چاپ کد خبر: 115218
5 تیر 1402

طرز تهیه خوراک جگر مرغ با سیب زمینی و قارچ+ خواص و مضرات جگر مرغ

خوراک ها یکی از غذا های خوشمزه نونی هستند که شما می توانید با انواع گوشت و مرغ و جگر تهیه کنید.

آیا تا به حال جگر مرغ را امتحان کرده‌اید؟ ممکن است بسیاری از خوردن این غذای منحصر به فرد خودداری کنند اما این ماده غذایی منبع تغذیه سالم و کم کالری است که اغلب مصرف آن نادیده گرفته می‌شود. جگر مرغ در واقع جزء محبوب و جدایی ناپذیر برخی از غذاهای اروپایی، آسیایی و جنوبی است.

جگر مرغ ظاهری خوبی ندارد اما زمانی که به درستی پخته شود، می‌تواند طعم خوشمزه‌ای داشته باشد و یک غذای عالی با فواید بسیار باشد. جگر مرغ سرشار از آهن، فولات و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است و فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. برای آشنایی با فواید و خواص جگر مرغ، این مقاله را تا پایان بخوانید.

ارزش غذایی جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از اسیدهای چرب ضروری و پروتئین است. این ماده غذایی همچنین دارای ارزش غذایی به شرح زیر است:

  • ویتامیی B12
  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • مس
  • کولین
  • فولات
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین

۱ قاشق غذاخوری جگر مرغ حاوی موارد زیر است:

  • ۲۶ کالری
  • ۲ گرم پروتئین
  • ۲ گرم چربی
  • ۱ گرم کربوهیدرات
  • بدون فیبر
  • بدون شکر

خواص جگر مرغ برای سلامتی

این نوع جگر منبع غنی پروتئین است که می‌توان آن را در یک رژیم غذایی سالم مصرف کرد. خواص جگر مرغ به شرح زیر است:

مدیریت وزن

جگر مرغ بسته به نحوه پختش، غذایی سیرکننده و کم کالری است. وقتی جگر آب پز شود، ۷۳ کالری خواهد داشت. وقتی به صورت سرخ شده سرو ‌شود، حاوی ۲۶ کالری است. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، از مصرف جگر سرخ شده که حاوی سطوح بالاتری از سدیم و چربی است، اجتناب کنید. جگر آب پز شده کالری کمی دارد می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کند.

سلامت خون

مصرف جگر مرغ می‌تواند از شما در برابر کم خونی محافظت کند. کم خونی زمانی ایجاد می‌شود که شما کمبود گلبول‌های قرمز داشته باشید. از آنجایی که این سرشار از ویتامین A و آهن است، عملکرد سلول‌های شما را بهبود می‌بخشد و از کم خونی جلوگیری می‌کند. همچنین، ویتامین B12 بدن شما را تامین می‌کند. این ویتامین از تولید گلبول‌های قرمز خون حمایت کرده و آن را متعادل می‌کند. ترکیب آهن، فولات و ویتامین به تولید گلبول‌های قرمز سالم بدن شما کمک می‌کند.

سلامت قلب

سلنیوم یک ماده معدنی است که به پیشگیری و مدیریت بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و کلسترول بالا کمک می‌کند. خبر خوب این است که سلنیوم در جگر مرغ به وفور یافت می‌شود. سطوح بالای سلنیوم می‌توانند به ترمیم DNA کمک کنند. این ماده معدنی ممکن است به کاهش خطر سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با آسیب به DNA نیز کمک زیادی کند.

سلامت اعضای بدن

جگر مرغ که پر از مواد مغذی است تا بدن شما را سالم نگه دارد. برای مثال، ویتامین A به محافظت از بینایی و سلامت چشم کمک می‌کند. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به کارکرد درست اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و قلب یاری می‌رساند. ویتامین A به شکل آلفا و بتاکاروتن، رتینول و لیکوپن وجود دارد که همگی برای قوه بینایی ضروری هستند. همچنین، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به بدن شما کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند و سلول‌ها را قوی نگه ‌دارد. ویتامین B12 علاوه بر کمک به سلامت خون، به عملکرد بهتر مغز نیز کمک خواهد کرد.

بهبود وضعیت بافت‌ها

بافت بدن جزء کلیدی سلامت ما است. مصرف جگر مرغ مقادیر بالای ریبوفلاوین را فراهم می‌کند. ریبوفلاوین به ترمیم بافت‌هایی مانند لب‌های ترک خورده و مشکلات پوستی به دلیل کمبود ریبوفلاوین کمک می‌کند. افزودن جگر  به رژیم غذایی می‌تواند بافت‌های بدن شما را سالم و شاد نگه دارد.

کاهش استرس

با خوردن جگر مرغ استرس را به حداقل برسانید و از باروری حمایت کنید. این نوع ماده غذایی می‌تواند هورمون‌های کورتیزول را افزایش دهند که این مهم به کاهش استرس و بی‌خوابی کمک می‌کند. ۶۶۵ میکروگرم فولات باروری را تقویت می‌کند، به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک کرده و رشد مناسب جنین را تضمین می‌کند.

سرشار از روی، منیزیم و فسفر

جگر مرغ علاوه بر سطح بالای آهن، منبع خوبی از روی، منیزیم و فسفر نیز هست. این مواد معدنی در کنار یکدیگر می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت ‌کنند. این مواد معدنی همچنین به افزایش انرژی کمک می‌کند و به شما کمک می‌کنند تا در وضعیت ذهنی خوبی باشید.


این بار قرار است با جگر مرغ یک خوراک خوشمزه به شما یاد دهیک که طعم و مزه خوبی دارد و شما می توانید با سیب زمینی سرخ شده یا سبزی و ترشی این خوراک را میل کنید.
جگر مرغ سرشار از آهن است و نقش بسیار مهمی در بهبود روند بیماری های مختلف دارد زیرا برای مبارزه با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان ها گزینه بسیار خوبی می باشد و می توانید در برنامه هفتگی خود این غذا را تهیه کنید.

مواد لازم

جگر مرغ    ۱ بسته

پیاز    ۲ عدد

سیر    ۳ حبه

قارچ    ۵ عدد

کره    ۱ ق غذا خوری

رب گوجه فرنگی    ۱ ق غذا خوری

نارنج یا آب نارنج    ۱ استکان

گشنیز    به دلخواه

سیب زمینی    ۲ عدد

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه    به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک جگر مرغ با سیب زمینی و قارچ

طرز تهیه خوراک جگر مرغ

مرحله اول: آماده سازی جگر مرغ

ابتدا باید جگر مرغ را تمیز کنید و به قطعات ریز تر خرد کنید و یا می توانید از بسته بندی های آماده استفاده کنید و جگر مرغ را بشورید و بعد به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب جوش آمده بریزید و آبکش کنید این کار باعث گرفتن بوی زهم می شود و نیم پز می شود.

مرحله دوم: تفت دادن

در ادامه یاد پیاز ها را پوست بگیرید و نگینی یا خلالی ریز خرد کنید و به همراه ۲ ق غذا خوری روغن و ادویه ها داخل تابه سرخ کنید تا طلایی شود، برای این که پیاز خوب پخته و کمتر روغن ببرد ابتدا کمی آب جوش اضافه کنید تا پخته شود و بعد سرخ شود.

مرحله سوم: تفت دادن جگر مرغ

در ادامه باید جگر مرغ را به همراه سیر رنده شده اضافه کنید و مواد را باهم تفت دهید تا سرخ شود و داخل همان تابه کره و رب و قارچ اسلایس شده را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و رب رنگ باز کند و بعد آب نارنج یا اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه زمان دهید تا جگر مرغ با حرارت کم پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه خوراک جگر مرغ

در ادامه باید سیب زمینی ها را پوست بگیرید و نگینی یا خلالی خرد کنید و داخل تابه سرخ کنید و در انتها کمی گشنیز خرد شده به مواد جگر مرغ اضافه کنید و به همراه سیب زمینی میل کنید می توانید به دلخواه جگر مرغ را با برنج یا نان سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خوراک جگر مرغ

می توانید به دلخواه از کمی قارچ و فلفل دلمه استفاده کنید.

می توانید بجای رب از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.

حتما باید با حرارت کم پخته شود و مقدار پیاز زیاد باشد.

گشنیز خرد شده علاوه بر طعم خوبی که به غذا می دهد برای تزیین نیز گزینه خوبی می باشد.


مضرات جگر مرغ

مضرات جگر مرغ به شرح زیر هستند:

  • مقدار ویتامین A در جگر مرغ برای زنان باردار بسیار زیاد است. به این ترتیب، زنان باید در طول بارداری خود باید از مصرف این نوع جگر اجتناب کنند.
  • هنگامی که شرایط نگهداری و تهیه جگر مناسب نباشد، این محصول غذایی ممکن است باعث مسمومیت یا عفونت شود. زمانی که جگر خوب شسته و پخته نشود، باکتری به نام کمپیلوباکتر می‌تواند در آن رشد کند و باعث بیماری شود.

آیا جگر مرغ برای نوزادان مفید است؟

بله، اما در حد اعتدال خوب است. جگر مرغ حاوی تمام آمینو اسیدها است. آمینو اسیدها  بلوک‌های سازنده پروتئینی که بدن ما برای رشد به آنها نیاز دارد. جگر یک منبع باورنکردنی از آهن، ویتامین A، ویتامین B12 و سایر ویتامین‌های B مانند فولات، کولین و بیوتین است.

همچنین، جگر مرغ سلنیوم را برای تقویت تیروئید و روی را برای تقویت سیستم ایمنی ارائه می‌دهد. این نوع جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد، به همین دلیل است که یک وعده کوچک ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری در هفته کفایت می‌کند.

آیا جگر مرغ یک آلرژن رایج است؟

خیر! مرغ یک آلرژن غذایی نیست، اگرچه مواردی از آلرژی در آن گزارش شده‌اند. مرغ همچنین می‌تواند محرک سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذایی (FPIES) باشد که منجر به استفراغ تاخیری یا اسهال می‌شود. افراد خاصی که به ماهی آلرژی دارند، ممکن است خطر حساسیت به مرغ را در خود داشته باشند. برخی از افراد که به تخم مرغ آلرژی دارند نیز ممکن است به جگر مرغ آلرژی داشته باشند.

با این حال، پخت جگر می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد زیرا پروتئین آلرژی‌زا به حرارت حساس است. در صورت عدم وجود واکنش نامطلوب به این نوع جگر، به تدریج مقدار آن را در وعده‌های غذایی بعدی خود افزایش دهید؛ اما اگر احساس کردید نسبت به خوردن این ماده غذایی حساس هستید، مصرف آن را قطع کنید.

کلام آخر

بهتر است جگر مرغ را به صورت ارگانیک تهیه کنید زیرا مواد غذایی فرآوری شده ممکن است اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد. سعی کنید از این جگر به مقدار کافی مصرف کنید تا انواع و اقسام مواد معدنی و ویتامین‌ها را جذب بدن کنید. جگر مرغ سرشار از ویتامین A، سلنیوم، روی، منیزیم و مواد معدنی دیگر است. این جگر را می‌توانید به صورت پخته در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

عکس هاى شیراز قدیم | آرایشگر دوره گرد شیرازی و مشتری هایش ۴۴ سال پیش

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار