چاپ کد خبر: 144917
10 خرداد 1403

طریقه صحیح نگهداری و پرورش گل مریم در گلدان

مریم از دسته گیاهان پیاز دار، چند ساله و از خانواده مارچوبگان است. تا کنون ۱۲ گونه از این گل شناسایی شده و در خوشه‌های دراز تا ارتفاع ۴۵ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و تولید خوشه‌های معطر و مومی از گل‌های سفید می‌کند که از بخشهای پایین به سمت بالا رشد می‌کنند. بر روی هر سنبله میتواند تا ۳۰ عدد گل به شکل شیپوری کوچک با گردن بلند وجود داشته باشد.کاشت و پرورش این گل در گلدان به شرط فراهم آوردن شرایط محیطی مورد نیاز گیاه بسیار ساده بوده و امکان پذیر است. برای آشنایی با طریقه نگهداری و کاشت گل مریم در گلدان با ستاره همراه شوید.

نگهداری و پرورش گل مریم

مریم در بهار، تابستان و پاییز بسته به فصل کاشت آن گل میدهد و در مناطقی که دارای زمستان سرد هستند، پیاز آن را در پاییز از زمین خارج نموده و در انبار خشک نگهداری می‌کنند و دوباره در بهار کشت می‌دهند.

نیازهای محیطی مورد نیاز گل مریم

شرایط محیطی مورد نیاز رشد و نگهداری گیاه مریم عبارتند از:

آبیاری:

خاک گل مریم باید همواره مقداری رطوبت داشته باشد. البته نباید در آبیاری آن زیاده‌روی کنید. این کار باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. از آن طرف اگر آبیاری گیاه کم باشد شاخ‌و‌برگ آن به رنگ سبزآبی تیره در می‌آید و کیفیت گل‌ها کاهش پیدا می‌کند. هنگام کاشت پیازها هم اول باید آبیاری کنید اما بعد از کاشت تا زمان سبز شدن آن‌ها آبیاری را متوقف کنید.

خاک:

خاک مناسب برای گیاه مریم، خاک سبک، شنی و با حاصلخیزی مناسب می باشد. البته خاک باید ظرفیت نگهداری آب را به خوبی داشته باشد.
نور: این گل نیاز به نور کافی داشته، بهترین کار این است که گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهیم.

دما:

پیاز مریم به سرما حساس بوده و در زمستان باید از خاک خارج گردیده و در انبار نگهداری شود. اگر دمای هوا در فضای باز، بین ۳۰-۲۰ درجه سانتیگراد باشد میزان تولید پیاز به بالاترین مقدار خود می‌رسد. دمای بهینه نگهداری بوته مریم ۵/۲۹-۵/۱۵ درجه سانتیگراد می باشد و چون گیاه به سرما حساس است دمای پائین ۱۰ درجه سانتیگراد به آن آسیب می رساند.

نگهداری و پرورش گل مریم

مبارزه با آفات و بیماری ها:

پوسیدگی ساقه در اثر قارچ از مهمترین آفات گیاه بوده، برای کنترل آن از ضدعفونی کردن خاک با PCNB در مرحله گلدهی استفاده می شود.

کوددهی:

اگر می‌خواهید گل شما گلدهی خوبی داشته باشد و پربار باشد، کوددهی به خصوص در فصل رشد را فراموش نکنید. کود دادن به گل مریم تاثیر زیادی بر گلدهی بهتر و بیشتر آن دارد. برای تقویت گل مریم از کودهای ترکیبی فسفر پتاسیم و نیتروژن استفاده کنید.

طریقه کاشت گل مریم در گلدان و باغچه

گل مریم را هم در زمین و هم در گلدان می توان کاشت . در مناطق سرد بهتر است گل مریم در گلدان کاشته شود زیرا غده های گل مریم خراب می شوند.

برای کاشتن پیازهای مریم در گلدان باید ابتدا در فصل بهار، پیازهائی را که گل نداده‌اند، جدا کرده و آنها را در گلدان مملو از خاک تازه، مخلوط با خاک برگ، کاشت و در گلخانه سرد و یا در اتاق، بدون اینکه گلدانها را آبیاری کنند تا اواسط اسفند نگاهداری نمایند.

بیشتر بخوانید:

نحوه صحیح قلمه زدن گل محمدی در باغچه و گلدان + شرایط نگهداری

خیس کردن پیازها در یک محلول رقیق اسید جیبرلیک گلدهی گیاه را ۱۵روز جلو می اندازد و همچنین بر ارتفاع گیاه و تعداد گل در سنبله اثر مثبت دارد. همچنین اثر دیگر این هورمون محرک رشد، افزایش دوره گلدهی می باشد. البته استفاده از این هورمون برای تولید تجاری این گل اهمیت دارد، لیکن در منزل نیز میتوانید از ان برای تحریک رشد گیاه استفاده کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار