چاپ کد خبر: 111425
22 اردیبهشت 1402

طبیعت شگفت انگیز بهشت گمشده ایران که باید حتما ببینید

بهشت گمشده منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده‌است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده‌است. منطقه حفاظت شده تنگ بستانک با مساحت ۱۵۳۲۴ هکتار در شمال غربی استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر مرودشت در بخش کامفیروز واقع گردیده‌است. میانگین ارتفاعی آن بین ۱۷۰۰–۳۷۰۰ متر است.

بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 1

به گزارش اول فارس ، تنگ بستانک منطقه‌ای است عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی بوده و دارای تابستان‌هایی خشک و زمستان‌هایی سرد؛ با ریزش برف و یخبندان است. میانگین درجه حرارت بین ۱۴–۱۶ درجه و متوسط بارندگی ۴۷۹٫۴۲ میلی‌متر است. مسیر دسترسی به تنگ بستانک کامفیروز است و دریاچه سد درودزن و جنگل‌های انبوه بلوط نیز در این مسیر هستند.

بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 2

از ورودی تنگه کوچه باغی نسبتاً وسیع در پیچ و تاب رودخانه‌ای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می‌یابد و اینجاست که انبوهی از جنگل چنار در تنگه‌ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب رسوباتی از جنس آهک یکی از شگفت‌انگیزترین چهره‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارد. امتداد این مسیر پیاده‌رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ای دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل می‌کند.

بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 3

موقعیت جغرافیایی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب و امکان ارتباط جاده‌ای آن با یادمان‌های تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از یک طرف و چشم‌اندازهای طبیعی آبشار مارگون و تنگ براق از طرف دیگر اهمیت ویژه‌ای را برای این مجموعه از بعد توسعه اکوتوریسم ایجاد می‌کند. اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و سازمان ایرانگردی جهانگردی استان فارس ساماندهی زون گردشگری، تنگ بستانک را در دست اجرا دارند. هدف از اجرای این طرح فراهم آوردن امکانات گردشگری و کاهش تدریجی تهدیدهای ناشی از استفاده بی‌رویهٔ گردشگری از منطقه است. از سال ۱۳۷۸ تاکنون با مصوبهٔ شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تنگ بستانک یا بهشت گمشده شناخته می‌شود. (اداره حفاظت محیط زیست استان فارس) در سفر استانی هیئت دولت به استان فارس به عنوان منطقه نمونه بهشت گمشده تصویب و مطالعات امکان‌سنجی منطقه در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید.

منطقه مورد مطالعه در طرح جامع شهرستان به عنوان، پهنهٔ طبیعی گردشگری انتخاب شده‌است. در این طرح به پروژهٔ بسترسازی، تجهیز جاذبه‌های گردشگری طبیعی، ایجاد بستر وتوسعهٔ استفادهٔ ورزشی- تفریحی از جاذبه‌ها، احداث و تجهیز مراکز گردشگری طبیعی اشاره شده‌است.

بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 4

بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 5

تنگ بستانک درگذشته بیشتر شهرت محلی داشت و منطقه ییلاقی بخش‌های کامفیروز و بیضا محسوب می‌گردید. در گذشته مهم‌ترین سودمندی آن برای روستاه‌های پایین دست استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده‌است و تا اواخر دهه ۵۰ برای شهرنشینان نامی ناآشنا بوده و کمتر مورد استفاده گردشگری فشرده قرار گرفته‌است، اما از اوایل دهه ۶۰ این منطقه به‌تدریج توسط گروه‌های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی‌های خیره‌کننده و چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه‌مند، بهشت گمشده نام‌گذاری گردید. در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می‌کنند.

بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 6 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 7 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 8 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 9 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 10 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 11 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 12 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 13 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 14 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 15 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 16 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 17 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 18 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 19 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 20 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 21 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 22 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 23 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 24 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 25 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 26 بهشت گمشدهشیرازمرودشتگردشگری 27

خانم للی محمود یک کلاهبردار است/ عکس و متن ایمیلی که برای من فرستاد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار