چاپ کد خبر: 146549
27 خرداد 1403

شیوه صحیح قلمه و تکثیر گیاه کروتون در خانه

گیاه کروتون که با نام علمی Codiaeum Variegatum شناخته می شود، بومی مناطقی در اندونزی، مالزی، استرالیا و جزایر غرب اقیانوس آرام بوده که به شکل درختچه های در جنگل های مرطوب رشد می کند و همیشه سبز ، دو یا چند ساله با پایه های چوبی که در محیط طبیعی تا ۱۸۳ سانتی متر رشد می کند.

نحوه تکثیر گیاه کروتون

در غیاب این شرایط، کروتون در آپارتمان به عنوان گیاه آپارتمانی می تواند بین ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر رشد کند. کروتون گیاهی است با تراکم بالا که شاخ و برگ فراوانی دارد، برگ های براق و صاف و لبه دار به صورت جانبی رشد می کند و دارای رنگ های زرد، صورتی، نارنجی، بنفش و سبز یا ترکیبی از الگوهای راه راه و تکه تکه هستند.قلمه زدن کروتون مهمترین روش تکثیر این گیاه است که در این بخش طریقه قلمه زدن کروتون را به شما آموزش میدهیم.

نحوه قلمه زدن کروتون

تکثیر کروتون به دو روش قلمه زدن و خواباندن هوایی صورت می‌گیرد. گیاه کروتون اغلب به‌صورت تک ساقه‌ای رشد می‌کند، بنابراین برای قلمه گرفتن از گیاه، باید اجازه دهید تا گیاه به اندازه کافی بزرگ شود و جوانه‌های فرعی تولید کند. برای تهیه قلمه می‌توان از شاخه‌های سبز (قلمه نرم) یا شاخه‌های چوبی (قلمه خشبی) استفاده کرد. مراحل قلمه زدن کروتون به شرح زیر هست:

۱. یکی از شاخه‌های قوی و سالم گیاه را انتخاب و به طول ۸ تا ۱۵ سانتیمتر به‌صورت اریب و به‌وسیله یک چاقو یا قیچی باغبانی تیز جدا کنید.

۲. برای ریشه‌زایی سریع‌تر و بهتر گیاه، انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه‌زایی فروکنید.

۳. گلدان کوچکی با دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر را انتخاب و داخل آن را با خاک قلمه یا کمپوست گلدانی و ماسه پرکنید.

۴. برگهای پایینی موجود بر روی قلمه را جدا کنید و تنها ۲ تا ۳ برگ بالایی را باقی بگذارید.

۵. قلمه‌های برگ‌دار را به‌طور مورب در بستر کاشت بکارید. توجه داشته باشید، آن را طوری در خاک بگذارید که‌برگ‌ها از خاک دور باشند.

۶. بهتر است، روی قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه‌ای برای رشد گیاه فراهم شود. بر روی پلاستیک را چند سوراخ ایجاد کنید تا تهویه هوا بهتر صورت گیرد.

۷. گلدان را به دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد و نور مناسب انتقال دهید.

۸. توجه داشته باشید، در طول این مدت بستر کاشت همواره مرطوب نگه‌داشته شود.

۹. بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه قلمه‌ها ریشه‌دار می‌شوند. برای تشخیص اینکه آیا گیاه ریشه داده است یا خیر، سه هفته بعد از کاشت قلمه، ساقه آن را گرفته و به‌آرامی بکشید. اگر ساقه کمی گیر کند نشان می‌دهد که ریشه داده است.

۱۰. از این زمان می‌توانید گیاه را به گلدان اصلی انتقال دهید. هر ساقه را در گلدان مجزایی بکارید و چند هفته دیگر صبر کنید تا ریشه‌های جدید و قوی بدهد.

۱۱. بهترین زمان قلمه زدن کروتون اواخر بهار تا اوایل تابستان است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار