چاپ کد خبر: 102380
30 دی 1401

شیرازی ها حلوا مسقطی خوشمزه را اینجوری درست می کنند

حلوا مسقطی
حلوا مسقطی شیرازی یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و اصیل شهر شیراز است که می‌توانید با روشی آسان آن را در منزل تهیه کنید.
حلوا یکی از خوراکی‌هایی شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف دنیا نیز به روش‌های گوناگون پخته می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند. حلوا علاوه‌بر این‌که به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، یک غذای کامل و مقوی نیز محسوب می‌شود. حلوا مسقطی یکی از حلوا‌های سنتی و مشهور ایرانی است که اصالت آن به شهر شیراز بر می‌گردد. این حلوای خوشمزه به دلیل داشتن گلاب و زعفران عطر و بوی بسیار خوبی دارد و یکی از سوغاتی مشهور شهر شیراز است. اگر دوست دارید با روشی آسان در منزل یک حلوا مسقطی خوشمزه و اصیل را تهیه کنید، درا دامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه حلوا مسقطی شیرازی را همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه حلوای شیرازی
شکر: یک و نیم لیوان
نشاسته گل: ۱ لیوان
گلاب: نصف لیوان
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
آب: ۴ لیوان
آب لیمو ترش: سه قطره
روغن مایع: یک سوم لیوان
کره: ۳۰ گرم
خلال بادام تفت داده: یک سوم لیوان

 
نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به گلاب

گل محمدی
همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

۲ ـ نکات مربوط به زعفران

زعفران اصل

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.
۳ ـ نکات مربوط به نشاسته

نشاسته

نشاسته حاوی فیبر، گندم، کلسیم و ویتامین بی است که در عین حال بسیار کم کالری است. نشاسته در بدن به قند تبدیل می‌شود و به همین دلیل برای تأمین انرژی مناسب است. نشاسته برای تنظیم قند خون، تقویت معده، و بهبود سرفه و گرفتگی صدا بسیار موثر است. منبع اصلی نشاسته گندم، ذرت و سیب زمینی است. در تهیه نشاسته گل ابتدا دانه گندم را در آب خیس می‌کنند تا دانه‌ها حجیم شوند. بعد برای شکستن پوسته بیرونی آن‌ها را آبکشی می‌کنند تا جوانه به دست بیاید و در یک روند جداسازی نشاسته گل را از جوانه آن جدا می‌کنند. نشاسته گل به صورت پودر، شربت و حجیم در بازار موجود است که برای تهیه حلوا مسقطی نوع حجیم آن کاربرد دارد.

۱ ـ برای شروع کار ابتدا شکر را همراه با دو لیوان آب و چند قطره لیمو ترش داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید. کمی هم بزنید تا شکر حل شود و زمانی که هنوز شربت به جوش نیامده است، اجاق گاز را خاموش کنید.

۲ ـ داخل یک قابلمه دیگر نشاسته را همراه با دو لیوان آب حل کنید تا نشاسته حل شود و آن را روی اجاق گاز بگذارید؛ سپس شربت را کم کم به قابلمه نشاسته اضافه کنید و حدود نیم ساعت مدام هم بزنید.

1444386 460

۳ ـ در مرحله بعد گلاب و زعفران را اضافه کنید و نیم ساعت دیگر با حرارت کم هم بزنید؛ سپس کره و روغن را اضافه کنید و باز هم نیم ساعت دیگر به هم زدن ادامه بدهید. حالا خلال بادام تفت داده شده را داخل مواد بریزید و چند دقیقه دیگر هم بزنید تا رد قاشق کف قابلمه دیده شود. وقتی مسقطی به غلظت کافی رسید، قابلمه را از روی حرارت اجاق گاز بردارید و داخل ظرف مورد نظر یا قالب بریزید. نیازی به چرب کردن کف ظرف نیست. اجازه بدهید حلوا مسقطی یک ساعت داخل محیط آشپزخانه بماند و خنک شود. وقتی حلوا مسقطی سفت شد، به راحتی می‌توانید آن را برش بزنید و از قالب جدا کنید. بهتر است حلوا مسقطی را داخل یخچال نگه دارید، نوش جان.

نکته مهم
تهیه حلوا مسقطی حدودا دو ساعت زمان می‌برد و هرچه حرارت اجاق گاز کمتر و زمان پخت طولانی‌تر باشد، نشاسته بهتر می‌پزد و مسقطی شما طعم بهتری خواهد داشت. اگر مسقطی خوب قوام نیاید، داخل یخچال آب می‌اندازد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار