چاپ کد خبر: 101042
13 دی 1401

شهرک سلامت شیراز به خواب سنگین فرو رفت !

استان فارس نیز یکی از قطب های پزشکی جنوب کشور است که با حضور پزشکان نامی و مجرب با تخصص های مختلف، مراکز درمانی ملی و بین المللی، وجود قطب پیوند خاورمیانه درفارس، علاوه بر مردم این استان، به بیماران سایر استان‌ها نیز خدمات پزشکی ارائه می دهد.

شهرک سلامت شیراز

روزنامه روزنما: گردشگری، صنعت دنیای مدرن امروز است و این صنعت بدون دود، با تنوع فراوان در بخش ها و زیرشاخه های خود، فرصتی طلایی را برای برنامه ریزی و بهره‌برداری البته با مدیریت صحیح و کارآمد از آن فراهم کرده است.
از جمله زیر شاخه های مهم و مورد توجه این صنعت جهانی، توریست درمانی است. توریست درمانی صنعتی ارزآور است که بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورهای درحال توسعه را تشکیل می دهد و به عنوان یک مزیت اقتصادی در این کشورها و همچنین کشورهایی که از توانمندی های ویژه ای در بخش های درمانی برخوردارند، به شمار می آید.
توسعه اقتصادی، اشتغال زایی در حوزه درمانی و خدمات گردشگری و افزایش درآمد ارزی کشور تنها بخشی از مزایای رونق وشکوفایی توریست درمانی است.
در کشور ما نیز چند سالی است توجه به توریست درمانی و توسعه و رونق آن، گرمابخش محافل پزشکی و گردشگری کشور شده است تا بلکه با وجود توانمندی ها و پتانسیل های بالای کشورمان در حوزه درمان برای کشور منبع ارزآوری و درآمد باشد.
اما آنچه می تواند توریست درمانی را به نقطه مطلوب در دنیای رقابتی امروز برساند، ایجاد زیر ساخت ها از جمله بیمارستان ها و پانسیون های پزشکی مجهز و پیشرفته با امکانات‌ لازم و همچنین شهرها و شهرک های سلامت است. موضوعی مهم و البته زیر بنایی که کوتاهی در آن و یا تاخیر در احداث چنین مراکزی، ورود توریست و از سوی دیگر ارز و درآمد برای کشور از طرف چنین مراکزی را به تاخیر انداخته و گاها زمینه را برای بهره برداری سایر کشورهای همجوار فراهم کرده است، تا بازاری چنین پررونق در کشورمان کساد شود.

استان فارس نیز یکی از قطب های پزشکی جنوب کشور است که با حضور پزشکان نامی و مجرب با تخصص های مختلف، مراکز درمانی ملی و بین المللی، وجود قطب پیوند خاورمیانه درفارس، علاوه بر مردم این استان، به بیماران سایر استان‌ها نیز خدمات پزشکی ارائه می دهد. این مزیت درمانی برای استان فارس، سرمایه ای ویژه و قابل توجه است که با برنامه ریزی می توان از این همه پتانسیل و ظرفیت های کم نظیر در حوزه توریست درمانی استفاده شایسته ای کرد.
خواب سنگین شهرک سلامت فارس
یکی از طرح هایی که می تواند با راه اندازی و بهره برداری از آن توریست درمانی فارس را رونقی دوچندان بخشد، احداث شهرک سلامت شیراز است. طرحی که چند سالی است عملیات اجرایی آن آغاز شده است و دارد به جرگه طرح های سالخورده عمرانی استان می پیوندد. گواه این مدعا، تابلوی کم رنگ شده معرفی کننده آن در کنار جاده ورودی شیراز است که به خوبی وضعیت و عمر این پروژه را بیان می کند!
سهل انگاری در اطلاع رسانی برطرف شود
البته چند وقتی است که خبری از افتتاح ، توسعه یا تکمیل زیرساخت ها و پروژه های عمرانی حوزه بهداشت و درمان فارس نمی شنویم و اطلاع رسانی در این حوزه حیاتی بیشتر از عملکرد مدیران میانی است، اما در این میان یکی از مهم ترین این پروژه ها، پروژه شهرک سلامت است.
طرحی که جامعه پزشکی و گردشگری فارس روی آن حساب ویژه ای باز کرده بودند و به ثمر نشستن آن علی رغم تاکیدهای مسئولان کشوری و استانی، در هاله ای از ابهام فرو رفته است.
تلاش بی نتیجه برای گفت و گو
از سوی دیگر، پیگیری خبرنگار روزنما، برای انجام مصاحبه با مدیران علوم پزشکی شیراز در خصوص پروژه های عمرانی، بیمارستانی، توسعه ای و توریست درمانی، بعد از گذشت یک ماه از آن تاکنون بی پاسخ مانده است و همین مساله باعث شده است که نتوانیم مشکلات و چالش های مدیران این دانشگاه را در این گزارش بیان کنیم. هر چند این ضعف اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها موضوعی است که با موج جدید کرونا باید برای برطرف کردن آن هرچه سریع تر چاره اندیشی شود، در غیر این صورت به دیگر حوزه های درمانی و بهداشتی هم سرایت خواهد کرد.
اما در این میان، باتوجه به اهمیت موضوعات درمانی، این رسانه وظیفه خود می داند، نیازها و مسائل حوزه سلامت استان که مستقیما به مردم و اقتصاد پزشکی و گردشگری استان مربوط است را بررسی و تا حصول نتیجه پیگیری کند.
گلایه نماینده شیراز از وضعیت شهرک سلامت
تاخیر در راه اندازی پروژه شهرسلامت شیراز که یک پروژه بزرگ عمرانی به شمار می آید، صدای نمایندگان مجلس از جمله دکتر قادری نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی را هم درآورده است‌.
جعفر قادری با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب استان فارس در حوزه توریسم درمانی بیان کرد: این استان در حوزه توریسم درمانی دارای ظرفیت های زیادی است و آنگونه که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده است. همچنین فارس به غیر از اینکه در سطح ملی در حوزه پزشکی دارای رتبه بسیار خوبی است در برخی حوزه های پزشکی در سطح جهان نیز دارای ظرفیت های بسیاری است که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت ها آنگونه که باید استفاده نشده است.
گلایه از تعرفه خدمات پزشکی گردشگران خارجی
وی به برخی از مشکلات و چالش های پیشروی توریسم درمانی در استان فارس پرداخت و ادامه داد: یکی از مشکلات تعرفه خدمات درمانی برای گردشگران خارجی است که با وجود اعلام وزارتخانه آنگونه که باید اجرا نمی شود.
این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخورد سلیقه ای با توریست ها بیان کرد: به طور حتم اخذ مبالغ بسیار در حوزه درمانی از گردشگران خارجی منجر به سلب اعتماد می شود.
برای ساخت این شهرک قرار بود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز منابع را تامین کرده و با فعالیت شراکتی نسبت به راه اندازی این شهرک اقدام کند که متاسفانه اینگونه نشده است.
قادری خواستار راه اندازی سریع منطقه ویژه سلامت شد و تاکید کرد: به طور حتم با راه اندازی این منطقه بسیاری از مشکلات و چالش های موجود رفع خواهد شد اما متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل برخی از مشکلات از جمله تامین زمین و… راه اندازی این پروژه به بن بست رسیده و ضرورت دارد که مسئولان امر وارد میدان شوند.
ضرورت استفاده از توانمندی‌های خیرین سلامت
وی بر ضرورت استفاده از توانمندی‌های خیرین عرصه سلامت تاکید کرد و گفت: این امر نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت ایجاد شهرک سلامت داشته باشد. شیراز قطب پزشکی کشور و حتی خاورمیانه است و سالیانه گردشگران بسیاری برای درمان به این شهر مراجعه می‌کنند از این رو شهر سلامت موجب رونق این بخش خواهد شد.
عضو خانه ملت خواستار توسعه جاذبه های گردشگری استان شد و گفت: به طور حتم اگر به این مقوله نیز توجه شود و جاذبه های تفریحی در فارس توسعه یابد می توان از این ظرفیت هم برای جذب توریسم درمانی استفاده کرد.
شهرک سلامت شیراز یکی از مصوبات سفر دولت دهم به فارس بود که در راستای استفاده از پتانسیل‌های درمانی شیراز و تبدیل آن به قطب توریسم درمانی کشور تصویب شد.در حالی از این پروژه به نام اَبَر پروژه در شیراز یاد می‌شود که در موقعیت جغرافیایی ۹۹۲ هکتاری در ۲۱ کیلومتری اراضی شمال غربی شیراز و در جنوب جاده شیراز به سپیدان قرار دارد و از ابتدای تصویب تاکنون، چالش‌های زیادی را تجربه کرده است.
شهر سلامت در مساحتی ۹۹۲ هکتاری دارای بخش‌های مختلفی از جمله، نمایشگاه‌های پتانسیل گردشگری سلامت و پزشکی، میراث فرهنگی و تاریخی، اکوتوریسم و غیره در سطح کشور و استان فارس، سالن همایش و سالن‌های ملاقات، سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی، پلانتاریوم و اختر شناسی، باغ گیاه شناسی سرپوشیده و رو باز، مرکز پرورش گیاهان دارویی، موزه حیات وحش ایران و استان فارس و … باشد در حالی که بیش از ۱۳ سال از آن زمان می گذرد اما تاکنون اقدام مناسبی برای بهره برداری از این پروژه انجام نشده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر چهارشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶

بخشی از هزینه این شهرک باید به کمک پزشکان استان فارس و حتی استانهای همجوار که بیماران آنها به شیراز اعزام می کنند ،تامبن گردد تا بعداز اتمام احداث شهرک،ساختمانهایی که بصورت قسطی و سرمایه گذاری اولیه خریده اند،تحویلشان گردد.

آخرین اخبار