چاپ کد خبر: 125151
13 آبان 1402

شرایط نگهداری بنت قنسول،گیاهی با برگ های بسیار زیبا + نحوه تکثیر

گیاه بنت قنسول که به گیاه کریسمس هم معروف است اهل بومی کشور مکزیک است.این گیاه بیشتر به رنگ های قرمز رنگ زیبای خود معروف است و درمیان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. این درختچه زیبا در شرایط مناسب از رشد بسیار خوبی برخورد است. گل های این گیاه کوچک و فاقد ارزش زینتی است ولی برگ‌ها و دمبرگ‌های انتهایی گیاه به رنگ‌هایی قرمز، قرمز تیره، سفید، صورتی، کرم در می‌آید که اصطلاحاً به آن گل می‌گویند.

نگهداری بنت قنسول

گیاه بنت قنسول فواید بسیاری داشته و حتی در مواد غذایی و دارویی هم از آن استفاده می‌کنند. اگر شما نیز به این گیاه زیبا علاقه دارید، در این مطلب همراه ما باشید با شرایط نگهداری آن آشنا شوید.

گل بنت قنسول را بیشتر بشناسیم

این گیاه  از خانواده افوربیا و بومی کشور مکزیک است. این گل بسیار زیبا از زمان های گذشته تا کنون به خصوص در زمان کریسمس بسیار پرطرفدار است و از نظر تجاری بسیار حائز اهمیت است.برگ های گیاه  بیضی شکل در رنگ بندی متنوع با لبه های صاف یا کمی دالبر دار است و گل‌های سفید رنگ آن بیش از دو تا شش ماه دوام می‌آورند و  فاقد ارزش زینتی هستند. بسیاری از مردم برگهای قرمز رنگ این گیاه را با گلهای آن اشتباه می‌گیرند اما در واقع گلهای بنت قنسول بسیار کوچک است و زیبایی چشمگیری ندارد.

گیاه بنت قنسول

نگهداری از بنت قنسول

نور:

گیاهان دارای برگ‌های رنگی نیاز به نور خیلی زیاد دارند. بنت قنسول به فضایی روشن نیاز دارد اما به دور از نور مستقیم. پس بهتره است که این گیاه را نزدیک پنجره قرار دهید. قرار گرفتن در زیر نور غیر مستقیم آفتاب به مدت ۶ ساعت در روز نیاز نوری این گیاه را برطرف می‌کند. اگر در روزهای سرد زمستان آن را کنار پنجره برای نورگیری قرار می‌دهید از برخورد آن به شیشه سرد پنجره جلوگیری کنید. از نور زیاد و مستقیم آفتاب و خشکی دور نگه داشته شود. نور کم محیط باعث کم رنگ شدن و زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌های گیاه به خصوص برگ‌های پایینی و کدر شدن رنگ برگ‌های رنگین این گیاه می‌شود. میزان تاریکی مطلق شبانه ۱۴ – ۱۲ ساعت در شبانه روز برای گیاه است.

آبیاری:

بنت قنسول گیاهی رطوبت دوست است. چون شرایط نگهداری از گل‌ها در مکان‌های مختلف، متفاوت است پس نمی‌شود زمان دقیقی بین دو آبیاری ذکر کرد. به طور کل ۲ تا ۳ بار در هفته بسته به دمای اتاق و یا هر وقت سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید. به اندازه آبیاری کنید، زیرا آبیاری بیش از اندازه به گیاه آسیب می‌زند. زمان گلدهی بنت قنسول با رطوبت مناسب افزایش می‌یابد، پس گیاه را به طور منظم مرطوب کنید.

خاک:

از خاکی با زهکش خوب استفاده کنید. نوع خاک باید به صورتی باشد که بعد از آبیاری گل آلود و غرقاب نماند. مثلاً مخلوطی از پیت موس+ پرلایت و یا خاک برگ +کوکوپیت برای این گیاه مناسب است. این گیاه زمانی که گل دارد نیازی به کوددهی ندارد.

دما : 
دوستدار هوای خنک است و بهترین دما برای این گل، دمای بین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است و دمای مناسب برای آن در طول روز ۱۹.۵ الی ۲۱ درجه سانتیگراد و در طول شب ۱۵.۵ الی ۱۶.۵ درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید که دمای محل نگهداری این گیاه به زیر ۱۰ درجه نرسد و هر مقدار که دما از ۲۲ درجه گرم تر شود عمر گل های این گیاه نیز کمتر می‌شود. گلدان را به دور از جریان مستقیم هوای گرم یا سرد مانند کولر، بخاری و رادیاتور نگهدارید.

مراقبت گیاه بنت قنسول

نحوه تکثیر بنت قنسول:
ازدیاد بنت قنسول از طریق قلمه صورت میگیرد. قلمه را باید از شاخه‌های چوبی یکساله تهیه کرد . برای جلوگیری از خروج شیرابه میتوانید انتهای قلمه‌ها را در زغال چوب ساییده یا ماسه نرم فرو کنید.

  • با یک چاقوی تیز قلمه‌های انتهایی ساقه را جدا کنید.
  • برای ریشه‌دار شدن سریعتر قلمه ها میتوان آنها را در پودر هومون ریشه زایی فرو ببرید.
  • قلمه های بریده شده را در گلدانی حاوی ماسه و با قطر دهانه ۶ سانتیمتر بکارید.
  • زمان لازم برای ریشه‌دار شدن قلمه‌ها بین ۵ تا ۷ هفته است.

زمان مناسب قلمه زدن بنت قنسول
گیاه بنت قنسول را می‌توان از اسفند ماه، بهار تا اوایل تابستان، زمانیکه براکته‌های صورتی، قرمز و یا کرم رنگ تولید می کند، تکثیر کرد. البته اگر می خواهید گیاه گلدانی داشته باشید بهتر است قلمه خود را در شهریور ماه بگیرید.

هرس :
در فصل بهار و در پایان اردیبهشت ماه و در اواخر تابستان، برای تحریک جوانه زنی گیاه، سرشاخه ها را هرس کنید.

کوددهی:

در زمان گلدهی به هیچ عنوان کوددهی نکنید. هر دو هفته یکبار یا هر ماه از کودهای کامل و مناسب گیاهانی که در خانه نگهداری می‌شوند برای کوددهی استفاده کنید. در صورتی که گیاه بنت قنسول در شرایط مناسب محیطی قرار گیرد باید بعد از چند هفته شروع به رشد کند. از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و پتاسیم بیشتری داشته باشد.

بیماری های رایج بنت قنسول
این گیاه زیبا  نگهداری آسانی دارد و اگر آبیاری متوسط و هوای خنک برای آن فراهم کنید، به زیبایی به رشد خود ادامه می‌دهد و زیبایی را مهمان خانه شما می‌کند. اما در صورتی که به این گیاه بی توجهی شود، ممکن است دچار بیماری و یا مشکلاتی شود که جبران ناپذیر است. از رایج ترین بیماری های آن می‌توان به پژمرده شدن و افتادگی برگها، زرد شدن برگها، بیرنگ شدن و سوختن نوک برگها و … اشاره کرد که همگی در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.منیع: نازبو

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار