چاپ کد خبر: 134875
1 اسفند 1402

شیوه اصولی نگهداری گیاه محبوب و مقاوم آپارتمانی پاندانوس + نحوه تکثیر

گیاه زیبای پاندانوس از گیاهان آپارتمانی برگ سوزنی است که از زیبایی خاصی برخوردار است و شیوه نگهداری آن نیز بسیار ساده و راحت است.در اداه این مطلب شما را با نحوه درست نگهداری این گیاه زیبا آشنا می کنیم.

مراقبت از گیاه پاندانوس

شرایط نگهداری پاندانوس

نور :
گل پاندانوس یا برگ خنجری نیاز به نور فراوان ولی غیرمستقیم دارد. این گیاه به طور متوسط به ۶ الی ۸ ساعت نور لازم دارد. اگر نور دریافتی به گیاه کم باشد، رنگ های کرم بر روی برگهای گل پاندانوس ابلق از بین می رود و به رنگ سبز یکنواخت در می آید.

قرار گرفتن گل پاندانوس در برابر نور زیاد باعث می شود برگهای گیاه کمرنگ و گیاه چروکیده شود. یکی از نکات مهم برای نگهداری بهتر گل پاندانوس همیشه سبز در آپارتمان، قرار دادن آن در پنجره جنوبی است. اگر امکان فراهم آوردن نور کامل و غیرمستقیم برای گیاه گل پاندانوس فراهم نباشد، گیاه را در زیر لامپهای مخصوص رشد قرار دهید. استفاده از لامپهای مخصوص رشد گیاه گزینه مناسبی در تمام طول سال است زیرا به طور یکنواخت، نور را در اختیار گیاه قرار می دهد.

خاک:
مناسبترین خاک برای کاشت پاندانوس مخلوطی از ماسه، خاکبرگ به دست آمده از خاکی که قبلا در آن چمن کاشته شده و پیت است. البته این گل به نوع خاک حساسیت زیادی ندارد و حتی خاک باغچه نیز برای رشد گیاه مناسب است.

دما:
گل پاندانوس نسبت به دما مقاوم است. ولی بهترین دما برای نگهداری گل پاندانوس بین ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است. در تابستان که دما ممکن است به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد، اگر گیاه را در بیرون از خانه نگه می دارید، آن را به داخل بیاورید و به کمک اسپری آب آن را غبار پاشی کنید. کمترین دمایی که گل پاندانوس می تواند تحمل کند ۱۰ درجه سانتیگراد است و در دمای کمتر، گل پاندانوس سبز دچار یخ زدگی می شود. جهت نگهداری گل پاندانوس در زمستان آن را به داخل و به فضایی گرم تر منتقل کنید.

آبیاری:
بین دو آبیاری بایثد خاک خشک شود.با اب کتری سرد شده آبیاری کنید در غیر این صورت نوک برگ شما می سوزد.

مراقبت از گیاه پاندانوس

رطوبت:
اضافه نمودن اب به زیر گلدانی سنگریزه دار بدون ایجاد تماس ته گلدان با اب در ایجاد رطوبت پایدار کمک میکند.

تعویض گلدان:
در کل این گیاه نسبت به تعویض گلدان زیاد حساس نیست اما بهتر است تعویض گلدان گل پاندانوس، به طور سالانه و یا هر یک سال و نیم یکبار انجام گیرد و به همراه آن خاک گلدان را نیز عوض کرد.

بهتر است تعویض گلدان را در فصل بهار انجام دهید ولی می توانید در هر موقع از سال نیز این کار را انجام دهید و یکی از راههای تشخیص اینکه زمان تعویض گلدان رسیده است، این است که ریشه های گل پاندانوس از خاک خارج شده باشد. در هر زمان احساس کردید که شادابی و یا رشد گیاه خیلی کم شده است، می توانید خاک گلدان را عوض کنید و اگر امکان تعویض خاک گلدان گل پاندانوس به طور کامل وجود ندارد، می توانید خاکهای سطحی گلدان را عوض کنید.

تغذیه:
کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کود شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی هر ۲۰ روز یکبار طبق دستور جبران نمایید.معمولا زمانی که برگهای جوان گیاه در وسط بوته سفید می شوند و شکل زیبایی به گیاه می دهد ، و مردم خیال میکنند این طبیعی هستش ولی درحالی که از کمبود آهن خصوصا در تابستان رنج می برد.

خاک :
گل پاندانوس سبز به خاکی سبک با زهکشی بالا احتیاج دارد تا هنگام آبیاری، آب اضافی را از گلدان خارج کند و موجب پوسیدگی ریشه نشود. البته از مزایای این گیاه این است که به خاک حساسیت زیادی ندارد. ترکیبات خاکهای مختلفی که در زیر آمده است برای تقویت گل پاندانوس پیشنهاد می‌شود. می‌توانید یکی از آنها را برای گیاه خود انتخاب کنید:

  • مخلوطی از خاک گلدان، خاک باغچه به اضافه پیت ماس
  • ترکیبی از ماسه و خاک برگ که قبلاً در آن چمن کاشته شده باشد.
  • مخلوطی از خاک باغچه به همراه کمپوست و پیت ماس به نسبت ۴ بر یک.

مراقبت از گیاه پاندانوس

کوددهی:
کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار، از فروردین تا آبان ماه، مصرف نمود. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای این گیاه مفید است و میتوانید آن را از گل فروشیها تهیه کنید.

مه‌پاشی:
گیاه پاندانوس نیاز به گرما و رطوبت بالا دارد. رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد برای رشد و شادابی گیاه موثر است. به این منظور به ویژه در فصل تابستان، روزانه گیاه را مه‌پاشی کنید.

آفات و بیماری ها: تریپس، عنکبوت قرمز و سایر حشرات مضر از مهمترین آفات گیاه پاندانوس است که بوسیله سموم حشره کش می توانید آنها را از بین ببرید.

تکثیر پاندانوس
تکثیر پاندانوس از طریق بذر و یا پاجوش انجام میگیرد و بهترین روش ازدیاد این گیاه جدا کردن پاجوش های اطراف گیاه هستش که به آرمی میتوانید آن ها را جدا کرده و در یک گلدان با خاک مناسب بکارید و همچنین بهتر است جوانه ها قبل از انتقال به گلدان مدتی (چند روز) در فضای آزاد قرار داده شوند و دمای مناسب بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و مراقب باشید که با آبیاری زیاد گیاه را از بین میزود و هر روز مه پاشی را انجام دهید و بهترین زمان کاشت اواسط بهار می باشد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار