چاپ کد خبر: 113171
8 خرداد 1402

شاید باور نکنید این ۱۰ شرکت دولتی دارای بیشترین کارمندان هستند

شرکت‌های دولتی دارای بیشترین تعداد نیروی انسانی عمدتا بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند.

شرکت‌های دولتی دارای بیشترین تعداد نیروی انسانی عمدتا بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند.

به گزارش  اول فارس  به نقل از شادا، براساس کتاب «نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی» که توسط دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده، ۱۰ شرکت دولتی اصلی و مادرتخصصی دارای بیشترین تعداد نیروی انسانی در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۰ درصد نیروی انسانی شاغل در کلیه شرکت های دولتی اصلی و مادرتخصصی (۷۷ شرکت) را تشکیل داده اند. اسامی و تعداد نیروی انسانی این ۱۰ شرکت در سال ۱۴۰۰ در نمودار زیر آمده است:

شرکت های دولتی

همانطور که در نمودار فوق مشخص است، شرکت‌های دولتی دارای بیشترین تعداد نیروی انسانی عمدتا بانک‌ها و شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند یعنی شرکتهایی که در سراسر کشور خدمات ارائه می دهند.

در صدر شرکت های با بیشترین تعداد نیروی انسانی، بانک سپه و بانک ملی قرار دارند، شرکتهایی که قدیمی ترین شرکت‌های دولتی کشور محسوب می شوند و به ترتیب در سال های ۱۳۰۴ و ۱۳۰۷ تاسیس شده اند. تعداد شعب این بانکها در سراسر کشور هم قابل توجه است بگونه ای که بانک سپه ۳۸۰۰ شعبه و بانک ملی ۳۳۲۸ شعبه دارد. بانک کشاورزی و بانک مسکن هم به دلایل مشابهی جزو شرکتهای دولتی با بیشترین تعداد نیروی انسانی هستند.

علاوه بر دلایل اشاره شده، ادغام شدن بانک‌های «انصار»، «قوامین»، «حکمت ایرانیان»، «مهراقتصاد» و «موسسه اعتباری کوثر» در قالب بانک سپه در سال ۹۹ هم جزو دلایل مهم تعداد بالای نیروی انسانی این بانک است. تا قبل از این ادغام، تعداد نیروی انسانی بانک سپه کمتر از ۱۷ هزار نفر بود.

تعداد بالای نیروی انسانی شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی شامل شرکت راه آهن، شرکت هما، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم ناشی از گستردگی خدمات ارائه شده توسط این شرکتها در سراسر کشور است.

شرکت ملی پست هم با دلیلی مشابه شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در بین ۱۰ شرکت اول با تعداد نیروی انسانی بالا قرار دارد.

کانون زبان ایران که حدود ۳ هزار نفر مدرس حق التدریس دارد، در سال های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادغام شد، همین موضوع دلیل اصلی قرار گرفتن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در بین شرکتهای دولتی با بیشترین تعداد نیروی انسانی در سال ۱۴۰۰ است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار