چاپ کد خبر: 139554
19 فروردین 1403

شیوه صحیح و اصولی نگهداری طولانی مدت سبزی های خشک

خشک کرن گیاهان می تواند یک راه عالی برای نگهاری طولانی مدت از آنها باشد تا بتوانید هر زمان که خواستید از آنها در انواع غذاها استفاده کنید.با این روش‌؛ گیاهان خشک شده عطر، طعم و مزه خود را حفظ می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید.در ادامه این مطلب می خواهیم به شما شیوه صحیح نگهداری آنها را به شما آموزش دهیم.پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نگهداری سبزی خشک

از کجا بفهمیم سبزی‌خشک‌ها فاسد شده‌اند؟

سبزی‌خشک‌ها معمولا عمر بالایی دارند و به همین راحتی‌ها «فاسد» نمی‌شوند اما ممکن است کیفیت اولیه خود را در طعم و بو و مزه از دست بدهند.

بهترین راه برای این‌که بفهمیم یک سبزی‌خشک‌شده به اندازه کافی تازه است یا نه، این است که اگر آن را از فروشگاه خریده‌ایم «تاریخ انقضا» یا «بهترین بازه مصرف» آن را چک کنیم. اما اگر خودمان سبزی خشک‌ را درست کرده‌ایم، می‌توانیم آن را روی کف دستمان بمالیم و آن را ببوییم و مزه کنیم. اگر بو و مزه‌ی آن به قدرت و قوت سابق نباشد، احتمالا باید به فکر خرید سبزی‎خشک‌های تازه‌تری باشیم.

ظروف مناسب برای نگهداری از سبزی‌های خشک

انتخاب ظروف مناسب برای گیاهان خشک برای حفظ تازگی آنها مهم است و باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • اندازه: اندازه ظرف را با توجه به اندازه گیاه خشکی که می‌خواهید ذخیره کنید انتخاب نمایید.
  • رنگ: ظروف تیره یا مات را انتخاب کنید تا نور از آن‌ها عبور نکند.
  • وکیوم: ظرفی را انتخاب کنید که هواگیری شده باشد؛ تا از ورود هوا و رطوبت به آن جلوگیری شود. این کار به حفظ طعم، عطر و کیفیت گیاهان کمک می‌کند.
  • متریال: به دنبال ظروف شیشه ای یا پلاستیکی باشید. این مواد طعم یا مواد شیمیایی را به گیاهان وارد نمی‌کنند.
  • مهر و موم شدن: اطمینان حاصل کنید که ظرف دارای درب محکم است.

روش ذخیره سازی گیاهان خشک برای زمان طولانی

  • تهویه: برای جلوگیری از ورود رطوبت، تهویه نیز مهم است. پس فضای ذخیره سازی باید جریان هوای خوبی داشته باشد.
  • دمای ثابت: گیاهان خشک دمای ثابت را دوست دارند؛ پس آن ها را در دمای ۱۰ درجه سانتیگراد تا ۲۱ درجه سانتیگراد قرار دهید که نوسان دمایی بالایی نداشته باشد.
  • مکان تاریک و خنک: سبزی‌های خشک را در یک مکان تاریک و خنک، دور از نور خورشید یا هر منبع گرما نگهداری کنید.
  • بدون رطوبت: رطوبت دشمن گیاهان است. از خشک بودن محل مطمئن شوید، زیرا رطوبت منجر به رشد کپک خواهد شد.

با پیروی از این دستورالعمل‌ها، می‌توانید یک محیط ذخیره سازی ایده آل ایجاد کنید که به حفظ طعم، عطر و کیفیت گیاهان خشک شما کمک می‌کند.

ذخیره سازی گیاهان خشک برای زمان طولانی

در نهایت برای استفاده، قسمت کوچکی از آن را در مکان‌های در دسترس تر مانند کابینت آشپزخانه نگه دارید، بقیه را در مکانی تاریک، خنک و خشک نگهداری کنید.گیاهان خشک شده را در یخچال نگذارید. یخچال مکان خوبی برای نگهداری گیاهان خشک نیست. نوسان دما و رطوبت داخل یخچال می‌تواند باعث فاسد شدن گیاهان شود.

نگهداری سبزی خشک

فریز سبزی‌های خشک شده

  • انجماد روش دیگری برای حفظ طراوت و طعم گیاهان خشک شده است. پس می‌توانید برای نگهداری طولانی‌تر آن‌ها را فریز کنید.
  • قبل از فریز کردن مطمئن شوید گیاه خشک شده است و رطوبت ندارد.
  • گیاهان را تقسیم کرده و به صورت جداگانه فریز کنید و هر بار یک قسمت را برای استفاده بردارید.
  • می‌توانید از ظروف وکیوم استفاده کنید و بهتر است روی هر ظرف برچسب بزنید.
  • بررسی کنید که هوای فریزر سرد و پایدار است و سبزی‌های خشک شده را در نزدیکی درب فریزر یا در بخش‌هایی با نوسانات دما نگهداری نکنید.
  • در نهایت بهتر است بدانید که فریز کردن سبزی‌های خشک شده ممکن است بافت گیاهان را کمی تغییر دهد، بنابراین ممکن است ظاهری شبیه به گیاهان تازه خشک نداشته باشند.

چطور سبزیجات را در خانه خشک کنیم؟

خشک‌کردن سبزی کلی روش متنوع و متفاوت دارد که هر کدام مناسب یک فصل است. این تنوع آن‌قدر زیاد است که یک‌جورهایی می‌شود گفت: به تعداد آدم‌ها راه هست برای خشک‌کردن سبزیجات! (با لحن رضا مارمولک خوانده شود!) بیایید با چندتا از معروف‌ترین‌ روش‌ها آشنا شویم:

خشک‌کردن سبزی با ماکروفر

صبوری‌ مامان‌هایتان را ندارید؟ اشکالی ندارد! این شما و این سریع‌ترین روش خشک‌کردن سبزی: سبزی‌ها را پاک کرده و بشویید. سپس روی یک بشقاب یک پارچه تمیز کشیده و سبزی‌‌ها را روی آن بریزید. بعد بشقاب را توی ماکروفر بگذارید و درجه حرارت آن را روی بالاترین حد ممکن تنظیم کنید.راستی حواستان باشد که هر ده ثانیه به سبزی‌ها سر زده و آن‌ها را زیر و رو کنید. سبزی‌های خشک شما در کمتر از دو دقیقه آماده خواهند شد.

خشک‌کردن سبزی با فر

این روش از روش قبلی کندتر و از روش‌های بعدی سریع‌تر است: سبزی‌‌ها را پاک کنید و بشویید. بعد همه را روی یک سینی مسی پهن کرده و سینی را توی فر بگذارید. سپس کمترین درجه حرارت را انتخاب کرده و هر سی دقیقه یکبار سبزی‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک و تُرد شوند.

خشک‌کردن سبزی با باد کولر یا پنکه

تمام نوستالژی‌هایتان زنده شد، مگر نه؟! خشک‌کردن سبزی زیر باد کولر و پنکه یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تهیه این محصول است. برای استفاده از این روش قبل از هر چیز بادخورترین(!) بخش خانه را پیدا کرده و همان‌جا یک پارچه نخی تمیز پهن کنید.

سپس سبزی‌های شسته و خشک‌شده را روی آن بریزید. بعد از یک روز سبزی‌ها را جمع کنید و آن‌ها را به مدت یک روز دیگر در هوای آزاد قرار بدهید تا کاملا خشک شوند.

خشک‌کردن سبزی با هوای آزاد

این یکی بیشتر به درد روزهای گرم سال می‌خورد. برای استفاده از این روش اول سبزی‌ها را بشویید و پاک کنید. بعد آن‌ها را در جایی بگذارید تا آبشان برود. سپس به حیاط، بالکن یا پشت‌بام رفته و یک پارچه نخی را در زیر سایه دیوار یا درخت پهن کنید. (از قراردادن سبزی‌ها زیر تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.) بعد سبزی‌ها را روی پارچه بریزید و روزی چند بار آن‌ها را زیر و رو کنید. سبزی‌های خشک شما بعد از دو یا سه روز آماده خواهند بود.

خشک‌کردن سبزی با بخاری یا شوفاژ

برخلاف قبلی، این یکی بیشتر به درد روزهای سرد سال می‌خورد. برای استفاده از این روش سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید و آبکشی کنید. بعد همه را داخل یک کیسه‌ی پارچه‌ای ریخته و روی بخاری کم‌شعله یا شوفاژ بگذارید. فقط حواستان باشد خانه را به آتش نکشید!

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار