چاپ کد خبر: 130708
14 دی 1402

شیوه درست مراقبت گل حنا،گیاهی بسیار جذاب که با شکوفه های خود زیبایی خاصی به خانه می بخشد

گل حنا گیاهی بسیاری زیبایی است که شکوفه ها و رشد بسیار سریع و خوبی دارد.شکوفه های آن رنگ های متنوع بسیار زیبایی دارند که می تواند به هر خانه ای شادی ببخشد.در این مقاله به طور کامل در مورد روش نگهداری و تکثیر گل زیبای حنا صحبت می‌کنیم.

روش نگهداری گل حنا

معرفی گل حنا
گل حنا گیاهی چند ساله است که با نام علمی IMPATIENS WALLERIANA و نام انگلیسی امپاتیانس و Busy Lizzy از خانواده بالزامیناسه (Balsaminaceae) که بومی شرق آفریقا و کنیا تا موزامبیک شناخته میشود. بهترین محل زندگی آن شهرخایی که آب و هوایی مدیترانه ای دارند میباشد ولی به راحتی میتونید در تمامی شهرهای ایران اون رو پرروش بدین. گیاهی است که به راحتی میتونید با استفاده از قلمه تکثیر کنید.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد درصورت فراهم شدن تمامی شرایط میتواند در طول سال دارای گلهای بزرگ و زیبا به رنگ های نارنجی، صورتی، بنفش، قرمز، زرد و سفید خواهد بود البته برگهای زیبای سبز رنگ آن میتونه چشم های هر بیننده ای رو خیره کند.

نحوه نگهداری گل حنا در منزل
گل زیبای حنا را در هر خاک مرطوب و با زهکشی خوب در مکانی سایه یا نیمه سایه بکارید. بهتر است آنها را در اواخر بهار پس از گرم شدن خاک تا حداقل ۱۵ درجه سانتی گراد بکارید. اگر در خاکی که خیلی سرد است کاشته شود، این گیاهان در تمام فصل رشد از بین می‌روند. پس از کاشت، جدا شدن ساقه‌ها به عقب باعث رشد بیشتر بوته می‌شود. گل زیبای حنا تقریباً در هر گلدانی با زهکشی خوب به طرز شگفت انگیزی رشد می‌کند.

به عنوان یک قاعده کلی، شما می‌توانید به ازای هر ۷ تا ۱۰ سانتی متر قطر گلدان، یک گیاه را در نظر بگیرید.  گل حنا به خصوص نوع گینه نو، به عنوان پرکننده نیز در ظرفی از گیاهان مخلوط که سایه را ترجیح می‌دهند، به خوبی عمل می‌کند. می‌توانید انتظار داشته باشید که برای گیاهانی که در ظرف رشد می‌کنند کوددهی و آبیاری بیشتری انجام دهید. در ادامه به نگهداری گل حنا یا امیپشن می‌پردازیم:

نور
با آب کافی، گل حنا را می‌توان در یک مکان نیمه آفتابی در مناطق شمالی پرورش داد اما بزرگ ترین مزیت این گل زیبا این است که در سایه رشد می‌کنند. در واقع، گل حنا جزء معدود گیاهان گلدار و ارزان قیمتی هستند که به راحتی در دسترس بوده و حتی زمانی که در سایه کامل رشد می‌کنند، زیبایی خود را در طول تابستان به نمایش می‌گذارند.

خاک مورد نیاز
خاکی اسیدی با زهکشی بالا برای گل حنا مطلوب است.خاک ترکیبی از پرلیت+ کوکوپیت+ پیت ماس و کمی خاک برگ و ورمی کمپوست برای گیاه مناسب است.خاک مخصوص بنفشه آفریقایی نیز برای این گیاه مناسب است.

آب
هنگامی که گل حنا در زمین کاشت می‌شود، حداقل به ۵ سانتی‌متر آب در هفته نیاز دارد. زمانی که میانگین دما به طور مداوم بالای ۲۶ درجه سانتی گراد است، گیاهان را حداقل ۱۰ سانتی متر در هفته آبیاری کنید. در گلدان‌های پنجره‌ای و گلدان‌های آویزان، این گل‌ها ممکن است به آبیاری روزانه نیاز داشته باشند، به خصوص اگر دمای روزانه بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد باشد.

دما و رطوبت
گل زیبای حنا به گرما بسیار حساس است. اگر یک دوره طولانی و خشک وجود داشته باشد، گیاهان شما احتمالاً پژمرده به نظر می‌رسند. خوشبختانه، زمانی که به آنها آب داده شد، به سرعت به حال اولیه خود برمی‌گردند. گل زیبای حنا در هوای مرطوب به خوبی رشد می‌کند.

کود دهی گل حنا
در بهار و تابستان با استفاده از کودهای مایع فسفر بالا که به نصف رقیق شده گیاه را تغذیه کنید.در صورت استفاده بیش از اندازه از کود رشد برگ‌ها زیاد شده و گلدهی کاهش می‌یابد.

نحوه هرس کردن گل حنا
اگر گیاهان گل حنا شما در اواخر تابستان شروع به رشد می‌کنند، از قیچی باغبانی استریل و تیز برای کوتاه کردن یک سوم بالای پوشش گیاهی آنها استفاده کنید. این امر باعث ظهور شکوفه‌های جدید و بهبود ظاهر کلی گیاهان می‌شود.

روش نگهداری گل حنا

روش تکثیر گل حنا

قلمه زدن گیاه
از روش‌ها ساده تکثیر گل حنا قلمه ساقه است:

۱. برای اینکار قلمه‌های ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری که حداقل ۲ تا ۳ برگ دارند را با قیچی استریل ببرید.

( ساقه‌های سالم و عاری از آفت و بیماری را انتخاب کنید)

۲. قلمه‌ها را در یک گلدان آب قرار دهید.

۳. برای افزایش سرعت ریشه زنی می‌توانید قلمه‌ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.

۴. قلمه‌ها را در مکانی گرم قرار دهید که نور غیر مستقیم روشن دریافت کند.

۵. آب گلدان را روزانه چک کنید و در صورت کدر یا بدبو شدن آب حتما آن را تعویض کنید.

۶. بعد از گذشت چند هفته ریشه‌ها ظاهر می‌شوند و می‌توانید در گلدان جدا بکارید.

کاشت بذر
بهترین زمان برای تکثیر گل حنا از طریق بذر اواخر اسفند ماه است.

۱. بذرها را در بستر کشت قرار دهید و با انگست بذر را در خاک فرو کنید.

بهتره بذرها سطحی کاشته شوند چون گل حنا برای جوانه زنی به نور نیاز دارد.

۲. بسترهای کشت را با پلاستیک شفاف بپوشانید و آن‌ها را در محلی قرار دهید که نور غیر مستقیم کامل دریافت می‌کنند.

پلاستیک به حفظ رطوبت کمک کرده و سطح رطوبت را افزایش می‌دهد  و به افزایش سرعت جوانه زنی کمک می‌کند.

۳. بذرها را روزانه چک کنید.

اگر به نظر رسید خاک مرطوب است یا آب اضافی درون پلاستیک جمع شده است ، گوشه‌ای از پلاستیک را باز کنید تا رطوبت اضافی خارج شود.

۴. خاک را مرطوب نگه دارید تا دانه‌ها در طی ۱۴ تا ۲۱ روز جوانه بزنند.

۵. بعد از ظهور بذرها، پلاستیک را برداشته و نهال‌ها را به محلی منتقل کنید که از یک پنجره آفتابی نور فیلتر شده دریافت کنند.

روش نگهداری گل حنا

تکنیک نگهداری گل حنا در زمستان
گل حنا گیاهان گرمسیری هستند که در اولین یخبندان از بین می‌روند. این گل یک گیاه گلدار یکساله است که نیاز به نگهداری دارد. شما باید به طور منظم کود و آب به گل خود اضافه کنید. در ادامه به تکنیک نگهداری گل حنا در زمستان اشاره می‌کنیم:

کاشت گل حنا در زمین
گل حنا نمی‌تواند خشکسالی را تحمل کند. باید گل خود هفته‌ای یک یا دو بار آبیاری کنید زیرا ریشه‌های آن به رطوبت بیش از حد حساس است که باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. به طور مرتب گل‌های پژمرده و ساقه‌های خشک را حذف کنید تا ظاهری زیبا داشته باشند و گلدهی را تحریک کنند.

آفت ها و بیماری های گل حنا
جدای از کپک پرزکی که گل حنا را از بین می‌برد، این گیاهان می‌توانند تحت تأثیر ویروس‌ها، سوختگی‌های قارچی و پوسیدگی قرار گیرند. این مشکلات در شرایط مرطوب یا جایی که گیاهان نزدیک به هم هستند، بیشتر است. گل حنا تحت تأثیر آفاتی مانند شته، شپشک آردآلود، تریپس، مگس سفید، راب، حلزون، و کنه عنکبوتی قرار می‌گیرند. گیاهانی که به شدت آسیب دیده‌اند را می‌توان حذف نمود و آلودگی‌های جزئی را با روغن‌های باغبانی یا آفت کش‌ها درمان کرد.

چرا گل حنای من گل نمی‌دهد؟
گل حنا یکی از پربارترین شکوفه‌ها در بین تمام گیاهان گلدار است. به طور کلی می‌توانید شکوفه‌های فراوان را از اواخر بهار تا زمانی که یخبندان از بین می‌رود، انتظار داشته باشید. اگر شکوفه‌های گل حنای شما کمتر از حالت معمول هستند، سعی کنید ساقه‌های گیاه را به عقب برگردانید که این کار معمولاً رشد جوانه‌های جدید را تحریک می‌کند. کاهش گلدهی همچنین می‌تواند نتیجه زمانی باشد که گیاهان آفتاب زیاد، آب کافی یا کود زیاد دریافت نمی‌کنند.

کلام آخر
گل زیبای حنا از دیرباز یکی از گیاهان غالب در آمریکای شمالی بوده است. امروزه در بسیاری از نواحی جهان کشت می‌شوند و محبوبیت زیادی دارند. از سبدهای آویزان گرفته تا جعبه‌های روی پنجره، گل حنا در باغ‌های کانتینری به وفور استفاده می‌شود. در اغلب موارد، گل زیبای حنا از نهال‌های کوچکی که در حال حاضر نزدیک به بلوغ هستند، کاشته می‌شوند، اگرچه می‌توان این گیاه را از بذر و قلمه نیز رشد داد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار