چاپ کد خبر: 120241
14 شهریور 1402

شروط طلاق چیست؟

اکثر افرادی که در شرف طلاق هستند، این سوال در ذهنشان به وجود می‌آید که شروط طلاق شامل چه مواردی می‌شود؟ و یا اینکه آیا این شرط و شروط در همان ابتدای جاری شدن صیغه عقد مشخص هستند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اگر قبل از جاری‌شدن صیغه محرمیت به شروط عقدنامه توجه کنید، خواهید دید که یک سری شرط و شروط برای ازدواج و طلاق تعیین شده است.

وکیل طلاق در شیراز

شروط دوازده گانه طلاق مشمول مواردی می‌شود که زن و مرد آن را در عقدنامه امضا کرده و در صورت لزوم می‌توانند از آنها استفاده کنند. به طور کلی بعد از دهه ۶۰، شاهد اضافه شدن یک سری شروط به قباله ازدواج بودیم که خانم و آقا قبل از ازدواج آن را می‌پذیرند. بر اساس قانون کشور ما، وظیفه سردفتر ازدواج این است که  برای آگاه کردن زن و مرد این شروط را  به طور کامل و به بیان ساده برای آنها توضیح دهد. هدف ما از نوشتن این مقاله بررسی شروط طلاق می‌باشد. پس اگر به دنبال کسب اطلاع در مورد این شروط دوازده گانه هستید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. همچنین اگر در شیراز هستید وکیل بهمن هاشمی بعنوان بهترین وکیل طلاق در شیراز میتواند کمک بسیار بزرگی برای شما باشد.

آیا واگذاری حق طلاق به زن، جزو شروط دوازده گانه طلاق می‌باشد؟

پیش از بررسی ۱۲ مورد از شروط طلاق، بهتر است ابتدا به این سوال پرتکرار پاسخ دهیم که آیا واگذاری حق طلاق به خانم جزو شروط دوازده گانه طلاق محسوب می‌شود یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! زیرا بر اساس قانون، حق طلاق با آقا بوده و خانم تنها می‌تواند از شروط ذکر شده به‌عنوان دلیلی برای طلاق استفاده نماید.

ممکن است که این موضوع برای شما کمی مبهم و پیچیده باشد، در این صورت می‌توانید از یک  وکیل خانواده در شیراز که دارای تجربه و تخصص در این زمینه است، مشورت بگیرید. همانطور که می‌دانید در کشور ایران، یک خانم باید دلایل محکمه پسندی را به دادگاه خانواده ارائه دهد تا بتواند برای طلاق از همسرش درخواست نماید. در غیر این صورت حق طلاق با آقا بوده و تنها به درخواست وی و توافق خانم، طلاق اتفاق می‌افتد.

آیا زن تنها از طریق شروط دوازده گانه طلاق، می تواند دادخواست دهد؟

شروط طلاق

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، شروط طلاق شامل ۱۲ مورد می‌باشد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱-اولین شرط از شروط ۱۲ گانه طلاق این است که مرد به مدت ۶ ماه، نفقه  زن را نپردازد. یا حتی در صورت اجبار، مرد نفقه‌ای را به زن پرداخت نکرده باشد.

۲-سوء رفتار مرد یا سوء معاشرت مرد طوری باشد که موجب غیر قابل تحمل شدن ادامه زندگی  برای زن شده باشد.

۳-چنانچه مرد مبتلا به بیماری صعب العلاجی شده باشد که ادامه زندگی را برای زن دشوار و مخاطره آمیز کرده باشد.  از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌هایی زگیل تناسلی، افسردگی حاد و…اشاره کرد.

۴-مرد به جنون دچار شده باشد؛ طوری که امکان طلاق شرعی وجود نداشته باشد.

۵-عدم توجه به نظر دادگاه دررابطه‌با منع شغلی مرد به شغلی که مطابق با نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیتی زن باشد.

۶- از دیگر شروط طلاق این است که  مرد محکوم به ۵ سال حبس یا بیشتر از آن باشد.

۷-چنانچه مرد به هر نوع ماده  مخدر، الکل، قمار، خودارضایی و حتی به دیدن فیلم‌های مستهجن (پورن) اعتیاد داشته باشد.

۸-اگر مرد، زندگی خانوادگی خود را  بدون هیچ عذر موجهی ترک کند و ۶ ماه متوالی بدون هیچ دلیلی از نظر دادگاه غایب باشد. البته در این مورد شهادت شهود در کنار تحقیقات محلی برای اثبات به دادگاه  نیز بسیار مهم است.

۹-مرد به جرمی محکوم شود که با حیثیت خانوادگی و شان و شئون زن مغایرت داشته باشد.

۱۰-چنانچه مرد عقیم باشد و ۵ سال نیز از این موضوع گذشته باشد.

۱۱-در صورت  مفقودالاثر شدن مرد و گذشت ۶ ماه از مراجعه زن به دادگاه.

۱۲- در صورت ازدواج دوم مرد بدون اجازه همسر اولش، همچنین دادگاه نیز برقرار نکردن عدالت را در بین همسران تشخیص داده باشد.

زن چگونه می تواند از شروط طلاق استفاده کند؟

با توجه به این موضوع که در قانون کشور ما حق طلاق متعلق به مرد است، زن می‌تواند با استفاده از شروط دوازده گانه ای که در بالا ذکر کردیم، اقدام به طلاق نماید.  در اینجا این سؤال به وجود می‌آید که آیا برقراری هر یک از این شروط برای طلاق کافی است؟ در واقع باید بدانید که بندبند شروط طلاق از تبصره‌ها و قوانین مخصوص به خودش برخوردار می‌باشد.

به‌عنوان نمونه: اگر مردی عقیم باشد و از راه‌های طبیعی پدر نشود، زن حق دارد برای طلاق اقدام کند؛ البته در مواقعی که ۵ سال از این موضوع گذشته باشد. با این حال امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، امکان بارداری از روش‌های دیگر همچون ivf وجود دارد. حال این سوال به وجود می‌آید که آیا این روش فرزندآوری مورد تایید دادگاه است یا نه؟  برای پیدا کردن پاسخ این سوال  بهتر است با وکیل پایه یک دادگستری در شیراز مشورت کنید. اما به طور کلی دادگاه‌ها، در این خصوص نظریه‌های مختلفی دارند. در واقع می‌توان گفت که اگر مرد از روش طبیعی نتواند فرزند بیاورد و زن نیز به فرزند آوری از طریق روش‌های غیر طبیعی رضایت ندهد، حکم طلاق صادر خواهد شد. بهتر است برای دادخواست طلاق از جانب زن در صورت نداشتن حق طلاق، با وکیل پایه یک مشورت کنید.

آیا زن تنها از طریق شروط دوازده گانه طلاق، می تواند دادخواست دهد؟

آیا زن تنها از طریق شروط دوازده گانه طلاق، می تواند دادخواست دهد؟

شروط دوازده گانه طلاق شامل بسیاری از دلایل سلب آسایش و آرامش خانم نمی شوند. در صورتی که بانوان دلایل دیگری برای طلاق داشته باشند، لازم است تا حتماً در این خصوص با یک وکیل حرفه‌ای مشورت کنند. متأسفانه در کشور ما برای طلاق موانع و سخت‌گیری‌های بسیاری وجود دارد. همین امر موجب شده تا اثبات دلیلی به غیر از شروط ۱۲ گانه که در سند ازدواج چاپ شده است، دشوار باشد. افراد می‌توانند دادخواست طلاق خود را با کمک مشاوره حقوقی و یک وکیل خبره  به دادگاه ارائه داده و در قانون از حق و حقوق خود دفاع کنند. از طرفی برای درک بهتر این موضوع میتوانید با بهترین وکیل در شیراز مشورت کنید تا با اطلاعات کامل در مورد دادخواست مشورت کنید.

وکالت در طلاق چیست و چگونه اعطا می‌شود؟

وکالت در طلاق می‌تواند درحین عقد نکاح و در سند ازدواج قید شده و توسط زوجین امضا گردد. به‌علاوه، گاهی زوج بعد از عقد ازدواج تصمیم می‌گیرد تا وکالت طلاق را به همسر خود اعطا کند. در این صورت زوجین بایستی به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و در دفترخانه  اقدام به تنظیم وکالتنامه طلاق نمایند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بهتراست برای رسمی شدن وکالت طلاقی که در عقدنامه به آن اشاره شده، آن را در دفتر اسناد رسمی نیز به  ثبت رسمی رسانید.

به طور کلی  وکالت برای طلاق، حق طلاق و یا شرط طلاق در صورتی غیر قابل عزل می‌شود که در سند نکاحیه با توافق طرفین درج شده باشد. ولی اگر تنظیم آن در دفترخانه انجام شود، ممکن است حق عزل در آن پیش بینی شده باشد. البته این امر که  زوج چه نوع وکالتی را به همسر خود اعطا کند، کاملا به توافق زوجین بستگی خواهد داشت. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که زوجه، همه یا بخشی از مهریه خود را در قبال دریافت حقوق برابر در ازدواج، مانند دریافت حق طلاق، به زوج می‌بخشد. معمولاً مشاوران حقوقی این پیشنهاد را به زوج  می‌کنند که مهریه را به طور کامل حذف نکنند و تنها مقدار آن را کاهش دهند، در ازای آن نیز زوج به همسر خود وکالت در طلاق را اعطا کند.

آیا داشتن وکالت در طلاق از سمت زوجه با مطالبه مهریه از سوی وی در تعارض است؟

چیزی که در حق طلاق برای زوجه حائز اهمیت می‌باشد، حدود اختیارات اوست. به‌عنوان‌مثال مردمی تواند این تقاضا را از سردفتر داشته باشد که در وکالت اعطایی به همسرش قید کند که اعطای وکالت در طلاق در قبال بخشیدن تمام مهریه انجام شده و یا می تواند وکالت در طلاق را با بخشیدن بخشی از مهریه یا هر چیز دیگری قرار دهد؛ بنابراین در رابطه با این سوال که اگر حق طلاق با زن باشد آیا به او مهریه تعلق می گیرد؟ باید گفت که این موضوع کاملاً  به حدود اختیارات وکیل در وکالت زوجه در طلاق بستگی خواهد داشت.  این نکته را هرگز فراموش نکنید که چنانچه وکالت برای طلاق در ضمن عقد ازدواج شرط شود، غیر قابل عزل از سوی مرد خواهد بود و اگر وکالت در طلاق در دفترخانه اعطا شده باشد می‌تواند به‌صورت بلاعزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد. البته تمام این موارد بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالتی را بخواهد به همسر خود اعطا نماید.

اعطای حق طلاق به زن چه مزایایی را برای وی به همراه دارد؟

اعطای حق طلاق به زن، مزایایی را نیز برای وی به دنبال دارد. به این صورت که اگر حق طلاق به زوجه اعطا گردد، او بدون نیاز به حضور همسر خود می‌تواند در تمام مراحل و با کمک گرفتن از وکیل دادگستری از طریق طلاق توافقی، به‌راحتی طلاق بگیرد. به‌عنوان‌مثال اگر حق طلاق به زن داده شده باشد، او می‌تواند به‌عنوان وکیل  شوهر به وکیل دادگستری مراجعه کرده و در امضا وکالتنامه اعطای وکالت و طی مراحل طلاق با حدود مندرجات و اختیارات وکالتنامه محضری طلاق حضور پیدا کند. یک وکیل خوب میتواند در این زمینه بسیار برای شما کمک کننده باشد، به همین دلیل ما وکیل بهمن هاشمی را بعنوان یک وکیل خوب در شیراز به شما معرفی میکنیم و پیشنهاد میدهیم.

چرا با وجود وکالت برای طلاق، باز هم باید وکیل دادگستری همراه داشته باشیم؟

هر فردی می‌تواند برای امور حقوقی و اداری، به دیگر افراد وکالت محضری عطا کند؛ با این حال وکالت در دادگاه‌ها نیازمند برخورداری از پروانه وکالت دادگستری و تخصص حقوقی می‌باشد و این‌گونه نیست که هر فردی بتواند با اخذ وکالت در دفتر خانه از فرد دیگر، به‌جای وی در دادگاه وکالت نماید. پس وکالت کاری و اداری در این حالت غیر قابل پذیرفتن است.

در چنین شرایطی اعطای وکالت بایستی حتماً  به وکیل صلاحیت دار دارای پروانه وکالت  داده شود. در حقیقت زمانی که  زن از شوهر خود وکالتنامه برای طلاق دارد، این وکالت را دارد که برای او وکیل دادگستری انتخاب نماید. اما خود زن می‌تواند وکیل اختیار نکند، چرا که اصولاً وکیل داشتن یک امر اختیاری است.

گاها در برخی از شروط ضمن عقد نکاح مشاهده می‌شود که بعضی از سر دفتر داران این‌گونه تحریر می‌کنند که حق طلاق به زوجه داده شد. این عبارت کاملاً اشتباه بوده  و تنها موجب دلخوش کردن زوجه می‌شود و دارای اثر حقوقی نیست. زیرا همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، حق طلاق مرد را نمی‌توان واگذار کرد و صرفاً می‌شود  در این خصوص به زوجه یا فرد دیگری وکالت داد.

آیا وکالت در طلاق زن پس از رجوع وی نیز همچنان دارای اعتبار است؟

بین شعب مختلف خانواده و دیوان عالی کشور این اختلاف نظر وجود دارد که آیا وکالت در طلاق زن  پس از رجوع  وی، همچنان دارای اعتبار است یا نه؟ برای یافتن پاسخ این سؤال  زنی را تصور کنید که با اخذ وکالت از شوهرش، توانسته دادنامه قطعی گواهی عدم امکان سازش را بگیرد و اقدام به ثبت طلاق در دفتر طلاق نماید.

برای انجام مراحل طلاق با اخذ وکالت از زوج، چه مدارک و دلایل دیگری باید به دادگاه ارائه گردد؟

همان گونه که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، برای طرح دادخواست طلاق با داشتن وکالت از جانب زوج، بایستی حتماً یک وکیل دادگستری را برای انجام این پروسه استخدام کرده  و همه مدارک و مستنداتی را که دلالت بر عدم امکان سازش بین شما و همسرتان است را به وی ارائه نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که حضور وکیل در این نوع دعوا، موجب می‌شود تا فرآیند حقوقی آن، بدون مشکل و با سرعت انجام شود. داشتن شماره وکیل پایه  یک در شیراز در این زمینه بسیار میتواند کمک کننده باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار