چاپ      کد خبر: 74857
24 بهمن 1400

طرز تهیه اوگراپلو غذای سنتی و خوشمزه تاجیکستان

چقدر با غذاها و دسرهای تاجیکستان آشنایی دارید؟ تاجیکستان کوچک ترین کشوری است که در آسیای میانه جای دارد و جزء کشورهای کوهستانی به حساب می آید. کشور تاجیکستان میزبان مردمی با فرهنگ است و از دیرباز زادگاه فرهنگ های باستانی متنوعی بوده است. این کشور تاریخ پر فراز و نشیبی به خود دیده و از جنگ های مختلفی جان سالم به در برده است.

به گزارش اول فارس، برای افرادی که عاشق بررسی فرهنگ های مختلف و کاوش زندگی مردمان آسیای میانه هستند تاجیکستان یک مقصد منحصر به فرد خواهد بود. یکی از عناصری که فرهنگ مردم این کشور را بهتر از هر چیزی به تصویر می کشد غذاها و دسرهای محلی است که در این منطقه سرو می شود.

زمانی که وارد کشور تاجیکستان می شوید و جای جای آن را رصد می کنید با رستوران های محلی جذابی رو به رو خواهید شد که هر کدام شان دسرها و غذاهای محلی خوشمزه ای را در اختیار مسافران قرار می دهند. اگر قصد دارید با یکی از این غذاهای محلی بیشتر از قبل آشنا شوید باید در این مقاله همراه ما باشید.

نمی توانید به کشور تاجیکستان سفر کنید و بدون مزه کردن اوگرا پلو از آن خارج شوید. این غذا در کنار محبوبیتی که بین مردم محلی دارد بین مسافران و گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند نیز محبوب است. موادی که برای طبخ این غذای خوشمزه به کار می رود شامل برنج، گوشت، پیاز، هویج و ادویه های مختلف است.

 آغورپیلار یا اوگراپلو درست کردم که بنظر خیلی هم با ذائقه ایرانی ها جور شود.

مواد لازم برای تهیه اوگراپلو تاجیکستانی:

برنج: ۲ لیوان
پیاز: یک عدد بزرگ
گوشت خورشتی:۲۰۰ گرم
هویج: یک عدد بزرگ
جعفری ساطوری شده: ۵ قاشق سر پر
سیر:۲ حبه(یک بوته هم برای روی برنج)
هل:۳ عدد
زیره:نصف قاشق چایخوری( یمقدار هم برای روی برنج)
چوب دارچین
زعفرون ابشده
کره:۲۰ گرم
کشمش
طرز تهیه و طبخ اوگراپلو :
پیاز رو نگینی خرد کرده و تفت میدیم،گوشت رو قیمه ایی خرد کرده و به همراه زردچوبه و فلفل سیاه خوب تفت میدیم،


۲ حبه سیر خرد شده هم اضافه میکنیم.
هویج رو نگینی خرد کرده و اضافه کرده و تفت میدهیم
چوب دارچین،هل و نصف قاشق چایخوری زیره هم اضافه کرده و باز تفت میدیم و در اخر یک و نیم لیوان اب جوش اضافه کرده و زمان میدیم تا گوشت بپزه و آبش کشیده شود
بعد پخت کامل گوشت و زمانی که آبش کشیده شد ،جعفری ساطوری شده هم اضافه کرده و نمکش رو هم میزون میکنیم و از روی حرارت برمیداریم.
کشمش رو داخل کره تفت میدهیم

برنج رو زنده تر آبکش کرده ، داخل قابلمه ته دیگ مورد نظر روبزارید و یک لایه برنج،و مقداری از مواد گوشتی،دوباره یه لایه برنج و مقداری زعفرون آبشده،زیره و کمی کشمش تفت داده شده ریخته و به همین ترتیب ادامه میدهیم.


لایه اخر روی برنج زیره،زعفرون ابشده،یک بوته سیر و کمی کره گذاشته و ۴۰ دقیقه دم میزاریم.
بعد از سرو مقداری کشمش هم روی برنج میریزیم.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار