ به بریتانیا جلوگیری کند.»

جیمز لوگان، متخصص کنترل بیماریها در دانشکده «بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن» که تیم تحقیق را هدایت می‌کند؛ گفت:«مزیت اصلی روش تشخیص بیماری به وسیله سگ‌های پلیس در مقایسه با سایر روش‌های اسکن دیگر، سرعت شگفت انگیز و دقت بسیار زیاد آنها در تشخیص مبتلایان است.»

گفتنی است که فنلاند از سپتامبر گذشته، تشخیص بیماران کرونایی به وسیله سگ‌های پلیس را آغاز کرد. این کشور علاوه بر روش‌های معمول معاینه در فرودگاه، از سگ‌های آموزش دیده برای تشخیص مسافران مبتلا به کرونا در فرودگاه «هلسینکی-وانتا» استفاده می‌کنند.

بریتانیا بعد از کشورهای فنلاند، آلمان، شیلی و سایر کشورها، وارد فاز استفاده از سگ‌های پلیس، برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در اماکن عمومی، به ویژه فرودگاه‌ها شده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار