چاپ کد خبر: 40776
30 آذر 1399

طرز تهیه آش انار شیرازی شب یلدا با گوشت چرخ‌کرده

آش انار یک گزینه بی نظیر برای طولانی‌ترین و سردترین شب سال و البته سایر روز‌ها و شب‌های سرد سال است. به روش های مختلفی تهیه می شود اما مشهورترین روش تهیه آن آش اناری به روش شیرازی است که در این گزارش برای شما درج می شود.

  آش انار شیرازی شب یلدا3

قبل از این‌که در مورد آش انار شیرازی برای شب یلدا صحبت کنیم ذکر این مسئله ضروری به نظر می‌رسد که آش انار در شهر‌های مختلف ایران به طرق مختلف و با مواد مختلف طبخ می‌شود.

 شیرازی‌ها که خودشان را مالک معنوی آش انار می‌دانند این آش را با گوشت چرخ‌کرده و به قول خودشان مجلسی درست می‌کنند، آذری‌ها هم ترجیح می‌دهند گوشت چرخ‌کرده را در آش انار بریزند. گیلانی‌ها هم که اعتقاد دارند آش انار اصلا میراث اجداد آن‌هاست در آش انار شب یلدا گوشت نمی‌ریزند. یزدی‌ها هم که در پخت آش انار یکی از مدعیان درجه اول هستند معمولا با رب انار و لبو آش انار شب یلدا را می‌پزند.

بعضی‌ها هم ریختن عدس در آش انار شب یلدا را مستحب می‌دانند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد مواد مورد نیاز برای آش انار شب یلدا بیشتر سلیقه‌ای است و به ذائقه مردم نواحی مختلف ایران بستگی دارد. اگر می‌خواهید آش انار شب یلدا را مجلسی‌تر طبخ کنید می‌توانید در آن گوشت بریزید و اگر دل‌تان می‌خواهد ساده‌تر برگزار کنید گوشت را حذف کنید و بدانید که حذف گوشت هیچ چیز از خوشمزگی‌های این آش لذیذ در دورهمی شب یلدا کم نمی‌کند.

طرز تهیه آش انار شیرازی شب یلدا با گوشت چرخ‌کرده و آش انار به سبک شهر‌های مختلف را در این مطلبمی خوانید:

طرز تهیه آش انار شیرازی شب یلدا با گوشت چرخ‌کرده

مواد لازم برای ۸ نفر

گوشت چرخ‌کرده مخلوط: ۴۰۰ گرم

سبزی آش خرد شده: ۱۰ پیمانه (تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج)

برنج: ۳ پیمانه

لپه: ¾ پیمانه

پیاز: ۷ عدد

آب انار: ۶ لیوان

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

آب: ۶ لیوان

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه

آش انار شیرازی شب یلدا

برای تهیه آش انار شب یلدا ابتدا پیاز داغ را درست کنید. پیاز‌ها را به صورت خلالی و یکدست خرد کنید. برای برشته یا به اصطلاح کریسپی شدن پیاز داغ باید برخی نکات را رعایت کنید. برای تهیه یک پیاز‌داغ حرفه‌ای باید پیاز‌ها را به صورت یکدست خلال کنید. بعد از خلال کردن پیازها، در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید و پیاز را به آب در حال جوش اضافه کنید. اجازه بدهید پیاز‌ها چند جوش بزنند سپس آن‌ها را آبکش کنید.

بعد از این‌که آب پیاز‌ها کاملا گرفته شد، در یک ماهیتابه مقداری روغن مایع داغ کنید و هر بار مقداری پیاز داخل روغن بریزید و سرخ کنید. تمام پیاز‌ها را با هم داخل روغن نریزید. هر چه مقدار پیاز‌ها کمتر باشد بهتر سرخ می‌شوند. پیاز‌ها را قبل از سرخ شدن هم نزنید. بعد از چند دقیقه که رنگ پیاز‌ها طلایی شد شروع به هم زدن پیاز‌ها کنید و مرتب هم بزنید تا پیاز‌ها طلایی و سرخ و ترد شوند. یادتان باشد هر چه ماهیتابه شما گود‌تر و کوچک‌تر باشد روغن کمتری برای سرخ کردن پیاز‌ها نیاز دارید. در انتها پیازداغ را در یک آبکش فلزی بریزید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

بعد از درست کردن پیاز داغ، در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش را در آن بار بگذارید، گوشت را در روغن تفت دهید و فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید تا گوشت طعم خوبی بگیرد. بعد از عوض شدن رنگ گوشت لپه‌ها را هم اضافه کنید و با گوشت تفت بدهید. لپه را از قبل نپزید، چون لپه در آش زود می‌پزد و در صورت پختن بیش از حد له و وارفته می‌شود. بعد از تفت دادن گوشت و لپه، سبزی آش، برنج و پیاز داغ را اضافه کنید (چند قاشق پیاز داغ برای تزیین آش کنار بگذارید) و با سایر مواد هم بزنید. حالا آب انار و آب معمولی را اضافه کنید و اجازه بدهید آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد. در اواسط پخت رب انار را به آش اضافه کنید و در ده دقیقه پایانی پخت یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به آش اضافه کنید تا عطر و بوی آن دوچندان شود.

مدت زمان پخت آش انار شب یلدا ۳ ساعت است. بعد از پخت آش آن را با پیاز داغ و در صورت تمایل نعنا داغ و نیز دانه‌های انار تزیین کنید.

نکات مهم آشپزی آش انار شب یلدا

آش انار شیرازی شب یلدا 1

*اگر قبل از اضافه کردن سبزی آش کمی سبزی را در روغن تفت دهید، طعم آش لذیذتر و جا افتاده‌تر می‌شود. مراقب باشید سبزی را زیاد تفت ندهید یک تفت سریع و گذرا کافی است.

*طرز تهیه آش انار گیلانی و شمالی یک آش کاملا گیاهی و بدون گوشت است. اگر می‌خواهید آش انار شب یلدا را به روش گیلانی‌ها درست کنید به جای گوشت چرخ‌کرده، لبو اضافه کنید. لبو‌ها را بعد از شستن و پوست گرفتن به قطعات متوسط تقسیم و در اواسط پخت آش به آن اضافه کنید. طرز تهیه آش انار یزدی هم بدون گوشت و با لبو و رب انار است.

*آش انار بختیاری هم مثل آش انار شیرازی با گوشت و لپه و دانه انار و سایر مخلفات آش انار تهیه می‌شود.

*طرز تهیه آش انار ساوه هم مثل آش انار شیرازی است و در برخی موارد به جای گوشت چرخ کرده فقط از آب گوشت یا استاک گوشت برای طعم دادن به آن استفاده می‌کنند. سبزی آش انار ساوه شامل تره، گشنیز و جعفری است.

*در صورت تمایل می‌توانید به جای برنج از بلغور جو یا گندم استفاده کنید یا نصف برنج و نصف بلغور به آش انار شب یلدا اضافه کنید.

*در برخی مناطق برای حبوبات آش انار را با عدس یا سایر حبوبات می‌پزند. مثلا به جای لپه از نخود گرد، عدس و لوبیا چیتی استفاده می‌کنند. در صورت تمایل با استفاده از این حبوبات از شب قبل آن‌ها را بخیسانید و چند بار آب‌شان را عوض کنید. سپس نخود و لوبیا و عدس را به صورت جداگانه بپزید. سپس به همان روش آش رشته، حبوبات را با سبزی آش بپزید و باقی مواد را هم اضافه کنید.

*اگر احساس کردید مقدار آب آش برای پخت آن کافی نیست کمی دیگر آب به آن اضافه کنید.

*رب انار هر چه ترش‌تر باشد آش انار شما خوشمزه‌تر می‌شود به همین خاطر بهتر است از رب انار خانگی و محلی استفاده کنید.

*گوشت چرخ‌کرده را به صورت گوشت قلقلی هم می‌توانید به آش اضافه کنید. در این صورت گوشت قلقلی‌ها را جداگانه تفت دهید. لپه‌ها را هم به صورت جداگانه تفت دهید و بعد از پختن آش به همین ترتیب در اواسط پخت گوشت قلقلی‌ها را به آش انار شب یلدا اضافه کنید تا از هم وا نروند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار