چاپ کد خبر: 132717
7 بهمن 1402

شیوه صحیح شستن و نگهداری ظروف سرامیکی دست ساز

نحوه شست و شو و نگهداری از ظروف سرامیکی دستساز  از نکات بسیار مهمی است که بایستی بعد از خرید حتما در نظر گرفت.با رعایت برخی نکات شما می توانید از این ظروف به مدت بسیار طولانی استفاده کنید.در دامه این مقاله نکات بسیار مهمی را در نگهداری و شست و شو ظروف سرامیکی بیان کرده ایم.

شست و شوی ظروف سرامیکی

شیوه شستشوی انواع ظروف سرامیکی دست ساز

ظروف سرامیکی دست ساز بسته به نوع کاربردی خود در سایزهای گوناگونی طراحی و تولید شده‌اند. این ظروف نیز همچون سایر ظروف دارای انواع بشقاب، سینی، کاسه و لیوان در ابعادهای متفاوت هستند. از این رو در شستشوی این ظروف توصیه میکنیم که ظروف بزرگتر را با دقت بیشتری در دست بگیرید و بشویید؛ با این کار این ظروف به دلیل ابعاد بزرگتر آن‌ها از دست شما لیز نمی‌خورند و آسیب نمی‌بینند.

دقت کنید که برخی از ظروف سرامیکی دست ساز را نباید در ماشین ظرفشویی قرار داهید. برای نمونه ظرف‌هایی که به درجه پخت با دمای بسیار بالایی رسیده‌اند را می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد. این ظروف سبک و سیاقی همچون سایر ظروف سرامیکی آماده دارند، ولی در عین حال دست ساز هستند.

ماشین ظرفشویی ممنوع!

اما برخی از ظروف را که به این حد از پخت نرسیده‌اند را درون ماشین ظرفشویی نگذارید. زیرا دمای بالا و پودرهای ماشین ظرفشویی برای شستشوی این ظرف‌ها توصیه نمی‌شود؛ همچنین این ظروف دچار آسیب‌دیدگی خواهند شد. این ظروف سرامیکی دست ساز دارای ظاهری خاص و زیبا هستند. از آنجایی که دست ساز هستند، شاهد دفرمگی‌های جزئی نیز در سطح این ظرف‌ها خواهید بود.

جهت شستشوی ظروف سرامیکی دست ساز باید از چه موادی استفاده گردد؟
از به کار بردن سیم ظرفشویی برای شستشوی ظروف سرامیکی خودداری نمایید. چرا که روی سطح ظروف خط و خش ایجاد کرده و سبب کاهش طول عمر ظرف خواهد شد. جهت شستن ظروف سرامیکی بایستی از آب ولرم، اسفنج نرم، دستمال یا حوله نرم و مایع ظرفشویی استفاده نمایید.

اسفنج نرم را فراموش نکنید

برای شستشوی ظروف سرامیکی بهتر است از اسفنج نرم استفاده کنید. استفاده کردن از اسفنج یا پارچه‌های نرم و مخصوص برای تمیز کردن ظروف سرامیکی دست ساز کمک ویژه‌ای به ماندگاری و عدم افت کیفیت آن‌ها می‌کند.

شست و شوی ظروف سرامیکی

اجازه دهید ظروف سرامیکی پس از سرو غذا، سرد شوند

شستشوی ظروف سرامیکی دست ساز درست بعد از صرف غذا را می توان از جمله اشتباهات متداول در زمینه نگهداری این نوع ظروف دانست. مطمئن شوید که این نوع ظروف بعد از استفاده کاملاً سرد شده اند و سپس اقدام به شستشوی آنها نمایید. چرا که این نوع ظروف قادر به نشان دادن واکنش مناسبی در مقابل تغییرات شدید و سریع دمایی نبوده و در نتیجه عدم توجه به این نکته می تواند به ظروف سرامیکی صدمات غیر قابل جبرانی وارد نماید.

از بین بردن لکه‌های چسبیده به ظروف سرامیکی
یکی از مشکلات در هنگام شستشوی ظروف سرامیکی از بین بردن بعضاً لکه‌های چسبیده شده به ظروف سرامیکی است. در چنین شرایطی اجازه دهید این ظروف برای مدت زمانی در آب ولرم و مایع ظرفشویی قرار گیرند.سپس مقداری جوش شیرین را روی اسفنج بزنید و روی لکه‌های باقی مانده بکشید. دقت کنید که در شستشوی این ظروف باید از حرکات دورانی و دایره‌ای استفاده کنید. با توجه به نوع و عمق لکه می‌توانید این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه کاملاً محو شود.

بعد از شستشوی ظروف سرامیکی، آنها را خشک کنید

بهتر است اقدام به خشک کردن ظروف سرامیکی بعد از شستشوی آنها نمایید. توصیه ما به شما، خشک کردن این نوع ظروف با استفاده از پارچه ها یا حوله های نرم می باشد.

مهم‌ترین نکات در نگهداری از ظروف سرامیکی که باید بدانید

  • بهتر است مواد غذایی را در داخل ظروف سرامیکی برش نزنید و پس از برش دادن آن‌ها را درون ظرف بگذارید.
  • در تمیز کردن و شستشوی ظروف سرامیکی دست ساز از سرکه و آبلیمو استفاده نکنید؛ زیرا این مواد دارای خاصیت سرامیکی هستند و این خاصیت باعث از بین رفتن پوشش سرامیکی این ظروف می‌شود.
  • ظروف سرامیکی دست ساز را بدون ایجاد هیچگونه محافظی در بین دیگر ظروف قرار ندهید؛ زیرا ممکن است سایر ظرف‌ها به سطوح داخلی و خارجی ظروف سرامیکی آسیب برسانند.
  • یکی از اشتباهات رایج افراد قرار دادن ظروف سرامیکی درون یکدیگر و سپس قرار دادن آن‌ها در کابینت یا جای مشخص آن‌ها است. با انجام این کار باعث می‌شوید که بدنه ظرف بالایی و پوشش داخلی ظرفی که در زیر قرار داده شده، آسیب ببیند.
  • یکی از کارهای مفید برای افزایش طول عمر ظروف سرامیکی قرار دادن فوم در بین آن‌ها است. با این ترفند دیگر ظروف به یکدیگر آسیب نمی‌رسانند و دوام بیشتری نیز خواهند داشت.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار