چاپ کد خبر: 145543
17 خرداد 1403

طرز تهیه ترشی انبه هندی + نکات مهم و راز خوشمزه شدن آن

ترشی انبه یکی از خوشمزه ترین چاشنی های سنتی در بسیاری از کشورها مانند ایران و هند است.این ترشی در کنار وعده های غذایی طعم بسیار خوشمزه ای دارد.علاوه بر طعم آن این ترشی دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن است.در این مطلب طرزتهیه ترشی انبه و نکات خوشمزه شدن آن را آورده ایم همچنین خواص این ترشی برای سلامتی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

طرزتهیه ترشی انبه

خواص ترشی انبه برای سلامتی:

تقویت ایمنی بدن

خواص تقویت کننده ایمنی ترشی انبه اثبات شده است. ترشی ها در صورت مصرف متعادل به بدن کمک می کنند تا مواد مغذی لازم را برای حفظ سلامت بدن به دست آورد. انبه همچنین حاوی عناصر مهمی مانند ویتامین های B، مس، فولات و ویتامین E است که همگی تقویت کننده های قوی سیستم ایمنی هستند.

حفظ پوست و مو

ترشی‌های انبه سرشار از ویتامین C هستند و به‌عنوان یک چاشنی عالی برای بهبود سلامت پوست و مو شناخته می شوند. ویتامین C به تولید کلاژن بیشتر که به پاکسازی عمیق و حفظ روشنی و لطافت پوست کمک می کند.

کمک به هضم غذا

ترشی انبه حاوی مقدار زیادی فیبر است. حرکات منظم روده را تقویت می کند و عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می کند. آنزیم های موجود در این ترشی به تجزیه پروتئین در بدن و محافظت در برابر مشکلات گوارشی کمک می کند.

خواص ترشی انبه

آیا از خواص انبه یا ترشی آن اطلاع دارید؟ اگر نه! توصیه می کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. طبق تحقیقات اخیر، انبه ویتامین C بیشتری نسبت به سیب، موز، لیمو و پرتقال دارد. محتوای ویتامین C موجود در انبه در درمان اختلالات خونی عالی است. کسانی که عادت به مصرف مرکبات ندارند، می توانند انبه را به صورت خام مصرف کرده یا آن را به غذای خودشان اضافه کنند و به صورت پخته، میل نمایند.

آنتی اکسیدان بالا

شیشه ترشی انبه می تواند به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد که منجر به پیری می شود کمک کند. محتوای آنتی اکسیدانی ترشی انبه از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. از آنجایی که انبه خام بدون پختن ترشی می شود، این ترشی حاوی آنتی اکسیدان بالایی است.

مواد مغذی فراوان

انبه سرشار از ویتامین های C و K و همچنین فیبر است. علاوه بر این، ادویه به کار برده شده در ترشی انبه، خواص غذایی خوبی دارد.

متعادل ساختن فشار خون

ترشی انبه منبع منیزیم و پتاسیم است که به حفظ تعادل فشار خون کمک می کند. مواد شیمیایی مفید موجود در این ترشی می تواند به جلوگیری از فشار خون بالا و حمایت از سلامت قلب کمک کند.

تنظیم کننده سلامت چشم

انبه شامل لوتئین، زآگزانتین و ویتامین A است که اعتقاد بر این است که به بینایی کمک می کند. آنتی اکسیدان های قوی موجود در این ترشی به بهبود بینایی کمک می کند و حتی ممکن است به جلوگیری از اختلالات چشمی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

کمک به کاهش وزن

ترشی انبه، زمانی که در حد اعتدال مصرف شود، ممکن است به کاهش وزن کمک کند. این ترشی دارای مواد شیمیایی گیاهی چربی سوز است. سطح بالای فیبر غذایی این ترشی دستگاه گوارش را سالم نگه می دارد. همچنین معده شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و از پرخوری جلوگیری می کند. در نتیجه، یک ترشی خوش طعم می تواند به کاهش وزن شما کمک کند در حالی که از این ترشی خوش طعم لذت می برید و برای جلوگیری از چاقی اقدام نمایید.

جلوگیری از کم آبی بدن (مانع از دست رفتن بیش از حد آب از بدن می شود و با ترشح بیشتر بزاق، تشنگی شما را رفع می‌کند) درمان اختلالات گوارشی و کمک به بازیابی عملکرد صحیح روده، دادن انرژی فراوان، محافظت از  کبد با افزایش اسیدهای صفراوی و تمیز کردن روده ها با زدایش هر گونه عفونت باکتریایی و بهبود سلامت هورمونی و همچنین کمک به مشکلات گوارشی و یبوست برخی دیگر از خواص ترشی انبه هستند.

طرزتهیه ترشی انبه

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه

انبه سبز: ۱ کیلو
نمک : ۱ قاشق غذا خوری
زردچوبه : ۱ قاشق غذا خوری
فلفل قرمز : نصف قاشق غذا خوری
ادویه ترشی : ۲ قاشق غذا خوری
سرکه سفید : مقداری

طرز تهیه ترشی انبه

  • انبه ها را پوست گرفته و خلال کنید.
  • به انبه های خلال شده مقداری نمک و زردچوبه و فلفل بزنید.
  • اجازه دهید که انبه ها ۱۲ساعت در محیط بیرون از یخچال استراحت کند.
  • انبه ها را درون شیشه ریخته و لابلای آن ادویه ترشی بریزید.
  • به شیشه انبه، سرکه را اضافه کرده تا روی انبه ها را بگیرد.
  • در ظرف را محکم بسته و به مدت یک هفته جای گرم قرار دهید تا ترشی آماده شود.

طرزتهیه ترشی انبه

نکات مهم و راز خوشمزه شدن ترشی انبه

  • یکی از رازهای خوشمزه شدن ترشی انبه افزودن ادویه ترشی انبه است، این ادویه شامل فلفل سیاه، هل سبز، زیره سبز، دارچین و گل هچک (گلرنگ) است که با نسبت‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند. نوع دیگر این ادویه برای ترشی انبه با ترکیب فلفل قرمز، تخم گشنیز، رازیانه، سیاه دانه و گل هچک تهیه می‌شود.
  • اگر می‌خواهید ترشی انبه شما له نشود و انبه‌ها در آن درسته باشند، باید فقط ترکیب روغن زیتون و سرکه جوشیده را به انبه‌ها اضافه کنید و بعد از اضافه کردن آن‌ها به انبه، ترشی را روی شعله گاز نجوشانید.
  • برای تهیه ترشی انبه کال با تمبر هندی، باید سرکه را با تمبر هندی بجوشانید و به انبه‌هایی که از قبل آماده کرده بودید، اضافه کنید.
  • برای درست کردن ترشی انبه غلیظ و خوشمره به روش خوزستانی و جنوبی‌ها، باید انبه‌ها را بعد از شستن با ادویه‌ها استراحت دهید و سپس با روغن زیتون و سرکه مخلوط کنید.
  • برای تهیه ترشی انبه بندری می توانید تخم گشنیز را به همراه سیاه دانه، فلفل قرمز و فلفل سیاه در تابه چند دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود، سپس به ترشی بیافزایید.
  • برخی از افراد برای خوشمزه شدن ترشی انبه به آن سیر می افزایند.
  • برخی افراد برای خوشمزه شدن ترشی انبه کمی تمر هندی داخل سرکه ریخته و با حرارت خیلی کم جوشانده و بعد از صافی رد می کنند. بعد از رد کردن از صافی، دوباره سرکه را روی حرارت گذاشته و اجازه می دهند تا ۷ تا ۸ دقیقه بجوشد.
  • سپس رب انار شیرین یا ملس یا شیره خرما ½ پیمانه ریخته و بعد هم انبه ها را اضافه می‌کنند و حرارت را خاموش می کنند تا کاملا خنک شود، بعد هم سیر و سیاه دونه را اضافه کرده، داخل ظرف مورد نظر ریخته و درب آن را محکم می بندند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار