چاپ کد خبر: 131966
28 دی 1402

طرز تهیه ترشی سپستون سبز که جنوبی ها از خوردنش سیر نمی شوند

طرز تهیه ترشی سپستون سبز

سپستان با نام علمی Cordia myxa گیاهی است از تیره خوشه و میوه‌ مناطق گرمسیری سواحل خلیج فارس در جنوب کشور رویش پیدا می‌کند و خواص دارویی و خوراکی زیادی دارد.

این گیاه از تیره گل گاوزبان دارای گل‌های سفید خوشه‌ای معطر است که میوه آن به صورت خوشه انگور بیضی شکل و زرد رنگ درشت و کوچک مشابه آلو و گیلاس است که در مناطق گرمسیری و مرطوب جنوب رویش خوبی دارد و در فصل تابستان در اوایل  مرداد شروع به ثمر دادن می‌کند.

این درخت گرمسیری برای رویش نیاز به آب زیاد ندارد و  هوا و رطوبت موجود در این مناطق به رشد آن کمک می‌کند.

گیاه سپستان شامل دو نوع است که یک نوع آن درشت بوده و هنگام رسیدن میوه، گوشت آن به راحتی از دانه جدا می شود و دارای لزج (چسبندگی) و لعاب بیشتر و شیرینی کمی است و یک نوع دیگر آن میوه کوچکی دارد و  شیرین  و لعاب آن کم است.

درست کردن ترشی با سپستون بسیار راحت است و عطر فوق‌العاده‌ای دارد.

در  این مطلب از مجله آشپزی اول فارس می‌توانید با مراحل تهیه ترشی سپستون آشنا شوید.

۱. سپستون‌ها را بشویید
در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی سپستون جنوبی باید سپستون‌ها را از عطاری یا میوه فروشی تهیه کنید و آن‌ها را از شاخه جدا کنید. در ادامه سپستون‌ها را در آب بریزید و خوب بشویید و بعد آبکشی کنید.

۲. سپستون‌ها را بجوشانید
بعد از این که سپستون‌ها را شستید، در این مرحله از طرز تهیه ترشی سپستان بندری باید مقداری آب همراه با نمک در قابلمه بریزید و سپستون‌ها را اضافه کنید. شعله گاز را روشن کنید و سپستون‌ها را برای ۳ دقیقه بجوشانید. این کار موجب خارج شدن ماده لزج موجود در آن‌ها می‌شود. در نهایت سپستون‌ها را آبکش کنید و با آب سرد بشویید.

۳. سپستون‌ها را خشک کنید
در این مرحله باید سپستون‌ها را روی یک دستمال نخی بریزید و خوب خشک کنید. خیس بودن سپستون موجب کپک زدن ترشی و کاهش ماندگاری آن می‌شود. در این مرحله می‌توانید سپستون‌ها را برای یک روز یا یک ساعت روی پارچه قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

۴. ترشی سپستون را آماده کنید
در این مرحله از طرز تهیه ترشی پهیل با میوه سپستان بندری باید تخم گشنیز را همراه با نمک و فلفل سیاه در هاون بریزید و کمی بکوبید. سپس پوست سیر را جدا کنید.

در یک کاسه سپستون‌ها را با فلفل عنابی، سیاه دانه، سیر و تخم گشنیز، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و بعد از این که مواد را مخلوط کردید، آن‌ها را در شیشه بریزید. در ادامه شیشه را با سرکه پر کنید و ترشی را برای ۲ هفته در جای خشک و خنک قرار دهید تا ترشی شما آماده شود.

چند نکته کلیدی برای تهیه ترشی سپستون

در این بخش به چند نکته کلیدی برای تهیه ترشی سپستون اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در سپستون می‌توانید به جای فلفل عنابی از فلفل تند معمولی نیز استفاده کنید.
برای تهیه ترشی سپستون می‌توانید از سرکه سفید یا قرمز استفاده کنید.
اضافه کردن مقداری ادویه مخصوص ترشی طعم فوق‌العاده‌ای به ترشی سپستون می‌بخشد.
برای تهیه ترشی سپستون می‌توانید میزان نمک و فلفل را بنا به ذائقه خودتان تنظیم کنید.
سپستون یک میوه جنوبی است که از اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد برداشت می‌شود. از میوه کال سپستون برای تهیه ترشی استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که سپستون رسیده برای تهیه ترشی مناسب نیست.
به منظور خوش عطر و طعم شدن ترشی سپستان می‌توانید از مقداری گلپر در این ترشی استفاده کنید.
در طرز تهیه ترشی سپستان نیازی به جدا کردن کلاهک میوه نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید کلاهک سپستان ها را جدا کنید و سپس سیر و ادویه را داخل میوه قرار دهید و بعد دوباره کلاهک را روی آن بگذارید.
برای خوشرنگ شدن ترشی سپستان می‌توانید مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید.


از مهم‌ترین خواص ترشی پهیل می‌توان به درمان سوء هاضمه، درمان سرفه، درمان بیماری‌های کلیوی و تنفسی و همچنین کاهش فشار خون اشاره کرد.
در طرز تهیه ترشی سپستان با رب گوجه می‌توانید مقداری رب گوجه را در روغن زیتون سرخ کنید و بعد از این که سرد شد به ترشی اضافه کنید.
در دستور پخت ترشی پهیل می‌توانید سرکه را با آب جوشیده ترکیب کنید و بعد در شیشه بریزید تا طعم ترشی متعادل‌تر شود.
در طرز تهیه ترشی سپستان با تمر هندی ابتدا باید سپستون‌ها را با سرکه بجوشانید. سپس مواد ترشی را در شیشه بریزید و در ادامه ترکیب تمر هندی و آب جوشیده را اضافه کنید و اجازه دهید ترشی برای چند روز در محیط آشپزخانه بماند تا آماده شود.

بیشتر بخوانید

کتلت بدون گوشت، یک شام خوشمزه و آسان+طرز تهیه

ترشی سپستان یک نوع ترشی جنوبی خوشمزه است که برای تهیه آن می‌توانید از چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. آیا تا به حال مزه ترشی سپستان را چشیده‌اید؟ شما از چه روشی برای درست کردن ترشی سپستان استفاده می‌کنید.

خواص دارویی سپستان

این میوه خواص دارویی بسیار بالایی دارد که رسیده آن به صورت خام مصرف می‌شود و خشک شده آن برای تهیه داروهای گیاهی در فروشگاه‌ها به فروش می رسد.

بهترین دارو برای امراض کلیوی و  ناراحتی‌های دستگاه تنفس و سرفه بسیار مفید است.

گذاشتن میوه در دهان و مکیدن و  نوشیدن جوشانده آن سینه و گلو را نرم می‌کند و سوزش ادرار را تسکین می‌‏دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد سه شنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷

من ترشی را به دستور شما درست کردم ولی بعد از سه هفته هنوز سفت است چکارش کنم

آخرین اخبار