سایپا شاهین و ایران خودرو تارا به عنوان دو خودرو جدید ایرانی معرفی شدهاند. مقایسه مشخصات فنی، امکانات و طراحی محصولات جدید ایران خودرو و سایپا به آشنایی با این دو خودرو کمک می کند.
مجله خودرو|اول فارس:دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا در شرایط نابسامان بازار خودرو کشور، سدانهای جدیدی را آماده کردهاند که این روزها در اخبار خودرویی ایران نام آنها بر سر زبانها افتاده است. سازندگان دو اتومبیل تارا و شاهین آنها را نتیجه توان و مهندسی داخلی معرفی میکنند. در ادامه این مطلب نگاهی ویژه به این دو محصول خودروسازی ایران خواهیم داشت:
شرکتهای سایپا و ایران خودرو برای پر کردن جای خالی مدلهای خارجی، تصمیم گرفتند آستین همت را بالا بزنند و بر اساس پلتفرمهای موجود، محصولاتی جدید را در سبد تولیداتشان جای دهند. بر همین اساس شاهین به سبد خرید محصولات سایپا اضافه شد و کمپانی رقیب هم با داخلیسازی پلتفرم و بدنه پژو ۳۰۱، تارا ایران خودرو را خلق کرد و در سبد خرید محصولات ایران خودرو قرار داد.
از آنجا که قیمت شاهین سایپا و قیمت تارا ایران خودرو در یک بازه قیمتی قرار دارد و همچنین رقبای مستقیم یکدیگر به حساب میآیند، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو بپردازیم و در اصطلاح پته این دو محصول بومی را روی آب بریزیم. لطفا در ادامه با ما همراه شوید.
معرفی شاهین
در سال ۹۹ شرکت سایپا از محصول جدید خود تحت عنوان رهام رونمایی کرد اما پس از مدتی به دلایل محیط زیستی نام آن را به شاهین تغییر داد. گفتهها حاکی از آن است که شاهین از روی یکی از نسلهای پیشین تویوتا یاریس و ولکس c30 ساخته شده است. نمای بیرونی شاهین برخلاف نمای داخلی آن، جلوهای مدرن و گیرا دارد.
معرفی تارا
ماشین تارا در حقیقت همان پژو ۳۰۱ است با این تفاوت که نمای بیرونی آن تغییر کرده است. به عنوان مثال قسمت عقب و جلوی ماشین نسبت به پژو ۳۰۱ کمی فرق کرده است.
مقایسه از نظر طراحی
از نظر ظاهری میتوان گفت که خودروی شاهین پیشرو است زیرا نمای جدیدتری دارد در حالی که خودروی تارا صرفا چند تغییر جزئی با پژو ۳۰۱ دارد.
مقایسه امکانات رفاهی
از امکانات خودروی تارا در نسخه دستی میتوان به فرمان برقی با دکمههای کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دیلایت، آینههای جانبی برقی، پنجرههای برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد.
شاهین دستی در دو تیپ متفاوت به نامهای S و G به بازار عرضه شده است که تیپ S به دو ایربگ، استارت دکمهای، سیستم ورود بدون کلید، دیلایت و چراغهای اتوماتیک مجهز است.
تجهیزات شاهین S برای خودرویی مدرن هرگز کافی نیست؛ اما در تیپ G تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمههای کنترلی روی فرمان و دوربین دید عقب هم به تجهیزات شاهین S اضافه میشود تا اوضاع کمی بهتر شود.
مقایسه گیربکس
انتقال نیروی موتور تارا توسط گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد. تولیدکنندگان وعده ارائه گیربکس شش سرعته اتوماتیک را در آینده نیز دادهاند. ایران خودرو بیان میدارد که تارا ظرف ۹ و ۵ دهم ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
شاهین نیز با گیربگس پنج سرعته دستی عرضه شد اما تولیدکنندگان این ماشین هم وعده گیربکس شش سرعته اتوماتیک را دادهاند.
مشخصات تارا
مقایسه موتور
قوای محرکه تارا موتور 5TU است، طی سالیان متمادی امتحان خود را پس داده و یکی از موتورهای داخلی نسبتاً بیدردسر به حساب میآید. پیشرانه ۱ و ۵ دهم لیتری شاهین علیرغم برخورداری از توربو شارژر، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سیستم ۸ سوپاپ، بازدهی بسیار پایینی دارد.
مقایسه ایمنی
این دو ماشین از نظر ایمنی تقریبا در یک سطح قرار دارند. طبق گفتههای شرکت سایپا ماشین شاهین در آزمون تصادف شرکت کرده است و میتواند از موسسه ایمنی یورو انکپ ۳ ستاره بگیرد. در مقابل، ماشین تارا هم طبق پژو ۳۰۱ ساخته شده است. این ماشین هم توانسته است رتبه ۳ ستاره را بگیرد. گرچه شرکت سایپا معتقد است که شاهین ایمنترین خودروی ملی است، اما این ماشین از سیستمهای ایمنی فعال و کمکراننده استفاده نمیکند و فقط ۲ ایربگ در نسخههای پایهاش دارد.
مقایسه قیمت
این دو خودرو تقریبا قیمت یکسانی دارند؛ به همین دلیل خریداران معمولا این دو ماشین را با هم مقایسه میکنند و نمیدانند کدام را بخرند. طبق آخرین اطلاعات موجود، قیمت ماشین تارا حدود ۲۹۰ میلیون است و ماشین شاهین هم قیمتش نزدیک به ۲۹۱ میلیون است.
نظرات