چاپ کد خبر: 145370
15 خرداد 1403

شرایط طلاق توافقی در بخشنامه جدید چگونه است؟

طلاق و قوانین مربوط به آن گاهی اوقات توسط قانون گذاران دستخوش تغییر می‌شود. همچنین گاهی اوقات مراجع صلاحیت‌دار بخشنامه جدید به خصوص در طلاق توافقی صادر می‌کنند. بخشنامه جدید طلاق توافقی تا حد زیادی باعث تغییر در روند طلاق توافقی شده است.

شرایط طلاق توافقی در بخشنامه جدید چگونه است؟

به گزارش اول فارس ، بخشنامه ی جدید طلاق توافقی در سال جدید خبر از شکل گیری موقعیت های جدیدی از طلاق را به همراه دارد. طبق روال همیشگی در طلاق درخواست از سوی مرد شرایط هموارتری نسبت به درخواست طلاق از سوی زن داشت. و زمانی که زن و مرد هر دو درخواست طلاق می دهند، قوانین طلاق توافقی برای آن ها پیاده می شود

بخشنامه جدید طلاق توافقی

طبق بخشنامه ی جدید طلاق توافقی، مراحل لازم بسیار چالش برانگیزتر شده است وسبب آن اجبار حضور هر دو طرف در اکثر جلسات مشاوره قبل از طلاق میباشد تا زوجین بتوانند گواهی عدم انصراف از طلاق و گواهی عدم سازش را دریافت و جهت انجام مراحل قانونی بعدی ارائه دهند. البته ناگفته نماند که طی این جلسات کارشناسان مشاوره تلاش فراوانی برای یافتن یک راه حل و برطرف کردن مشکلات زناشویی افراد انجام میدهند.

در صورتی که زوجین با وجود تمام این مشاوره ها باز حاضر به توافق نباشند در نهایت گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود و از آنجایی که این دو گواهی یعنی عدم سازش و عدم انصراف از طلاق تفاوت دارد، در مرحله بعد زن و مرد با حضور در جلسات دادگاه گواهی عدم سازش را از قاضی دریافت می کنند تا به واسطه ی آن بتوانند طلاق رسمی خود را در اداره ثبت و احوال ثبت کنند. برای طی کردن سریع و موفق این مراحل در دادگاه پیشنهاد می شود.

چه زمانی می‌توان درخواست طلاق توافقی داد؟

برای انجام طلاق به صورت توافقی باید زن و شوهر تصمیم قطعی در این باره گرفته باشند. به عبارتی دیگر وجود توافق بین زن و شوهر برای شروع مراحل طلاق ضروری است. زن و مرد می‌توانند درباره طلاق با یکدیگر صحبت کنند و بعد از این که توافقی حاصل شد؛ باید طلاق دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسد. این نکته مهم را توجه داشته باشید که فقط تصمیم به طلاق کافی نیست بلکه باید در خصوص مواردی مانند مهریه، حضانت فرزندان و نفقه زوجه صحبت‌هایی بین زن و مرد انجام شود و بعد از آن توافق خودشان را بر روی ورقه کاغذ بنویسند.

بخشنامه جدید طلاق توافقی شامل چه بخش‌هایی است؟
تا سال‌های قبل طلاق توافقی مراحلی مانند رجوع به داوری را داشت و بعد از آن باید زن و شوهر توافق خود را در دادگاه مطرح می‌کردند. اما بر اساس بخشنامه جدید طلاق دیگر نیازی به مراجعه به داوری نیست و زن و شوهر برای رسیدن به نتیجه مطلوب ابتدا باید به مرکز مشاوره خانواده مراجعه نمایند.

با صدور و ابلاغ این بخشنامه، مراحل طلاق به صورت توافقی نسبت به قبل طولانی‌تر شد. علت اصلی طولانی‌تر شدن مراحل طلاق وجود شرکت در جلسات مشاوره است. حضور در جلسات مشاوره به صورت اجباری درآمد و اگر زوجین گواهی این مرکز را دریافت نکنند، امکان حضور در دادگاه یا ثبت دادخواست طلاق از نوع توافقی وجود نخواهد داشت.

لزوم مراجعه به مرکز مشاوره در بخشنامه جدید طلاق توافقی
همان طور که بیان شد؛ بر طبق بخشنامه جدید زن و مرد باید حتما به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. علت اصلی مراجعه به مرکز مشاوره این است که زن و شوهر با صحبت‌های مشاور شاید به توافق و سازش رسیدند و از طلاق منصرف شدند. در این مرکز مشاور خانواده با هر دو طرف صحبت می‌کند و سعی می‌کند برای رفع مشکل راهکارهایی به زن و شوهر بدهد.

تعداد جلساتی که زوجین باید شرکت کند از ۴ جلسه تا ۸ جلسه بنابر نظر مشاور شروع می‌شود. برخی از زوجین در ۳ یا چهارمین جلسه گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می‌کند اما گاهی اوقات زوجین نیاز دارند تا ۸ جلسه مشاوره را هم شرکت کنند. بعد از این که جلسات مشاوره تکمیل شد؛ گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌شود.

نحوه مراجعه به مرکز مشاوره بر اساس بخشنامه جدید طلاق توافقی
بر اساس بخشنامه جدید، زن و مرد باید به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. نحوه مراجعه به این مرکز به این صورت است که در سامانه تصمیم نوبت گیری انجام شود. برای این منظور زن یا مرد باید در این سامانه مراحل ثبت نام و نوبت‌گیری را انجام دهند. در این سامانه باید مرکز مشاوره و همچنین زمان‌هایی که زوجین می‌توانند به برای مشاوره مراجعه کنند؛ مشخص شود. سپس در زمان مقرر در مرکز حاضر شوند.

بعد از ۴۵ روز می‌توانید گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز مشاوره دریافت کنید. البته دریافت این گواهی منوط به آن است که مشاور قانع شده باشد که زن و شوهر دیگر امکان ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند.

نحوه ثبت دادخواست در دادگاه بر اساس بخشنامه جدید طلاق توافقی

به منظور ثبت دادخواست و زمان رسیدگی در دادگاه باید ابتدا مدارک مهمی را تهیه کنید. سپس تمامی در دادخواست دلایل و منضمات را اضافه نمایید. برای ثبت این دادخواست نیاز است که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که از سال ۹۷ تاسیس شده است؛ مراجعه شود. این دفاتر به منظور عدم اتلاف وقت متقاضیان راه اندازی شد. کارشناسانی که در این دفاتر مشغول به کار هستند باید دادخواست را با توجه به اطلاعاتی که شما می‌دهید؛ ثبت نمایند.

نوبت مراجعه به دادگاه و زمان دقیق آن به وسیله پیامک به زن و شوهر ابلاغ می‌شود. البته لزوم ثبت نام در سامانه‌ای به نام ثنا برای طی مراحل طلاق به روش توافقی ضروری است.

بخشنامه جدید طلاق توافقی در صورت رد شدن پرونده توسط دادگاه
اگر قاضی دادگاه مدارک ارائه شده را کافی نداند و امکان بدهد که زن و شوهر می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند؛ پرونده به شورای حل اختلاف ارسال می‌شود. شورا وظیفه دارد صحبت‌های زن و مرد را بشنود و اگر آن‌ها از طلاق منصرف نشدند؛ باید دادنامه طلاق را صادر کند. زن و شوهر با در دست داشتن این دادنامه می‌توانند طلاق خود را ثبت کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق به روش توافقی در دفاتر طلاق
برای این که زن و شوهر مراحل طلاق به صورت توافقی را انجام دهند نیاز است که مدارک را به درستی تهیه کنند تا در زمان کمتری طلاق آن‌ها به ثبت برسد. مدارک این نوع طلاق شامل موارد زیر است:

تهیه یک توافق نامه که به درستی تنظیم شده باشد و تکلیف حقوق مالی زن و شوهر در آن مشخص باشد.
شرکت در جلسات مشاوره و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق. صدور این گواهی همانطور که بیان شد کمی زمان‌بر است.
سند ازدواج و در صورتی که سند ازدواج را گم کردید؛ نگران نباشید می‌توانید رونوشت آن را تهیه کنید. برای تهیه رونوشت به دفتر ازدواجی که ازدواج خود را ثبت کردید؛ مراجعه و سپس درخواست رونوشت را داشته باشید.
مدارک شناسایی و کارت ملی زوجین هم مورد نیاز است.
اگر خانم وکالت در طلاق دارد می‌تواند با همین وکالت نامه طلاق خود را ثبت کند. بنابراین باید وکالت نامه را هم به همراه داشته باشد.
خانم باید گواهی عدم بارداری تهیه کند و این گواهی را در روز دادگاه به همراه داشته باشد.
تکلیف مهریه بر اساس بخشنامه جدید طلاق توافقی چه می‌شود؟
زن مالک مهریه است و نمی‌توان مالک را با اجبار از مالش باز داشت. مهریه یکی از نگرانی اصلی آقایان به خصوص در طلاق به صورت توافقی است. باید بیان کرد که جای نگرانی وجود ندارد. زن و مرد فقط نیاز دارند که همانند سایر موارد و حقوق مالی در این باره با یکدیگر توافق کنند. بهتر است که آقایان حداکثر تلاش خود را برای بخشش مهریه نماید. در بیشتر مواقع خانم برای این که بتواند سریع‌تر طلاق بگیرد؛ بخشی از مهریه یا همه مهریه را می‌بخشد.

مدت زمان طلاق توافقی بر اساس بخشنامه جدید چقدر شده است؟
بخشنامه جدید با اجباری کردن مشاوره خانواده قبل از مراجعه به دادگاه کمی مراحل این نوع از طلاق را طولانی کرده است. همین باعث شده است که برخی از شنیدن نام طلاق توافقی بترسند. تنها برای صدور گواهی عدم انصراف از طلاق نیاز است ۴۵ روز کاری صبر کرد. به طور کلی ۳ تا ۶ ماه برای انجام مراحل طلاق زمان ‌می‌برد. برخی از زوجین بیان می‌کنند که با وجود وکیل متخصص و کاربلد مدت زمان دریافت حکم دادگاه کاهش پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر به توصیه بسیاری از زوجین مراجعه به یک وکیل متخصص  می‌تواند سودمند باشد.

زمان اعتبار گواهی عدم سازش در قانون جدید طلاق توافقی
گواهی عدم سازش که از سوی مراجع قضایی صادر شده بصورت دقیق تنها به مدت سه ماه پس از صدور حکم قطعی در دادگاه قضایی اعتبار دارد و چنانچه زوجین در این مدت به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه نکنند و یا یکی از زوجین به دفتر مراجعه نکند و یا هر دو مراجعه کرده ولی مدارک لازم جهت ارائه ناقص باشد در هر کدام از این شرایط طلاق ثبت نشده و بعد از سه ماه نیز اعتبار این گواهی صادر شده به پایان خواهد رسید. زیرا شرایطی پیش می آید که بنابر هر دلیلی یکی از زوجین و یا هر دو پس از طی تمام مراحل طلاق با نظر خود و یا پادرمیانی اطرافیان از تصمیم خود منصرف شده و تمایل به ادامه رابطه خود دارند

به غیر از مهریه چه چیزی به زن تعلق میگیرد؟
برای اطمینان از فراهم بودن شرایط زندگی برای زوجه یک سری شرایط در نظر گرفته شده که زن با دریافت آن دست از حقوق خود می تواند زندگی خود را اداره کند. یه عنوان حقوق تعلق یافته برای زوجه میتوان به از نفقه، جهیزیه، اجرت المثل، مهریه، حضانت وحقوق تعلق یافته به فرزند از سوی پدر اشاره کرد.

موارد مهم در بخشنامه جدید طلاق توافقی

  • در طلاق خلعی اگر زن مهریه خود را ببخشد وحق رجوع را نیز سلب کند در زمان عده نمیتواند به مهریه بخشش شده رجوع کند.
  • از شروط لازم برای جاری شدن صیغه طلاق میتوان به حضور دو شاهد ضروری و عدم حائض بودن زن در هنگام خواندن صیغه طلاق اشاره کرد.
  • با پشیمانی زوجین از طلاق و یا عدم مراجعه ی یکی از زوجین، ثبت طلاق ممکن نیست مگر اینکه مرد بصورت قانونی وکالت خودرا جهت حضور در دفتر طلاق به زن داده باشد.
  • زمانی که زوج قبل از جاری شدن حکم طلاق منصرف شود تمامی توافقات انجام شده ابطال میگردد.
  • در بخشنامه جدید طلاق توافقی حذف نام همسر تنها در صورتی امکان پذیر میباشد که زوجه باکره باشد، در غیر اینصورت تنها در صورت ثبت ازدواج جدید است که امکان حذف ازدواج و طلاق پیشین میسر است.

متن کامل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول که باید بدانید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار