شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو مدتزمان رسیدن آن از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. بدیهی است برای خودروهای پرشتابتر این مدتزمان کمتر است و هرچه این زمان در ماشینی کاهش پیدا کند، شما با یک ماشین قدرتمند طرف خواهید بود. به نظرتان شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟
به گزارش اول فارس، زمان سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت عامل مهمی برای علاقهمندان شناخته میشود. چنین توجهی بیشتر بهدلیل رقابت بین شرکتهای مختلف اتفاق میافتد و به آن اندازه مهم نیست که نشان داده میشود. با وجود این، خودروسازان باید اطلاعات بیشتری درباره این شاخص ارائه دهند و مشخص کنند خودروهایی با وزن تقریبی ۲ تن چگونه میتواند به زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سریع دست یابد.
رئیس اداره پیشتوسعه و طرحریزی محصول ایرانخودرو گفت: «شتاب صفر تا ۱۰۰ یکی از شاخصهای استاندارد مقایسه خودروها است که ارتباط مستقیمی با وزن خودرو، قدرت موتور و شرایط آیرودینامیکی دارد.»
بهروز احمدزاده انجام آزمون استاندارد اندازهگیری شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو را نیازمند مهیابودن برخی شرایط خودرویی، جادهای و محیطی ازجمله نوع سوخت، شرایط وزنی خودرو، عدم شیب جاده در سطح دریا، شرایط دمایی و سایر پارامترها دانست و ادامه داد: «به عنوان مثال، ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا در محل انجام تست، حدود ۱۵ درصد افت توان در موتور احتراقی تنفس طبیعی در مقایسه با سطح دریا ایجاد میکند.»
وی با اشاره به اینکه این آزمون استاندارد در شرکتهای خودروساز جهانی هم انجام میشود و مختص ایران نیست، در خصوص شتاب تارا گفت: «مدتزمان رسیدن سرعت خودروی تارا دستی از سرعت صفر (سکون خودرو) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت که تیم آزمون جادهای ایرانخودرو آن را انجام داده، ۱۲٫۵ ثانیه است. این عدد در شرایط محیطی استاندارد و همچنین در چندین مرحله آزمون به دست آمده است.»
احمدزاده به زاویه جاده مسیر تست با جریان باد و حذف اثر باد بر روی نتیجه اشاره کرد و گفت: «آزمون شتابگیری خودرو در ۲ جهت و مسیر رفت و برگشت جاده یکسان اجرا میشود. شتابگیری برخلاف جهت باد بر نتایج آن تأثیرگذار خواهد بود.»
وی در ادامه اظهار کرد: «علاوه بر الزام تعویض دنده در حداکثر توان دور موتور، شروع به حرکت خودرو هم باید در حداکثر گشتاور موتور باشد و زمان فشردن حداکثری پدال گاز و رهاکردن پدال کلاچ باید بسیار دقیق و سریع انجام شود که منجر به سرخوردن تایر در آغاز حرکت نشود. عدم رعایت این موضوع میتواند تا ۰٫۵ ثانیه اتلاف زمان را در شروع حرکت به دنبال داشته و درنتیجه در زمان کلی آزمون اثرگذار باشد.»
احمدزاده تصریح کرد: «کیفیت سوخت بهدلیل کالیبراسیون ECU، تأثیر قابلتوجهی بر روی کارکرد موتور خودرو دارد. همچنین شرایط فشار باد تایرها باید دقیقاً مطابق آنچه تعریف شده است، تنظیم شود. کمتر یا بیشتربودن فشار باد لاستیکها بر روی نتایج تأثیر منفی دارد. ایجاد شرایط لازم برای اجرای آزمون شتاب خودرو، همواره کنترل و با قرارگرفتن در شرایط مطلوب و ایدئال برای اجرای آزمون اقدام میشود.»
نظرات