توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری:

شرط انتصاب دهیاران به عنوان بخشدار اعلام شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری انتصاب دهیاران به عنوان بخشدار را بدون اخذ کد شناسه استخدامی، مغایر قانون دانست. به گزارش اول فارس ، به دنبال شکایت و درخواست ابطال بند ۴ مکاتبه شماره ۱۳۱۳۱۳ مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۹ وزارت کشور مبنی بر انتصاب دهیاران بدون رعایت قوانین حاکم به عنوان بخشدار، هیات عمومی دیوان عدالت اداری […]

هیات عمومی دیوان عدالت اداری انتصاب دهیاران به عنوان بخشدار را بدون اخذ کد شناسه استخدامی، مغایر قانون دانست.

به گزارش اول فارس ، به دنبال شکایت و درخواست ابطال بند ۴ مکاتبه شماره ۱۳۱۳۱۳ مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۹ وزارت کشور مبنی بر انتصاب دهیاران بدون رعایت قوانین حاکم به عنوان بخشدار، هیات عمومی دیوان عدالت اداری وارد بحث و بررسی شد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی و با توجه به اینکه بر مبنای بند (م) ماده ۷۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵/۳/۱ با اصلاحات بعدی، یکی از وظایف و اختیارات شورا‌های اسلامی روستا انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت ۴ سال براساس آیین نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم است و انتصاب دهیاران به سمت بخشدار با توجه به عدم اختصاص کد شناسه استخدامی به دهیاران بر مبنای مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری امکان پذیر نیست، بند ۴ مکاتبه فوق الذکر را مغایر قانون و خارج از حدود اختیار دانست و ابطال کرد.

با شکایت از وزارت کشور و درخواست ابطال بند ۴ مکاتبه شماره ۱۳۱۳۱۳ مورخ ۱۹/۸/۱۴۰۰ در خصوص اینکه امکان انتصاب دهیاران موفق را با اخذ مجوز و شناسه از ستاد وزارتخانه به عنوان بخشدار ممکن دانسته است، در صورتی که این امر بدون رعایت تشریفات گفته شده مذکور می‌باشد و شاکی چنین حکمی را فاقد مجوز قانونی و تبعیض آمیز دانسته است.

اولا؛ انتصاب دهیاران به عنوان بخشدار با دارا بودن عملکرد موفق در اجرای وظای قبلی خود امکانپذیر بوده و این امر مخالفتی با انتصاب و به کار گیری اشخاص به صورت عادلانه ندارد علیهذا مغایر با بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری (ابلاغی ۱۳۸۹ مقام معظم رهبری) که الزام به عدالت محوری در جذب کرده است، نیست و با توجه به اینکه تبعیض ناروا محسوب نمی‌شود.
مغایرتی با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی که یکی از تکالیف دولت را رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی اعلام کرده ندارد و مخالف اصل ۲۸ قانون اساسی نیز که در خصوص لزوم ایجاد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی برای احراز مشاغل برای تمامی افراد جامعه است نیست.

ثانیا؛ با عنایت به اینکه هر چند سمت بخشداری به عنوان مدیریت حرفه‌ای محسوب می‌گردد و الزاما مطابق بند الف ماده ۵۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ باید شرایط تخصصی لازم برای انتصاب اشخاص به سمت مذکور احراز گردد، لکن با توجه به اینکه مطابق ذیل بند الف ماده یاد شده دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای حداکثر ۱۵ درصد سمت‌های مدیریتی حرفه‌ای از افراد شایسته (با رعایت تخصص و تجربه شاغل نسبت به شغل، بدون رعایت سلسله مراتب مدیریتی) خارج از دستگاه استفاده کنند؛ بنابراین انتصاب دهیاران بدون رعایت شرایط تخصصی فوق الذکر مغایر قوانین نیست.

ثالثا؛ با توجه به اینکه مطابق بند مورد شکایت به کار گیری دهیاران به عنوان بخشدار پس از طی کردن فرآیند‌های قانونی امکانپذیر اعلام گردیده است بنابراین به کارگیری بیشتر از ظرفیت مجاز قانونی، صورت نخواهد گرفت و مغایرتی با قوانین نخواهد داشت و بند مورد شکایت، مغایر قوانین و قابل ابطال تشخیص نمی‌شود.

مطالب مرتبط

بخشدار مرکزی شهرستان شیراز منصوب شد

قتل مرد جوان توسط دهیار روستا بدلیل ساخت و ساز در منابع طبیعی

واکنش بخشدار مرکزی نی‌ریز به مطالبات مردم روستای ده ‌فاضل در حوزه فعالیتهای معدنی

نظرات