شهردار شیراز: موزه بلدیه، مأمنی برای صیانت از حافظه فرهنگی و هویتی شهر
به گزارش اول فارس از شیراز – محمدحسن اسدی، شهردار شیراز، در آیین افتتاح فاز نخست موزه بلدیه، این ساختمان تاریخی را به “مأمنی برای صیانت از حافظه فرهنگی و هویتی شهر” تبدیل و آن را به هنرمندان و فرهیختگان شیرازی تقدیم کرد.
اسدی با اشاره به سالها بلاتکلیفی این بنا، اظهار داشت که این ساختمان تاریخی اکنون به “محملی فرهنگی” بدل شده که نه تنها میراث گذشته را در خود جای داده، بلکه بستری برای گفتوگوهای فرهنگی آینده خواهد بود. وی از حضور هنرمندان، فرهیختگان، مسئولان استانی، اعضای شورای شهر و اصحاب رسانه در این مراسم قدردانی کرد و تاکید کرد که مراسم افتتاح، برای تسهیل حضور هنرمندان، برخلاف عرف رایج در بعدازظهر برگزار شده است.
شهردار شیراز، موزه بلدیه را یکی از “مهمترین پروژههای شهرداری” در کنار دهها طرح عمرانی دانست و افزود که با وجود اضافه شدن ۳۸ تقاطع شهری به ۷۸ پل و تقاطع موجود طی سه سال گذشته، توسعه فرهنگی همچنان به موازات پروژههای عمرانی پیگیری میشود.
اسدی با یادآوری جایگاه ویژه این موزه در بافت تاریخی شهر و نزدیکی آن با ارگ کریمخان، بازار وکیل و مجموعههای تاریخی دیگر، این پروژه را “نماد احیای هویت شیراز” خواند. او با اشاره به تجربه جهانی گردشگری و نقش موزهها به عنوان نخستین مقصد گردشگران، تاکید کرد که شیراز سزاوار موزهای درخور شأن فرهنگی خود است و از شهروندان دعوت کرد تا با اهدای اشیا، اسناد و سکههای تاریخی در غنابخشی این مرکز مشارکت کنند.
شهردار شیراز، موزه شهر را نقطه آغاز مسیر فرهنگی جدیدی دانست که با اجرای پروژههایی چون باغموزه هنر، باغ ایرانی، اکوپارک ایرانیان و «سمفونی شیراز»، سیمای نوینی برای شهر در افق سال ۱۴۰۴ رقم خواهد زد.
محمدعلی چوبینی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، نیز از گشایش رسمی این مجموعه در طبقه همکف ساختمان تاریخی بلدیه خبر داد و گفت که این بخش با اختصاص به گالری موقت و نمایش اسناد تاریخی مرتبط با شهرداری شیراز، با حمایت مجموعهداران شناختهشدهای همچون آقایان کرباسی و صفاپور شکل گرفته است. او موزه بلدیه را گامی تازه در مسیر “شیرازی که نمیشناسیم” معرفی کرد و از ویژگیهای منحصربهفرد این موزه به عنوان فضایی سیال، روزآمد و مبتنی بر اسناد معتبر یاد کرد.
چوبینی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری درباره شیراز به عنوان “شهر دین، هنر و حماسه”، تاکید کرد که محتوای موزه به گونهای طراحی شده که هر سه مؤلفه در فضایی تعاملی برای بازدیدکنندگان قابل تجربه باشد. وی از حمایتهای شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و دیگر دستاندرکاران قدردانی کرد و افزود که حتی اگر هیچ شیء نمایشی هم در این ساختمان نباشد، بنا و معماری آن، روایتگر تاریخ خدمات شهری در شیراز است.
علی نیری، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، این مجموعه را “نخستین موزه قصهمحور شهری ایران” خواند و گفت: “بلدیه، موزه اشیاء نیست؛ بلکه روایتی زنده است. هر اتاق با سناریویی اختصاصی طراحی شده که مخاطب را درگیر تجربهای تعاملی و خلاقانه میکند.”
نیری از آغاز بازدید عمومی موزه از روز شنبه خبر داد و افزود: به مدت سه ماه، بازدید رایگان خواهد بود و طی این مدت، بازخوردهای مردمی برای تکمیل و ارتقای پروژه جمعآوری میشود. او همچنین تاکید کرد که موزه بلدیه شیراز با رویکرد نوآورانهاش میتواند به افزایش ماندگاری گردشگران و ارتقای جایگاه این شهر در نقشه فرهنگی کشور بینجامد.
مهدی پارسایی، معاون گردشگری استانداری فارس، نیز راهاندازی این موزه را “تحقق مطالبهای تاریخی” عنوان کرد که رهبر معظم انقلاب ۱۷ سال پیش در سفر به شیراز مطرح کرده بودند. او با انتقاد از عدم اقدام عملی مؤثر در حوزه گردشگری در دو دهه اخیر، از مدیریت کنونی شهرداری به دلیل پر کردن این خلأ در کمتر از دو سال قدردانی کرد.
پارسایی تعداد موزههای شهری در شیراز را بسیار اندک دانست و با اشاره به تغییر عنوان پروژه از “موزه بلدیه” به “موزه شهر”، تاکید کرد که این تحول واژگانی مفهومی عمیق در سیاستگذاری فرهنگی دارد، زیرا موزه شهر باید روایتگر زندگی شهری و هویت محلی باشد. او شیراز را دارای چهارده دوره زیست مستمر و موجودی زنده با حافظه تاریخی غنی توصیف کرد که موزه شهر میتواند نقشی کلیدی در تبیین این حافظه ایفا کند.